Tips om kleuter te laten uitslapen

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door RoGiJuLi, 1 feb 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

15 apr 2011
    54.934
    15.587
    113
    Nabij Utrecht
    Mijn inmiddels 5 jarige zoon sliep altijd wel tot zeker 6.30 uur in de ochtend, maar sinds de scholen gesloten zijn in december slaapt hij ineens tot maar ca 5 uur in de ochtend.
    Ook wanneer ik hem bijv een uur later op bed leg, wordt hij alsnog om 5 uur wakker en komt hij op mijn kamer.

Hem terugbrengen naar bed heeft niet veel zin, want dan komt hij om het kwartier terug (mijn wekker gaat doordeweeks om 5.45).
    Dus slapen doet hij dan niet meer en ik ook niet.

Heeft iemand tips om hem weer terug te laten uitslapen tot minimaal 6-7 uur ofzo.
    Dit begint me na een tijd toch wel erg op te breken.

Ik breng hem dus tussen 19-19.30 uur bed, maar als ik hem bijv om 20.30 uur op bed leg, wordt hij alsnog om 5 uur wakker, dus dat helpt ook niet.
    Met oud en nieuw heeft hij geslapen van 21 tot 23.45. Toen hebben we hem wakker gemaakt voor het vuurwerk.
    Daarna is hij om 1 uur weer gaan slapen ... en werd uiteraard om 5.30 uur alweer wakker :(

Hij heeft een slaaptrainer (sam het schaap), maar trekt hier niks van aan.
    Ik merk dat zijn humeur er ook niet beter op wordt als hij te korte nachten maakt (bijv in het weekend wanneer hij vaak tot 20-20.30 uur mag opblijven).

Wie heeft nog tips?

2. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.139
    8.870
    113
    Veel kinderen worden altijd op dezelfde tijd wakker, hoe laat ze ook naar bed gaan. Vaak is het een kwestie van het ritme doorbreken, maar dat is lastig... Denk dat het sowieso niet helpt dat de dagen nu vaak toch passiever en met minder uitdaging gevuld zijn. Hopelijk wordt het vanaf volgende week ook weer beter als hij weer naar school mag.

3. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

15 apr 2011
    54.934
    15.587
    113
    Nabij Utrecht
    Ja dat hoop ik ook.
    Het valt erg op dat het pas begon nadat de scholen weer in lockdown kwamen.

4. Panter

Panter VIP lid

14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Misschien is ie niet moe genoeg van de dag? Geen school is veel minder prikkels/andere prikkels.

Wordt ie niet wakker van de kou mede? Rond 5u is het vaak het koudste in de nacht. Toch een warmere deken of pyjama aan?

GossipGirlxoxo en Neuzeke vinden dit leuk.
  5. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

15 apr 2011
    54.934
    15.587
    113
    Nabij Utrecht
    Hij heeft een lange pyjama aan en slaapt onder een dikke deken, dus koud hebben ... tja het zou kunnen, maar van wat ik merk (check ook nog altijd of hij lekker onder de dekens ligt als ik naar bed ga) denk ik niet dat hij het koud heeft.

6. Neilia

Neilia Niet meer actief

Ik heb ook zo een exemplaar.
    Alleen die word om 6 uur wakker.
    Ik stuur der terug met de woorden dat ik der niet meer wil zien voordat het schaap zijn ogen open heeft.
    Ze mag tegenwoordig ook naar beneden als het licht op oranje staat. Dat lijkt ook wel te werken.
    En mijn dochter gaat gerust om 3 uur snachts een discussie met je aan en om 6 uur al helemaal.
    Maar ik blijf der terug sturen.

GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  7. Lies1611

Lies1611 VIP lid

3 jun 2013
    7.149
    3.174
    113
    Jup. Same! Ik wil ze niet zien of horen voordat schaap zijn ogen open heeft..

8. nicole18

nicole18 Fanatiek lid

20 nov 2013
    4.614
    1.155
    113
    Hier ook een Sam t schaap. Wij hebben ook een vroege vogel en dat steeds een beetje proberen te verlengen, maar dan maar steeds de wekker 10 minuten later ofzo. Dus niet dat ze ineens een uur moeten wachten voordat t lampje aangaat.
    Nu is ie 8 en vaak rond half 7, 7 uur wakker.

9. Sophy

Sophy VIP lid

28 aug 2011
    5.879
    2.880
    113
    Noord-Holland
    Ik zou vooral inzetten op uitdaging overdag.. dat hij goed moe is. Bv lang naar buiten, flink fysiek spelen, rennen, klimmen.
    Sterkte. Ik dacht in eerste instantie uitslapen o_O maar 5 uur is echt te vroeg.. ik hoop voor je dat hij vlg wk op schappelijker tijd wakker is.

Neuzeke vindt dit leuk.
  10. Spectre

Spectre VIP lid

5 nov 2015
    19.836
    18.575
    113
    Vrouw
    Hier hetzelfde... hebben dan alleen geen slaaptrainer. Blijven wegsturen is het enige wat helpt.

11. roever

roever Niet meer actief

Hier ook absoluut geeeeeen uitslapend!
    Vooral de middelste is toch stiekem wel n kleine drama..
    Zodra die wakker is zet ie t op een praten/schreeuwen etc.... :s
    Dit gebeurt vaak tussen 5 en 6.
    Heeft een kleine periode gehad dat ie uitsliep tot 7 half 8.
    Nog niet kunnen ontdekken waar t prima aan zou kunnen liggen.
    Vanaf vanavond gaan we toch proberen wat later naar bed.
    19.00/19.30 ipv 18.30.
    Is bijna 3!
    De bijna 5jarige is kunnen we gelukkig wél mee communiceren dat t (zo goed als) stil in z’n bed blijft liggen tot we ze komen halen... en de jongste ook!(al valt daar nog niet werkelijk afspraken mee te maken! 1,5:roflmao::roflmao::roflmao:)

12. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.324
    10.293
    113
    Wij hadden geen uitslapen, sinds hij 4 is ging het in eens beter omdat hij geestelijk wat meer moe was.

Eerst mocht hij op zijn kamer spelen wanneer hij wakker was. Maar hij mocht niet naar ons.

Sinds hij 5 is kan hij lezen en pakt hij een Donald ducks of ander boekje en gaat hij lezen omdat hij door het spelen iedereen net zo goed wakker maakt haha.

Inmiddels is hij 6 en hij blijft of nog liggen of hij gaat lezen.

Als hij te weinig heeft gedaan op een dag dan slaapt hij laat of is hij vroeger wakker. Dus naast voldoende schoolwerk spelen/dansen/wandelen.

13. Spectre

Spectre VIP lid

5 nov 2015
    19.836
    18.575
    113
    Vrouw
    Ben benieuwd inderdaad of het gaat verbeteren bij mijn zoontje zodra hij naar school gaat...
    Laatste dagen is het weer 3x niks.
    Zo komt hij het gerust vertellen om 6 uur 's ochtends dat hij naar de wc moet (hij kan dit gewoon zelf).. helaas heeft hij de gewoonte om 's ochtends als hij wakker is te gaan poepen en daarbij heeft hij nog wel hulp nodig..... daarna terug in bed, maar kwartier later staat hij zo weer aan het bed met de mededeling dat hij het volume van z'n tablet niet omhoog kan zetten..
    Of hij is gaan spelen met z'n lego en komt met 2 stukken van een auto aan om te vragen of ik het kan maken 'nee jongen het is half 7 ik ga geen lego auto maken'.
    Andere keer komt hij bij ons in bed liggen, heel gezellig hoor, alleen het probleem is dat hij niet lekker rustig gaat liggen, nee hij gaat constant vragen stellen en klieren waarna ik hem weer boos terug naar z'n kamer breng.

Ik denk dat we er zelf ook niet consequent genoeg in zijn geweest. :oops: Hadden vanaf het begin hem misschien terug in bed moeten leggen steeds... nu geef ik half slapend antwoord als hij ineens aan bed staat (eerst schrik je je levenloos als je diep in slaap bent en je opent je ogen en ziet een schim van een kind naast je staan haha)

14. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

15 apr 2011
    54.934
    15.587
    113
    Nabij Utrecht
    Dat gaat niet lukken aangezien ik ook nog eens fulltime werk elke dag thuis :).

Ik wou maar dat mijn zoon tot 6 uur sliep.
    Gisteren was het om 4 uur wakker (uiteraard teruggebracht, toen kwam hij om 5 uur) en vanmorgen was het weer 4.55 uur :confused:

15. Spectre

Spectre VIP lid

5 nov 2015
    19.836
    18.575
    113
    Vrouw
    Och ja dat is wel erg vroeg :| gelukkig komt dat nog maar zelden voor hier. En in principe vind ik het niet erg als hij om 6 uur eruit is, probleem is dat hij 10x naar onze kamer komt en in het weekend vind k dat niet heel fijn:rolleyes: plus dat hij eind van de middag doodmoe is en heel druk wordt van vermoeidheid.

16. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.324
    10.293
    113

Dat is heel vroeg. Heb je een trampoline? Daar lekker op laten springen.

Anders lastig combineren.maar goed afhankelijk in welk deel van het land je woont of ze maandag weer starten. Misschien lost je probleem dan op:D

17. Monique11

Monique11 Lid

6 feb 2017
    20
    2
    3
    NULL
    NULL
    Ik merk dat die van ons nu minder moe zijn doordat ze niet naar school gaan. Ik probeer altijd voor het slapen gaan nog te wandelen of een andere activiteit waardoor ze moe worden

18. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

15 apr 2011
    54.934
    15.587
    113
    Nabij Utrecht
    Kleine update.
    Sinds maandag wordt hij wakker van mijn wekker (die gaat om 5.50).
    Dus ma/di/woe werd hij om 5.50 wakker.
    Donderdag om 5.30 en vrijdag zelfs pas om 6.30 uur.
    Vanmorgen was het 6.10 uur.

Nu duimen dat hij dit blijft volhouden, want zijn humeur op de dag is ook gelijk een stuk beter.

Ps sinds donderdagavond heb ik een verzwaringsdeken in zijn bed gelegd, dus wie weet doet die ook wat positiefs :)

Fennec vindt dit leuk.
  19. babbel1983

babbel1983 Fanatiek lid

3 jul 2013
    1.338
    302
    83
    Hier had ik het andersom, dochter was tijdens de lockdown niet in slaap te krijgen. Het was geregeld pas tussen 22 en 23 uur voordat ze eindelijk in slaap viel en in de ochtend was ze dan niet wakker te krijgen, terwijl ze wel gewoon om 9 uur klaar moest zitten voor de online lessen. Inmiddels is ze sinds een week school weer zo moe dat ze gelukkig weer normaal in slaapt, uiterlijk rond 20 uur. Dus hier lag het idd aan het feit dat ze minder uitdaging had door het thuisonderwijs, minder energie kwijt kon etc. en dus waarschijnlijk gewoon niet moe genoeg was. Dus ook hierom heel blij dat de scholen weer open zijn en ze veel meer uitdaging krijgt.

20. Lies1611

Lies1611 VIP lid

3 jun 2013
    7.149
    3.174
    113
    Als we hem even trainen om flesjes te geven is ie hier meer dan welkom:D

Wat fijn dat het beter lijkt te gaan! Die tijden zijn echt geen tijden om wakker te worden.

Deel Deze Pagina