Dit is een bloedserieuze vraag En ik snap dat deze titel vast in het topic over topictitels zou kunnen komen. (vooral in combi met die topics over AD ) Maar nu dus mijn verhaal. Wij hebben van de week het huis van mijn vader opgeruimd. Hij zit sinds een aantal mnd in een verpleeghuis en mijn zusje en haar vriend, die in dat huis hebben gewoond toen hij al verhuisd is, zijn een aantal mnd geleden ook verhuisd. Sindsdien stond het leeg. De toestand die ik aantrof van de week in het huis in onbeschrijfelijk, maar het ergste is dat ze gewoon de vissen achter heeft gelaten, zonder ze te voeren. De paar vissen die nog leefde hebben het waarschijnlijk overleefd door de dode vissen op te eten en alle planten (was geen plantje meer over). En hadden dus al 7 mnd geen eten meer gehad dus vissen meegenomen en 1 van de vissen lijkt wel een soort trauma te hebben (ja het klinkt raar, ik besef het) Hij heeft 4 dagen op 1 plek gezeten voor het raam, zwom nergens heen, maar keek alleen maar naar buiten vanaf die plek. Nu, sinds een paar dagen begint hij wat rond te zwemmen. Hij is niet bang, want hij volgt me, ga ik naar links zwemt hij mee, ga ik naar rechts, zwemt hij die kant op, hij houdt me erg in de gaten. Ook als de kinderen ze eten geven lijkt hij wel op ze te reageren. Het gaat dus al een heel stuk beter met hem, maar ik kan me niet voorstellen dat een vis een soort van trauma kan hebben.....Maar volgens mij kan het wel, wat denken jullie?
Ik heb werkelijk waar geen idee! Maar geheel off topic: ik hoop dat nu je vader en zusje 'uit elkaar zijn' er ook meer rust is gekomen in de (financiele) situatie die je beschreef een tijd terug.
Nou echt een trauma verwacht ik niet zo snel de vissen zijn natuurlijk wel verplaatst, verwacht eerder dat je in diw richting moet gaan denken. Kwestie van even weer wennen.. Water schoongemaakt?? Andere waardes daardoor, kunnen vissen ook sterk op reageren
Gelukkig wel, al zit hij wel in de schulden nu natuurlijk (dat je dat nog weet ) Hij heeft nu een bewindvoerder sinds kort en we zijn nu dus bezig om de zaken weer op orde te krijgen.
De vis is ondervoed geweest, verplaatst en hoogstwaarschijnlijk in een volledig schoongemaakte bak terug geplaatst, klopt dat zo'n beetje? Als dat klopt kan het een soort van shock zijn door het verschil in waterwaardes. De meeste vissen hebben sowieso wat tijd nodig om te ontstressen na een verhuizing.
Ja, uiteraard overgedaan in een andere bak met schoon water. Toch reageert hij echt apart hoor, en als ik in de buurt ben (hij staat in de keuken op mijn eiland (die heb je wel gezien denk ik) dus ik loop er echt omheen, dan zwemt hij naar de richting waar ik ben. Het is trouwens een maanvis met de naam Roosje....... Maar hoe dan ook, het is werkelijk schandalig dat ze die beesten niet heeft meeverhuisd
Dat inderdaad. En dat de andere vissen er geen last van hebben, is misschien dat die robuuster zijn. Betere weerstand zeg maar. Misschien is ie ook wel gestrest. Geen idee. Maar ook dat gaat over. Vissen kunnen geloof ik maar maximaal 3 maanden onthouden. Dat van die 9 seconden gaat over de aandacht, niet het geheugen (groot misverstand).
haha, vind je? Een dier is een dier vind ik. En of je dan een kat, hond of vis bent maakt me niet zo veel uit. Wanneer je een dier in huis neemt hoor je daar goed voor te zorgen. Ik heb echt helemaal niks met vissen, maar in dit geval vind ik ze eigenlijk wel zielig.
Ik denk het niet.. maar zeker weten tja? Wij hadden een keer een vis die vast zat met zijn hoofd in het filter. Kwam er niet geheel zonder kleerscheuren af maar was daarna net zo vrolijk. Maar goed wat al gezegd word hij is verhuisd, nieuw water. Hadden wij ook wel eens met nieuwe vissen, soms moesten ze echt wennen en even loskomen. Vaak genoeg gehad dat ze daarna vrolijker werden. Ps: wat sneu voor die beestjes, dat je zus dat heeft kunnen doen. Wel super dat jullie ze hebben opgevangen, heb je wel een grote bak gezien het een maanvis is?
Ja, we hebben een 2 meterbak staan die nu niet in gebruik is. Daar ben ik vandaag mee aan de gang geweest, morgen water erin en dan moet dat een paar dagen filteren etc, dan kunnen ze verhuizen en krijgen ze over een paar weken nog wat nieuwe vriendjes erbij
Nee dat geloof ik niet aangezien een vis geen lang geheugen heeft en zich dus dat soort dingen niet herinnert. Maar door verschil in bak en waterwaardes kunnen ze zich wel anders gaan gedragen. Of hij is ziek. Water kun je niet altijd zomaar even verversen zonder te weten wat de waardes zijn, ze vallen dan zo bij bosjes neer die vissen
Ik dacht juist altijd dat vissen heel stress gevoelig zijn. Maar idd. alle dieren kunnen toch trauma's oplopen?! Zo te horen ben je goed bent goed bezig ts en kan ie dalijk weer naar hartelust zwemmen...
Maanvissen zijn extreem gevoelig voor omschakeling. Het andere bak met schoon water kan zomaar zoveel stress opleveren dat hij daar het loodje van legt. Ik hoop voor jullie en de vis dat hij het snel weer goed gaat doen. Ps. Maanvissen vinden het leuk je te volgen 😇
Totaal nergens op gebaseerd maar ik geloof best dat dit kan. Het is immers een levend wezentje. Wat fijn dat ze nu zo goed verzorgd worden!!
Maanvissen zijn extreem gevoelig voor veranderingen, dan zitten ze paar dagen op 1 plek. Wij hebben ook maanvissen die van ene bak naar andere bak gingen dat ze even gestrest waren. Gelukkig dat het nu beter gaat met de vissen die overgebleven zijn.
Wat super goed dat je dit doet! Vissen ervaren geen stress zoals wij dat kennen maar ervaren stress door slechte waterwaardes. Dus het feit dat hij even moest bijkomen (op 1 plek) en nu weer wat zwemt is ok! Jammer dat je niet in de buurt woont, anders had ik je wel geholpen met opstarten (dmv mijn filterspons uitknijpen in je nieuwe bak) dan heb je eerder een evenwicht! Veel succes!!