Simiaanlijn oftewel viervingerlijn

Discussie in 'Stel je vraag aan de kraamdeskundige' gestart door Bullun, 1 okt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bullun

    Bullun Lid

    19 feb 2015
    9
    0
    0
    NULL
    NULL
    Inmiddels ben ik 39 weken zwanger en ben ik er eigenlijk 2 dagen terug pas achter gekomen dat ik rexhte doorgetrokken lijnen in mijn beide handen heb, ook wel simiaanlijn genoemd. Dit komt bij 37-87% van de Syndroom van Down gevallen voor en maar bij 1-5% van de gezonde bevolking.

    Ik ben volledig gezond, heb geen symptomen die duidde op het Syndroom van Down (alhoewel ik wel wat meer ruimte tussen grote teen en naastliggende teen heb, maar ik zal vast niet de enige zijn). Daarnaast worden deze lijnen ook in verband gebracht met verschillende psychische stoornissen zoals een verhoogde neiging tot paniek en angsten. Daar heb ik wel last van.

    Nu vroeg ik mezelf af, gezien ik deze lijn heb maar verder volkomen gezond ben, of mijn kindje een verhoogd risico heeft op Down, of dat ik weer eens doordraaf? Er zijn geen testen gedaan maar volgens de verloskundige zag de nekplooi er bij de 11 weken echo wel goed uit..

    Ik hoop dat jullie mij wat meer info kunnen verschaffen. Bedankt alvast.
     
  2. Adrienne

    Adrienne Fanatiek lid
    Medewerker

    9 mrt 2010
    2.192
    5
    38
    Hoi hoi,

    Ik snap je bezorgdheid. Ik ben echter niet voldoende op de hoogte van het down syndroom om je een goed antwoord te geven. Ik ben wel gaan zoeken op internet en ik lees nergens dat de simiaanlijn er op zou duiden dat er meer kans is op een baby met het down syndroom. Maar dat is puur vanuit mijn logische gedachte geredeneerd. Je zou het een kinderarts of verloskundige kunnen vragen, die weten daar meer van af dan ik.

    Nog even te gaan meid. ..

    Groetjes Adrienne
     

Deel Deze Pagina