Inmiddels ben ik 39 weken zwanger en ben ik er eigenlijk 2 dagen terug pas achter gekomen dat ik rexhte doorgetrokken lijnen in mijn beide handen heb, ook wel simiaanlijn genoemd. Dit komt bij 37-87% van de Syndroom van Down gevallen voor en maar bij 1-5% van de gezonde bevolking. Ik ben volledig gezond, heb geen symptomen die duidde op het Syndroom van Down (alhoewel ik wel wat meer ruimte tussen grote teen en naastliggende teen heb, maar ik zal vast niet de enige zijn). Daarnaast worden deze lijnen ook in verband gebracht met verschillende psychische stoornissen zoals een verhoogde neiging tot paniek en angsten. Daar heb ik wel last van. Nu vroeg ik mezelf af, gezien ik deze lijn heb maar verder volkomen gezond ben, of mijn kindje een verhoogd risico heeft op Down, of dat ik weer eens doordraaf? Er zijn geen testen gedaan maar volgens de verloskundige zag de nekplooi er bij de 11 weken echo wel goed uit.. Ik hoop dat jullie mij wat meer info kunnen verschaffen. Bedankt alvast.
Sorry maar ik moet hier een beetje om lachen. Als je zelf down hebt weet je dat echt wel. Ik werk onder andere met deze mensen. Bij down speelt erfelijkheid maar een kleine rol. En omdat jij ervan uit moet gaan dat je het niet hebt, heeft jou baby geen verhoogte kans. Dus dit denken op basis dat je zelf een viervingerlijn hebt, is echt niet nodig. Geniet van de laatste loodjes!
Hier heb ik nog nooit van gehoord. Vind het eigenlijk wel een beetje grappig. Maak je geen zorgen en geniet gewoon. De test zag er toch goed uit😊
Ik weet dat erfelijkheid indd maar een kleine rol speelt. Als ik het goed heb wanneer je zelf drager bent maar geen Down heb en daar ben ik dus bang voor. Ik lees op andere sites dat ouders die deze lijn ook hebben gewoon gezonde kinderen hebben en ik kan nergens terugvinden dat er een verhoogd risico bestaat als je deze lijnen hebt. Maar toch. 5 procent van de gezonde bevolking heeft deze lijnen en maar 1 proc hiervan heeft ze in beide handen, waaronder ik dus.
Ik krijg nu echt zo'n beeld dat je inderdaad al je hele leven down hebt maar jouw ouders er voor gekozen hebben om je dat nooit te vertellen en jouw hele leven om je heen in te richten. Soort Truman show met een twist Ofwel, ik denk dat je jezelf gek maakt en hier ook geen drie topics over hoeft te openen
Inderdaad, je kunt hier geen drager van zijn. Down is een "foutje" van de natuur door deze mensen een extra chromosoom te geven. Echt maak je niet druk