Hi, Even een vraag over social media en dat soort ongein. Ik heb mijn Facebookaccount opgezegd, wat ik in principe heel fijn vind. Maar ik ben toch bang dat ik op dit vlak hopeloos ga achterlopen en straks niet meer weet waar mijn kind zich allemaal mee gaat inlaten. Daarnaast mis je wel gewoon een hoop info uit je omgeving. Ik heb gekeken naar andere varianten zoals Istagram, Twitter, MeWe en Snapchat, maar ik vind het allemaal maar vaag. Ik zag dat Instagram ook van Facebook is.. zijn ze daar net zoveel persoonlijke data aan het opslaan? Twitter lijkt me ook wel leuk, omdat ik teksten leuker vind dan foto's, maar leeft dat nog wel? SNapchat weet ik niet eens wat het nu precies is. Wie helpt? Thanks! @iMoeder misschien?
Je kunt toch ook gewoon een slapend account aanmaken op Facebook en Instagram om je kinderen een beetje te monitoren? Je hoeft er niet persee iets mee te doen.
Ik heb facebook en instagram. Instagram is leuk en veel beter beveiligd. Net als bij facebook kan er zomaar een foto van vreemde voorbij komen omdat een "vriend" daarop reageert. Dit is bij instagram niet. Ook je profiel is beter afgeschermd etc
Ah dat is fijn om te weten! Wel apart, want Facebook is eigenaar van Instagram, las ik. @Katja77 Bedankt voor de tip! Zoon is nu 3, dus ik heb nog even. Ik merk dat ik wel graag op het Social Media net blijf, maar niet op Facebook. In de tussentijd wil ik graag wat anders proberen.
Ik denk dat tegen de tijd dat onze 3-jarigen toe zijn aan Facebook dit allang verleden tijd is. In mijn vriendenkring is niemand meer lid en mijn tiener neefjes en nichtjes zitten meer te snapchatten dan wat anders. Wie dan leeft die dan zorgt. Zou me er nu niet druk om maken.
Dit denk ik inderdaad ook, fb is geen leven lang iets. Leuk voor nu. Maar insta is een leuk althernatief volgens mij, gebruik het zelf niet maar veel mensen die er wel gebruik van maken.
Het gaat niet alleen om zoon hoor, maar ook omdat ik bij wil blijven. Ik blijf toch graag een klein beetje op de hoogte van dingen. Bijkomend voordeel is dat ik over 10 jaar mijn zoon niet hoef te vragen hoe je ook alweer een telefoon bedient
Ik ben ook instagram gaan gebruiken, vind het veel leuker als Facebook. Ik heb het ook bewust klein gehouden, 20 volgers en alleen mensen waar ik echt iets mee heb. Ik volg ook niet zoveel, alleen de dingen die ik echt leuk vind. Facebook heb ik gedeactiveerd, definitief verwijderen wil ik nog niet, inderdaad voor het geval ik het toch nog ooit nodig heb ofzo.
Ja maar toch. Over tien jaar gebruiken we geen telefoon meer zoals nu, dus als je niet onder een steen leeft lijkt me dat dat je wel bereikt. Ik blijf prima bij zonder social media.
De vraag is een beetje wat je er mee wil. Wil je bijblijven qua digitale vaardigheden, dan moet je daar in investeren inderdaad. Of wil je bijblijven in de zin van, weten wat er speelt, de apps begrijpen die ‘hip’ zijn etc. Facebook lijkt me voor bijblijven met jongeren niet echt noodzakelijk. Mijn 15 jarige vind Facebook maar een bejaarden hangplek. Dus dat gebruikt hij niet. Je mist natuurlijk wel een stukje contact met familie en bekenden. In die zin kun je je afvragen of er ook een verstandige manier bestaat om je op Facebook te begeven. En als je weet wat je doet, dan is dat volgens mij best mogelijk. Instagram is inderdaad van Facebook. Dus qua privacy hoef je daarvan niet veel te verwachten. Maar dat is met andere apps ook zo. Het voordeel is met Instagram dat je jezelf makkelijker kunt afschermen voor andere gebruikers. Twitter is hetzelfde verhaal. Maar ook dat is een kwestie van verstandig gebruik. Ik vind zelf Twitter erg leuk en ben vaak het snelst op de hoogte van vanalles en nog wat, via Twitter. Dat ligt regelmatig uren voor op nieuwssites. Het maakt wel ontzettend veel uit welke ‘bubbel’ je voor jezelf creëert door de mensen die je volgt. Dat heeft voor- en nadelen. Ik streef er vaak naar om die zo breed mogelijk te houden. Vaak kom je op die manier toch veel dingen/mensen tegen die interessant zijn, maar hier de media niet halen. Snapchat, Sja. Is een soort Instagram maar dan heel kort. Je deelt een foto/verhaal en die verdwijnt weer. Snapchat draait al jaren flink verlies dus ik heb zo mijn twijfels of die het gaan halen. Mijn algemene advies zou zijn om je in te lezen op hoe je verstandig en met enigsinds behoud van je eigen gegevens, kunt deelnemen aan. En dan gewoon overal accounts aan te maken en het uit te proberen.
Maar wat is er dan leuk aan Instagram? Mensen delen foto's maar nog meer 'laten zien hoe goed alles gaat' dan Facebook en geen tekst *nouja mindee)
Ik vind instagram erg leuk! Leuker dan fb. Het ligt eraan wat je zoekt denk ik. Mijn hobby is bento dus ik post veel lunchtrommels om anderen te inspireren en volg ook veel mensen die dit posten waardoor ik veel nieuwe ideeën op doe. Ook met andere recepten of interieurideeën. En sommige bij mensen volg ik gewoon hun leuke dingen in het leven omdat ik het gewoon lieve mensen vindt. (die ik natuurlijk ook rl ken) Zelf hou ik ook van fotografie.
Dank voor jullie reacties, in het bijzonder @iMoeder . Ik heb inmiddels een Twitter account aangemaakt en heb er nu al schik in. Nu nog op zoek naar leuke dingen om te volgen.
Ik vind facebook leuker dan instagram. Op facebook lees je nog wat verhalen enz. En insta is vaak alleen een foto. Maar het is maar net wat je wilt.
Als je bij wilt blijven heb je geen Facebook of Twitter nodig. Die zijn helemaal niet populair bij de jeugd. Instagram misschien wel. Ik merk dat de kinderen helemaal niet echt hangen aan een socialmedia groep net als wij bejaarden. Whatsapp wel.
Veel wel, maar ik niet! Ik post het liefst over mijn asshole kinderen! Getekende muren, geruïneerde make up, etc. Ik volg ook het liefst sarcastische moeders, je kunt volgen waar je interesses liggen. Facebook beperkt zich vooral tot je eigen vriendenkring vind ik. Instagram is anoniemer en kun je kijken wat je wilt zien, Facebook krijg je alles onder je neus gedrukt, dat heb ik dus ook verwijderd
Ben al bijna van het hele social media gebeuren af.. en eerlijk? Ik mis het niet!! Wil men weten hoe het is, weten ze mij te vinden en kunnen we echte gesprekken weer hebben en niet een 'vind-ik-leuk' via facebook. We zijn, in mijn ogen, te ver doorgeslagen in social media en zien dat steeds meer als echte leven en het volgen van dan de daadwerkelijke interesses en initiatieven om elkaar op te zoeken.. Bijkomend voordeel: Besteed veel meer tijd aan de kinderen dan aan mijn telefoon..