Wie kan mij duidelijk en goed adviseren betreft een levensverzekering gekoppeld aan de hypotheek? Deze loopt al 5 jaar en kost ons 141 euro per maand. Een overlijdensrisicoverzekering is vele malen goedkoper. De hypotheker is onze adviseur en zegt dat wij de levensverzekering niet om kunnen zetten naar een overlijdensrisicoverzekering terwijl mijn hypotheekverstrekker daar wel mee akkoord gaat. ik heb nu voor morgen een afspraak staan bij de hypotheker maar wil wel voorbereidend te werk gaan...
Oh en ter aanvulling wij hebben een spaarhypotheek. Ik had net een adviseur aan de lijn die zei dat wij alleen rente betalen aan de hypotheekverstrekker???? Maar dat is toch niet waar???
Wbt de overlijdensrisicoverzekering en levenverzekering durf ik je geen antwoord te geven. Wbt de hypotheek heeft de adviseur in zekere zin gelijk. Iedere maand betaal je rente aan de hyptoheekverstrekker. Het overige bedrag wordt gestort op een aparte bankrekening (hier krijg je ook steeds rente op), en aan het einde van de looptijd wordt je hypotheek in 1x afgelost. Je lost nu maandelijks niks af (dat bedoelt hij waarschijnlijk).
Oke nee goed ik los niks af omdat het gespaard word dus? maar hij betrekt de levensverzekering erbij terwijl dat los staat vd hypotheek. Het is voor de hypotheekverstrekker een bewijs dat stel dat 1 van ons overlijd wij het huis kunnen betalen. en voor zover ik begreep is het bij de levensverzekering zo dat als wij na 30 jaar (nu nog 25) allebei niet overlijden we het geld dan krijgen. Dus dan is mijn hypotheek afbetaald dmv spaarhypotheek en dan krijg ik het geld vd levensverzekering. Zo zei hij het. Allemaal leuk en aardig maar ik heb geen werk nu en wil mijn maandlasten gewoon omlaag hebben!
Heb je een bankspaarhypotheek of een spaarverzekeringshypotheek? (KEW of SEW?) Dat maakt een wereld van verschil voor het antwoord van deze vraag.
Er staat in de overeenkomst : een spaarhypotheek bestaat uit een hypothecaire lening met daaraan gekoppeld een levensverzekering. De verzekeringspremie bestaat uit twee delen een spaardell waarmee u spaart voor de aflossing vd hypotheek en een risicodeel vd overlijdensrisicoverzekering.
Juist, dat is 1product en het is vaak lastig het overlijdensdeel los te halen van het spaardeel. Spaardeel is voor uitkering na 30 jr. Overlijdensdeel is voor als je voor die 30 jr komt te overlijden. Heb je een specificatie van de premie? Vaak is het overlijdensdeel niet zo hoog nl. Je zou kunnen vragen of het mogelijk is een premievakantie te houden. Dan betaal je een x aantal maanden geen premie. Handig voor als je wat krap bijkas zit.
Oke maar ik betaal 527 hypo per maand. Daar word dus niks van gespaard? Daarnaast betalen wij 140 euro aan de verzekeraar (18+13 overlijdensrisico) De rest dus zeg 100 euro spaar ik per maand vd hypotheek?
Die 527 euro is dan de rente per maand, die blijft gedurende de complete rentvastperiode gelijk. Daar krijg je dus niets voor, dan zijn je kosten om een hyptoheek te hebben. Die 140 is dan inderdaad het verzekeringsgedeelte, waarvan een klein stukje overlijdensrisico verzekering. Maar, het gedeelte wat overblijft, zoals jij aangeeft ongeveer 100 euro, wordt als het ware gespaard binnen die levensverzekering, en over dat spaarbedrag ontvang je daarin dezelfde rente als dat jij betaald aan de hypotheekverstrekker. Daar zie je dus alleen weinig van tot het moment dat ze uitkeren
die 140 bestaat uit 2 delen: een deel aflossing en een deel overlijdensrisico. Het deel overlijdensrisico kun je er vaak wel uithalen en ergens anders afsluiten, maar scheelt je misschien 1 euro per maand. De 110 euro die overblijft dat is je aflossing. daarmee los je aan het eind van de looptijd (30jaar) je hypotheek voor een deel af. Het grote bedrag is alleen rente.