Afstappen van het materiële.

Discussion in 'De lounge' started by Snowball, Mar 4, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Snowball

Snowball Niet meer actief

Ik, mijn man en zoon zijn erg verwend. We hebben alles wat ons hartje begeert, een huis, 2 auto's, speelgoed in overvloed, pc's, tablet, smartphones, ...
    Maar onze rekening begint ons materialisme ook te merken! We zijn zo gewend van alles te kopen wat we willen, maar de laatste tijd blijkt dat we dit helemaal niet aankunnen. Onze rekening staat in het rood, en als dit langer dan 3 maanden blijft aanslepen blokkeert de bank de rekening. Hoog tijd om wat te veranderen dus.

Ik ben alles aan het verkopen wat we kunnen missen. Echte luxe die we eigenlijk niet nodig hebben. Hiermee hoop ik de rekening toch al wat aan te vullen.

De grote uitdaging is eigenlijk dit blijven volhouden. Kunnen weerstaan aan de verleiding van wéér iets te kopen, wat na enkele maanden net zo snel weer buiten vliegt. Ik wil echt afstappen van het materiële, het maakt toch niet gelukkig...

Dus, zijn er lotgenoten? Tips?

2. Mamabram

Mamabram Niet meer actief

Wij houden ook van mooie spullen, vooral ik eigenlijk.
    Ik verkoop alles wat we niet gebruiken, stop dat in een potje en daar koop ik dan weer iets nieuws van. Wij willen niet rood staan om mooie spullen te kunnen kopen.. Soms duurt het dus wat langer voor we wat nieuws aanschaffen en dat heeft ook zo z'n voordelen. Bijna geen impuls aankopen meer.

3. 2jees

2jees Niet meer actief

Goed je doel voor ogen blijven houden.

4. sannever

sannever Fanatiek lid

Jan 22, 2014
    1,784
    1,580
    113
    Female
    Thuis
    Tips om niet veel te kopen , zorg dat je geen reclame folders meer krijgt dan is de verleiding al minder...iedere keer leuke spullen in de aanbieding zien zorgt ervoor dat je het sneller koopt!
    Ga met gepast geld boodschappen doen en koop alleen wat je nodig hebt en kijk of je een amerk kan vervangen voor een huismerk.
    Ga na of al je verzekeringen en abbo's niet voordeliger kunnen.

Het geld van je verkochte spullen apart zetten voor iets anders of een leuk dagje uit met zn allen..

Succes

5. wendy339

wendy339 VIP lid

Oct 27, 2010
    9,739
    1,060
    113
    Hier ook levensgenieters en een gezin dat van uitgeven houd. Hier niet in de rode cijfers gelukkig. We overleggen en bekijken wel per uitgave of het kan en echt wel nodig is.
    wij passen dus ons koop en uitgeef gedrag aan naar wat we over hebben.
    voor dure uitgaves wordt gespaard. Wij leven in het nu en genieten maar niet zodusdanig dat we geld uitgeven dat we niet hebben.

Tip kijk wat er binnenkomt, haal eraf wat de vaste lasten zijn incl boodschappen en benzine etc en zie wat je overhoud. Het overige verdeel je in sparen/aflossen rood staan/kleding bijv.
    nu eerst uit het rood komen zou mijn idee zijn, daarna sparen en als dat op de rails is weer genieten van wat je echt over hebt.
    Ik ben een levensgenieter,maar van een middag zee,broodjes mee en een ijsje op de terugweg word ik veel gelukkiger als van een nieuwe i pad oid.

6. Caithy

Caithy Fanatiek lid

Feb 8, 2013
    3,713
    1,060
    113
    Ik denk eerder dat de vraag is, heb je het nodig? Waarom koop je het?

Hier kon het ook allemaal, maar we werden er niet gelukkiger van, dus hup alles veranderd. We sparen nu ruim 1000 euro per maand en als ik iets wil veranderen, verkoop ik eerst wat ik weg wil hebben voordat ik iets nieuws koop!
    Dus eerst de zolder opruimen en alle kamers!

Koop dus niet zomaar iets en zorg bij de bank ervoor dat je niet meer rood kan staan, grote stok achter de deur!

7. Snowball

Bedankt voor de tips tot nu toe. Voorlopig heb ik al een lijstje gemaakt van vast lasten en inkomsten. We doen nu ook online onze boodschappen en gaan ze afhalen aan de winkel (vermijden van impulsaankopen), ik heb al abbo's die we niet echt nodig hebben opgezegd. A-merken halen we sowieso niet in huis.

Ervoor zorgen dat we niet rood kunnen staan is helaas niet echt een mogelijkheid (voorlopig), want de lening voor het huis gaat er de 1e van de maand af, en ons loon komt pas enkele dagen later.
    Eenmaal we genoeg reserves hebben opgebouwd kan ik dit natuurlijk wel opzeggen.

8. 2jees

2jees Niet meer actief

Goed bezig dus. t Is ook wel even omschakelen he als het zo 'gewoon' is.

9. Rosao

Rosao VIP lid

Nov 3, 2007
    12,893
    1,390
    113
    Dat is wel een beetje excuus denken, daar kun je namelijk in je begroting rekening mee houden. Als je loon bijvoorbeeld op de 5e van de maand komt, dan moet je daar op de 1e van de volgende maand voldoende van overhouden om je hypotheek te betalen. Dan hoef je dus niet rood te staan.

Wat verder helpt is vaak op je rekening kijken (installeer een app oid) zodat je kan zien wat er gebeurt. Dan weet je ook hoeveel je overhoudt voor luxe dingen. Jezelf verwennen of in luxe leven is prima, maar dan wel naar wat je hebt!

10. Snowball

Je hebt gelijk natuurlijk, maar zoals ik zei, eenmaal we wat reserves hebben kunnen we het rood staan schrappen. Maar als we nu al constant in het rood staan zal op het eind van de maand genoeg overhouden zeker niet meteen lukken. :) Dat is net het hele probleem.

11. ShampooL

ShampooL Niet meer actief

Elke week geld pinnen en enkel dat uitgeven.
    Niet je pinpas mee als je gaat winkelen/shoppen.

12. Kittehs

Kittehs Niet meer actief

Hier is het ook een beetje zo, maar dan vooral mijn man :D Ik ben van het sparen, hij van impulsief kopen. Ik wil iets repareren, hij vervangen als het nog echt wel meekan. Nu moet hij wel anders want ook bij ons is het geen vetpot. Niet in het rood gelukkig, maar dat is vooral omdat dat niet kan op onze rekening.
    Je moet er vooral goed mee bezig blijven. Je kan nooit stoppen met bezuinigen, want dan verval je weer in je oude patroon. Dus altijd eerst sparen voor iets, kleingeld apart leggen, besparen op je boodschappen en vaste lasten, benzine, goedkope uitjes, tweedehands meubels etc.

13. Snoeki

Snoeki Fanatiek lid

Jan 30, 2014
    2,334
    258
    83
    Hier een budget voor boodschappen dat appart op een rekening staat. Hier worden alleen boodschappen van betaald.

En geen reclame folders lezen werkt ook goed. Verder plan ik zogoed als alle kleding aankopen en andere grote dingen.

14. rocketscience

rocketscience Fanatiek lid

Feb 16, 2015
    4,272
    3,239
    113
    Female
    Mijn tips: bij alles wat je koopt jezelf de vraag stellen, heb ik dit echt nodig? Het is een cliche maar je zal merken hoe weinig 'spullen' je echt nodig hebt.

Als je boodschappen gaat doen, doe dit dan met een vooraf gemaakt lijstje en hou je er aan. Zo voorkom je dat je nutteloze dingen in de supermarkt koopt. Ook kun je het beste aan het begin van de maand een x-bedrag pinnen en dat gebruik je voor de boodschappen. Werk met potjes, dat is veel overzichtelijker en wederom kom je niet in de verleiding om te kopen.

Tenslotte, hou eens een maand al je uitgaves en inkomsten bij op papier. Dat werkt vaak erg verhelderend en geeft veel inzicht in je koopgedrag.

15. sem frummel

sem frummel Fanatiek lid

Oct 21, 2011
    2,386
    1
    36
    verzorgende ig
    Wij Zijn ook echte genieters en doen nu t geld dat we zouden gebruiken om uit eten of andere extra s op DE spaar voor verbouwing van ons huis
    Stel een doel

Share This Page