Wij willen graag een beleg spaarrekening openen, we weten hoe het werkt & dat er natuurlijk een risico aan vast zit. Het gaat puur om het lange termijn sparen, waardoor de kans op verlies (in theorie) wat kleiner is. Maar nu ben ik dus aan het oriënteren op waar te openen & daar zie ik echt door de bomen het bos niet meer. Heeft iemand hier een beleggingsspaarrekening, zo ja: waar heb je die geopend en waarom daar & bevalt het tot nu toe?
Wij zitten bij Meesman en zijn daar erg tevreden over! Voor kortere termijn hebben we het rentefonds, maar we doen daar ook indexbeleggen voor de langere horizon (30+ jaar) Let wel dat het beleggingsfonds een alternatief is voor een spaarrekening en wordt aangemerkt als belegging, hoewel het laag in risico is. Dat heeft invloed op je box 3 en de garanties natuurlijk. Anders zou ik eens naar Raisin kijken, dat zijn echte spaarrekeningen en zijn we ook tevreden over.
Aan de box 3 had ik inderdaad even niet aan gedacht. Ik ga eens naar Raisin kijken. Dank voor de tips
Misschien een hele domme vraag, maar een spaarrekening heeft toch ook effect op box 3? Wat is het verschil dan, het is allebei vermogen toch? Verder geen ervaring met een beleggingsspaarrekening, ik ben zelf recent gestart met beleggen in (dividend)aandelen voor de langere termijn . Ook grappig, wel wat risicovoller dan een beleggingsfonds denk ik.
Beleggingen en investeringen worden hoger belast dan spaargeld in box 3, omdat de verwachte opbrengst ook hoger is.
Ik heb een pensioen beleggen rekening bij de Rabobank. Is dat niet wat voor je? Moet je even kijken of je nog jaarruimte hebt in je pensioen opbouw en dan kun je dat fiscaal gunstig sparen of beleggen. Nadeel is wel dat je het voor je pensioen moet gebruiken en dus niet tussentijds tot beschikking hebt. Verder beleg ik gewoon zelf via de rabo en de ABN. Als je dan kiest voor de beheerd beleggen optie en je risico profiel kiest wordt er ook voor je belegd, en je kunt dan inleggen wanneer je wilt, bijvoorbeeld maandelijks. Maar je kunt het dan ook omzetten naar gewoon beleggen als je je er in wilt verdiepen. Is wat flexibeler. Trouwens, mijn beleggingen zijn in 5 jaar tijd 31% meer waard geworden dus het is mij de extra belasting in box 3 wel waard
Dat gaat vanaf volgend jaar of 2026 veranderen geloof ik, dan gaan ze kijken naar de daadwerkelijke rendement. Nu is dat nog een vast percentage. Dan is het dus afhankelijk van wat je rendement is of je het beter op je spaar of beleggingsrekening kan laten staan. Tenminste, zoiets las ik.
Ze doen vanaf de IB 2023 al een onderscheid tussen beleggingen en sparen. Voor bank tegoeden is het een fictief rendement van 0,92 en voor beleggingen 6,19 geloof ik. Voorheen was het een uniform fictief rendement van 4%. Dus je wordt belast in box 3 op een fictief rendement van de percentages hierboven.
Ja fictief inderdaad, maar dat veranderd straks in het daadwerkelijke redement maar ik weet niet meer precies wanneer dat zou gaan gebeuren. Dan is het natuurlijk handig om te kijken wat op dat moment voordeliger is.