Dat geklooi met eten..

Discussie in 'Voeding' gestart door blondi, 26 nov 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. blondi

blondi Fanatiek lid

3 sep 2010
    3.796
    1
    0
    Brabant
    Ik word er onderhand helemaal simpel van.
    Onze dochter is altijd een hele goede eter geweest, ze luste alles en het ging zonder problemen naar binnen.
    Sinds 6 weken is dat anders.

Boterhammen met kaas/vlees etc worden ontleed, het beleg word opgegeten en de boterham gooit ze ergens neer.
    Als ik dan boterhammen met bv jam of smeerkaas maak, eet ze het gewoon helemaal niet!
    Avondeten speelt ze alleen mee en probeert ze aan de hond te geven.

En het begint me nu de keel uit te komen.. echt heel erg. :)
    4x per dag maak ik iets klaar voor haar, ontbijt-fruit-lunch-avondeten en vervolgens gaat mevrouw zitten zeuren, knellen, ontleden, huilen etc...
    Bak ik een gehusselt eitje voor haar omdat ze dat lekker vind, gaat ze ermee zitten gooien. :(

En nog het ergste, ze doet het bijna alleen bij ons! Bij de oma's eet ze met gemak 2 boterhammen op zonder te zeuren!
    Waaaaaromm doet ze me dit aan.. :)

2. tonka

tonka Bekend lid

2 nov 2008
    784
    1
    0
    Hengeloooo
    Joh, het hoort er gewoon bij. Een kindje hongert zichzelf niet uit hoor. Niet dwingen, wel aan tafel blijven zitten totdat de rest het ook op heeft. Heeft ze niet gegeten, nu ja dan niet. Niet over hebben. ( negeren van dit gedrag) onze dochter begint nu pas weer goed te eten. Dan eet ze. Een dag goed of idioot veel en dan weer twee drie dagen slecht tot niet.Deze fase heeft bijna een jaar geduurd bij ons. Ce la vie! Houdt het gezellig aan tafel.

3. rijtjes

rijtjes Niet meer actief

Omdat dit jou zoveel doet ;)

Het is een machtsstrijd. Probeer het los te laten, maak wat en ga samen aan tafel zitten. Eet ze niet, dan eet ze niet. Gewoon niet op reageren en niet aandringen. En gewoon wel zelf iedere keer eten als jullie samen aan tafel zitten. En mocht je je teveel zorgen maken, misschien een pap fles (her) introduceren?

4. blondi

blondi Fanatiek lid

3 sep 2010
    3.796
    1
    0
    Brabant
    Hahah het doet me inderdaad veel ;)
    Ik ben het gewoon niet gewend en maak me nu soms zorgen dat ze te weinig eet, op sommige dagen eet ze alleen dit;

1 boterham
    1 banaan
    halve aardappel
    5 worteltjes
    4 mini stukjes vlees

Van mij MOET ze het nu opeten omdat ik denk dat ze veeeel te weinig eet.

Ze kreeg tot vorige week een bordje pap 's morgens maar dat at ze ook bijna niet meer dus ik ben nu naar een boterham gegaan (ook geen succes dus)

Maar het maakt dus niet uit?
    Ik ben bang dat ze honger heeft.. :)

5. rijtjes

rijtjes Niet meer actief

En dat weet ze dus. Nee echt, niet verplichten, dat maakt de weigering alleen meer en bovendien het eten niet gezelliger. Wat nog wel eens helpt is gewoon tussendoor wat geven, wat komkommer, tomaat, paprika. Als een soort snackje tussendoor zeg maar. Gewoon tijdens het spelen. En echt waar, je hoeft je niet druk te maken. Gaat vanzelf over, en ja het kan heel lang duren. Maar helaas nog langer wanneer je die strijd aan gaat. En misschien laten "helpen" met koken? En dan ook met boodschappen en kiezen enzo?

6. adi

adi Niet meer actief

Een gezond kind laat het echt wel weten als ze honger heeft hoor, vertrouw in haar natuurlijke alarm :D

7. Poemelke

Poemelke Fanatiek lid

31 aug 2009
    1.341
    0
    0
    Niet doen!
    Je werkt het tegen! Niet dat ik er nou zoveel verstand van heb, met mijn meisje van 13 maanden… maar hier werkt het absoluut niet. Als ik aandring dan gaat ze gooien, met alles.
    Hier duurt het ook al 2 maanden, ik heb me er bij neergelegd, de ene dag eet ze super goed, de andere dag maar 2 boterhammen.. Vermoeiend, absoluut!
    Ook bied ik geen alternatieven meer aan. Als ik dat doe zit er tijd tussen, zodat ze het niet associeert, dan krijgt ze 20 minuten later een mandarijntje ofzo.

Succes, en blijf positief! 1 hapje is al geweldig! :p

8. Lov23

Lov23 Niet meer actief

Zo herkenbaar! En ook hier moest ze eten...maar dat werkt dus echt niet helaas hahaha...

Idd gewoon niet aan toegeven anders wordt het een groot spel en eet ze nog minder.

9. blondi

blondi Fanatiek lid

3 sep 2010
    3.796
    1
    0
    Brabant
    Adi, natuurlijk alarm haha, dat werkt heel goed bij haar :D

Rijtjes, ze gaat in haar keukentje rommelen als ik aan het koken ben. Ze wil altijd dolgraag aan tafel en staat al bij haar stoel te smakken als het eten nog niet klaar is. Maar eten doet ze niet :)

Poemelke, ik heb eens 3 boterhammen met verschillend beleg klaar gemaakt omdat ik dacht dat ze iets anders wilde maar alles belandde bij de hond! Dat doe ik dus ook niet meer.
    Ze had vanmiddag een stuk komkommer bij haar boterham gekregen, die at ze wel op. Maar dan denk ik dat haar eetlust voor de boterham weer verpest word.. ;)

Edit: zullen ze bij het cb blij mee zijn. Ze vonden haar bmi laatst te hoog, 'Die moet nog 2 punten minder hoor mevrouw' :x

10. NooNoo

NooNoo VIP lid

18 jul 2010
    5.422
    1
    0
    Hier is 'het' ook begonnen en van alle verhalen die ik heb gelezen is me bij gebleven: het is een fase, het gaat ooit weer over en vooral: negeeeerrrrr :) Maak er geen machtsstrijd van, dat vinden ze juist interessant nu.
    Dochter vond courgette en tomaten altijd zo lekker, tegenwoordig vist ze ze zorgvuldig uit de pasta en legt ze naast haar bord neer. Aan 1 (of geen ;)) stukje vlees heeft ze genoeg (papa blij :D) en brood wordt ook weer slecht gegeten momenteel.
    Ik heb maar 1 regel en dat is dat ze niet mag klieren/gooien met het eten. Voor de rest doet ze maar wat ze leuk vindt, ik kan haar toch niet dwingen.

11. blondi

blondi Fanatiek lid

3 sep 2010
    3.796
    1
    0
    Brabant
    Komt me zo bekend voor!! :D
    Hier vist ze de dingen die ze lust ertussen uit.:D

12. zustertje

zustertje Niet meer actief

De enige tip die ik heb net als voorgangers... Laat het los je hebt jezelf er mee en niet je dochter want die eet toch niet...
    Komt vanzelf wel weer hoor en ze zal echt niet verhongeren

13. Hollowglade

Hollowglade Actief lid

23 feb 2010
    429
    0
    0
    NULL
    NULL
    Gewoon ff brainstorm in mijn hoofd..
    Ze heeft /had een te hoog bmi volgens cb tijdens die momentopname was dat mischien wel zo...

En heeft haar lichaam nu gewoon minder nodig omdat ze weer in evenwicht wil komen
    En dus ook werkelijk geen honger heeft

Hier soms ook dagen dat de hele dag aaaah aaah geroepen word .. Meneer wilt eten..
    Maar ook dagen dat er totaal een rijstwafel 2 partjes mandarijn en een beetje warm eten in gaat....

Mischien voor je eigen geruststelling.. Laat haar even een keer extra wegen..
    Dan weet je of ze werkelijk te kort komt..

En strijd werkt meestal averechts en krijgt ze een aversie tegen eten..

14. Poemelke

Poemelke Fanatiek lid

31 aug 2009
    1.341
    0
    0

Pfff zucht…. Consultatiebureaus en hun meningen… Nja..
    Hier zoekt ze ook de lekkere dingen eruit. Dingen die ze gewoon lekker vind laat ze nu liggen, herkenbaar dus. Ik bied meestal de interessante lekkere dingen (die dienen als vulling ;))als laatste aan. Als ze dus in mijn ogen (redelijk) goed gegeten heeft. Denk aan komkommer, na het brood wat ontbijtkoek. Een krentenbol erbij etc.
    Kaas en kipfilet geef ik al niet eens meer, want ho maar dat er dan een stukkie brood naar binnen gaat, dat gaat hier ook richting vloer.

15. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Het feit dat ze het van jou MOET eten is al een verkeerde instelling, want die strijd ga je dus inderdaad nooit winnen!
    En van zo'n opmerking van het cb gaan mijn nekharen overeind staan! Heel snel naast je neerleggen... Het BMI van een 1jarige en dan ook nog zeggen dat ie 2 punten omlaag moet!! Schandalig!

Hier was (en is) het:
    - spelen/gooien/smeren = bord weg
    - wij bepalen wat we eten en zij hoeveel ze eet
    - geen strijd!

Het zijn inderdaad echt fases en ze gaan ook weer over, het is alleen jammer dat niemand je kan vertellen wanneer... Succes!

16. Marlous28

Marlous28 Fanatiek lid

5 mei 2010
    2.645
    0
    36
    Twente
    Hier sluit ik me bij aan! Zo doen wij het ook en heeft ons al diverse fases doorstaan.

17. Mamatss

Mamatss Actief lid

23 jan 2012
    421
    0
    0
    Geen tips, wel herkenning.

En onderdaad, wisten we maar hoe lang zo'n fase duurt :D

18. Justy

Justy Fanatiek lid

12 jul 2011
    3.548
    0
    0
    Weet je wat ik nooit zo goed snap? Zo een klein kindje is toch in e groei? Mijn logisce redenatie is dat ze de ene keer wat meer lengte erbij krijgen en de andere keer wat meer gewicht. Lijkt me dus dat als jouw dochter een groeispurtje krijgt dat gewicht ook ineens weer goed is. Geen zorgen over maken hoor, rare lui daar....

Een oppaskindje van mn moeder doet het ook. We negeren het gewoon en soms eet hij dan uit zichzelf zn brood kaal op maar soms heeft mijn moeder soep en dan doopt ze het brood in de soep en dannis het zo weg. Als je dus echt grag wil dat ze wat meer binnen krijgt dan kan je het misschien met soep proberen....

Suc6

19. blondi

blondi Fanatiek lid

3 sep 2010
    3.796
    1
    0
    Brabant
    We hebben zondag soep gegeten.. ze zat te kokhalzen met dr brood ;) Lekker aanstellen haha

Gisteren avond heeft ze goed gegeten, spinazie met aardappelen, bordje leeg! Vanmorgen heeft ze nog geen halve boterham op en vanmiddag niks. Tussendoor wel een halve eierkoek.

20. Jorietje

Jorietje Fanatiek lid

22 feb 2006
    4.149
    688
    113
    Zuid-Holland
    Bij ons is het heel simpel: eet hij, dan eet hij en eet hij niet, dan eet hij niet ;) Hij krijgt ook niks anders er voor in de plaats (maar wel altijd een toetje na het avondeten, ook als hij niks op heeft). Over het algemeen is het een goede eter, maar soms eet ie ineens 2 dagen niet, nou ja dan eet je toch niet..

Sinds kort wil hij ook alleen maar zelf eten, we mogen amper zijn bordje aanraken om het weer op zijn plek te zetten haha. We besteden ook geen aandacht aan hem als hij niet eet. Hij zit eerst altijd 10 minuten te piespoken (eten op de lepel en er weer af, even een beetje prakken e.d.) met zijn eten en als we dan zeggen dat hij lekker moet gaan eten, dan doet hij het juist niet. We laten hem nu dus lekker piespoken en wij eten ondertussen zelf gewoon door en zitten te kletsen en als meneertje dan ook wat happen naar binnen werkt, zeggen we dat hij goed zit te eten en dan kijkt hij zo trots als een pauw en vaak eet hij dan ook zijn bordje netjes leeg.

En wat ik net ook las, hier is het ook zo dat als hij gaat gooien met zijn bestek/eten dan halen we zijn bord weg en eet hij maar niet (meer)..

Deel Deze Pagina