Hi meiden, ik ben nu ff de weg kwijt . Misschien weet iemand hier het antwoord. Ik weet niet beter dan dat je vitamine D moet geven als je kindje minder dan 300 cc aan flesvoeding krijgt (onze dame is overigens bijna 11 maanden). Vandaag zei men op het cb dat dit is veranderd naar minder dan 500 cc en het aantal is verdubbeld van 5 naar 10 mcg. En dat ik dus extra vit. moest geven. Ik vind dit nogal een verschil, want volgens mij heb ik ook ooit eens gehoord dat een teveel aan vitamine D ook niet goed is. Ze krijgt overigens sowieso een bord pap (soms zelfs 2) en volgens mij zit daar ook al toegevoegde vit. D in. Weet iemand van een nieuwe richtlijn?
Dit adviseert de GGD: Borstvoeding: 5 ug Flesvoeding < 150 ml: 5 ug Flesvoeding 150 - 400 ml: 2,5 ug Flesvoeding > 400 ml: - Opvolgmelk < 100 ml: 5 ug Opvolgmelk 100-400 ml: 2,5 ug Opvolgmelk > 400 ml: - Dit is bij een baby met een lichte huid, bij een donkere huid wordt overal het dubbele aangeraden, dus 10 en 5 ug en ook bij meer 400ml flesvoeding of opvolgmelk wordt 5 ug aangeraden
mmm...dan de discussie wat is licht en wat is een donkere huid? Ons kindje is half indisch. Waar valt zij onder ? Zonder gekheid: dan had ze al een tijdje vit. D moeten hebben... morgen toch maar wat halen.
hier kun je een betere indruk krijgen, maar 10 mcg is in ieder geval standaard aanbevolen, dat is wat er veranderd is, van 5 naar 10 en hier wordt dan geen onderscheid meer gemaakt tussen kinderen met een lichte (blank) of donkere huidskleur. de grens van vit D is 50 mcg. hier het advies van voedingcentrum http://www.voedingscentrum.nl/Voedingscentrum/Nieuws/Nieuw+vitamine+D+advies.htm succes
Super, dankjewel! Wat ik alleen niet begrijp is dat de grens op 25 mcg ligt. Als het nu verhoogd is naar 10 mcg ipv 5. Dan kom ik toch heel dichtbij die grens met haar eten (flesvoeding, bambix en andere voedingsstoffen). Denk dat ze die 10 dan bedoelen bij kindjes met bv of niet? En dat je met fv zelf moet "rekenen".
Hoi dames, heb ik ook nog een vraag. Ik heb vit. D druppels gehaald bij de apotheek. Daar kreeg ik druppels mee van Davitamon. Daarop staat dat de dagdosering 5 druppels per dag is. Dat is 5 ug (33% van aanbevolen dagelijkse hoeveelheid)! Is dat niet een beetje weinig dan?
Sweetvienna, denk dat dat nog een "oude" richtlijn is en dat het nu is veranderd naar 10 ug/mcg. Geef jij bv of fv, want volgens mij is het daar ook nog van afhankelijk is. Weet ik niet zeker hoor. Is mijn eigen gedachtengang .
toen ik vit D gaf moest ik 13 druppels geven. ik vergat het 9 van de 10x . wij geven het niet meer, wij hebben voor Esmee boter met vit d gekocht en ze komt veel buiten dus maakt ze genoeg zelf aan.
2 weken geleden was ik ook op het cb, voor de 11 maanden controle van Jelle. Ik wil binnenkort de fles van 's ochtends gaan vervangen door een boterham met wat drinken, en dan moet ik dus ook weer vitamine D gaan geven. Toen werd mij ook verteld dat voortaan wordt aangeraden 10 druppels per dag te geven in plaats van de 5 druppels die eerder werden voorgeschreven. Maar dat was echt nog maar net veranderd, dus op potjes zal nog de oude dosering staan.
Ik las dit topic gisteren en ik dacht laat ik het cb eens bellen. Zij zei tegen mij dat je nog geen vit d druppels hoefde te geven totdat je volledig op gewone half volle melk over gaat. Ik laat het dus maar even zo. 6 Januari mogen we weer naar het cb toe. Ik zal het dan nog eens vragen.
En tegen mij zeiden ze dat dat nodig is als je onder de 500 cc komt...en de dietiste zei dat het pas nodig is als je tussen de 200 en 300 cc komt...
Juist, dat is toch allemaal zo tegenstrijdig? Ik heb vandaag voor de zekerheid maar wat druppels op oliebasis in huis gehaald (wist niet eens dat er een verschil was in olie- en waterbasis). Maar weet iemand dan hoe de verhoudingen zijn? Misschien zoals Rianka in het begin schreef, maar dan x2 ivm hogere dosering? Want als ze fv krijgen krijgen ze wel al vitamine D binnen, dus zou je niet die volledige 10 druppels moeten geven, wat een teveel door inname is ook niet goed
Hier krijgen alle kindjes (Zweden) ongeacht leeftijd en fles/borstvoeding 5 AD druppeltjes olie per dag. Of dat wordt tenminste aangeraden. Het is hier ook wel wat donkerder dan in NL nu. Ik ben er pas mee begonnen toen het echt donkerder begon te worden en Elian naar 2,5 fles per dag ging.
Ik kreeg toevallig vandaag een mail van mijn dietiste: Hierbij een correctie op mijn onderstaande bericht aan jou over de suppletie van Vit D. Het advies is per september 2008 gewijzigd door de gezondheidsraad. Het advies voor kinderen tot 4 jaar was: suppletie bij minder dan 300 ml zuigelingenvoeding/opvolgmelk per dag. Het nieuwe advies luidt: bij minder dan 500 ml zuigelingenmelk/opvolgmelk per dag, suppletie van 10mcg Vit D per dag. Excuus voor de verwarring. Op het gebied van voeding is er altijd sprake van vele veranderingen Dus ik ga wel de nieuwe dosering geven! Ons zoontje krijgt ook nog maar twee flesjes per dag dus t is denk ik niet verkeerd om hier nu mee te starten.
Nou heb het zojuist door zn warme hap gedaan. Er staat op dat er een lichte anijssmaak aan zit maar zn hele hapje rook en proefde naar anijs! Hij had sperzieboontjes en aardappeltjes, leek me nou niet echt een lekkere combi met die anijssmaak. Waar doen jullie het doorheen? Ik heb trouwens de druppels op waterbasis. Bij de apotheek konden ze me niet vertellen waarom er druppels op oliebasis en op waterbasis zijn. Heb dus maar die op waterbasis genomen.