anderen bijten

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Yellowsun, 21 sep 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Yellowsun

Yellowsun Fanatiek lid

23 apr 2009
    2.021
    287
    83
    ons zoontej van 1 is de laatste week andere mensen aan het bijten.Het liefst in de arm of als hij daar even niet bij kan het been of voet.Hij bijt ook hard door! Ik mopper wel iedere keer op hemmaar ik heb het idee dat hij niet snapt dat het pijn doet.iemand vertelde me bijt gewoon een keer hard terug dan snapt hij wat het is,maar dat vind ik eigenlijk ook geen oplossing.
    Gisteren waren we op een verjaardag met veel kleine kindjes en ik durfde hem geen moment uit het oog te verliezen,gewoon omdat ik bang was dat hij een ander kindje eens zou bijten.
    Ijn er meer mama`s die dit aan de hand hebben gehad en hoe hebben jullie dit opgelost???

2. linnie83

linnie83 VIP lid

20 dec 2007
    5.436
    0
    0
    sociaalpedagigisch werker
    Ik hoor vaak dat als je 1x zelf hard terug bijt dat ze eht dan niet meer doen. Dan weten ze dat het pijn doet.

3. Euhmzz

Euhmzz Actief lid

14 jun 2007
    465
    0
    0
    Mijn petekindje had dit ook en dat is vooral uit frustratie. ze willen zich uitdrukken en het lukt hen niet omdat ze nog niet kunnen praten enzo. Bijten is natuurlijk een beetje moeilijker om mee om te gaan dan hoofdje bonken (hetgeen ons zoontje doet) omdat je het eigenlijk niet kan negeren. Ik zou gewoon elke keer consequent "mag niet" of "nee" zeggen op nogal harde toon (doen wij als ons zoontje slaat en dat helpt; hij snapt nu dat het niet mag. Hij probeert het natuurlijk nog wel maar veel minder)
    Terugbijten is volgens mij geen optie: je geeft hem zo namelijk het signaal dat bijten wel kan, want mama of papa doet het ook...

4. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland

ik betwijfel ook of terugbijten helpt, want Fae weet dat dingen pijn doen, maar ze doet het TOCH (meestal bij zichzelf, net als wat euhmz aangeeft)
    Streng en consequent zeggen dat het niet mag en gelijk weghalen en ergens wegzetten , dat zou ik denk ik doen.
    Ik weet niet of het voor jou kindje geld, maar je kan soms al zien wat ze van plan zijn en dan kun je gelijk al ingrijpen door het om te draaien naar aaien, of een kusje geven ofzo, in plaats van bijten. Door dat dan te stimuleren.

5. Wilma

Wilma VIP lid

22 mei 2006
    6.396
    1
    0
    Uithoorn
    Als je al zoiets als terug bijten wilt gebruiken om je kind wat af te leren. Dan moet het wel oorzaak -> gevolg al kunnen snappen. En dat kan zo'n jong kindje nog niet helemaal. Het zal niet snappen dat de rede dat jij het bijt is omdat hij n ander bijt.
    Het zal het op den duur wel gaan snappen als je het blijft doen telkens als hij bijt. Maar ik denk niet dat je daar aan wilt beginnen toch? ;)
    Dus ik zou als hij het weer doet hem resoluut op de grond zetten.
    Zodra je het idee hebt dat hij dat weer wil gaan doen en al met zn mondje bij het geen hij wil bijten zit. Dan zonder pardon hoppa met luide "nee" op de grond zetten en hem een paar tellen negeren als hij begint te snikken. Dan weer op pakken en hem kalmeren.
    De schrik dat mama hem zomaar ineens neer zet als hij bijt is 9 vd 10 keer al voldoende om hem te laten twijfelen of hij nog eens bijt.
    Maar als het uit frustratie is zal het wel een tijdje duren voor hij echt niet meer bijt ben ik bang. En dan is dit lijkt me een betere oplossing als terug bijten.
    Terug bijten zie ik als aller ALLER laatste oplossing en dan voor kindjes die n stuk ouder zijn.
    Ik heb bvb mijn oudste van 4 terug gebeten na een jaar van ellende. Ik had nml 2 jongens kort op elkaar en mn oudste begon met bijten uit frustratie of kwaadheid. Bovendien heeft hij ook PDD-NOS. En kan hij zich dus moeilijk inleven in n ander zijn pijn.
    Het vervelende zat hem in dat als ik hem dan toch EINDELIJK zover had dat hij niet meer beet. Hij zn broertje zo vaak gebeten had dat die dat gedrag over genomen had en dus ook beet.
    Zodra ik hem dat dan weer afgeleert had, begon mn oudste weer en het was echt een probleem om hem dit WEER af te leren. Lukte het dan eindelijk na n paar maanden intensieve aandacht. Dan ging zn jongste er weer mee door...enzovoorts.
    Dus toen ik weer zover was dat de jongste (die overigens in die tijd helemaal ondergesneeuwt werd door zijn broer met PDD-NOS) eindelijk weer niet beet en de oudste weer eens zijn tand afdruk in zn kleine broertje had zitten heb ik dan uiteindelijk besloten dat ik dit maar een keer moest gebruiken. Zoals ik zei was hij al 4 en heb ik hem dus verteld dat hij nu gaat voelen wat hij bij zijn broertje gedaan had. Ik heb hem gebeten (lang niet zo hard als hij gedaan had) en heb mijn tandafdruk naast de blauwe plek tandafdruk op zijn broertje gehouden.
    Hij heeft inderdaad NOOIT meer gebeten.
    Tot een jaar of 2 geleden dan (hij is NU 12) en toen heb ik hem er aan herinnert wat ik toen hij 4 was gedaan had. En hem belooft het nog eens te doen als hij dit weer zou flikken.
    Afgelope donderdag was het zover. Echt als van ouds weer een grote blauwe tand afdruk. Ik was er niet bij en hoorde het van mn man. Toen ik hem weer tegen kwam op de trap durfde hij me niet aan te kijken. Heb hem ook echt op n manier aangekeken alsof ik wilde zeggen "je WEET wat ik gezegd heb heh?"
    Heb niet weer gebeten hoor. Het was duidelijk dat hij van zichzelf geschrokken was en donders goed weet dat hij dit echt niet kan maken, zeker met zijn leeftijd niet.

Oja en bij Wendy heb ik knijpen al meteen verandert in aaien. Dus misschien is dat ook n optie?
    Als hij wil bijten zn handje pakken en zeggen aaaaai! En aaien met zijn handje.

Deel Deze Pagina