Vraag Allimentatie

Discussie in 'Alleenstaande moeders' gestart door Mams255, 9 jun 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mams255

Mams255 Actief lid

10 apr 2010
    291
    0
    0
    Overijssel
    Hallo,
    Ik had even een vraagje van een vriendin van mij.
    Ze heeft samen met haar ex een dochterje van vier en ze is nu verder weg gaan wonen bij de vader weg zeg maar.
    Nu haald de vader het kindje om de weekend op en brengt haar weer, moet hij dan ook nog allimentatie betalen of niet??
    Hij wil dat niet omdat hij de benzine ook betaald zeg maar!!
    Wat kan ze het beste doen ze weet niet of ze recht heeft op allimentatie zeg maar.

Liefs

2. Vica86

Vica86 Niet meer actief

Het enige wat hij kan doen is vragen om een herberekening via een advocaat.
    Dan wordt er enigsinds rekening gehouden met de kosten om het kind op te halen.

De plicht om te betalen blijft gewoon.

3. Mijkeltje

Mijkeltje Fanatiek lid

7 jun 2009
    3.029
    1
    0
    Daarbij kan hij een gedeelte van de kosten die hij maakt terugkrijgen van de belasting. Niet veel, wel iets.

Maar zou 't niet wat eerlijker zijn als het halen en brengen ook eerlijk verdeeld werd, vraag ik me af. 't Schijnt ook beter voor kinderen te zijn als beide ouders ze wegbrengen, wat ik zo gelezen heb. (Dan laat je zien dat je er achter staat dat het kind naar de andere ouder gaat nl. waardoor een kind minder het gevoel krijgt te moeten kiezen)
    Ik kan me daarbij ook wel weer voorstellen dat hij niet blij is ineens extra te moeten rijden...
    Maar goed, da's weer 'n andere discussie.

Zij kan overigens ook zelf een berekening aanvragen via 'n advocaat en de ali laten vastleggen bij de rechtbank. Als hij draagkrachtig is, zal hij alimentatie moeten betalen, even simpel gezegd.

4. Wijffie75

Wijffie75 VIP lid

26 jun 2009
    5.330
    0
    36
    Midden v/h land
    Hij zal waarschijnlijk inderdaad deze kosten van zn draagkracht kunnen proberen af te krijgen, gaat de draagkracht omlaag dan gaat misschien ook de alimentatie omlaag. Maar hij mag het sowieso niet zomaar inhouden of niet betalen, als er alimentatie op papier staat, dan móet hij zich daaraan houden. Hij kan wel verzoek om herziening indienen, maar dan nog..tot die tijd is hij gewoon verplicht te betalen zoals het afgesproken is.

@Mijkeltje, dat heb ik inderdaad ook gehoord en zo doen wij t inderdaad ook. Ik breng haar smorgens naar haar vader toe en de volgende avond brengt hij haar weer thuis. Maar wij wonen ongeveer 1km bij mekaar vandaan, dus heel ander verhaal ;)

5. Mamavan5

Mamavan5 Actief lid

22 jul 2009
    436
    0
    0
    Hoi,

Ze kan informeren bij een advocaat die kan haar daar bij helpen.

Dit heb ik zelf ook en ik ben er anderhalf jaar mee bezig en mijn ex doet werkelijk waar niks voor zijn kids.
    Geen schoolgeld kleren etc ..

Nu is hij voor de 3e aangeschreven door mijn advocaat voor alimentatie en verwacht dat dit binnenkort wel voor de rechter gaat komen.

Als je ex draagkracht heeft dan moet hij alimentatie betalen of er dan rekening gehouden wordt met benzine kosten weet ik niet.

6. Vica86

Vica86 Niet meer actief

Ja een rechter zou de vervoerskosten meenemen in de berekening volgens mijn advocaat.

Bij mij ligt het ook bij de rechter maar mijn ex ziet zijn dochtertje niet meer. Dus betalen zal hij niet ookal wordt het vastgesteld door de rechter. (ik hoef zijn geld niet, maar omdat ik nog in de bijstand zit ben ik het verplicht te eisen).

7. prrrsam

prrrsam Bekend lid

1 jan 2009
    987
    1
    18
    Lijkt me wel, toch? Je betaalt toch ook voor verzorging van je kind? Hij ziet haar maar eens in de 2 weken en dan verwachten dat de benzinekosten genoeg zijn? Sorry, maar van die logica word ik echt een beetje pissig.

Bel even het Juridisch Loket!

8. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.550
    526
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Alimentatie is inderdaad voor de kosten van het levensonderhoud van het kind! En inderdaad niet voor benzinevergoeding oid. Als het is vastgesteld door rechter dan dient hij het vastgestelde bedrag te betalen!

Wij hebben het (jaaaaren geleden) ook opgelost door om en om te rijden. In het begin bracht ex de dochter bij mn vriend en brachten wij haar zondags weer terug. Later andersom ivm weekafsluiting op school... Dan haalden wij haar vrijdagsmiddags op en haalde ex op zondag haar dochter weer op. Alles ging hier gelukkig wel in goed overleg, dat scheelt natuurlijk een slok op een borrel.

(Ter info voor ex.... er bestaat een mogelijkheid dat hij een en ander qua kosten (voor het weekendbezoek etc) kan aftrekken bij de belasting, hebben wij ook jaren gedaan. Dus ook voor zn reiskosten!)

Laat je in ieder geval goed voorlichten door juridisch loket of een advocaat!

Deel Deze Pagina