Ik wil met onze dochter gaan babygebaren, onze zoon praat nog steeds erg slecht en vind dat vaak erg lastig maar vind het ook gewoon leuk dat ze al vroeg kan gaan communiceren met mij en duidelijk kan maken wat ze wil. Nu heb ik gekeken op www.babygebaren.nl en ze hebben daar cursussen, nou heb ik daar geen tijd voor, ik ben wel thuisblijfmama maar kan nooit weg ook in de avonden is moeilijk want mijn man werkt 70-90 uur per week en daar kan ik niet op bouwen, maar heb wel een boekje daar besteld. Ben al met wat gebaren begonnen, slapen, eten, melk, pijn, ik ben benieuwd hoe het in zijn werk gaat en zijn er meer mama's die dit doen, hoelang duurde het ongeveer voordat ze het door hebben, ons meisje is nu bijna 8 maanden en is duidelijk meer bezig als haar broer ermee, mijn zoontje doet het hele praatgebeuren helemaal niets, hij heeft er geen zin in.. (geloof me ik lees, praat e.d. wat af) Dus graag ervaringen of mama's die ook het leuk lijken!
Ik ga hier ook mee beginnen binnenkort. Heb het boek op mijn sinterklaaslijstje gezet. Jesper praat op zich al wel redelijk, maar ik heb begrepen dat ze hiermee veel sneller met je kunnen communiceren en dat lijkt me wel wat.
ja zoiezo een leuke manier om met je baby bezig te zijn lijkt me.. Ben benieuwd naar je ervaringen straks!
Ja, ik hoor het ook graag van jou en idd een leuke manier om met je kindje bezig te zijn. Nog moeders met ervaringen?
Geen ervaringen maar het klinkt idd wel leuk... ben benieuwd of het gaat lukken, want vind het ver gezocht
bedoel je dat je je kindje dan zelf gebaren moet leren? of dat jezelf leert wat het betekend als een baby een bepaald gebaar maakt? hoe dan ook, het klinkt leuk! mijn meisje is nu precies in de leeftijd dat het zou lukken
nee in principe is het hetzelfde als voor dove en slechthorende mensen.. je leert je kindje een gebaar voor iets (bv eten) en als ze dan willen eten kunnen ze dat aangeven, of bv drinken, slapen e.d.
worden kindjes hier niet "lui" van, dat ze later beginnen met praten, omdat ze zich ook met gebaren kunnen redden? Is wel lastig voor bv kdv of oppas die deze gebaren niet kennen... Klinkt wel leuk, maar ben benieuwd naar lange termijn... iemand ervaring?
Ik zag laatst in een of andere actualiteitenrubriek dat het gebleken geen effect heeft op de spraakontwikkeling, daar waar het voor ontwikkeld was. Tuurlijk kan je het wel doen om leuk actief met je kind bezig te zijn. Babymassage en muziek op schoot zijn daar ook goede voorbeelden van. Als ik hem masseer, noem ik alles wat ik aanraak ook bij naam. Ik loop sowieso heel de dag met hem te klessebessen. Mijn zoontje zwaait sinds ruim een maand als iemand "hallo!" zegt en als ik zeg "mmm, lekker eten" gaat zijn handje heen en weer naast zijn oor. Ik ben zelf ook nogal non-verbaal ingesteld en denk dat je kind dat automatisch oppikt of dat het zelfs in de genen zit. Maar dat ze van het leren van gebaren ook eerder of beter gaan praten betwijfel ik, is toch heel wat anders.
Ja ik ben thuisblijfmama en mijn kids logeren eigenlijk niet ergens anders en oma en opa geef ik gewoon hun huiswerk mee (vinden ze heel erg leuk hoor) ja op het KDV enzo word het wat lastiger maar goed ze zijn 24/7 bij mij dus dat is wel makkelijk.. Ze schijnen helemaal niet lui te worden en vaak zelfs eerder te gaan kleppen omdat ze in hun hersens toch al communiceren..
Ik ben met babygebaren bezig sinds mijn zoontje 7 maanden was. Sinds een paar weken maakt hij het gebaar voor eten, heel schattig. Verwacht geen wonderen hoor... Ik doe de gebaren heel consequent, elke dag, maar tot nu toe doet hij dus alleen het gebaar voor eten, terwijl ik er veel meer doe (eten, drinken, slapen, bal, eendje, klaar, in bad gaan). Ik ga er wel mee door, want ik ben er nu helemaal aan gewend om de gebaren bij de handelingen te maken...het gaat gewoon vanzelf.
Ik heb het boek van Susanne Goodman (even uit mijn hoofd, ik weet niet precies meer hoe de schrijfster heet). Maar je kan de info volgens mij net zo goed van het internet halen hoor...
ik heb al even lopen zoeken volgens mij zag ik verschillen tussen de amerikaanse versie en nederlandse versie..
Bedoel je verschillen in de gebaren? Volgens mij maakt dat niet zoveel uit hoor... Ik heb het gebaar voor 'klaar' ook veranderd naar iets dat ik leuker vind. Als je het maar vaak genoeg doet gaan ze een gebaar vanzelf aan een actie koppelen, ongeacht hoe dat gebaar er precies uitziet. Mijn zoontje maakt de meeste gebaren nog niet, maar hij weet wel precies wat ik ermee bedoel volgens mij (of het moet zo zijn dat hij het woord dat ik erbij zeg gewoon begrijpt...dat kan natuurlijk ook....ze kunnen het ons nog niet vertellen he )
Ik lees ook even mee. Ben ook van plan om het boekje en de dvd te bestellen! Heb er al veel goede dingen over gehoord. Helaas ook geen tijd voor de cursus. Het schijnt juist dat kinderen die gebaren leren een veel grotere woordenschat hebben dan kinderen die geen gebaren leren. Ook zijn ze minder gefrustreerd omdat ze zich al vroeger duidelijk kunnen maken. Ben erg benieuwd. Je kunt geloof ik met een maand of zes beginnen, en kindjes kunnen vanaf een maand of acht gebaren terug gaan maken. Lijkt me echt super als het werkt! Ben erg benieuwd. Hoop dat hier nog meer mensen zijn met ervaring, want je hoort er toch weinig over.
Ik doe het ook. Heb het boekje (de uitgebreide) via babygebaren gekocht omdat ik gebarentaal altijd heel leuk heb gevonden. Ik ben ermee begonnen toen ze 8 maanden was en nu na 3 maanden begint ze terug te gebaren. Ondertussen was ik zo enthousiast dat ik een gebarentaal cursus (voor volwassenen, echt nederlandse gebarentaal) ben gaan volgen. Het eerste gebaar dat Nica deed was het gebaar voor "gebaren".Heel stom, want ik oefen al 3 maanden meedere keren het gebaar voor eten, drinken, lekker en nog meer , maar nee, zij pikt er iets heel anders uit! Het gebaren gebaar maak ik alleen als ik haar vertel dat ik mijn gebaren huiswerk ga maken en die is blijkbaar zo leuk dat ze die als eerste gebruikt met het zeggen van BAA, BAA. En of het ermee te maken heeft weet ik niet, maar ze zegt zoiezo al heel veel woordjes. Ze praatte sneller dan dat ze ging gebaren. Merkwel dat ze nu veel meer bezig begint te raken met gebaren. Heel leuk! Ben ook benieuwd hoe dit zich verder gaat ontwikkelen. Ik heb altijd de insteek gehad dat ze het niet hoefde te gaan doen, maar wie weet zou het wel werken. En het duurde lang,maar het begint te komen! doei,bar
He meiden, zit er echt veel verschil tussen de amerikaanse (engelse) en Nederlandse gebaren? Wij leren onszelf nu de gebaren aan via mysmarthands.com. Maar ik zou ook graag het boek willen aanschaffen en die is in het nederlands. Dat strookt dan niet met elkaar denk ik. Of misschien kan ik het samenvoegen. Zoals hier eerder is gezegd. ALS er maar een gebaar bij een woord zit, dan maakt het verder niet zoveel uit denk ik. Goed, voor ons duurt het nog even voordat Noor zover is dat ze het gaat begrijpen en helemaal doen. Maar papa en mama moeten natuurlijk wel de gebaren instuderen en we gebruiken ze nu ook al bij haar zodat zij er aan went. Lijkt me leuk om nog meer verhalen te horen.
Ik doe het ook. Emma is nu 10 maand en heeft nog niet teruggebaard (doe het al vanaf dat ze 6 maand is), maar ze snapt het wel volgens mij. Nog even doorzetten, want het lijkt me ideaal wanneer ze kan zeggen of ze honger of dorst heeft, of ze pijn heeft of moe is. En het schijnt idd juist goed te zijn voor de woordenschat, omdat ze al een link leggen tussen een object en een gebaar (en het woord, want mama noemt het woord natuurlijk wel).