Sinds een week slecht slapen overdag

Discussion in 'Stel je vraag aan de kraamdeskundige' started by Jannes, Oct 9, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Jannes

Jannes VIP lid

Oct 6, 2006
    7,714
    1
    36
    Goedemorgen,

Onze dochter zat tot vorige week in een prima ritme. Ze werd wakker, gaven we de fles, uurtje - anderhalf uur tutten en bij signalen naar bed. Ze sliep dan gemiddeld 2,5 uur.

Sinds vorige week wil ze overdag opeens niet langer dan 30 minuten slapen. Het begon eerst alleen me het slaapje van de ochtend, maar nu is het na elke fles. Heb wel het idee dat ze moe is, want haar huiltje is niet hysterisch of zo. Meer jengelen. Ze is ook niet gezellig wakker als ik haar eruit haal.

Heb al vanalles geprobeerd: laten huilen, tutje geven, strak inpakken, maar niets helpt. Heb gedacht aan inbakeren, maar ik mag alleen haar armen doen aangezien ze in een stuit lag en ze nog naar haar heupjes moeten kijken. Heb geprobeerd haar armpjes in te bakeren, maar ze is zo sterk dat ze die loswrikt.

Het lijkt wel of ze niet in haar diepe slaap komt. Kan ik hier iets aan doen?

Bedankt!

2. kwebbeltje

kwebbeltje VIP lid

Jul 13, 2005
    15,340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Hoe gaat het nu?

Heb je in het schema iets veranderd? Voeding veranderd?

Ilja

3. Jannes

Jannes VIP lid

Oct 6, 2006
    7,714
    1
    36
    Hetzelfde. De jongedame wordt 's ochtends na haar fles en tutten in bed gelegd en na een 3 kwartier is ze wakker en gaat ze huilen. Tutje geven helpt haar niet opnieuw in slaap en troosten ook niet.

's middags slaapt ze dan goed (denk te moe), maar bij de middagslaap van 3 uur is het weer kassa. Wakker worden en echt schreeuwen. En zodra je haar oppakt is het over.

Heb niets in haar voeding veranderd en ook niet in haar schema (ongeveer 7 uur, 11 uur, 3 uur, 7 uur, 11 uur en nacht). Het enige dat ik veranderd heb, is haar opblijftijd. Ze bleef anderhalf uur wakker elke keer en raakte daardoor oververmoeid. Die heb ik nu dus teruggebracht na 45-60 minuten. Dan valt ze ook vrij snel in slaap. Maar ze houdt haar slaap dus niet vast.

Zit echt een beetje met mijn handen in het haar want de kleine meid moet gewoon slapen. Je merkt soms aan haar dat ze ook nog gewoon moe is. Want gisteren viel ze eenmaal in de box ook weer bijna in slaap.

Moet ik haar gewoon laten liggen en moet ze maar gaan snappen dat in bed geslapen moet worden en ik haar niet kom pakken?

4. Jannes

Jannes VIP lid

Oct 6, 2006
    7,714
    1
    36
    Zou het soms te maken kunnen hebben met het sprongetje waar "Oei ik groei" het over heeft. Ze is een kleine 2 weken te vroeg geboren dus zou hem vanaf vorige week wel kunnen hebben...

Of uit zich dat niet in weinig slapen en dan huilen?

5. kwebbeltje

kwebbeltje VIP lid

Jul 13, 2005
    15,340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Een sprong kan deze perikelen zeker hebben. Vaak gaat dit ook gepaard met meer / minder willen eten. Mopperiger de dingen die het boek dus aangeeft.
    Zoals jij het hierboven omschrijft lijkt het er veel op. Ook veel bij mama willen zijn. Dus ik zou zeggen wacht de tijd even af, knuffel d'r lekker veel en je zult zien voor je het weet slaapt ze weer als vanouds.

Ilja

6. Jannes

Jannes VIP lid

Oct 6, 2006
    7,714
    1
    36
    Nou dan hebben we gewoon nog even geduld en hopen dat het een fase is. Bedankt voor je reactie!

7. kwebbeltje

kwebbeltje VIP lid

Jul 13, 2005
    15,340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Graag gedaan en anders hoor ik weer van je.

Ilja

8. Jannes

Jannes VIP lid

Oct 6, 2006
    7,714
    1
    36
    Nou het is een paar dagen goed gegaan, maar we zijn weer terug bij af. Hazeslaapjes en soms zelfs gewoon niet willen slapen. Zou een Puckababy een oplossing zijn. Traditioneel bakeren vind ik zo zielig.

9. Jannes

Jannes VIP lid

Oct 6, 2006
    7,714
    1
    36
    Voor volledigheid zal ik haar slaapschema van de laatste 24 uur eens omschrijven:

20.30 - 8 15 uur geslapen (met 2 voedingen en wat gespook tussendoor)
    9.15 - 10.15 uur geslapen
    10.00 - 12.00 uur huilen en heel soms paar minuutjes stil
    13.00 - 16.00 uur geslapen
    17.00 - 18.00 uur geslapen
    18.00 - 19.00 uur huilen en niet meer willen slapen, dus halen we haar er maar uit tot de voeding van 20.00 uur

Dus de nacht en middagslaap gaan prima, maar de ochtend en namiddag wil ze echt maar een uurtje slapen. Is dit wel voldoende? Of maak ik me zorgen om niets en slaapt ze genoeg aleen anders verdeeld.

10. Jannes

Jannes VIP lid

Oct 6, 2006
    7,714
    1
    36
    En nu ik je toch met vragen aan bombarderen ben :)

Wij leggen Sara na de flesvoeding van 20.00uur meteen in bed, want dan is ze meestal al even wakker. Om 23.30 uur drinkt ze al slapend de laatste fles. Dan slaapt ze tot 4 uur en is dan echt wel wakker.Ik heb dus het idee dat haar "doorslapen" zit tussen 20.00 en 4.00 uur. Kunnen we hier iets aan doen, zodat dit zich verschuift. Of gaat ze opeens slapen van 20.00 uur tot laatste fles en dan doorslapen tot de ochtend? Of moet ik haar voor de laatste fles wakkerder maken/houden, zodat ze daarna meer en langer slaapt?

Bedankt!

11. kwebbeltje

kwebbeltje VIP lid

Jul 13, 2005
    15,340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Een puckababy zou kunnen ik heb daar geen ervaring mee.
    Als ik haar slaapschema zo lees "moet" ze wel veel slapen. Bijvoorbeeld 8.15 wakker en 9.15 weer slapen. Zo ook na de middagslaap.
    Misschien dat je haar smorgens gewoon beneden kan houden en kan ze zonodig in de box / wandelwagen een dutje doen als ze wil en dan wat later in bed. Blijkbaar geeft ze zelf aan dat ze wat minder slaap nodig heeft.
    Ik zou me daar niet zoveel zorgen om maken.

Mijn zoontje slaapt vanaf het begin (is nu 6 maanden oud) alleen smiddags een lange middagslaap. En van 20.00 tot de volgende morgen. Tussendoor een dutje in de box. Hij doet het verder hardstikke goed. Hiermee wil ik aangeven dat elk kind anders is. kijk goed naar de signalen van je kind.

Wat betreft het doorslapen en laatste voeding....ik zou nog even doorgaan hoe je het nu doet. Ze gaat vanzelf wel langer slapen zodat de fles van 04.00 weg valt.

Ilja

12. Jannes

Jannes VIP lid

Oct 6, 2006
    7,714
    1
    36
    Ja dat zei mijn moeder ook al. Ik let teveel op wat in de boekjes staat en kijk erg naar wat andere kindjes doen. Moet ik maar loslaten zo te zien.

Gisteren en vandaag heeft ze heerlijk geslapen na de ochtend en middagfles en is ze ook veel en langer wakker geweest. Dus ik ga meer naar haar kijken dan naar hoe het in de boekjes staat.

Bedankt!

13. kwebbeltje

kwebbeltje VIP lid

Jul 13, 2005
    15,340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Lijkt me een goed plan.

Ilja

Share This Page