Extra rustpauzes tijdens werk

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door ukkie1985, 7 aug 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ukkie1985

ukkie1985 VIP lid

27 mrt 2012
    6.134
    1
    0
    Ik werk momenteel 40 uur per week en ga na mijn verlof 32 uur werken. Nu merk ik sinds een tijdje dat 40 uur af en toe best zwaar is en dat ik af en toe rond 15.00 uur echt niet meer mijn ogen open kan houden:(.

Ik weet dat je officieel 1/8 deel van je werktijd mag opnemen als extra rust/pauze.

Nu vroeg ik mij af of mensen hier ook echt gebruik van maken en hoe ze dit ter sprake hebben gebracht.
    Ik weet dit namelijk niet van mijn werkgever uit maar vanuit mensen uit mijn omgeving die binnen de arbodienst werken en info die ik van het internet heb. Collega's en leidinggevende vragen wel regelmatig hoe het met me gaat en ik geef dan ook wel aan dat ik nu wel last van vermoeidheid begin te krijgen, maar niemand schijnt deze wet te weten of brengt het ter sprake...;)

Hebben jullie gewoon aangegeven hier gebruik van te willen maken? en zoja hoe werd hierop gereageerd?

Ik wil namelijk ook niet het idee geven dat ik het allemaal niet meer aankan, maar af en toe een uurtje eerder stoppen zou mij uiteindelijk meer energie geven.

Ben benieuwd naar jullie ervaringen hiermee!

2. Mismama

Mismama Lid

21 jun 2012
    69
    0
    6
    NULL
    NULL
    Ik heb het ter sprake gebracht.
    Verteld dat in de arbowet is opgenomen dat ik recht heb op een uur extra pauze. En dat ik die als laatste uur wilde opnemen, zodat ik dan een uur eerder naar huis kan gaan.
    Daar reageerde ze goed op. Het was gelijk goed.

3. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.558
    530
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Ik heb bij beide eerste zwangerschappen gebruik gemaakt van die regeling. Ik had het zo geregeld dat ik smorgens een uurtje later kon beginnen omdat ik niet op gang kon komen s ochtends.
    Bij de tweede werd ik wel even doorgestuurd naar de Arbo-arts en zij heeft een advies geschreven waardoor ik dus gebruik kon maken van de regeling.

Het is gewoon een wettelijke regeling, dus in principe moet je werkgever er aan meewerken. Het indelen gaat uiteraard wel in overleg. Evt kun je eerst ook de arbo-dienst in schakelen maar dat hangt denk ik ook wel even af van het "contract"... wij hebben wekelijks een uurtje spreekuur van de arbo-dienst op kantoor.

Maar... je moet toch altijd zelf het wiel uit vinden hoor... veel werkgever/leidinggevenden weten niets van dit soort regelingen af.

4. Kweenie

Kweenie Fanatiek lid

12 aug 2006
    3.199
    1
    38
    Bij ons mag je dit extra uurtje niet in zetten om eerder of later te beginnen. Men neemt het heel strikt. Het is een extra PAUZE die je dus tijdens werktijd moet inzetten. Persoonlijk vind ik dat wat krom maar goed ik heb het (nu) ook nog niet nodig.

Weet in elk geval dat je er recht op hebt maar dat de invulling er van afhankelijk is van je werkgever.

xxx

5. MissJopie

MissJopie Actief lid

24 feb 2009
    387
    0
    0
    Nooit van gehoord, ik zou gewoon wat uurtjes opnemen als ik het niet meer trek. Maarja, als je er recht op hebt...

6. rinnie

rinnie Bekend lid

11 apr 2008
    660
    0
    0
    Als er een regeling voor is kun je er beter gebruik van maken dan jezelf in de vingers snijden door je vrije dagen hiervoor op té geven toch ;) ?

7. Kweenie

Kweenie Fanatiek lid

12 aug 2006
    3.199
    1
    38
    T is vaak handig voor meiden met lichamelijke klachten. Dat je tussen de middag de gelegenheid hebt om even te gaan liggen/ontspannen. Even een extra oplaadmomentje opdat je het langer vol houdt. Niets mis mee en zolang het niet nodig is, werk je lekker door.
    Xxx

8. AnkeM

AnkeM Fanatiek lid

21 mei 2011
    2.278
    1
    0
    Ik ben leidinggevende en ik zou het ook geen goednidee vinden, eerder naar huis of later beginnen. Extra pauze is prima maar zolang je geen serieuze klachten hebt dus niet korter werken. Maar dat is per werkgever verschillend en het ligt ook aan de manier waarop je normaal werkt, als je niet moeilijk doet over een uurtje extra moet je als werkgever nu ook niet moeilijk doen over een uurtje minder. En inderdaad, al die regelingen zijn niet bekend bij de meeste werkgevers maar ze kunnen het gewoon nazoeken.

Ik had ook van die vlagen vermoeidheid, ik deed wel eens mijn deur en ogen eventjes dicht, om even toe te geven aan die vermoeidheid. Na 10 minuten was het meestal wel weer voorbij en kon ik weer verder.

9. ukkie1985

ukkie1985 VIP lid

27 mrt 2012
    6.134
    1
    0
    Ik voel me niet persoonlijk aangesproken hoor;) Maar dit vind ik wel een hele gevaarlijke uitspraak. begrijp ik goed dat je vermoeidheid niet als serieuze klacht ziet? Ik ben geen dokter maar weet wel dat veel "serieuze" klachten voortkomen uit teveel van jezelf verwachten. Of te lang doorlopen met "minder serieuze" klachten.

Daarnaast komt het nu over dat je personeel wat hard werkt (lees overwerkt) beloond met "gebruiken maken van de extra rustpauzes".

Bij ons kijken ze hier gelukkig niet op die manier naar. Als je werk aan het einde van de maand maar af is en resultaat heeft opgeleverd wat je van te voren had afgesproken. (dus dat kan betekenen de ene week 40 uur andere week 45 uur maar ook wel eens lekker een uurtje eerder naar huis.)

Ik begrijp je reactie dat bepaalde inzet van twee kanten moet komen, maar je wordt tegenwoordig steeds vaker vreemd aangekeken als je je werk af hebt na 8 uurtjes en stipt om half 6 naar huis gaat, terwijl mijn loon wel iedere maand stipt hetzelfde is;).

Nogmaals, ik voel me niet persoonlijk aangevallen want weet dat ik meer dan genoeg uurtjes maak;) maar wilde er toch even op reageren.

10. Bonkie

Bonkie Fanatiek lid

30 nov 2009
    2.518
    1
    0
    Make-up & Hair Artist
    Amstelveen
    +1.

11. Itsmemarrie

Itsmemarrie Bekend lid

15 jan 2012
    958
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ben naar hr/pz gegaan en heb aangegeven dat ik erg moe was. Ik kon thuis letterlijk niets meer behalve op de bank hangen zelfs voor koken had ik geen energie meer. En heb dus gevraagt of ik een uurtje korter kon werken zodat ik voor de file naar huis kon wat mij een uur reistijd scheeld buiten de vakanties. Dat was prima, voor dat uurtje per dag ziekgemeld bij de arbo die heeft nog een keer gebelt waarom ik korter werkte maar die vond het een prima optie als dit voor mij voldoende was. Hij kwam ook met t feit dat ze het niet bij de arbo hadden hoeven melden ivm deze wettelijke regeling.

12. AnkeM

AnkeM Fanatiek lid

21 mei 2011
    2.278
    1
    0
    Gelukkig maar, dat je je niet aangesproken voelt.
    Ff nuanceren dan maar, het kan natuurlijk best dat je vermeoid bent en extra pauze nodig hebt maar dat is wat anders dan eerder naar huis, of later beginnen. Dat heeft vooral te maken met het feit dat het werk bij collega's terecht komt. Maar het wordt ook bepaald door hoe je normaal je werk doet, helaas zijn er ook mensen die alles aangrijpen om de kantjes ervan af te lopen. En dan is het wel moeilijk welke klachten je wel en niet serieus moet nemen.
    Wat betreft overwerk, het mooiste is wel als je je werk gewoon kan doen in de uren waar je voor betaald wordt, een uurtje extra af en toe is niet erg en daar mag dan ook wel eens een uurtje minder tegenover staan. Kwestie van geven en nemen toch?

13. MissJopie

MissJopie Actief lid

24 feb 2009
    387
    0
    0
    Hele nette reactie hoor anke. Ik ben zelf nl ook leidinggevende en heb soms het idee dat de kant van de werkgever er niet of nooit toe doet en meiden, hierbij bedoel ik niets of niemand speciaals...

14. Ladylola

Ladylola Fanatiek lid

19 sep 2009
    4.832
    1.234
    113
    Naarbij Amsterdam ;)
    Het zou geen moment in mij opkomen om extra pauze te nemen. Ik werk in jeugdzorg op een leef/behandelgroep. Door de vakantie heb ik nu diensten van 9.5u, maar als ik bedenk om 2u ff rustig te gaan liggen, moet mijn collega 10 x zo hard rennen. Alleen maar omdat ik er recht op heb?

De CAO heeft het leuk bepaald, maar het feit dat ik een kind wil, moet niet extreem veel hinder opleveren voor mijn collega's. Natuurlijk ben ik ook moe, maar uitrusten doe ik thuis wel. Vergeet niet dat je baan jou van je levensonderhoud voorziet.

Wel heeft een ander puntje roet in het eten gegooid, dus daardoor werk ik nu 24u p.w. en werk geen slaapdiensten meer. Maar dat heeft mijn leidinggevende voor mij bepaald, omdat ze weet dat ik anders door ga. Zie handtekening.

En ik krijg echt wel compensatie van collega's, die zeggen blijf jij nu even zitten, of dat doe ik wel. Ik denk als je op je rechten gaat zitten, dat je juist geen sympathie van collega's krijgt.

15. bagheera

bagheera Bekend lid

2 aug 2011
    746
    0
    0
    NULL
    NULL
    Gelukkig hoef jij helemaal geen klachten wel/niet serieus te nemen, en is daar een arboarts voor die er voor gestudeerd heeft :)

Verder vind ik ook dat extra tijd voor pauze zoals in de wet staat echt als pauze gebruikt zou moeten worden, of beide partijen kunnen zich vinden in eerder/later weggaan. Zal ook aan je functie liggen.

16. ukkie1985

ukkie1985 VIP lid

27 mrt 2012
    6.134
    1
    0
    9,5 uur per dag werken tijdens mijn zwangerschap zou bij mij niet in me opkomen;) Een dag of twee ker in de week wel in de zin van overwerk als dit nodig is, maar geen hele week achter elkaar. Lijkt mij ook geen goede werkgever die dit toestaat:$. Maar wellicht gezien het tekort in de zorg is het helaas niet anders mogelijk.
    Het lijkt mij niet dat iemand dit tot de 36e week gaat volhouden, waardoor de werkgever en cllega's dus eigenlijk alleen maar meer "last" ervan heeft.

Wat betreft collega's: wanneer ik een half uur tot een uur extra pauze neem vind ik het mijn verantwoordelijkheid dat mijn werk wel gewoon af komt. Dus de overige 7 uurtjes een tandje harder werken? Daarnaast vind ik dat trouwens geen reden om niet naar je lichaam te luisteren. Wanneer je langdurig ziek bent, hebben je werkgever en collega's er meer last van lijkt mij.

Wat betreft werkgever, ze krijgen voor mijn afwezigheid een uitkering en betalen hiervan mijn vervanger die ik overigens zelf heb geregeld en ik zelf ga inwerken. Dus heel veel extra werk/kosten voor de werkgever hoeft dit niet op te leveren toch? Daarnaast dat is het risico van een vrouw in dienst nemen;)

17. Ladylola

Ladylola Fanatiek lid

19 sep 2009
    4.832
    1.234
    113
    Naarbij Amsterdam ;)
    Dat is waar ukkie, dat je een vervanger krijgt voor de uren dat jij er niet bent. En het klopt, het wordt nog vervelender als jij langdurig ziek wordt. Daarom dat mijn leidinggevende voor mij heeft besloten 24u inplaats van 32u, en geen slaapdiensten meer. Maar dat komt meer door de complicaties, die zich tijdens mijn bevalling en erna zullen plaats vinden. En het emotionele aspect is wel van invloed in mijn functie.

Toch blijf ik erbij dat mentaliteit ook van invloed is, waartoe jij bereidt bent als medewerker en collega. Gelukkig hebben de meeste een goede instelling en een loyaal arbeidsethos, maar er zijn er helaas genoeg, die als hobbezakken hun zwangerschap uitbuiten.

18. MissJopie

MissJopie Actief lid

24 feb 2009
    387
    0
    0
    Sow ladylola, ik ben het zo eens met jou!

Maaruh ff offtopic: wat betekent congenitale hernia diafragmatica? Wat een spannende tijd voor jou!

19. Ladylola

Ladylola Fanatiek lid

19 sep 2009
    4.832
    1.234
    113
    Naarbij Amsterdam ;)
    Een aangeboren afwijking aan het middenrif, waardoor organen van de buikholte in de borstholte kunnen plaats nemen. Bij onze meid zitten haar darmen in het haar linker borstholte. Gelukkig zit haar maag, lever en mild nog waar het moet, maar het had nog erger gekund,
    Nou klinkt dat niet prettig, maar voor de artsen is dat terug plaatsen en het middenrif sluiten een routineklusje. Al me al doordat er zoveel ruimte wordt ingenomen door haar darmen, kunnen haar longen onvoldoende ontwikkelen. Dus het is afwachten hoe deze zijn ontwikkeld en hoeveel kwaliteit haar longen zullen hebben. Dus het is idd een erg spannende tijd.

20. Flashyfly

Flashyfly Fanatiek lid

11 feb 2012
    1.947
    0
    0
    Werk fulltime
    Limburg
    Ladylola helemaal met je eens!
    En ik hoop dat het allemaal goed komt met je kleine meid!

Ik ben ook leidinggevende maar wij werken gelukkig met een jaarurensystematic. dat wil zeggen dat alle collega's zonder overleg met de direct leidinggevende 4 uur meer of minder dan de wekelijkse contact uren kunnen werken. Werkzaamheden krijgen voorang en moeten wel af, maar ook die plannen ze zelf in. Als het totaal maar klopt.
    Zelf heb ik daar nu ook profijt van, als ik erg moe wordt neem ik compensatieuren op, mits het werk dit toelaat natuurlijk.

Het is altijd een kwestie van geven en nemen en degene die er mibruik van willen maken wis je er al snel uit.

Deel Deze Pagina