Goede middag Dames. Door het enorme aanbod in zwangerschapscursussen zie ik door het bomen het bos niet meer. Kunnen jullie me helpen met wat ideeën en ervaringen? Wat mij tot nu toe erg aanspreekt is iets met ademhalingsoefeningen om zo ontspannen mogelijk de bevalling té doorstaan. En dan niet alleen maar puffen.... Met hoeveel weken start je ongeveer met een cursus? O en detail.. mn man krijg ik écht niet mee naar een cursus, dus iets voor alleen de vrouw hihi.
Ben ik het helemaal mee eens. Bij de eerste gedaan en dat was vooral gezellig en ontspannen maar voor de rest...
Absoluut oneens met bovenstaande. Inmiddels na een eigen succesvolle Hypnobirthing (veel mooie filmpjes te vinden op youtube) zelf docent geworden. Dit jaar 40 stellen mogen begeleiden en stuk voor stuk waren ze mij ontzettend dankbaar. Tijdens hypnobirthing krijg je uitleg over het fysieke geboorteproces maar ook wordt er aandacht besteed aan houdingen, massagetechnieken, geboorteplan, kraamplan & borstvoeding. We gaan verder in op hoe en waarom en wat t beste bij jou & jullie past. Het is zoveel meer dan alleen puffen. Zoek wel in jou regio naar iemand die ook bij jullie past, de ene docent is spiritueler en 'zweverig' en de ander juist nuchter en wordt er regelmatig tijdens de cursus gelachen Een cursus is niet enkel als voorbereiding maar ook leuk om kennis te maken met andere mensen. Hypnobirthing is met recht echt de meest uitgebreide zwangerschapscursus die je kan vinden daar durf ik mijn hand voor in t vuur te steken. Wat ik ook veel terug krijg is dat de stellen het zo fijn vinden samen bewust bezig te zijn met de zwangerschap, door werk, andere kinderen wordt dit gewoon vaak vergeten. Hypnobirthing wordt ook vergoed door vele zorgverzekeraars. Mocht je meer vragen hebben stuur mij gerust een prive berichtje * jammer dat je man niet mee wil , wellicht kan die in zien dat hij juist heel veel kan betekenen voor jou? Meer dan hij zich kan voorstellen waarschijnlijk. Ook scheelt het waarschijnlijk als je naar iemand toe gaat die met beide benen op de grond staat Alleen naar de cursus kan ook in overleg met je docent , wellicht een verkorte prive cursus. * Hypnobirthing is ideaal vanaf week 23 maar kan ook later natuurlijk. Voordeel van zo vroeg beginnen is dat je erg goed kan oefenen met de ontspanningsoefeningen en dus echt goed voorbereid die geboorte tegemoet gaat. Nadeel kan zijn dat je nog niet echt het gevoel hebt bezig te moeten zijn met een geboorteplan of met de borstvoeding. Er is dus niet echt een beste tijd om te starten , cursussen zitten wel snel vol dus vooruit plannen zou ik zeker doen.
Hier was ik nooit van plan geweest om überhaupt een cursus te volgen. Helaas kwam ik door bekkenklachten bij een cesar therapeut. Die gaf ook zwangerschapscursussen maar deed ook privelessen. Dat was dan wel met partner. Mocht ook zonder. Duurde 1,5u (lang zat) deed ze wat oefeningen qua ademhaling. Gaf wat tips aan echtgenoot om evt. Te helpen/ondersteunen tijdens de weeën. Niet teveel poes pas. Erg veel aan gehad en was voor mij voldoende.
ik vind die cursussen ook maar niks. Maar ik heb wel zwanger-fit gedaan. Gesport onder begeleiding van een fysio, je kunt er al je vragen stellen en er werd soms wel eens 10 min uitleg gegeven over dingen rondom de zwangerschap en bevalling.
Ik heb heel veel gehad aan mijn zwangerschapyoga bij mijn vorige bevalling. Nu doe ik zwanger en fit en enkele individuele yoga lessen.
Ik heb me, samen met mijn man, geïnformeerd over de cursus Samen bevallen (groepsles). Het lijkt me handig om ontspan oefeningen te leren en ik vind het fijn dat hij het ook een leuk idee vindt om hiervoor te gaan. Verder zit ik al een tijdje na te denken over zwangerschap zwemmen, maar het tijdstip is minder handig voor mij.
Bedankt voor jullie ervaringen dames! Ik ga me eens meer verdiepen in zwangerschaps yoga en hypnobirthing. Ben zelf niet echt een zweverig type maar volgens mij hoeft dat ook niet.
Heb zelf ook heel erg getwijfeld, en toen zaten bepaalde cursussen ook al vol maar uiteindelijk voor Mensendieck cursus gegaan. Hoewel ik het een eventuele volgende keer niet nog eens zou doen, ben ik er nu wel blij mee. Ik kan achteraf geen spijt hebben dat ik het niet gedaan heb en daardoor essentiële informatie gemist heb, en houding/bekkenbodemoefeningen kunnen nooit kwaad. Partner hoeft niet mee, er is 1 partner bijeenkomst, maar als partner dan ook niet mee wil, is dat ook geen probleem.
Hier ook Mensendieck cursus gedaan bij de 1e, je leert er goed bewegen en op je houding letten (best belangrijk met de lichamelijke belasting die een zwangerschap toch is), ook leerde we hoe je het beste kon persen. Ik was al niet bang voor de bevalling, maar het nam de laatste onzekerheden weg en ik heb er ook echt wel wat aan gehad. Ook na de bevalling kan je je lijf weer sterk krijgen met de oefeningen die je daar leert Voor de 2e geen cursus gedaan, maar wel regelmatig zelf oefeningen gedaan die ik geleerd had. 1 partneravond en 1 terugkom avond na de bevalling met de partners (die laatste is gewoon gezellig kletsen en ervaringen delen). Je man kan beter wel mee gaan naar de partneravond, het stelt niet veel voor, maar zo kan hij je wel beter steunen tijdens de bevalling.. en gênant is het misschien wel een beetje voor hem?? Maar kom op, jij ligt straks te bevallen!! Dus een beetje inleving van zijn kant mag wel toch Hier waren we maar met 4 meiden, rond de 17-22 weken begonnen we (de een was 17w de ander 22w).
Dankjulliewel. ☺Ik ga daar eens wat over opzoeken, had zelf nog niet van mensendieck gehoord. Ja mn man... Ik heb er vrede mee dat hij niet mee wilt. Dus zoek echt iets voor mezelf 😊 En wie weet... kan ik hem straks toch nog overhalen voor 1 partner avond als ik zelf al wat vaker geweest ben en dus weet wat de cursus precies inhoud. Hij ziet nu alleen maar altijd is kortjakje ziek puffen voor zich hihi.
Tijdens mijn bevalling kwamen verschillende vroedvrouwen vragen: 'amai, hebben jullie een cursus gevolgd? Jullie doen het echt geweldig samen!' Nee dus... Helemaal niet nodig!!
Doordat ik ziek werd kon ik de cursus (mensendieck) helaas niet doen. Heb me daar wel rot over gevoeld, maar nu probeer ik het los te laten en denk ik maar "het is nu eenmaal zo gelopen". Ze zullen me wel helpen als het nodig is. Op internet kun je ook best wel wat vinden, en mijn man is naar een "mannenavond" geweest.
Ik ben ook totaal geen zweverig type, maar dat hoeft inderdaad ook helemaal niet. Ik heb mijn eerste zw.schap yoga gedaan, man is toen ook twee avonden meegegaan naar een "partner avond". Hij deed er lacherig over, maar ging toch mee voor mij. Achteraf was hij héél blij dat hij was gegaan omdat hij handvaten had om mij er doorheen te slepen. Heb een helse bevalling gehad, en ik was alles kwijt vd yoga maar hij wist precies wat te doen! Heeft me echt geholpen. Nu doe ik hypnobirthing. Niet de cursus want die vind ik echt te duur, maar ben me er zelf in gaan verdiepen. Heb boeken gekocht en een cd waar ik vaak naar luister. Het geeft me veel rust en vertrouwen dat de aankomende bevalling wel goed zal gaan. Man betrek ik er nu zelf bij door hem dingen te laten lezen en luisteren. Heel verhaal uiteindelijk, maar misschien heb je er wat aan 😄
Een cursus zou ik voornamelijk doen als je zelf wat onzeker bent en voor de gezelligheid. Verder ken ik genoeg mensen die een soort zwanger fit hebben gedaan. Maar dat is meer gericht op sporten met een beetje informatie erbij. Houdingen staan in de folder die je van de verloskundige krijgt. En je voelt tijdens de bevalling wel aan wat voor jou prettig is. Dat hoef je echt niet te oefenen. En ademhaling is ook iets dat zo kan verschillen per bevalling. En daar helpt de verloskundige ook bij. Belangrijk is rustig blijven en loslaten. In het geval van echte paniek denk jij echt niet meer aan een cursus. Verder lijkt het mij zinloos dat je partner niet eens 1x mee wil gaan. Als jij een cursus wel echt nodig hebt! Die is er straks toch ook bij? Dat moet je van je eigen verloskundige maar afwachten (je kunt immers ook in het ziekenhuis terecht komen).
Ik moet inderdaad in het ziekenhuis bevallen, ben wegens medische indicatie daar. Meningen over dat mn man niet mee wilt heb ik niets aan. Ik heb er vrede mee. Tot nu toe spreekt zwangerschaps yoga me toch het meeste aan. Dat wordt hier ook in de buurt gegeven en lijkt me gelijk leuk om andere zwangere dames in de buurt te leren kennen. 😊