Hoi, Mijn zoontje is nu bijna 11 maanden, waarvan hij de eerste 8 maanden bv heeft gehad, vervolgens 2,5 maand kv en nu ben ik dus aan het afbouwen met kv en hem daarvoor in de plaats koeienmelk gemengd met een beetje water aan het geven. Nu vraag ik me af vanaf hoeveel ml kv je geen vitamine D meer hoeft bij te geven?
bij minder dan 300cc opvolgmelk moet je juist wel vit d gaan geven. met bv heb je dat altijd al gedaan denk ik.
Dus bij minder dan 300 ml kv moet ik dus vitamine D bijgeven? Toen ik bv gaf heb ik inderdaad elke dag vitamine D bijgegeven. Nu geef ik mijn zoontje soms 2 flesjes kv (210 ml)+ 1 flesje koeienmelk per dag of 1 flesje kv + 2 flesjes koeienmelk per dag, dat hangt er een beetje vanaf. Ik heb heb hem nu steeds vitamine D bijgegeven als hij maar 1 flesje kv had gedronken, bij 2 flesjes kv heb ik dat niet bijgeven dus dat heb ik dan goed ingeschat
VOlgens mij hoef je bij gevarieerde voeding geen vitamines bij te geven maar ik denk dat het CB je hierin het beste kan adviseren.
Niks moet natuurlijk ! Hier hebben ze eigenlijk nooit extra vitamine D gekregen ! Maar anders is het idd een beetje kijken naar hoeveel kv hij gedronken heeft, is dit minder dan ong 300cc klaargemaakte voeding, dan wat druppeltjes bij geven als je wil.
vitamine D moet je sowieso altijd extra geven de eerste 3 jaar, of je nou bv, kv of gewone melk geeft. Ben er zelf ook altijd nogal laks in geweest hoor en de kids groeien er niks minder om (onze dochter loopt in groei zelfs 2 tot 3 jaar voor op haar leeftijdsgenootjes ). Maar 'officieel' moeten ze het dus de eerste 3 jaar het gehele jaar door hebben.
Vitamine D en K geef je alleen bij borstvoeding (zit namelijk al in kunstvoeding verwerkt) Ik ben namelijk kraamverzorgende en werk volgens de laatste richtlijnen. En inderdaad als een baby naast bv ook kunstvoeding krijgt dan gat er per 150 ml kunstvoeding 1 druppeltje vitamine D eraf. Dus als je er normaal 5 druppels geeft (ligt aan merk hoeveel druppels) dan geen je er nu 4 als de baby 150 ml kv krijgt en 3 als hij op een dag 300ml kunstvoeding krijgt.
Sorry dames, Hierboven heb ik per ongeluk de verkeerde gegevens neer gezte. Het is zo dat je per 30 ml kunstvoeding een druppeltje vit D minder mag geven. En niet zoals hierboven bij 150ml