Ik heb een dochtertje van 7 wk oud en geef haar volledige BV. Ik heb veel melk en om de druk soms te verlagen kolf ik soms een paar minuutjes per borst af. De gekolfte melk geven we haar dan met de fles 's middags vaak. Mijn vraag is of dit handig is? omdat ik maar een paar minuten kolf is het dan niet alleen voormelk? De kleine is soms wel onrustig met voeden, soms weet ik niet of dit komt door krampjes of door iets anders. Als ze krampjes heeft eet ze dus soms onrustig en spuugt daarna ook een aantal malen melk uit. dit laatste mede door het persen (als ze moet poepen bijv of windjes laten). Ze groeit overigens prima, bij geboorte 4340 gram en nu na 7 wk bijna 6 kilo! ik zou graag tips willen voor het spugen te beperken en haar rustiger te laten eten.
Hallo, Ik snap dat je af en toe even de druk wilt verminderen en dan de melk afkolft. Daarmee stimuleer je alleen nog eens extra je melkproductie. Dat zou voor mij een reden zijn om dit af te raden. Heb je heel erg last van je volle borsten, dan kun je beter af en toe 1 x daags beide borsten helemaal leeg kolven (bijvoorbeeld voor het slapen gaan). Dit stimuleert de melkproductie minder dan steeds kleine beetjes afkolven. De melk die je kolft is niet alleen maar voormelk. Wel zal de melk iets minder vet zijn dan de laatste melk die uit de borst komt. Maar dat maakt niet zo heel veel uit, zolang je kindje niet steeds alleen maar de 1e melk drinkt. Het spugen wordt ook veroorzaakt doordat je veel melk hebt. Voed liever vaker en dan wat korter, dan heeft ze minder krampen en hoeft ze vast ook minder te spugen. Je geeft dan 1 borst per keer. Als je vaker voedt zijn de borsten ook minder vol en zal het drinken ook rustiger verlopen. Hier lees je vast ook nog heel veel tips.