hallo ik ben nu moeder van een zoontje van bijna 3jaar en ik hoor iedereen over een 20 weken echo sinds wanneer moet dat? toen ik zwanger was 3 jaar geleden kreeg ik dat nie jah er zal best wel veel verandert zijn wie kan het me vertellen want ik snap het ff nie het eingste wat ik weet wat nu anders is dat je nu met 8 weken naar de verloskundige moet in plaats van 11! en ik zie hier dat de dames ook schrijven dat ze met 8 weken al een echo hebben help hoe zit het nu?
De 20 weken echo wordt sinds dit jaar door een hoop verzekeringen vergoed. Hoe dat zit, lees je hier. Je bent niet verplicht om deze te laten maken, maar hier wordt op allerlei afwijkingen gecheckt. Sommigen hebben inderdaad al vroeg een echo. Vaak is dat als niet duidelijk is hoe lang iemand zwanger is.
Normaal ga je rond de 12 weken naar de VK voor een echo, maar als je niet weet hoe lang je zwanger bent doen ze het vaak op 8/9 weken. De 20 weken echo is vanaf januari weer een optie (vroeger was het ook). En je krijgt het vergoedt van je ziekenfonds.
Bij de praktijk waar ik heen ga, ga je standaard met 8 of 9 weken. En bij die eerste afspraak zit de termijnbepalingsecho (zoals dat zo mooi heet). Het hangt dus af van de praktijk waar je komt. Ik wist precies hoever ik was en dat klopte precies met de echo. Ik begreep bij onze praktijk dat ze in sommige gevallen eerder een afspraak maken, dat is in gevallen dat dat nodig is, dus bij 'problemen' of als men niet weet hoever men is, of als er in de historie iets is.