sinds wanneer is bijvoeden rond 3/4 maanden de norm?

Discussie in 'Voeding' gestart door guppie81, 14 feb 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Goh, mamatje24. Ik krijgt langzamerhand respect voor je hardwerkende vingers. Ben toch benieuwd wat je voor beroep hebt ( je zei dat het iets met je werk te maken had) :p

Al die onderzoeken waar het zo mee gesmeten wordt, daar heb ik persoonlijk weinig mee. Voor elk onderzoek is er weer een tegenonderzoek. Ik denk dat het er uiteindelijk om gaat bij welk advies wij ons het fijnst bij voelen. Of het een advies is van WHO of van onze overgrootmoeders.
    Ik moet zeggen dat door al deze verhalen ik iets meer ben gaan begrijpen waarom sommigen eerder zijn gaan bijvoeden. Al blijf ik de argumenten zoals: "het ziet er zo schattig uit" of "hij/zij greep brood uit mijn handen" of "hij/zij kijkt geïnteresseerd naar mijn eten" heel hard om te lachen vinden. Daar heb ik niets mee.

2. Ilovemybeeb

Ilovemybeeb Actief lid

9 jan 2009
    178
    0
    0
    leidster kdv
    je hebt ook nergens gezegd dat hij vanaf 3 maanden brood heeft gekregen elke dag

3. MamaDeluxe

MamaDeluxe Fanatiek lid

4 sep 2007
    4.576
    82
    48
    ?

4. LovelyDK

LovelyDK Niet meer actief

@Mamadeluxe, dat ik zei dat ik een bloom kinderstoel had was niet om groot te doen ofzo hoor :( en duh ik snap zelf ook wel dat je hem dan niet op de rechte stand moet zetten.. dat kan niet eens met zo'n kleintje! Wil alleen maar zeggen dat hij gewoon zit en zich dus niet verslikt o.i.d.
    @Guppie, je hoeft je mening ook niet te veranderen omdat die niet in mijn straatje past want wat jou mening is is jou mening.. snap alleen niet dat je een discussie gaat uitlokken in een topic waar dat niet eens voor bedoeld is.. nogal jammer! In jou ogen is 3 maanden te vroeg, wil niet zeggen dat mijn kleine zielig is ofzo :( Ik heb toch ook gewoon respect voor jou dat je pas met 6 maanden begint?!
    @Suus, is zeker geen raar excuus hoor om dan eerder met bijvoeding te beginnen... meer dan 1 liter flesvoeding geven is zeer slecht voor de nieren.. en om dan nog langer te wachten met een kind dat urenlang krijst om eten, nou sorry dat hou je geen 3 maanden vol hoor.. En ik praat mezelf niet goed hoor, dit is hoe ik het in overleg met het CB doe en waar ik mezelf goed bij voel (En K. ook:D) dus ja..
    @Beccaatje, ineens weer zo'n snuggere opmerking tussendoor... er zijn 1000studies die beweren dat je vanaf 6mnd kan beginnen en even zoveel datj e met 4maanden kan beginnen... ieder vor zich!

Het is al met al gewoon zo dat het fijner is als we elkaar gewoon respecteren om wat we doen en elkaar niet onverantwoord of zielig of weet ik veel wat gaan noemen. Een ieder heeft zijn eigen reden om eerder of later te beginnen met bijvoeden... naja prima toch? Maar ga niet topics verstrooien door meningen rond te gooien... niet nodig toch?

Over dat onderzoek mamatje.. daar hadden ze het hier op het CB dus ook over en werk zelf ook in het ziekenhuis en heb daar laatst ook een hele discussie over gehad met een KA. Ook hij deelde de ''trigger-mening"

5. MamaDeluxe

MamaDeluxe Fanatiek lid

4 sep 2007
    4.576
    82
    48
    Vanaf 4 maanden! Dat wordt idd aangeraden, heb je goed gezegd :)

Over dat krijsen van de honger als reden om veel te vroeg te beginnen met bijvoeding...
    Ik weet nog dat 2 van mijn kinderen ook veel huilden, ik dacht ook aldoor dat ze nog meer bv wilden, en gaf ze dat dom genoeg dan ook, achteraf bleek dat ze heel ergens anders om huilden, maar baby's troosten zichzelf tijdelijk met een warme buik, om vervolgens na een uur ofzo zich toch weer rot te voelen over datgene wat er werkelijk aan de hand was en gingen ze weer huilen, en ik dacht weer nou die heeft weer honger want zodra ik de borst aanbood begonnen ze gretig te drinken (om zich dus met een warme volle buik te troosten) om DAN vervolgens weer te huilen omdat hun maagje overbelast was....zo kom je dus in een cirkeltje terecht.
    Ik kan me dus voorstellen, dat moeders dan denken oh, die is niet bevredigd door de voeding, dus die moet wat erbij, maar ik vraag me af hoeveel kindjes werkelijk ECHT honger hadden en niet een dergelijk verhaal als hierboven van toepassing is.
    Gelukkig had ik dit met de tweede al vrij snel door, na de ervaring met de eerste.

6. LovelyDK

7. Ilovemybeeb

Ilovemybeeb Actief lid

9 jan 2009
    178
    0
    0
    leidster kdv
    ja mijn computer is een beetje traag ;)

dus jullie hadden het allang weer ergens anders over op t forum en mijn comp was nog bezig mijn antwoord te ehm.. VERWERKEN :rolleyes:

maar dit ging over marline1983..

ik kon nergens vinden dat ze heeft gezegd dat haar kindje met 3 maanden al elke dag brood kreeg..

8. mamatje24

mamatje24 Fanatiek lid

10 sep 2008
    1.236
    0
    0
    :oops: ehm thanks dan maar ;)

Enne ik snap je punt echt wel hoor, en ik ben het ook wel met je eens, alleen tja eh de manier waarop iets minder ;)

He hallo, ik gebruik het zelf ook hoor :) en tja ik vond het zelf niet zo leuk klinken, vond het gelijk zo klinken alsof ik mijn kinderen verse groentes en aardappels zou moeten geven ;)

Al ben ik van mening door mijn eigen ervaring dat kinderen wel degelijk minder honger hebben nadat ze vastere voeding krijgen dan alleen maar melkvoeding (of papfles, samenstelling is toch vele malen anders) doordat dat ook veel meer verzadigd waardoor je kleine hoeveelheden melk kunt gaan geven, want (jaja daar heb je ze weer) de onderzoeken zijn daar ook weer duidelijk over, te veel melk met de voedingstoffen zoals die in de zuigelingenmelk zitten kunnen ook weer te belastend zijn voor die niertjes en darmpjes van de kinderen.

Als je maar van me aanneemt, dat het totaal mijn bedoel niet is om je te overtuigen, of je op andere gedachtes te brengen, ik probeer hier alleen maar aan te geven hoe ik over bepaalde dingen denk, en vooral ook waarom en niet te vergeten waardoor ;)

Al vind ik het natuurlijk wel leuk te lezen dat je je er toch even iets in gaat verdiepen :)

Oh voor mijn hardwerkende vingers hoef je geen respect te krijgen hoor ;) die weten niet beter :)

En precies datgene wat jij nu zegt ,dat is voor mij belangrijk. Ik moet me ergens goed bij voelen (onderzoek of niet) en ja tuurlijk ben ik blij dat je nu toch iets meer begrip hebt voor de reden waarom sommige eerder bijvoeden dan jij dat zou doen, redenen dat het er zo schattig uitziet of dat ze er naar grijpen heb ik zelf niets mee, want het ziet er altijd schattig uit, al zou je het met een dag al doen, en zodra ze kunnen grijpen,grijpen ze overal naar, zelfs naar het pakkie shag van mijn man maar daarmee denk ik toch echt niet dat ze al een sware sjeggie willen hebben ;)

9. MamaDeluxe

MamaDeluxe Fanatiek lid

4 sep 2007
    4.576
    82
    48
    Nou, ik meende dat jouw kindje nog geen 4 maanden is en dus tegen het advies ingaat.

10. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Heel flauw, ik weet het, maar ik denk dat er hier in Nederland geen enkel kindje is wat honger heeft ;)!
    *houd haar mond weer, komt niks zinnigs uit* ;)!

11. mamatje24

mamatje24 Fanatiek lid

10 sep 2008
    1.236
    0
    0
    PREVENTCD heet het onderzoek waar ik het net over had :) (heb even gauw gegoogled want kon het niet uitstaan dat ik het niet meer wist :x )

12. LovelyDK

Mamadeluxe, daar gaan we weer ;) heb geen zin meer om erop te reageren... want ik ga tegen alle goede dingen in geloof ik! Dit is de manier waarop ik het met mijn kleine doe, in overleg met het CB en ik voel me er goed bij.. het gaat ook prima dus ja ben eigenlijk wel klaar met verantwoording afleggen over richtlijnen etc... we hebben het over mensen, niet over kleine robotjes!

Al met al, wat ik in mijn laatste post al zei, zou het fijn zijn als we onze meningen met elkaar uitwisselen, maar wel op een respectvolle manier!

13. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    En dat is nou precies mijn punt. Ligt het aan mij of lees je dit veel te vaak op dit forum (niet over pakkie sjeg natuurlijk :) )?

Ik ben dan ook benieuwd of diegenen die deze redenen aanhalen zouden stoppen met te vroeg bijvoeden als ze begrijpen dat grijpen gewoon baby-eigen is en niet betekent dat ze dan toe zijn aan vaste voeding.

14. marline1983

marline1983 VIP lid

11 jun 2006
    9.402
    1
    0
    hengelo
    nee idd heb alleen gezegt dat hij 3 maand was dat hij het brood uit mijn handen greep en erop begon te sabbelen maar ik wordt gelijk bevooroordeeld dat ik een slechte moeder ben want hij kreeg toen al brood jeetje zeg dat kleine stukje :confused:
    ik heb het ook gelijk afgepakt hoor

15. MamaDeluxe

MamaDeluxe Fanatiek lid

4 sep 2007
    4.576
    82
    48
    Haha flauw flauw idd, maar het is echt zo, zo werkt dat echt hoor, dat je in zo'n cirkeltje kan komen. Mijn kind bleek achteraf verborgen reflux te hebben de ander kma, huilde daardoor zoveel en ik mar denken dat ze honger had want ja ze zoog ook gretig als ik voedde, dan was de pijn ff bij haar weg omdat ze een troostend warm buikje had, daarna begon de ellende weer en vervolgens maak je het dan nog erger door het maagje gewoonweg uit te rekken :(

16. mamatje24

mamatje24 Fanatiek lid

10 sep 2008
    1.236
    0
    0
    *** shut up than*** ;)

17. LovelyDK

Geen kindje dat honger heeft? Hihi dan kom ff hierheen, moet je K. ff uitleggen dat hij geen "HONGER" maar "TREK" heeft ;)

18. MamaDeluxe

MamaDeluxe Fanatiek lid

4 sep 2007
    4.576
    82
    48
    Wat ik als laatste uitlegde over het cirkeltje met voedden en huilen terwijl er een andere oorzaak is, misschien is dat wat om uit te zoeken?
    Dat gebeurt namelijk vrij vaak heb ik van de kinderarts vernomen.

19. Joveli

Joveli Niet meer actief

Tsja, ik vind 3 maanden ook echt veel te vroeg. En dan is het wel érg makkelijk om te zeggen dat ik makkelijk praten heb omdat ik borstvoeding geef en dus zoveel kan voeden als ik wil. Iedereen heeft de keuze om voor borstvoeding te kiezen..

Maar ik snap niet dat je wél gaat bijvoeden met 3 maanden (omdat over de liter flesvoeding slecht is voor de niertjes) maar de gevolgen van het zo vroeg beginnen met bijvoeden neem je maar voor lief?
    Op alle potjes staat vanaf 4 maanden (zelfs dit vind ik al aan de vroege kant maar oke..), geen haar op mijn hoofd zou er dan ook maar over denken om eerder te beginnen..

En natuurlijk is iedereen vrij in zijn keuze, en die respecteer ik ook absoluut. Ik snap alleen dan niet hoe je voor iets kan kiezen wat mogelijk niet goed is voor je kindje. (Dus als iemand mij dit zou kunnen uitleggen, zou ik het misschien kunnen begrijpen?)

20. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Geweldig dat het na 15 pagina's over zo'n gevoelig onderwerp, op een paar reacties na, heel goed gaat.
    Moderators zullen wel trots op ons zijn.:p

Deel Deze Pagina