sinds wanneer is bijvoeden rond 3/4 maanden de norm?

Discussie in 'Voeding' gestart door guppie81, 14 feb 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Alita

    Alita Niet meer actief

    wat had jij dan verwacht?
    Het is logisch als je pas begint met bijvoeden ze ongecontroleerd eten, ze snappen het nog niet. Ik vindt dat hij duidelijk geniet.
     
  2. LovelyDK

    LovelyDK Niet meer actief

    Ben blij dat jij het ook ziet :)
    Hij hapt echt.. vind het heerlijk, moppert als ik stop.. en het is niet zo dat ik hem heel dat potje geef ofzo hoor... het is meer sabbelen en wennen en dat er dan toevallig een smaakje bijzit vindt hij geweldig :)
     
  3. laika10

    laika10 Actief lid

    28 jul 2007
    213
    0
    0
    hilversum
    Wij zijn echt pas begonnen na 6 maanden hoor. En allen melk ik zoooo makkelijk, maar dat besef je pas als je aan bijvoeding vast zit. Ik kan geen redenen bedenken om eerder te beginnen, alleen dan dat ik het zo leuk zou vinden en mijn man nog meer. Intresse hebben in eten vind ik zeker geen reden, ze hebben overal intresse in, ook in auto's ( nee niet in de auto happen die moet nog gewassen worden!)

    Grappig filmpje , maar ik zou zeeziek worden van eten en zo schommelen hihi. Toch vindt ik drie maanden echt te vroeg, je baby heeft het aboluut niet nodig, je doet het alleen voor jezelf...
     
  4. Alita

    Alita Niet meer actief

    tja het blijft iedereen zijn eigen mening....
    je doet het tenslotte voor je baby en echt niet voor jezelf, tenminste ik wel.
     
  5. LovelyDK

    LovelyDK Niet meer actief

    Laika, het zou fijn zijn als je terug zou lezen... dan zou je lezen dat ik i.o.m. het CB ben begonnen met het wennen aan bijvoeding omdat hij tekort komt aan de melk die hij krijgt, dus ik ''doe het niet voor mezelf'' zou ook niet weten waarom :(
     
  6. Cygnet2

    Cygnet2 Niet meer actief

    Volgens mij vindt K. het inderdaad wel lekker. Wat een mop trouwens!

    Ik denk dat het belangrijk is om het advies nog één keer toe te lichten:

    Het advies luidt om bij te voeden vanaf 6 maanden. Vanaf 4 maanden wanneer geen allergieën aanwezig zijn bij de nabije familie is mogelijk. Het is dus niet zo dat het advies luidt: 6 maanden. Nee, 4 maanden MAG (mits allergieën e.d.) en 6 maanden "MOET"...)
     
  7. Alita

    Alita Niet meer actief

    en daarmee basta! hahaha
     
  8. Salapio

    Salapio VIP lid

    15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Rapley-methode wordt echt pas aangeraden vanaf een maand of 6 ... een kindje van 4 maanden kan (meestal zo niet altijd) nog niet zitten ... dus levensgevaarlijk om m dan stukjes te geven!
     
  9. marissie

    marissie Actief lid

    14 jun 2007
    348
    1
    0
    Ik ben vanaf 6 maanden rustig aan begonnen met het geven van groenten. Iedereen moet zelf weten wat ze doen, maar ik begrijp niet waarom sommige mensen zo'n haast hebben. Ik hoor inderdaad ook vaak dat mensen zo nieuwsgierig zijn hoe hun kleintje reageert op eten, leuke foto's etc. De darmpjes etc zijn er nog niet klaar voor en je kind heeft zijn hele verder leven om vast voedsel te eten. Geniet van het baby zijn denk ik dan..
    En uitzonderingen natuurlijk daargelaten, als je kind bv door hevige reflux alleen maar aan het spugen is en dit werkt.. tsja dan snap ik het wel.
     
  10. LovelyDK

    LovelyDK Niet meer actief

    Ieder zn ding.

    Dames ik heb trouwens misschien de verklaring voor K. zijn terroracties met name 's nachts.. de 19 weken sprong :confused:
     
  11. mamatje24

    mamatje24 Fanatiek lid

    10 sep 2008
    1.236
    0
    0
    nou als ik dat filmpje zo zie geniet hij echt wel van die likjes (meer is het niet wat er op de lepel zit) fruithap :)

    als je ziet hoe hij als een jong vogeltje zijn kop heen en weer schud om naar die lepel te happen, ik kan er in ieder geval zeker niet uit opmaken dat hij er niet van geniet in ieder geval ;)

    Al zou ik persoonlijk zelf niet de kleine laten schommelen tijdens het eten geven, wordt er zelf al zeeziek van als ik er aan denk al schommelend te moeten eten :) ;)

    verder vind ik het een hartstikke leuk filmpje hoor :thumup:
     
  12. raspberry

    raspberry Niet meer actief

    @Kiwi: Nog even voor de duidelijkheid: zoals ik al schreef interpreteer ik het geknabbel van Thirza nu nog als onderzoeken... Ik denk alleen niet dat het daarbij blijft, zeker omdat de dame om de 2-2,5 uur wil drinken: ze heeft gewoon snel weer honger en ik verwacht (let wel: verwacht) dat ze dus wel eerder dan de 6 maanden aan extra voeding toe zal zijn. Maar goed, dat zien we vanzelf... het is nog niet gezegd dat ik het DUS ga doen. Maar ik wilde er wel even mee illustreren dat er gewoon talloze kids zijn die er wel voor de 6 maanden aan toe zijn. In Nederland is het advies om vanaf 6 maanden IN IEDER GEVAL bij te gaan voeden. Dat betekent dat snellere kindjes dus sowieso al wat eerder moeten starten, als je logisch redeneert. Maar OK...

    @Salapio: ja, dat snap ik ook wel ;) Thirza doet alleen nu al heftige pogingen om te gaan zitten. Ben nu dus eerst maar bezig om haar het principe van omrollen te leren, zitten lijkt me nog een beetje heftig, :D Maar ook daarin zou het me helemaal niets verbazen dat ze vroeg (zelfstandig) gaat zitten... Ze zit al behoorlijk stevig bij ons op schoot... niks geen omvallen naar links of rechts hier. Haar hoofdje houdt ze ook al vanaf week 1 overeind, dus 't is denk ik gewoon een snelle.
    Overigens: gemiddelde leeftijd waarop ze gaan zitten is toch zo'n 7-8 maanden? Dat betekent dat Rapley dus gewoon toegepast wordt bij kids die nog niet zelf kunnen zitten en dus waarschijnlijk in wippertje of kinderstoel -met hulp dus- zitten...
     
  13. Ik verwacht niets, maar ik heb mijn dochtertje ook vanaf een maand of 3 bijvoeding gegeven, en ik kan je vertellen dat dat er toch heel anders uitzag, die hapte wel vrij goed van de lepel, dus dat ongecontroleerd eten geld niet voor alle babytjes...

    Ik vind het overigens wel een leuk filmpje
     
  14. raspberry

    raspberry Niet meer actief

    Oja, nog even... er wordt hier ergens geschermd met dat het advies van de World Health Organisation is dat kids pas vanaf 6 maanden bijvoeding moeten krijgen. Dat klopt op zich, maar het is ook wel relevant om daarvan even de achterliggende reden te weten:
    in het merendeel van de landen op de wereld is de hygiene rondom de bereiding van voedsel matig tot slecht. Om die reden adviseert de WHO dus om pas vanaf 6 maanden bij te voeden. Dat heeft dus niets te maken met de adviezen die in NL gegeven worden.
    En in Belgie wordt idd anders geadviseerd, maar er wordt dan zo rucksichtloss van uit gegaan dat het Nederlandse advies beter/meer waard is dan het belgische... Ook daar zou ik niet al te gemakkelijk van uitgaan. Uit wereldwijde onderzoeken is namelijk gebleken dat het nederlandse zorgstelsel nogal te wensen overlaat hier en daar. Het Belgische zorgstelsel staat bij mij weten op een veel hoger niveau, (neem bijvoorbeeld de gewoonte dat al vanaf jonge leeftijd uitstrijkjes worden gemaakt bij meisjes, om in een vroeg stadium al baarmoederhalskanker op te sporen....)
     
  15. lovewinnie

    lovewinnie VIP lid

    13 jan 2007
    16.250
    790
    113
    tilburg
    mijn dochter kreeg met 3,5 maand groente en met 4 maanden fruit en groente. dit alleen omdat ze niet genoeg had aan 1 liter melk anders had ik gewacht. meteen nadat ze 1 volledig potje at ging er een fles af dus ze had het gewoon nodig.

    kan best dat ik bij deze pas begin met 6 maanden we zullen zien wanneer hij het zal aangeven. elk kind is anders en 6 maanden dan MOETEN ze het hebben. wat eerder beginnen zodat ze alvast kunnen wennen of omdat je gewoon een hongerleier hebt vind ik gewoon.


    ze hapte trouwens meteen goed van de lepel en herkende het verschil erg goed van een fles en een lepeltje. met 6 maanden dronk ze al uit een pakje drinken haha dus die van mijn is wat dat betreft 1x zien is doen. ongecontroleerd eten was hier dus ook zeker niet van toepassing.

    mijn dochter at met 6 maanden al brood en vanaf 7 maanden 2 boterhammen per dag. vanaf 9 maanden at ze der boterham helemaal zelf als ik deze in stukjes sneed. warme maaltijd kreeg ze met 6 maanden al voor 8+ dus met flinke stukjes en ook als ze vers kreeg deed ik niet aan prakken en mocht ze zelf happen. alles had ze zo door
     
  16. weet je zeker dat je het niet over Nina hebt :) :)
    Die had ook niet genoeg aan de melk.
    Maar ondanks het potje en het fruithapje, ging er geen fles af....
    Ben blij dat ik met de bijvoeding ben begonnen.
     
  17. Kiwi1

    Kiwi1 Fanatiek lid

    26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Lovely, wat een schatje heb je! En nog eens een naamgenoot van mijn zoontje (alleen anders geschreven). Leuke naam ;)

    Wat jij zegt, het zou idd heel goed de 19 weken sprong kunnen zijn. Duurt volgens het boekje best lang volgens mij. Dus er is hoop ;)
     
  18. mamatje24

    mamatje24 Fanatiek lid

    10 sep 2008
    1.236
    0
    0
    zo heel erg ongecontroleerd vind ik het nu ook weer niet moet ik zeggen hoor, je ziet dat hij zijn mond open doet, en je ziet dat hij het lekker vindt, anders had hij heus zijn mond wel dichtgehouden.

    toen ik mijn dochter fruit gaf, gaf ze zelf wel aan wanneer ze genoeg had, want dan hield ze haar lippen op elkaar en draaide ze haar hoofd weg (3,5 mnd)

    nog even een opmerking over de advies vanuit Nederland ten opzichte van België. Ik ben het er zeer zeker mee eens dat er vaak gedaan wordt alsof men in België niet tof is ofzo wat betreft de voedingsadviezen voor zuigelingen. Ik denk dat Nederland wat zijn adviezen betreft eerder betuttelend is wat dat betreft. De hele Belgische vereniging van kinderartsen stellen in al hun adviezen dat je vanaf 4 maanden perfect kunt gaan beginnen met bijvoeding.

    En als je naar de herkomst van de inhoud van die potjes kijkt of in ieder geval naar de kwaliteit en de regels waar het aan moet voldoen, zie je ook dat er hormoonvrij vlees in wordt verwerkt, vrij van pesticiden (wat je niet van het zogenaamde verse groente kunt zeggen) en toegevoegde vitaminen en mineralen juist afgestemd op kleine kinderen vanaf 4 maanden. Er wordt soms best wel denigrerend gesproken over potjes voeding door hen die liever vers of zelfgemaakt eten geven aan hun kinderen, maar ik kan me niet voorstellen dat zij erbij stil staan of het vlees dat zij hun kinderen geven hormoonvrij is, of de spinazie-lof etc etc wat zij hun kinderen voorschotelen niet eerst een lekkere behandeling heeft gehad ;) etc etc :)


    Ik blijf het in ieder geval makkelijk vinden en ben er blij mee dat er steeds meer soorten op de markt komen en nog steeds blijven komen,zo heb je veel meer keuze en zo zullen ze later ook veel meer dingen lekker vinden :) (is mijn persoonlijke mening ;) )
     
  19. Jannes

    Jannes VIP lid

    6 okt 2006
    7.714
    1
    36
    Ik was deze week bij CB en had een gesprek met de kinderarts. Ik gaf aan dat er hier weleens een "vreemd" werd gedaan over het bijvoeden vanaf 4 maanden. En dat ik dat dus heb gedaan ondanks dat er allergieen in de familie van mijn vriend zitten zitten.

    Nou komt ie dames: Onze kinderarts had onlangs een onderzoeksrapport gelezen waarin in juist werd aangetoond dat het juist wel goed was om bijvoeding te starten voor 6 maanden (niet bij BV - KV ging het om). Geen volle maaltijden, maar het gewoon laten ervaren en proeven. Dit omdat het kindje dan juist weerstand opbouwt.

    Zij vergeleek het met in bad gaan. Als je je kindje elke dag in bad doet, is het te schoon en bouwt het geen antistoffen op tegen vuil en bacterieen.
    Als je je kindje tot 6 maanden enkel kunstvoeding geeft, geef je het lichaam geen kans om weerstand op te bouwen tegen bepaalde voedingsstoffen.

    Zij vond het heel verstandig van ons om al met bijvoeding te beginnen. Op die manier kan Sara eraan wennen en leren eten van een lepeltje.

    Ze is nu 6 maanden en het advies van de kinderarts was om van 4 flessen naar 2 te gaan. 1 fles wordt vervangen door een bordje pap (in de middag) en 1 fles komt te vervallen omdat ze grotere hoeveelheden groente en fruit mag gaan eten. Ben blij dat ik het zo aangepakt heb en ook dat een opgeleid iemand me laat weten dat ik het prima heb gedaan.
     
  20. Chebu

    Chebu VIP lid

    17 dec 2007
    7.174
    2
    36
    Midden-Oosten
    Wij beginnen met 5 maanden. Da's toch ok dan?
     

Deel Deze Pagina