en dat is en blijft een discussie punt jij vindt het zielig, terwijl andere en ik het normaal vinden, en terwijl het advies nog steeds is en blijft dat je kunt beginnen met bijvoeding vanaf 4 mnd en zij dit dat doen ,doen daarmee niets slechts, zeker met bv is het aan te raden, en dat wordt ook duidelijk door het who geadviseerd en uitgelegd dat zeker ook indien je bv geeft het het beste is te wachten met het geven van bijvoeding tot de periode van 6 mnd omdat je dan het maximale resultaat zou behalen van het geven van borstvoeding. er zijn zoveel dingen die de ene normaal vindt, en de ander zielig, zoals ik dit normaal vindt, vind ik het weer zielig dat kinderen besneden worden (of dat nou uit geloofsovertuiging is of niet) maar de ouders vinden het niet zielig en die hebben net als jij en ik het beste met hun kind voor
Hoezo zielig? Ik sta hier een beetje van te kijken hoor. Mijn dochtertje krijgt bijvoeding sinds een maand of 4,5. Denk je dat ik het er in gepropt heb ofzo? Als ik merkte dat zij er geen zin in had of als ze er niet aan toe was geweest dan had ik het ook echt niet gegeven hoor. En waarom ik ermee begonnen ben? Gewoon om te kijken hoe ze het vond en zoals ik al zei; als ze het niet lekker had gevonden had ik er ook niet aan begonnen
ik denk niet eens dat zij kindjes van 4/5 maanden bedoeld maar wat we de laatste tijd zoveel lezen kindjes die net een dag 3 maanden zijn
Nou hier een hele slechte moeder, mijn meisje had al met 3 weken nutrix in dr fles... en met 3 maanden zijn we met bijvoeding begonnen. Ze was er aan toe, ze had al voeding voor hongerige baby's maar ze had er gewoon niet genoeg aan... Na 2 uur kwam ze al weer voor een fles, dus toen hebben we in overleg met de cbarts, gekozen om haar bij te gaan voeden. Want ze had op dat moment 8 flessen van 210 + poeder per 24 uur, en dat is ook HELEMAAL niet goed. Maar ik moet wel zeggen dat ik er overal een gevoel bij had, als ze hier later maar geen last van gaat krijgen.... Maar goed je moet wat, je kind laten krijsen omdat het zo,n honger heeft kan ook niet. Ondertussen is ze ruim een jaar en nog steeds krijgt ze 2 flessen, en soms ook snachts, en ze eet overdag ook ontzetend goed, maar ze blijft een hongerig kind. Dus ik ben niet begonnen met bijvoeding en nutrix, omdat ik het zo leuk vond, maar gewoon omdat het kind er behoefte aan had. En niet omdat ze toevallig naar mijn lepel keek, maar het echt uitkrijste van de honger. En ja soms heb ik er gemengde gevoelens over. Want ik wil tenslotte mijn kind ook zo gezond mogelijk grootbrengen.
mochten er moeders zijn die denken, o het zal dan wel een dikkertje zijn. ze groeit netjes door het midden van de curve
Ik snap wat je bedoelt guppie! Ik heb een zoontje van bijna 6 maanden en hij heeft tot nu toe alleen nog maar borst- en flesvoeding gekregen. Ik heb al een tijdje groente en fruit in huis voor hem, maar ik heb tot nu toe niet de noodzaak gevoeld om er ook echt mee te beginnen. Volgende week heb ik een week vakantie, ik denk dat dat een mooie tijd is om te beginnen. Ik ben er dan zelf een hele week bij als hij het krijgt en heb dan een goed beeld hoe hij reageert. Ik vroeg me al af of ik niet verschrikkelijk laat was. Ik begon al bijna te denken dat ik het niet goed deed. Gelukkig zijn er meer die wachten tot ongeveer 6 maanden.
Ik vraag mezelf af waarom mensen zich zó druk maken over wat andere mensen doen? Of ze nu met 3 - 4 of 6 maanden beginnen met bijvoeden.. ieder zijn ding en ieder zijn redenen toch?! Mijn zoon zit ook allang aan de max qua voeding en hij redt het gewoon niet meer... vandaar introductie met fruit! Krijg net reactie van "ooh wat zielig" hoezo zielig? Zolang hij er goed op reageert is er niets zieligs aan... Dit is mijn reden om te beginnen met bijvoeden, maar eigenlijk is het van de gekke dat je jezelf op een forum moet verantwoorden WAAROM je start met bijvoeden want anders reageren sommige alsof je de meest slechte moeder allertijde bent ofzo! Misschien ish et handig om eerst de redenen na te vragen en dan eventueel een reactie te geven (wat overigens op een normale manier kan lijkt mij?!)
ja ik vroeg toch ook om redenen... Ik vind 3 maanden en een beetje gewoon veel te jong. Op een forum kom je nu eenmaal mensen tegen met een andere mening. Kan je wel tegenaan schoppen, maar misschien zou je ook kunnen lezen waarom mensen verbaasd zijn dat jij je kind zo vroeg bijvoedt. Het is niet afbouwend bedoelt, maar juist andersom!
@Guppie, Er zijn in het verleden genoeg redenen gegeven waarom mensen vroeg beginnen met bijvoeding, maar elke keer weer lees je tussen de regels door dat je bijna als slechte moeder bestempeld wordt als je voor de 6 maanden begint met bijvoeding. ja het algemene advies is om zeker te beginnen met bijvoeding vanaf 6 maanden omdat ze dan meer voedingstoffen nodig hebben,dus vanaf 6 maanden zou je mogen zeggen is het bijna verplicht om daar mee te beginnen en indien je borstvoeding geeft is het advies hier pas mee te beginnen vanaf 6 maanden en niet vanaf 4 maanden ivm achteruitgang productie en dat de voordelige effecten van exclusief bv geven dan niet behaalt zouden kunnen worden. Als je kind een allergie heeft of een verhoogde kans op het ontstaan daarvan wordt ook aangeraden om pas vanaf 6 maanden te beginnen, maar heeft je kindje geen allergie, geen verhoogde kans op dan is er ook geen reden om daarmee te wachten tot 6 maanden en kun je vanaf 4 maanden zonder problemen beginnen met bijvoeden. Dat is precies wat er overal terug te vinden is omtrent het geven van bijvoeding.
nou dan is in 7 maanden tijd het hele advies verandert. Meer ga ik er ook niet over zeggen. Ik weet nog dat je overal hoorde en las dat je beter niet voor 6 maand kon beginnen, met alle nadelen van het bijvoeden zo vroeg. Als mensen er toch voor kiezen dan heb ik daar mijn vraagtekens bij. En daar heb ik alle recht toe, ook om het uit te spreken.
Mijn oudste dochter is inmiddels bijna 6 en toen die klein was, was er al bijvoeding vanaf 4 maanden, dus ik denk niet dat het in 7 maanden is veranderd
En die link, gaat ook inderdaad wel over allergie en koemelkallergie en exczeem. Dat is nou niet de standaardgroep voor bijvoeding...want die mama's beginnen echt niet met bijvoeden voor 6 maanden. Juist vanwege allergie.
@Guppie, het advies is totaal niet veranderd, het is nog steeds hetzelfde als 7 maanden geleden, ik zeg op mijn beurt alleen maar, ga voor de grap eens googlen en lees dan precies wat er beschreven staat over bijvoeding, en dan voornamelijk het stukje over bijvoeden vanaf 4 maanden en wat de voornaamste redenen zijn om vanaf 6 maanden te starten, dan zul je nagenoeg overal lezen dat hetgeen ik zojuist beschreven heb bijna overal te lezen is, en dan heb ik het niet over een mama.nl site of iets dergelijks, nee dit is allemaal terug te lezen op websites als de ggd, voedingscentrum,borstvoeding.com etc etc en dat is niets meer of minder dat je vanaf 4 maanden kunt beginnen met bijvoeden sterker nog, borstvoedings.com is veel van zijn stukjes aan het herschrijven, en voorheen werd vermeld dat vanaf de leeftijd van een jaar je je kindje gewone koemelk kon geven, zelfs daar zijn zij nu van terug gekomen, en staat er vermeld dat je vanaf 6 maanden je kindje voor een deel van zijn voeding ook gewone koemelk kunt geven, zeker als deze al redelijke hoeveelheden vaste voeding krijgt. hmm hoe kan een kind van 6 mnd welke bv krijgt met 6 mnd al voor een gedeelte overgaan op koemelk als het voor die 6 mnd niet zou mogen, lijkt me niet dat je kindje in 1 week tijd leert veel vaste voeding te eten
Ons CB adviseert juist bijvoeding bij een maand of 4 (indien er geen bekende allergieen in de familie voorkomen) En dat deden zij 7 maanden geleden ook al bij mijn nichtje en zoontje van vriendin. Dus die vlieger gaat bij mij niet op. Ons CB vind de overstap met 6 maanden anders veel te groot. Dan dienen babietjes opeens pap te eten, minder flesvoeding en groente en fruit. Dus het advies is: laat ze alvast wennen aan groente en daarna fruit. Geen hele maaltijden, maar paar hapjes en die bouw je in de loop van de tijd op.
toen ik rond 4 maanden naar cb ging , ze de vrouw ook begin voorzichttig met hapjes geven , elke dag paar hapjes , en dat deed ik ook maar echt potje leeg kwam rond 6 maanden dus ik vind dat iedereen gewoon zelf moet weten , een zeg , geen bijvoeding tot 6 maanden , de andere zegt hapje taart of slagroom voor een jaar ook taboo , als je kind gezond groeit waar maak je druk over mening van andere mij buurf komt ook soms met mooie praatje dat haar zoon nooit iets krijgt wat suiker inzit , kindtje is 2 jaar , en kijkt me raar aan als mij kinderen gewone toetjes van lidl geef , how cars ,ik maak me niet druk over haar mening , want er zijn ook dingen wat ik niet goed vind in haar opvoeding maar ga nou niet meebemoeien kijk naar mij eigen kinderen dan zie ik , gezonde vrolijke ,slanke kids , dus laat andere maar oordelen
Nee hoor, dat moeten ze echt niet ineens allemaal. Pap hebben ze hier (tot enkele weken geleden een paar keer) nooit gehad. Minder kunstvoeding? Nee hoor, altijd gewoon borstvoeding op verzoek gehad en daarbij kunstvoeding op verzoek gehad. Groente en fruit? Nee gewoon langzaam beginnen met elke dag een paar hapjes groente of fruit is voldoende. Pas als ze 1 jaar zijn is het eigenlijk de bedoeling dat ze ook volledig fruit, groente en brood eten en dan dus de melkvoeding bijvoeding gaat heten. Het is dus echt niet zo dat kindjes dan met 6 maanden ineens van alles tegelijk moeten. Maar net hoe je dat zelf wil bekijken. Verder ben ik dus van mening dat de darmpjes van een kindje ongeacht borstvoeding of kunstvoeding pas met 6 maanden klaar zijn om andere voeding dan borstvoeding/kunstvoeding op te nemen. Ook vind ik dus dat je prima op de dag dat je kindje geboren is kan beginnen met fruit en groente. Gewoon pureren en elk kind doet zijn/haar mondje open, dus gewoon erin kiepen. Maar dat mag dan weer niet gezegt worden. Tenminste laatst blijkbaar niet! En dat mag iedereen van mij doen, zolang ze het met mijn kindjes maar niet doen, want ik vind dat dus niet kunnen. En voor mij geld dat dus gewoon voor elke dag die voor de 6 maanden valt. (nouja, beginnen met 5 maanden en 3 weken ofzo, vind ik ook best kunnen hoor ).
Daar ben ik het dus niet mee eens. Zoontje van vriendin is deze week 1 geworden en mag van CB al maand of 2 nog maar moet zo'n 250cc melk per dag drinken. Het grootste deel daarvan zit al in de ochtendpap. Dus verder moet hij het doen met brood, groente, fruit en een tussendoortje.