youre welcome hoor. Zo heb ik altijd gedacht maar dat was voor mij meer omdat ik mijn moeder altijd achter de hand heb zeg maar en zij voor mij toch een groot voorbeeld is geweest en nog steeds is als het om het voeden en opvoeden van kinderen gaat zij heeft mij ook altijd voor gehouden dat ik altijd mijn gevoel moet volgen ook als zij wat anders zou zeggen. enne tissue nodig (bij deze )
Tjah, en dit heb ik errug vaak op dit forum gelezen. En dat is pas zielig! Ik ben voornamelijk erg verbaasd om de redenen die aangehaald worden om maar eerder beginnen met bijvoeden. Ik ben niet zo zeer per definitie tegen het bijvoeden voor 6 maanden, want er zijn degelijk babies bij wie het gewoon beter is. Die zijn er niet zo veel, maar er kan een medische reden voor zijn (zoals op de eerste pagina beschreven door Mason010508). Maar die redenen die vaak opgegeven worden.....ik schiet er vaak van in de lach, terwijl het eigenlijk niet grappig is.
Accepteer dan ook dat anderen ook doen wij zij willen en denken en ook zij het beste doen voor hun kind... ook al is dat bijvoeding met 4 maanden. De gehele toon komt namelijk nogal verwijtend over en dat is jammer. Je mag een mening hebben, maar laat het daar ook bij. Ook al krijgt onze dochter vanaf 4 maanden bijvoeding... als ze het niet lekker had gevonden, was ik er ook mee gestopt. Moet je niet dwingen. Gelukkig hebben wij een vuilnisbakje dat alles wat mama kookt, lekker vindt.
Maar als in de familie van een baby allergieën voorkomen trigger je wel degelijk een allergie door eerder bij te voeden. Tenminste, dat is overal terug te lezen Vandaar mijn opmerking dat er in bijna elke familie wel allergieën voorkomen, dus de kans is hoger dat je door eerder bij te voeden de allergieën ontwikkelt. Tenminste, dat lees ik overal terug
@Kiwi: maar aan de andere kant krijgen er ook miljoenen kinderen bijvoeding vanaf 4 maanden die nooit een allergie krijgen en waarvan er wellicht allergieen zijn in de familie.
Natuurlijk! Niemand zegt ook dat je er absoluut allergieën van krijgt, maar wel dat de kans hoger is. En dat is voor ons een goede reden geweest om niet voor 6 maanden bij te voeden. En omdat ik het niet nodig vond, ondanks het feit dat ik wel een baby had die de hele dag door trek had. Kortom, wij namen geen risico en verder doet iedereen waar ze zin in hebben. Wij zijn allen enkel verantwoordelijk voor ons eigen kindjes!
Dankje ! Die staan standaard bij de computer soms zelfs hele handoeken ! Maar fijn dat je dat altijd zo gevoeld hebt! Mooi zo! Nou, ik accepteer echt prima wat een ander doet hoor! Heb er totaal geen problemen mee dat iemand met 4 maanden wil beginnen. Als hun ook maar van zichzelf zeggen, ik doe het goed als ik het doe zoals ik denk dat het goed is voor mijn kindje(s). Ik zeg dus alleen dat ik dat niet wil voor mijn kindjes. En dat het nu bij mij persoonlijk wat tranen geeft is vooral omdat ik me zo schuldig als wat heb gevoeld dat ik mijn kindjes niet altijd volledige borstvoeding heb kunnen geven. Voor mij voelt het dus als moeder dat ik voor mijn kindjes moet zorgen en ze dus ook moet laten groeien van mijn melk, dat ik geen goede moeder zou zijn omdat ik ze niet altijd van mijn melk heb kunnen geven. Ik voelde me dus te kort geschoten in mijn 'functie als goede moeder' ! Dat is dus iets heel anders, gewoon iets wat ik in mn hoofd heb/had, ik me niet aan kon houden, en me daar dus echt tijden mega schuldig over heb gevoeld, maar nooit over heb kunnen/durven praten. Zelfs nog heel moeilijk gehad met wat nou bijvoeding is en niet. Want eigenlijk hebben die kleintjes hier met 7-8 weken al bijvoeding gekregen , namelijk flesjes kunstvoeding. Dus ja dan moet je helemaal bij het begin beginnen en kijken waar je voor jezelf de streep trekt met wat is bijveoding en wat niet en stapje voor stapje langslopen welke keuzes je waarom gemaakt hebt. (hmmm en nu lijkt het net of ik weer in therapie zit )! Maar dus nogmaals, ieder doet wat hij/zij goed vind voor zijn/haar kindje(s) of dat nu met 1 dag beginnen is met bijvoeding of met 1 jaar, of alle dagen daartussen in, als dat hun bewuste keuze is, dan is het gewoon goed/prima. Dat ik voor mijn kindjes iets anders wil, heeft daar wat mij betrefd totaal geen invloed op/in.
ja maar dan heb je het wel over bloedverwanten in de 1e graad meen ik vaak genoeg te hebben terug gelezen, dan hebben we het niet over een verre neef of achternicht, want ongetwijfeld zal ik wel ergens een familielid hebben die misschien een allergie heeft. maar nogmaals we hebben het hier voornamelijk over een voedselallergie en kma (2-6 procent van alle babys krijgen dit). en zijn er in je familie andere allergiën zoals astma, hooikoorts of eczeem, tja ook dan wordt aangeraden om te starten met bijvoeding vanaf 6 mnd als je inderdaad weet dat er in je directe familieleden dergelijke allergieën zijn is het en dat heb ik eerder al beschreven dat het dan inderdaad het beste is om te wachten met bijvoeding tot 6 mnd en dan liefst nog in overleg met ka of diëtist. bij ons zitten er in de familie voor zover ik weet totaal geen allergieën niets dus tja. you know what I mean
Tis heel simpel om jezelf daar schuldig over te voelen, en ondanks dat ik precies weet wat jij bedoelt weet ik ook dat je je daar totaal niet schuldig over hoeft te voelen, jammer dat het bij jou zo lang heeft geduurd voor je daar over durfde te praten. Hier was het zolas ik net al aangaf mede dankzij mijn moeder dat ik me niet te lang schuldig heb gevoeld. ik kan het gewoonweg niet aanzien dat een kindje (en zo voelde ik het) het niet goed deed op mijn melk, ik wilde dat mijn kindje ook aan zijn rust toekwam (heb het nu even over mijn 1e) en dat ging gewoonweg niet, ik ben voor mijn gevoel lang genoeg blijven tobben, maar het was mijn moeder die boos werd toen ik er aan onderdoor leek te gaan die bij me thuis kwam en een flesje ging maken. Poe he, wat een thuiskomen was dat zeg. de kleine sliep ineen stuk bijna 4 uur zelfs toen nog ben ik het even blijven proberen of het niet toch goed zou kunnen gaan, maar nee niks hoor het bleef bijna 24-7 alleen maar bezig met voeden,voeden,voeden, in bad doen,voeden, voeden, voeden en slapen? ik wist niet meer wat dat was, net zo min als dat de kleine daar aan toe kwam. Bovenstaande is voor mij vaak genoeg ook reden om soms best wel fel uit de hoek te komen als ik reacties lees van moeders die wel bv geven (ongeacht of ze nou wel of geen moeite er voor hoeven te doen) dat elke moeder borstvoeding kan geven, en dat je er ander niet genoeg voor gedaan heb, dat je niet genoeg deskundige hulp gehad hebt en het heus wel had kunnen lukken etc etc etc. ik heb aan die andere kant gestaan, en gekozen voor mijn kleine en mezelf, en mijn keuze was dat ik graag bv had willen geven, maar niet ten koste van alles, want dankzij mijn moeder weet ik dat borstvoeding geven niet zaligmakend is, en dat het niet het enige is waar ze groot op worden. Lukt het geven van borstvoeding, is dat hartstikke mooi, lukt het niet, dan is het ontzettend jammer en is het prachtig dat er zoiets is als zuigelingenvoeding en tja zijn er geen allergieën of wat dan ook, dan is er ook geen reden om niet al met 4 mnd te beginnen met bijvoeding, wat een ander daar ook van vindt.
Ik heb idd over de bloedverwanten en niet over verre familie. Maar in mijn beleving hebben we het niet alleen over voedselallergie of KMA maar over dat de bijvoeding voor een bepaalde leeftijd kans op allergieën (in welke vorm dan ook) verhoogt. Ook al heb je zelf of een naaste familie lid last alleen maar van hooikoorts. Maar anyways: wat ik hier al vaak schreef is dat ik niet perse tegen de bijvoeding ben. Want er zijn altijd nog babies voor wie het beter is om eerder bijgevoed te worden, maar over de meest vreemde redenen die aangehaald worden om maar babies bij te voeden. Maar ik val nu in herhaling
Jee, het had echt mijn verhaal kunnen zijn. Achteraf begrijp ik niet waarom ik mij zo schuldig voelde, vooral als ik nog denk hoe mijn zoontje van 1 op andere dag in een heel ander kindje veranderde.
Mamatje 24, Tja uiteindelijk heb ik gewoon tot ruim 15 maanden soms volledig en soms gedeeltelijk borstvoeding gegeven , maar dus niet volledig en daar voelde ik me schuldig over. Maar gelukkig nu heel veel kunnen praten en mogen janken ! En ik doe het dus gewoon goed! Netzoals ieder ander het goed doet, zolang ze dus maar doen waar ze zelf volledig achter staan. Wat jij dus had/hebt met het over gaan op kunstvoeding. Ik heb er nooit achter gestaan en daarom dus ook alles zo opgekropt zegmaar wat er pas na 8 maanden ofzo een keer uitkwam ! Maarja dit heeft echt helemaal niks meer te maken met de bijvoeding vanaf 4 of vanaf 6 maanden geloof ik . Behalve dan dat ook daarbij geld dat als je zelf maar het idee hebt en het gevoel hebt dat je het goed doet je het ook gewoon goed doet, wat een ander daar ook van mag denken. Maar gewoon iedereen heeft daarin zijn/haar eigen inzichten waarna hij leeft zegmaar.
@Bolbuikje nee was niet tegen jou @Natascha, dat vind ik ook niet normaal idd... als je kindje er duidelijk niet klaar voor is moet je het écht niet doen Over het schuldig voelen van het niet geven van borstvoeding... is toch echt niet nodig? Je moet doen wat goed is voor je kleine, dat zeker, maar je moet ook zeker aan jezelf denken! Ik kan geen bv geven omdat ik reuma heb en ik dus NSAID slik, maar ik heb mezelf eigenlijk nooit schuldig gevoeld dat ik geen bv kan geven... En inderdaad, sommige redenen om met bijvoeding te beginnen (VOOR DE LEUK!) ofzo.. nja naja dat klopt niet, MITS het kindje er natuurlijk ook goed op reageert en er ook blij van wordt.. want net als dat verhaal van een kindje dat het mondje niet open wil doen enzo, nee dat gaat veel te ver
Ik ga het wel proberen. Waarom? Ik vind het leuk. En om te kijken of Yelena er ook blijer van wordt. Zo niet, dan kappen we lekker en wachten we wat langer. Overigens begin ik met 1x per dag pap. Wie weet vindt 't kind het heerlijk, gaaf toch! En zoals ik al zei, wil ze het niet, dan respecteren we dat en wachten we lekker tot 6 maandjes. Ik heb me ook heel schuldig gevoeld omdat ik geen BV geef. Yelena was heel ongeduldig en driftig, ik was niet goed geinformeerd in zkh, ze zijn veel te snel met bijvoeding begonnen, ze hebben me niet juist ondersteund, ik was zelf ook snel driftig en tja net na een bevalling een emotioneel wrak. Maar toch heb ik het naast me neer gelegd en geaccepteerd. Ik ben nu een ervaring rijker en of ik het eventueel bij een 2e kindje zou doen? Weet ik nog niet. Ik gun mezelf wat meer rust nu. Je kan niet alles in 1 keer goed doen, al doende leert men, toch? Als je jezelf zo goed mogelijk hebt voorbereid ben je wat mij betreft een toppie mama ! En soms ist emotioneel gewoon beter om een kind flesvoeding te geven. Want strijd is volgens mij sowieso niet goed. Kolven vond ik een living hell, dus daar ben ik ook snel meegestopt. Misschien heb je iets aan mijn verhaal, zo niet, leg je het ook lekker naast je neer
Volgens mijn kinderarts gaven ze in Frankrijk 20 jaar geleden bouillonsoep aan kleine babietjes! Men verandert toch wel veel en snel. Wij waren van plan om bv te geven tot 6 maanden en dan pas met bijvoeding te starten. Helaas hebben we dit idee van tafel moeten schuiven. Mijn zoontje heeft reflux en neemt hier medicatie voor. Om de last die hij hiervan heeft zo snel mogelijk op te lossen moesten we op 3 maanden al met groentenpap beginnen. Ook de bv heb ik ondertussen opgegeven. Hij heeft wel 12 weken enkel bv gekregen maar toen ik rustig wou afbouwen (naar 2 bv per dag) is hij mijn borst beginnen weigeren waardoor ik nu volledig op fv val! Hij heeft vandaag voor de tweede keer een groentenpap gekregen en deed vandaag zelf zijn mond al open als ik met de lepel afkwam. Moest hij negatief reageren zou ik terug contact opnemen met mijn kinderarts maar zo lang hij zijn groentenpap graag eet ben ik blij (hij is trouwens gewend om vanalles in zijn mond te krijgen aangezien hij 7 keer per dag medicatie krijgt)!
bolbuikje nogmaals herken ik mezelf heel erg in jouw verhalen. Ik vind het bijzonder dat er nu verhalen op tafel komen! Het heeft idd geen zin om een welles nietes spelletje te gaan spelen. We willen gewoon allemaal het beste voor ons kind. En ik zie mijn kind ook graag blij en ergens van genieten, maar het is aan ons om daar grenzen aan te stellen. Voor mij is die bijvoeding een belangrijke grens en voor een ander is die grens weer anders. Ik ben overigens helemaal niet zo van de voeding, heb maar kort bv kunnen geven en ben ook nu lang niet zo streng met voeding in vergelijking tot anderen. Ik was gewoon zwaar verbaasd van een aantal dingen die ik hier las. In de tijd dat mijn dochter 6 maanden was, was die trend er helemaal niet. Maar misschien is het dan, wat de grote meute doet, jij daaraan mee wil doen? Ik probeer het niet te veroordelen hoor. Mijn dochter werd met 4 maand niet blij van bijvoeding (advies van KA), maar dat zegt natuurlijk niks over een ander kind. Maar iets in mij zegt dat het zielig is, omdat ik alleen mijn dochter heb, en niet nog 10 andere kindjes om mee te vergelijken!
Dat is voor ons gewoon een verschil van mening, ik sta er door mijn eigen achtergrond volledig achter, en door de mening die ik heb opgedaan wbt het lezen en het krijgen van allergieën dat het juist de laatste tiental jaar is dat men steeds meer en meer allergieën krijgt, en dat dat voornamelijk (bij kinderen) komt juist door het uitstellen van voeding, of dat over 10 jaar duidelijk gestaafd wordt is simpelweg afwachten,er zijn onderzoeken die dat inderdaad uitwijzen, dus tja, dat staaft enkel mijn gevoel hierover, welke ik toch al had Zo zie je maar weer, dat er achter elk persoon wel een verhaal oid schuilt waarbij je later denkt, dat heb ik nooit geweten en of dat het nagenoeg jouw verhaal kon zijn, en waardoor je toch net iets meer begrip voor iemand kunt krijgen. (voor zijn of haar beweegredenen) Ik weet hoe jij hebt lopen tobben met de bv en moet je zeggen dat ik alle respect voor je heb meid, ik kon het simpelweg niet, ik heb voor de andere weg gekozen,en ondanks dat ik me daar wel eens schuldig over gevoeld heb is dat maar kort geweest en ben ik er van overtuigd dat ik alle keren de juiste keuze heb gemaakt, Jammer dat je niet goed geïnformeerd bent in het zkh, dat gebeurd helaas nog steeds,en zeker als het je 1e is en of je hebt niemand bij wie je daar verder over terecht kunt, zijn er genoeg vrouwen die stoppen met bv terwijl het eigenlijk niet zou hoeven, maar je moet je daar nooit schuldig over voelen, zeker niet als je datgene doet waarvan jij denkt dat het het beste is voor je kind, en hoe het bij een eventuele 2e gaat, dat is gewoon afwachten hoe je er tegen die tijd tegenoverstaat meis Het is inderdaad heel bijzonder dat er dergelijke verhalen nu op tafel komen,misschien dat andere bij een volgend topic eens bij zichzelf te raden gaan en voor ze oordelen over anderen als die vroeger bijvoeding geven dan de zogenaamde standaard richtlijn, zich in kunnen denken dat er misschien wel een heel verhaal achter schuilt welke diegene misschien niet eens kwijt wil (schaamte of what so ever) Ik denk ook zeker niet dat het een trend is, wel is het zo dat je hier natuurlijk met veel vrouwen op een forum zit en dan zie je pas hoe het er bij andere aan toe gaat, terwijl je dat in het dagelijkse leven niet zo gauw ziet of hoort natuurlijk. Dus denk ook niet dat veel vrouwen achter de grote meute aanlopen want kan me niet voorstellen dat je iets doet wat een ander doet terwijl je er zelf niet achter staat? Zoals ik mijn dochter van een jaar grootbreng, zo bracht ik mijn oudste van 11 ook groot (voeding etc) daar stond ik toen achter, en daar sta ik nu 11 jaar later nog steeds achter En dat jouw dochter het niks vond, tja dat zegt inderdaad niets over andere kinderen uiteraard, dat jij het zielig vindt, zal ongetwijfeld ook komen, en misschien vooral wel door het vele negatieve erover wat je hier op het forum leest, dat neem je vaak toch in je achterhoofd mee denk ik. Dus nee zielig is het zeer zeker niet, dat is maar net wat een ander daarvan maakt en wat je daarvan gelooft
Ik vind het heel knap als vrouwen BV geven voor langere tijd. Of het nou volledig of maar voor een deel is. Ik ben er na 3 dagen mee gestopt. Had geen productie, geen stuwing en ik vond het gewoon helemaal niks... Ben toen gaan kolven, maar de productie kwam niet op gang, ook niet met heel veel kolven. Dus na een week zijn we over gegaan op KV. Heb me daar geen dag schuldig over gevoeld. Denk dat het voor Sara ook echt het beste was, want zij wordt ook niet blij van een mama die met tegenzin aan het voeden is. Aangezien ik dus zo snel gestopt ben, heb ik dus wel veel respect gekregen voor mama's die voor langere tijd BV geven. Ik vind het nl. nogal een opoffering. Ik vond het heerlijk dat we Sara gewoon een nachtje te logeren konden brengen, ik weg kon en papa de zorg over kon nemen of mijn moeder ook eens een flesje kon geven. Ik ben blijkbaar geen persoon voor BV... zal het bij een tweede dus ook nooit meer proberen. En er zijn BV mama's die mij weleens met een scheef oog aankijken als ik dat zeg, maar ik weet van mezelf dat ik een hele goede mama ben en mijn dochter niets tekort komt.
Hier met 6 maanden begonnen ivm rijpheid darmen, rechtop zitten, zelf kunnen eten/kauwen, eczeem in familie, genoeg hebben aan melk. Een vriendin van me is begonnen met 3 maand en nogwat. Heel rustig en voorzichtig. Waarom? Haar zoon is een ENORME hongerlap. En ze vond het leuk. En ergens snap ik dat wel. En zie ik ook dat het past bij haar zoontje. Hij werd er heel erg blij van (had het liefste vanaf die eerste hap artisjokkenharten >> wel sjiek voer natuurlijk ). Dus ik kan het me wel voorstellen. Al sluit me persoonlijk helemaal aan bij Bolbuikje/Guppie. Voor mijn kind niet. Niet alleen vanwege de eczeem hoor. Ook omdat ik het persoonlijk een vreemd gezicht vind, om een halfliggend kind fruitsoep in de mond te gieten (zoiets heb ik laatst echt letterlijk gezien in een cafeetje). Maar dat had ik dus weer niet bij het zoontje van die vriendin: die zat te dansen bij iedere hap. Ik hoop trouwens dat ik nu niet weer wordt beschuldigd van denigrerende/neerbuigende toon. Iedere ouder maakt eigen keuzes, ik ga ervanuit dat je die keuze maakt met jouw kindje in het achterhoofd: dus in het belang van je kind en niet in dat van jezelf. Ik ben dus ook echt geshockeerd van het verhaal van het kindje dat niet wil eten maar moet >> luister naar je kind denk ik dan. En het CB zou daar beter in moeten adviseren: namelijk >> kijk goed naar je kindje, in plaats van al die algemene adviezen. NB. Ik denk trouwens ook echt dat babietjes pas na een maand of 6 echt klaar zijn voor 'echt' eten. Maar dat is een gevoelskwestie.
kijk idd naar je kind, het ene is er eerder klaar voor dan de ander. mijn zoontje was er ook vroeg mee, zoals ik al eerder zei, hij had echt honger en niet voldaan met alleen flessen. hij vond het gelijk heerlijk en at goed van een lepeltje. als hij geweigerd had of het uitgespuugd had ik ook nog gewacht. ik heb hem nooit iets opgedrongen. ik ben het ook absoluut niet eens met mensen die dat wel doen, die een fruit of groentehapje bij hun kindje naar binnen proppen, van het is toch leuk! als het kind er niet aan toe is, kappen ermee. je hebt nog tijd zat. ieder zijn keuze, als je wilt wachten tot 6 maanden, prima, dat is je goed recht. begin je met 4 maanden is ook prima als je kind eraan toe is. 3 maanden vind ik ook veel te vroeg, behalve als het noodzakelijk is, dan prima. groetjes, Miranda