Dat argument is toch begrijpelijk. Mijn moeder heeft nooit aan me gevraagd wanneer ik ermee begon, maar heeft me wel verteld dat ze in mijn babyboek had gelezen dat ik met 4 maanden al andijvie enzo at. Ik ben er echt niet slechter van geworden. Jouw man denk ik ook niet, dus haar referentiekader is: waarom kan het nu niet en vroeger wel.... Zij namen ons vroeger ook gewoon los in de arm mee in de auto... doen we nu ook niet meer. Dus tuurlijk zijn richtlijnen veranderd, maar ik snap haar beredenering wel. Zou me er niet zo druk om maken.
Nouja, wat ik voornamelijk het vreemde eraan vond was dat ze deze opmerking maakte nádat ik had verteld dat het bewezen is dat de maag/darmpjes van een baby van deze leeftijd er nog niet aan toe zijn. Dat maakte haar verder niet uit, omdat het vroeger gedaan werd kon ik het nu ook wel doen. Nou sorry, maar dat vind ik nogal kortzichtig. Er is tegenwoordig veel meer wetenschappelijk onderzoek gedaan, we hebben tegenwoordig veel meer kennis.
Je moet je wel realiseren dat die wetenschappelijke kennis erg ter discussie staat. Als je al het wetenschappelijk onderzoek bekijkt kun je net zoveel voor- als tegenstanders vinden. Ik geloof dat de algemene stelregel die door veel professionals wordt gehanteerd is dat met 18 weken de darmpjes 'af' zijn maar ook daarvoor zullen weer argumenten voor en tegen zijn. Zo blijf je aan de gang En jouw moeder heeft jou met 3 maanden te eten gegeven en met jou is niets mis? Ze wil gewoon niet graag horen dat ze het toen misschien verkeerd gedaan heeft. Onwetendheid is erg vervelend... zeker als je achteraf (al is het 25 - 40 jaar later) hoort dat het misschien anders moet... Begrijpelijk toch?
wie weet wat voor adviezen er weer gelden als onze kinderen kinderen hebben. en worden wij raar aangekeken. @ guppie. stel dat het wel goed gegaan was met bijvoeden met Ymke met 4 maanden ivm haar reflux. dan zou je hoogstwaarschijnlijk anders denken over bijvoeden als je nu doet. jammer dat het voor jullie toen niet goed heeft uitgepakt. groetjes, Miranda
Gaat het er niet ook om dat de kans op allergieeen dan groter is? Dat lijkt mij al motivatie genoeg om nog even te wachten, ook al lijkt het zo "schattig" vanwaar de haast sowieso?
De kans op allergieën... tja, daar is ook discussie over. Volgens mij is het ook geen "haast" maar zijn sommige kindjes er aan toe (volgens mij moeten even niet meer de discussie voeren hoe je dat als ouder zou weten...), is vaste voeding met 4 maanden in principe wanneer er geen allergieën in het gezin voorkomen niet nadelig en het voordeel is dat kindjes mogelijk minder 'verslaafd' raken aan melk, sneller en gemakkelijker leren van een lepeltje te eten, sneller met de pot mee kunnen eten etc etc. Ieder z'n ding. Maar het is zeker niet altijd 'haast' en ook niet omdat men het 'grappig' zou vinden.
Hahaha en het was nog per ongeluk ook, zeker hebben we het zelf in de hand maar dat is ook precies wat ik eigenlijk bedoel.
Ja vroegah kregen de kindjes ook bier en die zijn ook blijven leven want anders waren wij er nu niet. Als mensen met 4 maanden willen beginnen, so be it! Daar kan ik me dus niet druk om maken en ik ga het me ook echt niet afvragen. Heb wel wat andere dingen aan mijn hoofd waar ik mijn grijze hersencellen liever aan wil besteden.
Maar zou je dat risico niet sowieso niet willen nemen? Toen mijn oudste dochter geboren was 12 jaar geleden, toen was 3/4 maanden "normaal" zij heeft er niks aan over gehouden, dus dat is geen reden voor mij om nu wel te wachten tot 6 maanden. Ik wil nu gewoon, nu dit vermoed wordt, absoluut geen risico nemen en aangezien ze tot 6 maanden (uitzonderingen daargelaten) meer dan voldoende hebben aan alleen (moeder)melk doe ik het ook gewoon niet. Bovendien vind ik het een heel raar gezicht, een prakje in een baby stoppen die niet eens weet wat ie er mee moet in de meeste gevallen, zit trouwens vaak meer op het gezicht dan erin hihi.
Nee omdat er hier geen verhoogd risico is en dan maakt 4 of 6 maanden helemaal niets uit. Ik ga er maar even niet verder op in omdat je dan weer een heiloze discussie krijgt over wat de richtlijn precies inhoudt. Hier geen allergieën dus geen reden om te wachten met bijvoeden (ook geen BV)
vroeger was dit heel normaal. in mijn eigen groeiboekje staat dat ze bij het CB tegen mijn moeder hebben gezegd toen ik 10 weken was dat ze al met fruit mocht beginnen,. waarom hier zo'n ophef over maken
zolang je kind nergens last van heeft en het leuk vind.. (mijn zoontje is namelijk erg enthousiast zodra ik begin met zijn fruit)
tja, waarom hier zo'n ophef over maken? Misschien omdat je wilt doen wat het beste is voor de gezondheid van je kindje? Dan kan mijn zoontje een fruithapje nog zo leuk vinden, ik vind het risico te groot dat het nadelige gevolgen heeft voor zijn gezondheid!
Joveli dat is bij elk kind verschilledn hoor... en mensen die bv geven hebben ook wel makkelijker praten.. bv kan je oneindig geven, fv niet! En ik introduceer dan liever wat vast voedsel (rijstebloem, wat lepeltjes fruit) als dat ik over de max flesvoeding ga!
Je blijft het zielig vinden ? Ik vind het zielig om over de max flesvoeding heen te gaan, de belasting van de niertjes.. dat vind ik zielig.. en hetis echt geen fruitsoep in de mond gieten hoor.. K zit rechtop in zijn Bloom kinderstoel en doet zn mond wagenwijd open als het lepeltje komt en hapt het eraf.. Ook heb je het topic dan niet goed gelezen, plus dat ik niet snap waarom je zo'n discussie gaat beginnen in een topic als "wat mag een kindje van 4 maanden hebben" Het topic is toch niet OF ze iets met 4 maanden (volgens bepaalde) mogen hebben maar WAT ze mogen hebben... Jammer voor de TS dat er ook weer daar de topic vervuild werd en het topic gesloten werd daardoor... als je zelf TEGEN bijvoeding voor de 4 maanden bent, reageer dan gewoon niet op zulke topics ?
Off topic: leuk dat je een "bloom" kinderstoel hebt, maar volgensmij is rechtop zitten nog niet echt fijn voor je kindje's ruggetje met deze leeftijd.
Hebben jullie wel eens een topic over roken in het onderdeel zwangerschap gelezen? Dan is er toch ook niemand die de moeder zelf laat kiezen. En hoe denk je over een rokende zwangere vrouw? Ik ga mijn mening simpelweg niet veranderen. En als mijn mening niet in jouw straatje past... Ik weet iig nog dat mijn dochter in de verste verte niet kon zitten toen ze 3 maanden was, het was echt hangen. Met zo'n harnasje wil dat nog wel lukken. Maarrr voor eten moeten ze rechtop zitten, anders is er verstikkingsgevaar. Bij 4 maanden wil ik nog proberen het te begrijpen, maar 3 maanden is in mijn ogen nog veel te jong. Ik ben overigens begonnen met 4 maanden en 2 weken ofzo. Dat was omdat familie van mij (artsen) me dat aangeraden hebben. Ik had gewild dat ze het anders gebracht hadden, dat ze gezegd hadden; als jij het ziet zitten kan je weleens een groente hap proberen. Nu nam ik het gewoon voor waar aan, maar als je kindje elke voeding eruit gooit wordt je vanzelf onzeker... En over discussieren over de wetenschap; vind ik eerlijk gezegd een beetje makkeijk. Heb je je weleens verdiept in hoe je een wetenschappelijk onderzoek moet uitvoeren? Je kunt er wel van alles van vinden, maar een wetenschappelijk onderzoek bewijst dingen, en meningen kunnen daar -wat mij betreft- niet aan tornen.
Ik had het niet mooier kunnen verwoorden Zwaan , en idd zeg over dat weesp gebeuren, het zal je kind potdomme zijn zeg Ik weet wat jij hebt moeten doen en gedaan hebt met je kindjes,en eerlijk is eerlijk, wat ik net eerder zei, alle respect daarvoor, mijn keuze daarin is anders geweest dan die van jou, maar voor beide (jou en mij en onze kinderen) is de keuze die we gemaakt hebben goed geweest, en daar gaat het uiteindelijk om toch nou ehm dat was wel heel heel erg vroegah hoor, de tijd van de middeleeuwen zijn we allang al voorbij, in die periode hingen ze je nog op als men dacht dat je een heks was Laat dat nou net een groot discussie punt zijn waar weer recent onderzoeken naar zijn gedaan die juist het tegenovergestelde uitwijzen en dat is dat het juist de kans op dergelijke allergieën zou beperken indien je al met 4 mnd begint met koemelk en bijvoeding terwijl de oudere onderzoeken nog steeds anders uitwijzen en dat is nu juist wat we hier aan het doen zijn, aan het discussiëren over iets waar geen winst te behalen valt, want iedereen doet datgene wat voor hem of haar goed voelt, en waarbij hij of zij zich goed voelt. En laat dat nou 1 ding zijn waar we het allemaal wel over eens mogen zijn, en dat is dat iedereen het beste voor zijn of haar kind wil, alleen wat dat is, en op welke manier, tja dat blijft verschillend, en gelukkig maar, zou wat zijn zeg als we allemaal hetzelfde dachten Wat ik me dan nu wel afvraag is of je het vroeger met je oudste ook zo'n raar gezicht vond? Dat ben ik niet met je eens moet ik zeggen Guppie. Er zijn tientallen onderzoeken over 1 en hetzelfde onderzoeken en als je die allemaal naast elkaar houd zul je zien dat ze elkaar op dezelfde vlakken tegenspreken. Om maar 1 voorbeeld te noemen die ik al veel eerder heb aangehaald, zijn er in 1 jaar tijd 2 onderzoeken gedaan (onder resp 2800 en 3500 babys) waarbij werd aangetoond dat het de kans op allergieën zou beperken indien je vanaf 4 mnd zou beginnen met gewone koemelk en met bijvoeding. Dus ja, jij zeft dat een wetenschappelijk onderzoek dingen bewijst, maar het ligt er maar net aan hoe dat in je straatje past, en of je je daarin kunt vinden, anders bewijst het voor jou (niet jou persoonlijk) nog steeds niet, er is ook wetenschappelijk onderzoek gedaan naar het nut van het geven van vitamine D, maar toch zijn er nog steeds moeders die het niet nodig vinden dit te geven, de argumentatie van andere beter bij hun past wat dat betreft en die onderzoeken dus naast zich neerleggen. (get the picture ) Zoals wetenschappelijke onderzoeken elkaar op dezelfde vlakken tegenspreken, zo spreken kinderartsten elkaar tegen, zo spreken huisartsen elkaar tegen, zo spreken verloskundige elkaar tegen, zo spreken cbs elkaar tegen etc etc etc en allen hebben naar alle waarschijnlijkheid toch een soort zelfde opleiding gehad, maar de 1 hangt meer naar het ene wetenschappelijk bewezen onderzoek, terwijl de andere meer ziet in het andere wetenschappelijk onderzoek , en zoals zij dat doen, doen wij dat precies hetzelfde niks mis mee toch hahaha
Precies! Zo is het! Als we allemaal maar gewoon weten dat we het goed gedaan hebben en het goed doen, dan is het gewoon goed! En al is dat iets anders dan een ander heeft gedaan, of iets anders dan je van te voren gedacht/bedacht had. Je kiest ergens voor omdat je soms geen andere keus hebt. En dan is het gewoon zo, dan kies je uiteindelijk toch voor het geen wat kan, en niet voor het geen wat niet kan. En zo komt het allemaal toch wel goed !