Sinds wanneer is verlof zo lang!

Discussion in 'De lounge' started by Kaala, Mar 17, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. lin80

lin80 Fanatiek lid

Apr 7, 2008
    2,798
    1
    0
    Met al die bezuinigingen in nederland gaat zwangerschapsverlof verlengen echt niet gebeuren. Zou ook niet weten waar dat voor nodig is. Je kiest zelf voor werken en kinderen (meestal, er zullen heus uitzonderingen zijn), dus waarom zou de overheid/werkgever daarvoor op moeten draaien. Mocht je na je verlof lichamelijk/geestelijk niet in staat zijn om te werken, dan heb je ook nog zoiets als ziektewet. Het is dus echt niet zo dat je weer aan het werk moet terwijl je nog ligt te creperen van de pijn. Natuurlijk klinkt het fijn een jaar vrij, maar ook daar zullen nog bepaalde voorwaarden aan zitten of op andere fronten hebben ze het daar slechter dat hier.

2. Kaala

Kaala Fanatiek lid

Oct 10, 2012
    2,672
    0
    36
    NULL
    NULL
    Ja, 90% aan het begin etc etc, maar nog steeds betaald :) Ik denk dat ik het na een halfjaar sowieso een beetje anders aanpak (kindje naar oma en opa sturen voor een weekendje bv) zodat de kleine kan wennen aan daagjes zonder mij, maar opzich hoef dat ook niet echt want partner werkt niet (medische redenen)

3. Kris81

Kris81 Fanatiek lid

Mar 14, 2013
    3,418
    378
    83
    Female
    Het verre Oosten ;)
    Zo! Da's lekker!

Maarree... Verlagen? Nog minder? Ik geloof dat Nederland uberhaupt al vrij onderaan staat wanneer het gaat om de lengte van het verlof... Hopelijk komt dat de kamer niet door :(.

4. Kaala

Kaala Fanatiek lid

Oct 10, 2012
    2,672
    0
    36
    NULL
    NULL
    Ja, op sommige fronten is het hier niet geweldig hoor. We hebben bv bedroom-tax enzo..Dat is heel vervelend voor mensen met gehandicapte kinderen/familileden enzo. Maar qua binden enzo vind ik het wel fijn om zo lang de tijd de krijgen hoor :)

En Amerika is nog minder dan NL..En onbetaald (praktisch altijd) zo ken ik een vrouw die maar 7 weken krijgt en daarna moet het kindje al gelijk elke dag naar oma en opa.

5. adi

adi Niet meer actief

Is in veel mediterraanse landen ook. En in duitsland krijgen vrouwen geloof ik 50% doorbetaald als ze 2 jaar thuis blijven.

6. Smnee

Smnee Niet meer actief

In Duitsland is het toch ook zo goed? Met 20 minuten ben ik over de grens, toch maar overwegen ;)

7. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

Jan 13, 2007
    16,251
    790
    113
    tilburg
    Zwangerschapsverlof, hoe is dat op deze aardbol geregeld - Plazilla.com

Hier staat precies hoe alles geregeld is in welk land etc. Hoeveel weken en salaris. Zo krijg je in volgend mijn Frankrijk meer verlof namate je meer kinderen hebt. In Denemarken krijg je 52 weken verlof. Vader moet verplicht 2 weken opnemen en moeder verplicht 18 weken. Andere weken mogen ze zelf verdelen en het wordt 100% doorbetaald. Wat dat betreft vind ik Denemarken echt top kwa verlof regeling. Normaal denken de enkel alleen aan moeder maar daar hebben ze dus ook de optie voor vader om
    Betaald thuis te blijven

8. Umm85

Umm85 VIP lid

Jun 17, 2007
    26,310
    248
    63
    Female
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    2 dagen voor vader vind ik ook echt kort.

9. Tara84

Tara84 Fanatiek lid

Apr 10, 2011
    3,878
    0
    36
    Ik was echt blij dat ik na vier maanden weer aan de slag kon. Een jaar thuis zitten lijkt me vreselijk....

10. Saja87

Saja87 Niet meer actief

Inderdaad!

Ook voor de vader veranderd er veel.
    En er komt best veel op zijn schouders tijdens de kraamtijd.
    Maar hun moeten vaak gewoon werken of vakantie op nemen.

11. popje

popje VIP lid

Jul 20, 2006
    7,339
    269
    83
    NH
    Mijn nichtje woont in Dennenmarken en daar is ook 1 jaar zwangerschapsverlof... Heerlijk lijkt mij dat.

12. Jo85

Jo85 Niet meer actief

Nou ik wens je heel veel plezier en geniet ervan.
    Ik zou persoonlijk echt geen jaar thuis willen zitten.
    Hoe groot is de overgang als je dan weer moet beginnen.
    Zo goed als iedere moeder die werkt kiest hier zelf voor of heeft jn het verleden beslissingen genomen waardoor ze indirect alsnog gekozen hebben om te moeten werken.
    Ik zie ook geen reden waarom de overheid hiervoor op moet draaien.
    Je kan ook nog ouderschapsverlof opnemen in veel gevallen...

13. Coquelicot

Coquelicot Niet meer actief

Ik ben indertijd in Engeland bevallen, en had inderdaad de optie om tot een jaar verlof op te nemen. Het lijkt uiteraard leuk, maar je krijgt niet volledig doorbetaald. 90% van je salaris de eerste 6 weken, en daarna statutory maternity pay ( momenteel £ 135.45 per week of 90% van je salaris als dat lager uitvalt). Na 39 weken stopt de uitkering en moet je het verder zelf bekostigen.

14. sidmick

sidmick VIP lid

Jun 23, 2008
    17,804
    4,190
    113
    Lijkt mij afschuwelijk. Ik vond 16 weken al zoooooo lang. Was blij dat ik weer aan de slag kon

15. tjessia

tjessia Fanatiek lid

Feb 1, 2009
    2,889
    0
    0
    O ok, dus niet zoals ts het doet overkomen...
    gwn zelf betalen na 39 weken. In Nl mag je ook nog 13 weken onbetaald nemen.
    Persoonlijk moet ik er niet aan denken, na een half jaar heb ik het echt wel gezien thuis.

16. Zinaa

Zinaa Fanatiek lid

May 28, 2010
    3,719
    22
    38
    Een jaar thuiszitten? No thanks. Ik had echt zin om weer aan het werk te gaan. Bij veel bedrijven kan je trouwens na je verlof nog een aantal werken ouderschapsverlof opnemen (betaald 75%, dus dat is eigenlijk hetzelfde of meer nog zelfs dan in Engeland) en een aantal weken onbetaald. Ik heb het uitgesmeerd en werk nu al twee jaar een dag in de week minder. Pas vanaf mei hoef ik weer volledig te werken (en dan krijg ik een contractaanpassing met een dag minder).
    Zo slecht hebben we het nog niet in NL hoor!

17. Napoleon

Napoleon VIP lid

Jan 19, 2009
    11,632
    0
    0
    Docente
    Ik ben er ruim een jaar uitgeweest en ik merk wel dat je leven ook voor een deel stil staat dan hoor. Op je werk vanalles veranderd enz. Maar okee. ik had ook niet anders gekund.

Maar mijn band met mijn jongste is wel degelijk anders dan met de andere kids. Maar of dat komt omdat het nu eenmaal de jongste is of door het lang thuis zijn kan ik niet zeggen...

Ik vind de mogelijkheid om langer verlof te hebben wel een noodzaak. 10wk is echt nog zo klein terwijl ze met 16wk bijv al zoveel groter zijn. Laat staan met bv. Ik kon op mijn werk niet goed kolven bijvoorbeeld. Ik hoorde voortdurend leerlingen langslopen en moest in de pauze kolven... ja regels zijn daarvoor maar dat zou betekenen dat ik een collega moest opzadelen met mijn werk...

18. sidmick

sidmick VIP lid

Jun 23, 2008
    17,804
    4,190
    113
    Dan heb jij geluk hoor. Ouderschapsverlof is inprice geheel onbetaald. Wel kun je een compensatie krijgen van 4 euro nog wat per uur van de belastingdienst mits je er in salaris op achteruit bent gegaan door je verlof. Bovendien moet je in de regel je verlof in 1 jaar opmaken

19. Zinaa

Zinaa Fanatiek lid

May 28, 2010
    3,719
    22
    38
  20. Zinaa

Zinaa Fanatiek lid

May 28, 2010
    3,719
    22
    38
    Er zijn trouwens nog veel meer CAO's waarin recht op betaald ouderschapsverlof bestaat (onderwijs volgens mij, bepaalde semi-overheidsinstanties etc).
    Het is nu wel veranderd uit het betalen: toen ik betaald verlof had keerde mijn werkgever gewoon mijn salaris uit incl de verlaging van mijn ene dag ouderschapsverlof van 75%). Nu betaald mijn werkgever een veel kleine percentage en moet men inderdaad het andere gedeelte bij de belastingdienst aanvragen.

Share This Page