Hallo mensen, mijn vriend en ik willen graag trouwen. Wel willen we allebei ons eigen achternaam behouden. Alleen zou ik het raar vinden als ik als enige een andere achternaam heb, mochten we een kindje krijgen. Kan het kind dan evt allebei onze achternamen krijgen? BIJVOORBEELD: marietje Pietersen-Jansen Of is dit raar? Suggesties?
Geen idee of het kan. Tis wel een goed idee eigenlijk. Als t niet zou mogen ben ik van mening dat een kind de achternaam van vader moet krijgen (tenzij t een heel belachelijke naam is) Moeders voelen al die maanden hun kind in de buik, dat is exclusief voor hunzelf. Dan mogen vaders de trots hebben dat zijn kind zijn achternaam draagt.
ik vind het eigenlijk een beetje raar, maar dat is persoonlijk. LIjkt net of het kind al getrouwd is en gekozen heeft voor een dubbele naam. En als het kind dan zelf gaat trouwen en kiest voor de naam van de partner, wordt het dan: marietje Klaassen-Jansen-Pietersen? Ik zou zelf kiezen voor de naam van de man, vooral als je getrouwd ben.
Ik dacht meteen hetzelfde als Arri...toch... De familie Cabau-Van Kasbergen....hebben dit dus ook. Dat zijn toch ook al 2 namen. Ik zou het ff checken bij de gemeente ofzo. Elmo
Hhm, okee. crisje:nee het is geen rare naam. maar een beetje vreemd vind ik die zwangerschapstheorie wel, zonder beledigend te willen zijn. Die 9 maanden zijn wel exclusief, maar die naam blijft het hele leven van het kind.... Blijft een moeilijke kwestie, we hebben er inderdaad over nagedacht dat als we ooit een meisje krijgen en ze trouwt, dat ze dan 3 achternamen heeft.... Maar we willen allebei ons eigen naam houden, maar ook dat ons kind niet een andere achternaam heeft dan een van ons tweeën.... Niet mogelijk dus..... Of we moeten allebei een heel andere achternaam kiezen hahaha
Haha, elmo. Het was meer een grapje, dat zou ik namelijk niet willen. Vind dit al een hele papierwinkel. Net even gekeken wat voor formulieren je allemaal in huis moet halen en moet aanvragen.... Zal wel meevallen, maar ben niet zo'n administratief typje.....
Hahaha...mijn antwoord was ook een grapje hoor! Kan me niet voorstellen dat iemand om deze reden van naam zou veranderen. Waarom niet gewoon mansnaam aannemen? Is dat niet handiger? Anders zou ik zeggen: jij je eigen naam, man en kroost zijn naam. Elmo
Sja waarom niet mans naam, weet niet. Ik voel me gewoon een "pietersen" en geen "jansen" (fictief) misschien verander ik nog van gedachten, ga mn brein eens laten werken....
Dat kan gewoon volgens mij! Ik heb ervoor gekozen de naam van mijn man te nemen omdat ik ook niet de enigste wilde zijn die een andere achternaam had. De eerste keuze was dan ook ons kindje 2 achternamen te geven, maaaaaaaaaaar... Dat zou een beetje zielig zijn in ons geval... het zou voor de mieter niet klinken. Bovendien heb ik een achternaam die ik steeds aan het spellen kom overal waar ik ben, en mijn man al helemáál (is wel een hele sjieke achternaam dat woog ook wel mee in mijn keuze haha). Dus hier gewoon 1 achternaam, en wel die van mijn man. Dat voelt toch iets anders ben ik achter. Het voelt meer als een eenheid, dat had ik nooit verwacht zo droog als dat ik normaliter ben over dat soort zaken..
Ik vond het ook wel errug speciaal hoor....meneer en mevrouw.........:-D Heb je nog veel tijd om na te denken? Elmo
Joeja: bedankt voor je antwoord, leuk om een ervaring te lezen. Misschien als ik eenmaal zijn achternaam heb, ben ik wel zo gewend. Elmo: in principe tijd zat, aangezien we alles nog moeten aanvragen, maar ik wil eigenlijk ook niet te lang wachten. Kwestie van lekker samen erover babbelen tot we eruit zijn. Lukt al 5 jaar met alles, dus zal met dit ook wel lukken hi hi. Maargoed, aangezien dit voor ons beiden nieuw is, was ik toch benieuwd hoe het bij anderen gaat/ging
Als je er dan echt niet uitkomt maak je papiertjes met jou en zijn naam, die doe je in een bak en degene die je eruit trekt word de naam voor je kind . Ik zou er toch voor kiezen dat jij de naam van je man neemt of hij jou naam zodat iedereen dezelfde naam heeft. Hoe staat hij er tegenover om eventueel jou naam te gebruiken?
Ik heb DE oplossing! Zoek gewoon een vent met dezelfde achternaam als jij , en trouw daarmee! ( Zoek wel goed uit of het geen verre achter neef is ofzo gehe!) Wuahaha! Nee alle gekheid op een stokje, ik wil ook echt niet de achternaam van mn vriend hebben! Maar mn zoontje heeft dat wel. Voelde in het begin ook niet echt leuk, omdat ik een hekel heb aan mn schoonpa, die dus dezelfde achternaam heeft, en er dus supertrots op is dat onze zoon nu de naam voortzet.... zucht! Maar ben eraan gewend, en ach, die man heeft ook niet het eeuwige leve, dus als hij er niet meer is zal ik de link niet meer naar hem legge, maar naar mijn lieve vriend zn naam!
Je mag je kind geen combinatie van jullie achternamen geven. Wel mag je dus kiezen of je jouw achternaam of de zijne geeft. Ik vind eigenlijk juist dat de vrouw al het werk moet doen en het kind daarom ook haar achternaam zou moeten krijgen. (mijn zoontje heeft wel de achternaam van mijn vriend, maar dat vond hij zo belangrijk dat ik zoiets had van nou ok dan...)
Ik ken toch echt mensen die hun kinderen beide achternamen hebben gegeven Lijkt me dus sterk dat dat niet kan...
Je kan toch tegenwoordig als je trouwt kiezen uit 4 opties? jouw naam zijn naam jouw naam - zijn naam zijn naam - jouw naam Is Jouwnaam - Zijnnaam dan geen optie?
hier hebben onze kinderen mijn achternaam en als we gaan trouwen dan neemt mijn vriend mijn naam aan.
Ik kon kiezen welke achternaam ik wilde en hoe deze geschreven zou worden, bij mijn dochter hebben ze dat eigenlijk niet gevraagd aangezien mijn man en ik al getrouwd waren en ik het niet meer dan normaal vond dat Amanthis zijn achternaam kreeg, dit wilde mijn man graag.
Jesper heeft mijn vriend zijn achternaam en ik neem als we straks gaan trouwen ook zijn naam aan, omdat ik het niet leuk vind dat ik een andere achternaam heb als Jesper. Dus lekker als gezinnetje een naam. Ook niet te verwarrend.