Bij de 20 weken echo vond de echoscopiste dat onze beeb een te kleine hoofdje heeft in vergelijking met de rest van haar lichaampje! We mochten een week later terug komen, ze wilde zien of de beeb in ieder geval wel groeide. Gelukkig was dat wel zo..! Ze wilde toch nog dat de gyn een kijkje zou nemen om eventuele afwijkingen uit te sluiten! Mijn eigen VK heeft toen een afspraak gepland op 12 feb! De gyn heeft naar de afmetingen gekeken... naar de groei van ons beeb en vond het wel meevallen.. toch een echo gepland op 26 feb. om naar de navelstreng te kijken... daar had de echoscopiste geen duidelijkheid over gegeven bij de 20 weken echo. 26 feb. hebben we de echo gehad... ik was bijna 26 weken! Met ons beeb is alles goed... alleen heeft de navelstreng een afwijking! Dit noemen ze single umbilical artery! Dit houd in dat er maar 1 slagader ipv 2 slagaders in de navelstreng lopen. De gyn zei er verder niet zoveel over...behalve dat we met 32 weken nog een echo krijgen en waarschijnlijk met 36 weken.. om de groei van onze kleintje goed in de gaten te houden... Eenmaal thuis was ik er niet echter op gerustgesteld en heb ik iedereen en alles gebeld en gevraagd en gehele internet afgekamd. Het volgende gevonden: - het komt voor bij approx 1% van alle zwangerschappen - reden onbekend - in 25% van de gevallen (alles is relatief, want jij weet nooit op basis van welke onderzoek die 25% is bepaald, want niet alle zwangerschappen in NL of Europa worden tijdens en na zwangerschap in de gaten gehouden) kan dit samengaan met een chromosoomafwijking: Turner Syndroom (niet leuk maar mogelijk een goede leven ermee te hebben), Down Syndroom, Trychosomas (niet levensvatbaar) enz. Niet bewezen dat er een rechtstreeks verband is. Sommige van deze aandoeningen kun je ook bij een 22-22 weken echo door metingen vaststellen - grootte van bovenbeen, vorm van de vingertjes enz. - babys met SUA hebben vaak in de laatste trimester een groeiachterstand, deze dient in de gaten gehouden te worden. Vandaag bij de VK geweest... ze zei idd dat ze ons meisje te klein vindt...aangezien wij allebij groot zijn! Hmm.. niet echt om happy van te worden! Het is nu afwachten... 9 april hebben we de volgende echo en ik hoop zo dat ons meisje goed blijft groeien... zoals de gyn zei: ze groeit goed in haar eigen groeicurves...geen zorgen maken dus! Maar als ouder... als moeder... maak je je toch wel zorgen! Hoe vaak ze ook zeggen dat dat niet nodig is! Je hebt het lot niet zelf in de handen en positief denken en hopen is soms het enige dat je kan doen! Dus we blijven positief... wellicht een beetje bezorgd... maar houden goede hoop! Ik wilde dit evn met mensen delen die mijn bezorgdheid waarschijnlijk zullen begrijpen! =)
Ik vind het geweldig dat je positief kunt blijven en dat moet je vooral doen. Natuurlijk blijf je een beetje bezorgt als moeder zijnde. Ik wens je heel veel sterkte en geniet ervan!
Ik snap je zorgen heel goed hoor meid. Er klopt iets niet en daar ben je niet gerust op. Maar hoe moeilijk het ook is, probeer niet teveel op internet te zoeken, daar lees je soms van die verschrikkelijke verhalen. Probeer af te gaan op het oordeel van je gyn en je vk. Ik weet er verder niet zo heel veel van af en kan je alleen maar sterkte wensen en hopelijk komt het allemaal goed. Heb vertrouwen.
Ik wilde je even zeggen dat de kleine van mijn vriendin dit ook had. Ze is afgelopen januari bevallen van een kerngezonde zoon. Gewoon volgroeid etc. Dus het hoeft niet ernstig te zijn! Zij werd op het laatste ook extra in de gaten gehouden ivm met evt groeiachterstand, maar toen het geboren werd was het ruim 8 pond. Dus ook ik zou zeggen, blijf positief en probeer gewoon van je zwangerschap te genieten! Sterkte ermee.
Hier ook twee aders ipv drie in de navelstreng (1 slagader en 1 gewone dus). Bij mij werd het ontdekt met dik 17weken, en ik was ook ongerust , je wilt gewoon niks afwijkend ontdekken he . Maar de arts, iemand die enkel prenatale diagnostiek doet, was er heel luchtig over, dit komt meer voor, vroeger werd het pas ontdekt bij de geboorte EN vooral als er geen verdere afwijkingen te zien zijn is da talleen maar positief. Afwijkingen die engatief zijn in samenspraak met maar 2 aders, zijn afwijkingen aan de nieren en aan het hart. Dit houden ze dan extra in de gaten. Ik heb nu ondertussen nog twee structurele echo's gehad, en tot 24 weken (dat was de laatste tot nu toe) was alles prima in orde, geen rare dingen te zien aan het hart, geen afwijkende niertjes, en ook totaal geen achterstand in groei. Wat betreft de mogelijkheid tot achterstand vertelde de gyn me dat ze veel meer patiënten had met een 'normale' navelstreng die dan groeiachterstand hadden dan patiênten zoals ons . Hoe goed je kindje groeit hangt ook erg af van je kwaliteit van je placenta en de 'flow' van de navelstreng. Ik krijg zo rond 32-33 weken de volgende uitgebreide echo.
Bedankt voor de reacties meiden! Moet zeggen dat ik na het schrijven van dit topic toch wel deels opgelucht was! Mensen in mijn omgeving begrijpen vaak mijn bezorgdheid niet en doen daar zo nuchter over dat ik me soms echt een aansteller voel! Nathalie47, geweldig dat alles goed is met je kleintje! En mijn verloskundige zei gisteren idd dat het toch vakker voorkomt dan men denkt! Toen mijn gyn op de echo zag dat er sprake is van SUA, heeft hij ook meteen uitgebreid naar het hartje, niertjes en handjes gekeken en daar was verder helemaal niets mis mee... wel is het nog steeds zo dat ons kleintje met hoofdje en buikje ongeveer 1 week en een paar dagen achterloopt maar de bovenbeentjes wel klopt met de aantal weken zwangerschap... hij deed er nuchter over en zei dat we gewoon een beebje krijgen met lange beentjes haha.. toen zei hij nogmaals dat ze goed groeit in haar eigen curves...en dat zolang dat goed blijft gaan ik me niet zoveel zorgen hoef te maken..! Toch, op internet lees je zoveel tegenstrijdige berichtjes dat je meteen gaat twijfelen...daarom is het fijn om op zo'n forum met andere mensen te kunnen praten die je bezorgdheid wel begrijpen! Laat je nog weten hoe het bij je volgende echo gaat..? Kunnen we elkaar hier op de hoogte houden haha!
Ja mensen snappen het soms niet zo goed he , of ze zijn overbezorgd, of ze wuiven het zo'n beetje weg . Zoals je zegt, als je kindje binnen zijn eigen lijntjes ontwikkelt is er denk geen reden om bezorgd te zijn ivm achterstand. Toen ik laatst vroeg aan de gyn hoe onze dochter was van gewicht en lengte zei ze "lang en smal!" , net zoals onze andere kinderen . Is goed, we kunnen elkaar briefen over de volgende echo's . ik zie het nu pas, je bent een dik weekje verder of mij