Sint én Kerstman?

Discussie in 'De lounge' gestart door Meilan, 21 okt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Biccy

Biccy Fanatiek lid

28 jul 2008
    2.056
    14
    38
    Ierland
    Ik woon in Ierland en wil als het kindje er is ook Sinterklaas vieren, weet alleen nog niet hoe precies. De kerstman is hier ook erg belangrijk voor kinderen, dus die blijft sowieso. Maar ik denk dat ik het oplos door mijn moeder pakjes te laten sturen ofzo met een gedichtje dat de Sint ons kindje niet vergeten is. Ik weet het nog niet precies, maar ik verzin wel wat :)

2. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Hoe ver wil je man gaan met de kerstman? Kun je het niet een beetje in het midden houden of er een kerstman is, maar wel leuk een gevulde sok doen en cadeautjes onder de kerstboom?

Ik heb een beetje hetzelfde als fafje (tenminste als ik de naam goed onthouden heb :) ): ik vind het een beetje vervelend om een leugen te vertellen over sinterklaas. Ik vind het wel leuk om te vieren, maar ik zal nooit all out gaan en ook niet echt hele verhalen er om heen verzinnen.

3. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.144
    8.875
    113
    Dit jaar zal ze vast nog geen vragen gaan stellen. ;) En als ze dat over een tijdje wel gaat doen, dan zou ik er geloof ik niet over liegen, net als met sinterklaas.

4. fafje

fafje Niet meer actief

ja goed onthouden :p

Nee weetje en ook dat je dan gaat "dreigen" met sinterklaas, zo zielig...ik dreig liever met geen toetje ofzo haha...maar om nou te zeggen...je moet lief zijn anders komt de piet...pff...arm kind haha

5. hardloper

hardloper Niet meer actief

hier geloven ze in sinterklaas. kerstman is zijn broer, die deelt niet uit waar sint uitdeelt. ze hebben het een beetje verdeeld. dus in nederland krijgen de kindjes van sint (is ook leuker want die heeft piet;)) en in engeland van de kerstman.
    aldus hier:D

wist je trouwens dat de kerstman afgeleid is van sinterklaas? het is eigenlijk dezelfde persoon, maar hij is nogal veramerikaanst (is dat een woord?)

en anders hebben ze het misschien verdeeld. die twee hebben uiteraard goed contact. krijgt ze van beide gewoon iets minder

6. Bonkie

Bonkie Fanatiek lid

30 nov 2009
    2.518
    1
    0
    Make-up & Hair Artist
    Amstelveen
    Wij hebben als gezin altijd in de kerstman geloofd tot we +/- 7 waren, de jongste van mijn broertjes en zusjes is nu 5 en geloofd er dus nog in.

Wij gaan ons kindje er ook in laten geloven, want op deze basisschool geloven alle kindjes er ook in (heb er zelf op gezeten en mijn broertjes en zusjes ook, dus weet van de werking) en ik wil niet dat mijn kindje het straks voor andersmans kinderen verpest door te zeggen dat de kerstman niet bestaat.

De kerstman komt net zoals sinterklaas ook gewoon op school en heeft ook een eigen intocht. Okay, hun sok zetten ze dan niet op school, maar i.p.v een kerstdiner. Naast het feit dat de kerstman elke klas afgaat. Cadeautjes krijgen ze tegenwoordig niet meer op school (was bij mij zo, maar een beetje gek) omdat met kerst de school dicht is.

7. daphne78

daphne78 VIP lid

10 mei 2006
    7.311
    0
    0
    Nijmegen
    De kerstman is verzonnen door Coca Cola hihihi. (tenminste het model wat ze tegenwoordig in de VS gebruiken)
    Maar ik wil ze ook niet te hard in Sint laten geloven. Ik vind dat overigens met kleine kinderen (die niet bang zijn) echt een leuk feest hoor. kerst en cadeautjes daar heb ik minder mee.

8. miekie82

miekie82 Fanatiek lid

8 jul 2006
    2.797
    28
    48
    noord holland
    Ik heb niks met de kerstman. Vind kado's van de kerst man ook niet iets wat je hier in NL ziet. Tenminste, in mijn jeugd niet, en bij mijn man ook niet. Woonde elk ergens anders, dus ook niet regio gebonden.

In NL is het volgens traditie de sint die kado's komt brengen en de kerstman, nee die komt niet met kado's!

Mocht je voor beide willen kiezen, wat ik goed kan begrijpen als je naar het voortzetten van tradities kijkt, gewoon doen!
    Kerst valt in een schoolvakantie van 2 weken, en als zoiets voorbij is, hebben kids het er ook niet meer over. Dus ik denk dat het gedoe op school ook wel mee zal vallen.
    Je heb geen intocht etc. dus het speelt niet al weken van te voren, zoals de sint wel doet.
    Bij sint is het 7 dec. ook vaak vergeten....

kus miek

9. Zeeuwsmeisje

Zeeuwsmeisje Fanatiek lid

9 aug 2006
    3.051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Ik denk dat het als je in NL woont lastig vol te houden is dat de kerstman bestaat...

ik ken niemand die erin gelooft en ik vertel mn kinderen ook gewoon dat die nep is. Sinterklaas geloven ze wel in... is ook typisch voor hier vind ik. Voor ons is Kerst nog altijd de geboorte van Jezus en dat leren de meeste kinderen hier.

Ik ken we zat gezinnen waar er ook met kerst kadootjes zijn maar dan komt de kerstman er niet aan te pas hoor... dan weten de kids gewoon dat de kadootjes voor elkaar gekocht zijn als blijk van liefde, waardering enz.

10. BabeBabe

BabeBabe VIP lid

14 jul 2009
    13.173
    3
    0
    Logistiek
    Fryslan
    jullie wonen niet in GB toch? ik zou dan voor de Sint kiezen, en inderdaad zeggen dat die in NL de kado's doet en de kerstman in GB, en dan net als....eeeh, wie zei dat ook alweer?? :D de kerstman (jullie zelf, of familie in GB) 1 kadootje op laten sturen met briefje ofzo erbij idd... want aangezien je in een land woont waar de Sint de boventoon heeft zou het raar zijn om de sint klein te houden, en de kerstman groots te vieren, toch?

11. Vica86

Vica86 Niet meer actief

Misschien heel stom, maar wij geloofden vroeger dat sinterklaas en de kerstman hetzelfde waren. Ze lijken ook (voor kids) op elkaar. Wij vroegen ons af waarom ze in films altijd kado's kregen van die kerstman. Toen zeiden mijn ouders dat dat sinterklaas is maar die wordt kerstman genoemd in een ander land.
    En aangezien hij op 5 dec al in nederland is moest hij op een andere datum wel in een ander land zijn....

12. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Ik zou gewoon aan beiden feesten meedoen, en dan maar zien wat de kleine geloofd :).
    Dit vind ik juist zo mooi aan een multiculti gezin, beste van beide kanten :D.

13. Biccy

Biccy Fanatiek lid

28 jul 2008
    2.056
    14
    38
    Ierland
    @Lovely, Ja dat vind ik dus ook, mijn man is Iers en heeft nu al zin in kerst met de kleine. Naar de kerstman, op schoot, verlanglijstje doorgeven, kerstochtend naar de boom rennen etc etc

Terwijl ik juist een meer neig naar de Sint. Maar ja, niemand hier geloofd in de Sint, dus ik moet wel iets creatiefs verzinnen hahaha

14. mamamadelon

mamamadelon Fanatiek lid

13 aug 2007
    4.077
    5
    38
    wij vieren het allebei, en beiden brengen cadeautjes. de èèn op zn paard en de ander met zijn rendieren.

lekker veel cadeautjes,leuk toch?

15. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Wij vierden vroeger ook allebei, maar kerst was gewoon kerst en dan kreeg je cadeautjes die je ouders onder de boom hadden gelegd. Kwam geen kerstman aan te pas :)
    Sinterklaas was wel klassiek met een zwarte hand die pepernoten door de kamer gooide en een zak met cadeautjes voor de deur.

Deel Deze Pagina