Scholen mogen niet zindelijk kind weigeren

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Bastet, 30 nov 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.053
    2.188
    113
    Brabant
    Groot gelijk.. Hoe sneu voor sommige kinderen ook hoor. Maar als ik kijk in de klas van mijn dochter: 28 kleuters, 1juf. En dan een luier moeten verschonen? Nee hoor, dat gaat gewoon net werken. Een ongelukje is ng wat anders dan structureel.

Ik ben zelf wijkverpleegkundige en hebben een kindje in zorg die door beperkingen niet zindelijk is, maar wel op een reguliere school zit. Mocht hij verschoond moeten worden, dan neemt de school contact met ons op.
    Een prima oplossing, al is het voor het kind soms wel wat verwarrend denk ik.

2. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    en groot gelijk. ik heb ik de kleuterklassen gewerkt en als een kindje 5x per week een ongelukje heeft is het gewoon niet zindelijk lijkt me. erg vervelend voor de klas als de juf steeds weg moet, er gezocht moet worden naar een inval die even je klas overneemt en dan een kind of 3 per dag. het lijkt wel of ouders er steeds minder moeite voor doen om hun kind zindelijk te krijgen. het is toch niet erg om je kindje wat later te laten beginnen met school.

volgens mijn worden op de meeste scholen kinderen die niet zindelijk zijn al geweigerd en een van de voorwaarde is ook zindelijk zijn voor ze mogen beginnen. net doen alsof wordt al snel ondekt dus dat vind ik niet verstandig. ook voor je kindje niet leuk als ze elke keer in de broek plast vind ik

3. knap

knap Niet meer actief

Dit denk ik ook idd.

En eerder beginnen met die zindelijkheid. Is mijn mening he. Maar ik vind persoonlijk dat sommige te lang wachten met hun kind zindelijk maken. Terwijl het er wel aan toe is. En dan redenen bedenken om er niet aan te beginnen. Pietje dit klaasje dat. En ik geef toe met mijn oudste ben ik ook later met zindelijkheidstraining begonnen omdat het best wel even hard werken is. Wat een geluk dat ik heb dit jaar met dochter die met gemak zindelijk werd. De eerste echte goede signalen gelijk luier af gedaan en er aan gewerkt.

4. Jucade

Jucade VIP lid

20 jul 2006
    18.229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    ?? Jeetje zeg, wat bekrompen. Kan mij daar echt pissig om maken.

En als een kind een aantal x in de week of, net als mijn zoon, meerdere keren op n dag in zijn broek plast is ie niet zindelijk? Laat mij niet lachen, en eerder beginnen met zindelijkheid.. Jij kunt je kind niet zindelijk maken, dat doet het kind pas als ie d'r echt zelf aan toe i!

5. Kerszje

Kerszje Niet meer actief

Terecht! Een kleuterjuf is er om de kinderen te onderwijzen, ze dingen te leren. Een juf heeft het daar al druk genoeg mee! En dan zou ze er ook nog luiers bij moeten verschonen, waar andere kinderen dan weer de dupe van worden.
    Kinderen zijn hierbij Nederland pas vanaf 5 jaar oud leerplichtig, dan moeten ouders hun kind nog maar wat langer thuis houden tot hij/zij zindelijk is.

6. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Ja een kindje heeft zelf een grote hand in het zindelijk worden, maar je kunt hem/haar er wel tijdig mee in aanraking brengen en het proberen te motiveren.
    Als een kindje meerdere keren per dag in de broek plast is het idd niet zindelijk... Ik vind ook eerlijk dat je daar een juf/meester niet mee op kunt zadelen om dat steeds op te ruimen. Ze hebben ook gewoon een lesprogramma dat gevolgd moet worden... Kijk een ongelukje hier of daar kan gebeuren maar dat is iets heel anders dan structureel elke dag een paar keer moeten verschonen.

7. knap

knap Niet meer actief

#8 knap, 30 nov 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 30 nov 2012

Maar ik ben echt wel van mening dat sommige te lang wachten en alle reden aan roepen om er maar niet aan te hoeven beginnen. En je kunt toch zeker niet van een juf verwachten dat ze de helft van de klas steeds moet verschonen.
    Waarom worden de kinderen steeds later zindelijk? Niet omdat ze er niet aan toe zijn hoor. Onze oma.s moeders begonnen zo dra ze konden lopen al met zindelijk heid.s training. Ze hadden echt geen zin om dag in dag uit de poep broeken te moeten wassen ze hadden wel meer te doen. Nog meer koters om voor te zoeken we zijn verwend met onze wasmachine droger .. Als je het elke dag op een schrop plank moest uit schrobben ect ect. Dus deel jou mening niet.

En je hoeft het niet eens te zijn met mijn mening. Maar hij blijft wel staan mijn mening.

Moet wel zeggen uitgezonderd de medische redenen maar dat lijkt me logisch.

8. Bri

Bri Niet meer actief

In Frankrijk gaan ze nog een heel stuk verder; daar 'moeten' kinderen van 3 al zindelijk zijn, omdat ze daar wat eerder met school beginnen dan hier.

Kinderen van nu zijn gemiddeld een heel jaar later zindelijk dan kinderen van ongeveer 30-40 jaar geleden. En daar hebben die heerlijk droge papieren luiers heel veel mee te maken. Daarin voelt een kind nauwelijks dat het geplast heeft, en legt het die link dus ook veel later. Je zou dus kunnen overstappen naar katoenen luiers, of een onderbroekje aantrekken onder de luier, zodat je kind eerder voelt dat het plast. (heb ik niet gedaan; zoon werd zindelijk met 3 jaar en een beetje, dochter met 2 jaar en een beetje.)

Een keer een ongelukje, dat kan gebeuren, en dan helpt de juf met liefde om een kind schone kleren aan te trekken. Maar iedere dag een keer, dat lijkt me niet echt te doen met een volle kleuterklas. Als een kind echt iets heeft waardoor het fysiek niet in staat is de plas op te houden, dan moet er dus een andere oplossing gevonden worden. En anders zullen ouders toch wat meer hun best moeten doen, lijkt me.

9. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    Tja wat moet ik ervan zeggen.

Hier erg negatieve ervaringen met zindelijksheidtraining met als uiteindelijk resultaat een erg gefrustreerd mannetje die dan maar uit allemacht probeerde alles op te houden. Uiteindelijk zat ik met een ernstig geobstipeerd jongentje bij de dokter.

Op advies van de huisarts gewoon de luier weer omgedaan en er geen aandacht aan besteed. Een briefje voor de toekomstige school dat hij een luier om heeft om medische reden en met de toekomstige school afgesproken dat bij ontlasting ze mij bellen zodat ik kon komen om te verschonen.

En toen 3 weken voor zijn 4de verjaardag wilde hij geen luier meer om maar moest ik het meenemen (wilde nog niet op de wc) en meteen dag en nacht zindelijk. Toen hij naar school moest plaste hij gewoon op de wc en een paar weken daarna poepte hij er ook op.

Ja ik kan mij voorstellen dat een school deze eisen stelt, je kunt niet van een leerkracht verwachten dat het ik weet niet hoeveel luiers gaat vervangen.

Nr 2 is nu 3 jaar en ook nog niet zindelijk, ik ga er niet mee aan de slag want nu weet ik dat het vanzelf wel komt.

10. Fuchsia

Fuchsia Niet meer actief

Eens, als de juf luiers wil verschonen had ze wel op het KDV gaan werken

11. naomi1985

naomi1985 Actief lid

17 nov 2012
    131
    0
    0
    NULL
    NULL

Hallo,

Ik ben leerkracht in het basisonderwijs. De ontwikkeling van kinderen gaan in bepaalde fases. Aan bepaalde dingen kun je zien waar een kind aan toe is. Zo is een kind dat niet geen poppetjes kan tekenen met bepaalde details zoals vingers aan de handen nog niet toe aan schrijven. En aan of een kind kan huppelen kun je zien of het toe is aan groep 3.
    Een kind wat nog niet zindelijk is is nog niet toe aan hetgeen wat van een kind verwacht wordt op school.

Natuurlijk kan het niet zindelijke zijn ook een andere oorzaak hebben. Spanning, problemen met de blaas of iets dergelijks. Dat staat hier absoluut los van.

12. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Ik vraag me heel praktisch gezien af hoe een juf een poepluier van een kind van 4+ moet verschonen.;)

13. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    sja kinderen moeten allemaal maar aan de verwachtingen en keurslijven van ons ouders voldoen toch?
    Mijn dochter was ruim 3 toen ze zindelijk was en heb toch veel geprobeerd daarvoor. Maar ze was er gewoon niet aan toe.
    En had best nog later kunnen zijn.

En wat doen ze dan met een kind van 5? Je hebt toch ook nog leerplicht? Snap dat het voor een juf lastig is maar kom op hoeveel kinderen zullen er nou niet zindelijk zijn in de kleuterklas? 1 per klas?

14. Amfy

Amfy Niet meer actief

ik ben er helemaal mee eens.

echter zijn er wel een aantal dingen waarvan ik zoiets heb dat kan anders. Mijn zoon heb ik toen hij 1 jaar en 11 maanden was 9 weken dagelijks getraind.
    ik ben thuis blijf mama dus om het half uur op de wc en als hij de tekenen gaf en het ging totaal niet en waarom niet omdat het hem niets deerde. zelfs 2 uur in een natte broek maakte niets uit.(ja op een gegeven ogenblik probeer je alles want je kind "moet zindelijk worden van de buiten wereld
    met 3 jaar en 1 maand meneer heeft zijn luier uit gedaan en nooit meer 1 aan gehad DAG EN NACHT DROOG nu is hij 4 en nooit niet 1 ongeluk gehad.
    Ja met 4 moeten ze zindelijk zijn (mits geen achtergrond of afwijking) Maar om te zeggen dat het alleen aan de ouders ligt. Nee een kind moet er ook aan toe zijn

15. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Huppelen is toe zijn aan groep 3?

Dan was dochterlief dus klaar voor groep 3 met 3 jaar en zoon van 2,5 jaar huppelt nu ook al....

ok.. apart. Echt nog niet van gehoord. :)

16. oleander1986

oleander1986 Fanatiek lid

20 aug 2009
    1.298
    0
    0
    zelfstandige
    Midden Nederland
    Hier in Spanje begint school net als in Frankrijk al met drie jaar. En ook hier wordt geacht dat je kind zindelijk is. Nou was mijn zoontje al heel vroeg zindelijk overdag, maar ik persoonlijk vind het niet meer dan normaal dat een kind van 3 zindelijk is. (medische uitzonderingen natuurlijk daargelaten)
    Ik vind het eigenlijk zelfs normaal dat een kind van twee zindelijk is.
    Heb een vriendin (in NL) die een zoon heeft even oud als mijn zoontje, 3 dus en die poept gewoon nog in hun luier. Sorry maar ik vind dat zo raar en vies ook! Zo'n kind praat, loopt, zingt, speelt, communiceert en functioneert gewoon al als een kind en moet dan opeens met de billen hoog op de bank voor een luier wissel.
    Zal wel te maken hebben met dat in veel families beide ouders werken en er gewoonweg geen tijd/energie is, of dat het moment gemist wordt waarin je eigenlijk al spelenderwijs kan beginnen.
    Mijn moeder is kleuterleidster en heeft vaak tot wel 30 kinderen in de klas. Laatst had ze een jongetje dat nog heel vaak in zijn broek poepte. Hij had ook geen luier aan, waardoor het echt een vieze smeerboel was telkens. Op een gegeven moment heeft ze zijn onderbroek met de drol erin in een plastic zakje in zijn rugzak gedaan. Met 30 kinderen heb je geen tijd en geen zin om de poep onderbroek van een kleuter te staan uitschrobben. Jak.
    Dus ja, ik ben het helemaal met bovenstaand artikel eens: Scholen mogen een niet zindelijk kind weigeren.

17. Yelice

Yelice Niet meer actief

In Belgie gaan ze met 2,5 naar school en wordt er gewoon verwacht dat kinderen zindelijk zijn.
    Zijn ze dat niet dan mogen ze nog niet naar school.
    Mijn kinderen waren ook voor die tijd zindelijk.
    Ik snap heel goed dat juffen en meesters geen luiers gaan verschonen.
    Er kan natuurlijk altijd iets medisch aan de hand zijn als een kindje niet zindelijk raakt maar dat is een ander verhaal.
    In NL gaan kinderen ook pas met 4 naar school toch? lijkt mij een leeftijd dat ze toch wel zindelijk "moeten" zijn.

18. Chaii

Chaii Niet meer actief

Een kind van 4 die nog met luiers rondloopt vind ik ook niet echt normaal eigenlijk.
    Afentoe een ongelukje hoort erbij denk ik, kan me herinneren dat ik dat wel eens had op school. Dan kreeg ik vandie kleding van school aan die mijn moeder dan moest wassen en terug geven de volgende dag. :p

19. Yelice

Yelice Niet meer actief

Even dit donkere stukje: mijn dochter was ook pas 3,5 toen zij op de wc ging poepen.
    Mijn dochter was heel bang om op de wc te poepen daarom deed ze het zodra zij een luier om kreeg voor de nacht.
    In der broek heeft ze het nog nooit gedaan maar ze was heel bang om het op het toilet te doen.
    het kan altijd dat een kind angstig is voor iets.
    Zou zij het wel gewoon in haar broek gedaan hebben had ze niet naar school gekund
    Ze schaamde zich er zelf ook voor hoor want ze ging altijd in een hoekje zitten

Deel Deze Pagina