Hallo mama's, Ik wil graag zelf groentenhapjes en fruithapjes maken voor ons meisje van 5 maanden. Op advies van het cb moeten we daarmee beginnen omdat ze 's nachts gewoon om de 4 uur komt voor voedingen. Ik kom tegenstrijdige informatie tegen over wat je nu kunt geven aan baby's van 5 maanden. Bij nutricia geinformeerd: alleen bloemkool, worteltjes, doperwtjes, sperzieboontjes. Geen aardappel of vlees/vis erbij. Prima, maar als ik kijk op nestle.nl en ik zoek daar even, kom ik gerechten tegen waar groenten + aardappeltjes + bv/kv gegeven wordt! Dus nu is mijn vraag: wie maakt er zelf fruit/groentenhap? Wat gebruik jij voor het eten en hoe maak je het klaar? Ik maak ook fruithap van liga, sinaasappel en banaan. Maar er zal vast nog meer kunnen. Alle tips/ideeen zijn welkom. Wie kan me helpen? Alvast bedankt!
Hoi cocko, Ik weet niet wat de adviezen in Nederland zijn, maar dit is het lijstje uit Belgiƫ Op het menu
Ik ben begonnen met puur groente (bloemkool, wortel, boontjes (snijbonen zijn iets zachter/zoeter dan sperziebonen), pompoen, courgette). In eerste instantie aten ze echt maar ene paar hapjes en vroor ik het dus in in ijsblokjes - per hapje ontdooide ik dan een paar blokjes. Toen ze eenmaal echt wat meer aten, ben ik aardappel toe gaan voegen - dat vult een stuk meer. Eerst beetjes, en langzaamaan meer 50/50. Vlees ben ik pas rond de 8mnd gaan geven; een maandje eerder al wel vis, en dat in eerste instantie maar 2 keer per week. Geef in eerste instantie wel altijd een dag of 3 achter elkaar hetzelfde, ze moeten wennen aan nieuwe smaken. Veel plezier met kokkerellen en de eerste hapjes!
Fruit ben ik trouwens NA groente pas mee begonnen. Banaan, peer, in de magnetron gegaarde appel en mango. Als je bedenkt dat je alles een dag of 2/3 achter elkaar geeft de eerste periode, zijn 4 soorten afwisseling genoeg hoor . Doperwten vonden ze hier trouwens niet lekker. Als je het maakt, is het wel handig er iets kookvocht of olie bij te doen omdat het anders wat te plakkerig en dik kan zijn.
Bedankt! Ik geef haar nu al wel een paar dagen potje van olvarit, bruine bonen met appeltjes bv. Dat eet ze echt helemaal leeg gewoon En na anderhalf uur drinkt ze weer een fles van 220 cc leeg. Dus daarom dacht ik: volgens mij kan ik wel groenten met aardappeltjes doen. Wat denken jullie daarvan?
Als je net begint, is het verstandig om met pure smaken te beginnen. Die gerechtjes van nestle zijn voor kinderen die al wat langer bijvoeding krijgen. Dus liever eerst pure groentes, Dat lijstje van nutricia is mooi, ons CB gaf ook nog broccoli erbij. steeds 3 dagen hetzelfde, en dan de volgende. Zo kunnen ze rustig wennen aan de smaak, en mocht er een reactie op iets komen, dan zie je dat beter. Ik kook het gaar, en dan met de staafmixer een mooi papje van maken. Hoeft niet zo glad als een potje, maar wel de stukjes eruit. Dat het ik met 4 groentes gedaan. Daarna ook met 4 soorten fruit, en dan de eerste groentes geven als "avondhapje".. Daarna ben ik ook aardappels gaan toevoegen. Als hij dan bij ons aan de eettafel zat, kreeg hij ook wel eens een wortel/broccolistronkje in zijn knuistje om te ontdekken.. Zo langzaam uitgebreid. In het begin steeds max 1 nieuw ding per dag. en al ze wat ouder worden, merk je wel wat goed gaat, en wat niet. De oudste had last met kool en ui. De jongste eet dat vanaf 9 maanden gewoon lekker mee.
O ja, pot bruine bonen met 1 of 2 appeltjes opwarmen en blenderen deed ik ook vaak! Vonden ze heerlijk - krijg het er nu niet meer in bij ze
Zou zoals deepfreeze zegt beginnen met pure smaken, je kan evt wel iets meer vullende groenten doen zoals doperwten, bruinen bonen, pompoen.
ik heb 2 kookboekjes toen aangeschaft voor babyvoeding. Voor elk leeftijd paar fruit en groente hapjes..hier vondt meneer het smullen...maakte flinke portie voor in de vriezer en sommige hapjes moesten wel gelijk opgegeten worden..
Ben hier ook begonnen met pure groenten (wortel, courgette, bloemkool, broccoli, iets later witlof, bruine boontjes). Daarna fruit (bv banaan, gestoomde appel en peer, mango). Vanaf een maand of 7 aardappel gaan toevoegen, vanaf een maand of 8 langzaamaan wat vlees of vis. Een dag of 3-4 achter elkaar hetzelfde geven, kun je goed de reacties zien (bij Elin was het een heel gepuzzel, Julie kon alles verdragen). In het boek Opperdepop van AH staan leuke receptjes, of online bv bij www.keukenkikker.nl Ik gebruik vanaf het eerste hapje van Elin de babycook voor de warme hap en toen ze kleiner was ook om het fruit in te stomen en pureren. Vind het een superding en gebruik 'm nog steeds, Elin vindt die prakjes het allerlekkerst (en eet daarnaast uit het vuistje mee)