Ach ... an sich kan ik die gedachten gang wel begrijpen. Wellicht dat je schoonmoeder alleen dacht aan wat makkelijker was voor jullie ipv een volksverhuizing haar kant op En je geeft zelf ook al aan dat het best handig is ... Hoeft toch niet direct iets slechts te zijn??
Leuk topic om even te klagen! Ik moet toegeven dat het bij mij altijd voelt als een must. Wij vierden elk jaar pakjesavond bij mijn schoonouders, inclusief lootjes trekken. Op zich erg gezellig hoor, maar de ellende begint altijd met het afgesproken bedrag: 15 euro. Dat lukt nooit, we zijn altijd duurder uit. Dan is er nog de afstabd, schoonfamilie (schoonouders + schoonzus, zwager en kids) wonen niet bepaald dichtbij, met de auto zo'n twee uur heen en twee uur terug. Toen onze dochter er nog niet was vond ik het minder erg om zo'n rit te maken maar sinds vorig jaar is het echt een ramp, onze kleine meid slaapt niet in de auto dus de hele weg is het bléren van vermoeidheid. Zielig voor haar en zielig en stressvol voor ons. Schoonfamilie wilden voorgaande jaren pakjesavond niet bij ons vieren want ja 'het is een flinke rit voor de kinderen'. Nu zijn hun kinderen wat ouder (7 en 8) en hebben we ze bij ons uitgenodigd, maar dat willen ze niet! Dit jaar vieren wij het dus voor het eerst met z'n drietjes omdat ik het vertik om met een oververmoeide dreumes 4 uur in de auto te zitten. Pakjesavond duurt al gauw tot een uur of 21:00. Dus nee, ik pas dit jaar en hoop dat schoonfamilie volgend jaar wel een keer hierheen wilt komen :/
Ik vind het heerlijk, hou echt van de feestdagen.. Wij bepalen alleen wél onze eigen planning en gaan niet bij iemand langs omdat zij dat willen, maar alleen als we dat zelf willen. Wij zien het niet zitten om 3 keer Sinterklaas te vieren, dat doen we maar 1 keer, met z'n drietjes. Op eerste kerstdag blijven we lekker thuis, op 2e kerstdag gaan we (waarschijnlijk) ontbijten bij m'n schoonmoeder, 's middags naar de musical van de Sprookjesboom en dan naar m'n moeder. Normaal gesproken zijn we altijd 2 kerstdagen met familie, daar hebben we nu geen zin in, dus doen we het lekker niet Als je er geen zin in hebt, kies je er toch gewoon voor om het niet te doen? Ik lees hier wel eens over alleen maar langsgaan bij anderen om hen te pleasen, maar als jij ergens tegen je zin zit, heeft niemand daar toch iets aan?
Ohnee hoor ik zeg ook niet dat het slecht is, maar ik zit eerlijk gezegd niet te wachten op een huis vol met kerst. Dus ik kan me goed voorstellen dat zij dat ook niet ziet zitten . Ik hou er gewoon niet van als iemand ons zoiets oplegt. Ik vind dat je zelf mensen uit moeten nodigen i.p.v. dat iemand zichzelf en de rest van de familie uitnodigt.
hier alles altijd gezellig... sinterklaas vind ik echt geweldig. de voorpret samen met mn moeder en dan die smoeltjes op 5 dec! kerst doen we hier niet zoveel aan. eten meestal eerste kerstdag met mijn ouders, bij hun of bij ons. niks geks, bij wijze van spreken gewoon een bord boerenkool. de andere dag gaan we meestal als gezin iets leuks doen. schoonouders hebben we ruzie mee dus hoeven we lekker ook niet heen.
Hier ook nooit stress. Mijn moeder is gek van sinterklaas en mijn schoonfamilie van de kerst. Hier is het dus ideaal geregeld Sinterklaas bij mn moeder en kerst met schoonfamilie. En met cadeautjes ook geen gezeur. We kopen alleen wat cadeaus voor de kinderen met kerst.
Ik ben gek op de feestdagen. De enigen in onze omgeving die eea "eisen" zijn mijn schoonouders maar het is ook altijd erg gezellig dus dat scheelt.
De kinderen krijgen hier wel altijd een kadootje en ik probeer een beetje gezellige avonden te plannen met wie kan (man moet vaak werken), maar om nou te zeggen dat het gestress is of een dure maand, neuh. Ze kijken toch niet hoeveel het kadootje heeft gekost, maar of ze het mooi/leuk vinden. Hier zijn ze vaak blijer met een boek dan met een enorm duur ding.
Sint vieren we gewoon thuis in de zin dat er pakjes op tafel zullen staan. Bij de rest van de familie krijgt Meneer de sint-dingen wel de volgende keer dat we langsgaan. Kerst is met de ouders van de Grote Meneer en nieuwjaar met mijn familie. Toen we pas samen waren, vierden we met zijn ouders kerstavond en nieuwjaarsavond en met mijn familie kerstdag en nieuwjaarsdag (mijn familie heeft altijd dag gevierd en de zijne de avond ervoor), maar dat was voor ons eigenlijk niet echt haalbaar qua reisafstand 's morgens en zeker als het gesneeuwd had, dus na 2 jaar hebben we de regeling Of kerst Of nieuwjaar ingevoerd en dat werkt prima. Sint is hier (BE) eerder een kinderfeest dan een familiefeest, dus daarvoor gaan we niet rondrijden.
de sint is leuk maar dat doen we op onze eigen manier. kerst hebben we 2 jaar geleden afgeschaft dat doen we met ons eigen gezin ik heb geen zin in verplichtingen
Sinterklaas vieren we altijd bij ons thuis. Met mijn ouders, schoonmoeder, wij en onze dochter. lekker relaxt in eigen huis. Kerst doen we gezellig met z'n drietjes. Heerlijk eten 's avonds en kadootjes onder de boom. Het verplichte diner op 2e kerstdag (wat al jaar en dag hetzelfde is) nemen we dan maar voor lief. Nee hoor, hier gewoon de dagen op onze manier en zonder stress.
Ik heb gelukkig nooit stress gehad met deze dagen hoor, gewoon omdat ik dat niet toelaat. Het hoort gezellig te zijn en als dat niet )meer' kan, dan maar niet meer. Al zolang ik kids heb, komt mijn moeder sowieso naar ons toe (met haar cadeautjes). Mijn schoonmoeder viert het wel apart, omdat mijn zwager van ver moet komen met zijn 3 kinderen. Vroeger kon ik echt losgaan wat betreft cadeautjes. Nu kan dat niet meer, en ik moet zeggen dat de dagen als kerst en sinterklaasavond nu veel intensiever en liefdevol zijn hier (goh wat klinkt dat emo, hihi). Ik doe enorm mijn best om er wat van te maken, met weinig geld, en gelukkig wordt dat hier zeer gewaardeerd. Vorig jaar bijv. had ik zelf rijstepap gemaakt, en appels in de oven...nou ze hebben hier dr vingers erbij opgevreten hoor! Samen met mijn dochters heb ik kerstversieringen gemaakt. Ook dat was heel erg gezellig samen. Nee stress laat ik hier niet toe, tenminste niet meer.
Aangezien wij aan beide kanten de enige zijn met kinderen is sinterklaas altijd bij ons. 1ste kerstdag sinds vorige jaar ook bij ons (mijn moeder schiet al in de stress als ze al denkt aan een kerstdiner maken) en ik vind het zo veel leuker. Ik vind het leuk om een kerstdiner in elkaar te zetten, de kinderen kunnen lekker spelen met hun speelgoed, als ze moe zijn kunnen ze naar bed en kan de rest nog natafelen. 2de kerstdag is altijd bij mn schoonouders en dat vind ik iets minder relaxed. We worden rond 10uur verwacht voor de brunche en we zijn er dan de hele dag tot vrij laat in de avond. De kinderen hebben er helaas weinig ruimte om te spelen en ik kan slecht tegen drukte in een kleine ruimte. Ik heb gelukkig dit jaar lekker kerstvakantie en kan dus rustig voorbereiden en daarna even bijtanken. Vind het erg gezellig, maar ik ben ook altijd weer blij als het januari is en alles weer normaal is.
Wij vieren alles alleen met mijn familie. Hebben ruzie met schoonouders. Vorig jaar heb ik me verbeten met Sint en kerst. Dit jaar ga ik echt niet meer tegen een mokkende schoonvader aankijken. Wil het graag leuk houden. Dan liever met alleen mijn familie die wel heel gezellig en leuk is!
Beiden een must, vreselijk die sociale druk maar het is niet anders, er niet aan meedoen kan ik ook niet maken met 2 kleintjes
I love de kerst! De sfeer de lichtjes en de gezelligheid! Sinterklaas vind ik leuk omdat ik het gevoel herken wat de kinderen hebben dat had ik vroeger ook.
ik vond sinterklaas en kerst sltijd de leukste tijd van het jaar. Vieren beide nooit stress aktijd gezellig. En dit jaar zie ik er enorm tegen op. Beide werkeloos thuis gelukkig had ik alle sint kado's al binnen maar aan kerst doen we dit jaar dus niks en mijn verjaardag (eerste kerstdag) doen we ook niks.
Leuk! En geen gedoe! Ik vind het echt een leuke tijd! Mijn dochter is ook nog in december om het compleet te maken!