Kerst met familie vieren of lekker weg?

Discussie in 'De lounge' gestart door Roxyroxx, 11 nov 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Roxyroxx

Roxyroxx Niet meer actief

Hi meiden,

Dit jaar is van alles gebeurd en eigenlijk heb ik gewoon lekker zin om met mijn eigen gezinnetje een weekje weg te gaan met Kerst! Als we thuis blijven wordt er gegarandeerd vanuit gegaan dat ik wel even een kerstdiner organiseer op eerste kerstdag en dat we kerstavond bij mijn ouders vieren. Met mijn ouders, mijn man en zoonlief. Mijn zusje, die thuis woont, heeft lak eraan en gaat op kerstavond naar een of ander feest ergens in Eindhoven met haar vriendje. Mijn ouders vinden dit blijkbaar allemaal prima, maar o wee als ik zoiets vroeger in mijn hoofd had gehaald, maargoed. Ik zal dus wel mijn ouders vertellen dat we weggaan maar ik ben dan echt zo'n muts die zich onwijs schuldig voelt dat bijv mijn ouders eerste kerst van zoonlief niet lijfelijk meemaken. Maar van de andere kant hebben mijn ouders de laatste weken juist partij gekozen voor mijn zusje (verschil van inzicht mbt opvoeding zoon) en ben ik daar dus in teleurgesteld. Daarnaast denk ik, misschien egoistisch, ik heb nu toch ook mijn eigen gezin? Moet ik dingen laten uit angst mijn ouders te kwetsen? Terwijl hun mij zo vaak hebben gekwetst cq teleurgesteld de afgelopen maanden?

Ik vind het heel lastig! Maar ik heb absoluut geen zin om met eerste kerstdag mijn zusje en haar vriend in huis te hebben (van alles gebeurd... Zusje heeft nog geen eens moeite genomen om vriendje echt voor te stellen na 3 maanden maar moeder laat vriend zusje wel met mijn zoontje alleen als ze bij hun zijn).

Ik weet eigenlijk niet goed wat ik met dit topic wil bereiken. Advies, tips of gewoon de waarheid: moet ik me schuldig voelen tov mijn ouders of moet ik gewoon lekker gaan genieten met mijn gezinnetje in de eerste kerstvakantieweek?!

2. mart

mart Fanatiek lid

2 jun 2012
    2.201
    0
    36
    NULL
    NULL
    Wij gaan lekker weg, omdat we geen zin hebben in al die verplichtingen. Het kost me veel te veel energie om aanwezig te zijn en hier hadden wij geen zin in.

Gewoon doen waar jij je goed bij voelt.

3. Roxyroxx

Ik voel me in principe heerlijk bij het idee er lekker ff uit te gaan met gezin maar aan de andere kant komt er dan zoveel schuldgevoel bij mij kijken én ik weet dat mijn moeder dit schuldgevoel alleen nog maar groter zal maken als ik het haar vertel, maar moet ik het daarom laten? Pff lastig!

4. tuc

tuc Niet meer actief

Tja lastig voor ons om dat te zeggen voor jou..zoals je het nu vertelt wordt jij daar niet gelukkig van.

hier zeker met de familie..wij zien het niet als verplichting en vinden het juist gezellig om met zn allen te zijn

5. Roxyroxx

Ik vond het ook altijd gezellig! Maar mijn oma is overleden en nu is kerstavond dus met alleen mijn ouders (die ik 2x pw minimaal zie) en eerste kerstdag dus met mijn ouders & zusje en aanhang en ons. Dus ja ook niet meer echt de uitgebreide familie as usual.

6. tuc

tuc Niet meer actief

Kun je niet op eerst kerstdag een brunch geven (om van je schuldgevoel af te komen:)) en dan lekker weggaan

7. Roxyroxx

Haha dat zou kunnen maar als ik wegga zou ik midweekje naar bijv CP willen en niet in de buurt natuurlijk haha....

8. tuc

tuc Niet meer actief

Ja nu valt kerst middenin de week natuurlijk..misschien een nieuwjaarsbrunch ipv kerst vieren

9. Reintje85

Reintje85 Bekend lid

28 jun 2009
    981
    0
    16
    Kun je dan niet beide doen? Aangeven dat het jullie leuk lijkt deze kerst lekker als gezinnetje erop uit te gaan maar omdat je het toch ook niet helemaal zonder de familie wilt vieren, wel graag bijv. een kerstontbijt organiseert. En dan in de loop van de dag er lekker op uit gaan voor een paar daagjes. Volgens mij kan niemand jou dan iets verwijten, en hoef je je ook niet schuldig te voelen. Daarnaast is een kerstontbijt niet zoveel werk:D

10. Roxyroxx

Dat is een goed idee! Gaan sowieso oud & nieuw thuis vieren dus misschien inderdaad dan ze hier uitnodigen en gezelkige avond ervan maken! (We vierden trouwens altijd al samen oud & nieuw, wat ben ik toch braaf he haha)

11. Reintje85

Reintje85 Bekend lid

28 jun 2009
    981
    0
    16
    o was al gezegd zie ik nu

12. Juf1985

Juf1985 Niet meer actief

Je kunt ook vragen of je ouders mee willen, wellicht een optie? Ik denk wel dat je dan in 2 huisjes moet gaan zitten om toch ook quality time met je gezin te hebben.

Vorig jaar ben ik met mijn vriend 2 weken naar Amerika gegaan naar de ouders van mijn schoonzus, op beide kerstdagen even geskyped bij hun avondeten. Was ik er toch nog even bij. Heb mijn familie wel gemist vooral op die dagen, maar ik vond het absoluut de moeite waard om lekker te doen waar ik/ wij zin in hadden.
    Blijft lastig denk ik..

13. Roxyroxx

Hier is het probleem dat kerst midden in week valt! En als we weggaan is dat 2,5 uur verder!!

14. Roxyroxx

Tja dat zou kunnen inderdaad maar daar zijn ze dan weer niet echt typee voor... Gaan ook nooit op vakantie ofzo ;)... Echt huismussen... Bijna ook nooit uit eten enzo...

15. Lieke1989

Lieke1989 Niet meer actief

Hier ook Familieverplichtingen,zou het heerlijk vinden om weg te gaan,maar manlief niet.maar wel goede band met de Familie dus als we er voor zouden kiezen weg te gaan hadden we geen gezeur.je moet kiezen waar jullie achter staan en wat anderen daar van vinden is pech gehad.kies voor hou gezin en als de opa's en oma's dat jammer vinden kan je altijd nog voor of na jullie weekje weg nog iets samen doen.

16. Roxyroxx

Misschien moet ik me eens niet zo schuldig voel. Ik zie mijn ouders twee keer per week, minimaal. Eten meestal een dag per week samen en voordat zusje vriend had mocht mijn zoontje elke week bij opa en oma logeren. Nu ik weetdat hun er elk weekdnd zijn wil ik dit niet meer (omdat mijn moeder echte TE goed van certrouwen is, pas als er 3x iets gebeurd is gelooft ze dat het misschien toch niet zo slim was), dus ik investeer echt genoeg in mijn familierelatie, vind ik zelf. Of zie ik dat volgens jullie verkeerd? Gewoon eerlijk :)

17. Juf1985

Juf1985 Niet meer actief

Ik zeg ook niet dat je naar Amerika moet hoor, hahah, meer als in dat het ook wel eens goed is om voor jezelf te kiezen, dat mag namelijk;)! Ben heel benieuwd wat je uiteindelijk gaat doen.

18. Emma86

Emma86 VIP lid

25 jun 2012
    5.281
    2.232
    113
    Vrouw
    Nederland
    Gewoon lekker een weekje op vakantie gaan. Ze houden ook geen rekening met jou, jij nu dus een keer ook niet met hen. Ik snap je dilemma maar ow wat is het fijn om een keer aan jezelf te denken.

Mijn moeder is bijvoorbeeld heel erg van het Moederdag vieren. Ik was het kotsbeu. Ik verras haar liever een keer spontaan met iets (doe ik zo nu en dan ook) en altijd voelt die zondag als een verplichting die op dat moment slecht uitkomt. Ook omdat ik vind dat we schoonmoeder dan ook niet over kunnen slaan. Vaderdag idem dito. Elke keer dat gedoe... Dus ik heb gezegd: wij komen niet. Vooral mijn moeder vond het jammer maar nu snapt ze het wel.

Ook met wintersport gaan we het aankomende keer anders doen. Normaal gaan we een week met schoonouders en zwager. Nu gaan schoonouders niet meer. Er werd al gezegd dat we dan met ons drietjes kunnen. Dat gaat dus niet door omdat ik weet dat het dan geen leuke week wordt. Dus ik zei: wij gaan met ons tweetjes.
    Schoonouders vinden het niet zo leuk geloof ik maar ze snappen het wel.

Dus doen wat jij wil en doen waar je zelf zin in hebt. Zit je je ook niet op te vreten. JIJ hebt ook recht op een leuke Kerst.

19. cc93

cc93 Bekend lid

10 okt 2010
    996
    2
    18
    Je investeert zeker genoeg zoals ik het lees. Ik denk zelfs meer dan menig ander persoon. Hier trouwens beetje hetzelfde contact hoor, ben ook regelmatig bij mijn ouders te vinden. Heb een hele goede band.

En ik vind met kerst weggaan helemaal niet erg, heerlijk toch? Wij vieren altijd samen maar als een van mijn familieleden zou zeggen dit jaar gaan we eens heerlijk weg, geen verplichtingen etc, zou ik daar totaal geen moeite mee hebben. Zelf gaan wij als alles goed gaat volgend jaar wrsch rond kerst in een bungalowpark. Dan zijn er twee kleintjes bij en wil ik gewoon rust :D.
    Soms is tijd voor jezelf nodig en heeft het niks persoonlijks tegen andere mensen.
    Dus gewoon gaan en evt zoals eerder geopperd een nieuwjaars etentje of iets organiseren.

Oh en niet met kerst maar ik wordt van de week 30 en juist nu gaat mijn zus een maand met vakantie. Natuurlijk vind ik dat wel jammer, maar weet dat onze band goed is. Daar heb ik geen verjaardagsbezoekjes voor nodig of iets. We hebben allemaal ons eigen leven en kunnen nou eenmaal niet overal rekening mee houden. En ik vind het heerlijk dat we in mijn familie zou onszelf kunnen zijn zonder dat andere gelijk beledigd of iets zijn:)

20. Roxyroxx

Nou meiden! Ik heb geboekt! Ik ga lekker een weekje naar Center Parcs, vind de kleine man vast ook heeeeeerlijk!

Deel Deze Pagina