Zit even met een vraag in mijn maag. Ben sinds een maand aan het werk in een kinderopvang in Rotterdam als flexpool medewerker. Heb een 0 uren contract. In principe hoor ik voor minimaal 3uur uitbetaald te worden als ik word gebeld om te werken (en ik ook daadwerkelijk werk). Echter heb ik de afgelopen maand 6x 2 uur op een dag gewerkt. Ik zou dan eigenlijk voor deze dagen voor 3 uur uitbetaald moeten krijgen. Het HR-mannetje vertelde me dat dit niet opgaat, als ik een (aantal) dag(en) van te voren ingezet wordt en daardoor ruim van te voren weet dat ik maar 1 of 2 uur werk. als ik in dezelfde dag gebeld word en weet dat ik 1,5 uur werk, dan krijg ik wel uitbetaald voor 3 uur. Dit gaat toch in strijd met wat er in de wet staat? Of heeft het HR-mannetje gelijk en word ik maar voor de uren uitbetaald dat ik daadwerkelijk heb gewerkt als ik het een aantal dagen van te voren weet. Zit nu in een proeftijd en durf er eigenlijk niet zoveel van te zeggen, maar mocht ik nu benadeeld worden dan wil ik zelfs niet werken voor zo een organisatie.
Hoi! Ik werk ook als invalmedewerker voor een kinderopvang (stichting) bij ons is de regel, als je bijvoorbeeld een hele dag wordt ingezet (van 9 tot 6) en je moet na het tellen van de kinderen naar huis omdat er volgens de GGD richtlijnen te weinig kinderen zijn, dan mag je 3 uur werken en ook 3 uur schrijven. Sta ik bijvoorbeeld ingepland om een werkbespreking te draaien van 2,5 uur, mag ik niet 3 uur schrijven. Ook bijvoorbeeld een BSO van 3 tot 5 mag ik ook niet automatisch tot 6 blijven en 3 uur schrijven. Aangezien je idd die uren al van te voren wist. De 3 uren regel is ook PER DAG. Dus als ik eerst 's morgens 2 uur op de ene locatie werk en 's midddags 2 uurtjes op een andere locatie heb ik totaal 4 uur gewerkt. Mag ik dus niet op de ene locatie 3 uur werken en op de andere nog eens 3 uur. Ik hoop dat je wat aan mijn reactie hebt.
Wat dege zegt gold bij ons precies zo en ik denk dat de hr persoon dus gelijk heeft. Als je van te voren weet dat het maar 2 uur zal zijn gaat die regel niet op.
Bij ons staat er ook dat je niet voor 1 uur uitbetaald krijgt maar dat je terug moet komen voor minimaal 2 uur. Maar ook wij krijgen maar 1 uur uitbetaald. Komt niet vaak voor hoor maar als het structureel voor zou komen zou ik er zeker wat van zeggen. Even CAO nakijken.