Zijn er mama's die zich hierin herkennen? heb een baby van 5 maanden oud nu (eeste kindje en alles is nieuw voor me), en ik heb een eigen zaak. Dat betekend dat ik hier fulltime sta dinsdag tm zaterdag. Dinsdag woensdag donderdags zijn we blij dat we hulp van onze ouders hebben. Vrijdags is mijn vriend met de kleine vanwege geen oppas. En soms op zaterdags is er oppas soms niet. Mijn vriend werkt ook bij mij in het bedrijf. En opzich gaat dat wel zo nu. Alleen nu is het zo dat wij de zaak gaan verhuizen naar amsterdam, ik moet een dagextra gaan werken. En ookal past mijn moeder met alle liefde op ook zij wil steeds meer gaan werken (wat logisch is) dat betekend steeds minder oppas. Zijn er mama's die ook een eigenbedrijf hebben waarbij je partner ook werkt en een kleintje? Hoe deden jullie dit qua oppas? Nemen jullie de baby mee naar het werk? Of toch naar de opvang? Blijft partner deels thuis? Het is niet zo dat we genoeg verdienen dat mijn vriend bijvoorbeeld de hele week thuis kan blijven om huispapa te zijn. En hierbij komt natuurlijk ook het huishouden nog is bij. Het is nogal chaos de laatste tijd en probeer alles zoveel mogelijk te plannen/schema's te maken. Ik merk dat dat het beste werkt. Ik hoop dat jullie tips hebben of ervaringen kunnen delen. Liefs Donna
Geen ervaring met een eigen zaak, maar hier werken we wel allebei voltijds. Waarom schakel je niet gewoon een crèche of gastouder in? Zo doen wij dat, anders zouden we het ook niet redden. En een poetsvrouw voor het huishouden.
Dankje voor je reactie Shakes, zou je mij wat meer kunnen vertellen over een gastouder? Ik heb hier nog niet eerder van gehoord eigenlijk!
Oei. Ik ben zelf van België, hier heet dat een onthaalmoeder. Dus ik ken de precieze principes van een gastouder niet, ik weet gewoon dat het in Nederland zo heet. Een persoonlijke opvang: 1 persoon die bij haar thuis of in jouw huis op je kind past op de momenten dat jij daar nood aan hebt. Heb je je nooit geïnformeerd over zoiets?
Je woont in Nederland toch? Gastouder opvang is een vorm van opvang waar de gastouder bij haar thuis een aantal ( maximaal 6 geloof ik ) op vangen. Je staat als gastouder onder controle van GGD, je bent geschoold in opvang hygiene etc en je krijgt als vraag ouder kinderopvangtoeslag. Je kan ook een gast ouder bij jou thuis inschakelen, maar die zijn voor 1 kindje duur. Je betaalt dan namelijk een vast bedrag van 12,30 per uur zeg maar of je nou 1 of 4 kindjes laat opvangen. Dus dan is het met 1 kindje duur, bij de gastouder thuis kan je bijvoorbeeld een min max contract bespreken, met flexibele dagen. Dat kan bij de kinderopvang ook maar veel mensen ervaren dat het voor babies fijner is om bij een rustige bekende gastouder te zijn als een dagverblijf met veel babies en drukte.
O wat super, nee ik had hier geen weet van had het in omgeving (ik woon idd in nederland) ook niks over gehoord. Heb hier ook niet naar geinformeerd omdat ik eigenlijk niet verwacht had dat ik het nodig zou hebben. De plotselinge verhuizing had ik niet zien aankomen vandaar. Maar wat ik eruit begrijp ( ik ga me er nog wat meer over informeren) stel ik zoek een gastouder in amsterdam, dan zou ik haar bijvoorbeeld een half dagje laten we zeggen 4uurtjes daar brengen en weer op kunnen halen na het werk?
Ik zou denk ook eens rond gaan kijken voor een gastouder. Deze is over het algemeen wat flexibeler dan een KDV. Hier erg goede ervaringen met de gastouder. Ik werk in de zorg en werk dus onregelmatig en mijn dagdiensten beginnen vroeg. Hier is het een prima oplossing! Daarnaast vind ik het voor kindjes ook goed als ze met andere kindjes om leren gaan, mijn zoontje is nu bijna 1,5 en gaat elke week met veel plezier naar de gastouder. Ik werk gemiddeld 3 dagen in de week, hij gaat dan 1 dag naar oma en 1-2 dagen naar de gastouder, werk ook om het weekend en dan is hij bij papa thuis.
Ik ga daar zeker even voor kijken, dit zou wel de ideaal zijn om te combineren met het werk. Ook fijn dat veel mensen hier tevreden over zijn. Vind het idee wel eng om je kind bij iemand te laten die je eigenlijk nietzo goed tot niet kent, maar dat is denk ik een kwestie van wennen?
Ja hoor halve dagen kan bij een gast ouder meestal gewoon. Veel gastouders hanteren wel een minimaal aantal uren per maand ( Je moet namelijk elke dinsdag een plekje reserveren terwijl het kindje maar om de week gebracht wordt zeg maar... ) ik vraag zelf bijv minstens 20 uur per maand. Maar halve dagen is vaak goed mogelijk. Er zit nog weleens veel verschil tussen de bemiddelingskosten van het gastouder bureau, dit is het uitzoeken waard. En soms is meer uren brengen goedkoper ( als je 200 euro of 50 euro bemiddelingskosten betaald aan het bureau scheelt flink in je uur tarief )
Ik heb een eigen bedrijf en werk ongeveer 3-4 dagen + regelmatig 's avonds. Mijn man heeft een baan bij een werkgever voor 4 dagen. Onze kinderen gaan naar school/BSO en kinderdagverblijf voor 2 dagen in de week. Man en ik zijn allebei 1 dag thuis en ik werk vrijdag vanuit huis, zodat de kinderen dan niet zo'n lange dag hoeven te hebben. Op vrijdag gaat onze jongste een halve dag naar het kdv sinds een half jaar. Dat kon hier eerst niet, maar omdat ik inmiddels al 9 jaar vaste klant ben maakten ze voor mij een uitzondering. Kwestie van onderhandelen blijkbaar. Ik heb geen ervaring, maar ben altijd wat huiverig van gastouders geweest. Ik ben altijd bang dat ze mij laten zitten, doordat ze ziek worden of op vakantie gaan of zo. En dan zit je mooi. Op een kdv heb je daar geen last van, dat gaat altijd door.
Het is net wat je wilt, ik vind een huiselijke sfeer veel belangrijker, ik heb bij een kdv altijd het gevoel van een dagbesteding (vanuit gehandicaptenzorg )
Ik vind het wel bijzonder dat je als werkende moeder nog nooit van een gastouder heb gehoord Maar inderdaad, zoek een gastouder of kinderdagverblijf vlakbij je werk (of juist vlakbij huis, wat praktisch is voor jullie) en ga eens kijken! Eventueel kan je ook een gastouderbureau bellen, die bemiddelen tussen gastouders en vraagouders. Dan kan je prijzen en beschikbare gastouders opvragen.