Sint/kerst en corona

Discussie in 'Corona forum' gestart door meintje, 17 sep 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. meintje

    meintje Fanatiek lid

    9 jul 2008
    2.610
    928
    113
    Normaal vieren wij dit met onze familie van 1 kant samen, we zijn dan met 8 volwassenen, 3 tieners en 3 kinderen.
    Je kent het wel, samen eten, surprises, gedichtjes etc.

    Maar hoe doen we dat nu? Verspreid komen zoals op verjaardag is niet te doen en haalt de sfeer weg. Online gaat lastig want dit gezelschap woont deels in NL, deels in België en deels in Duitsland.

    We komen zelf niet veel verder dan eventueel buiten met terraswarmers of wel binnen maar dan ieder gezin aan zijn eigen tafeltje op hopelijk 1.5 meter afstand (als dat al past). Of verschuiven naar de lente/zuiver zodat het buiten kan, maar dat is vooral voor de kindjes die geloven lastig.

    Maar misschien hebben jullie nog suggesties of hoe gaan jullie het aanpakken/oplossen?
     
  2. Striae

    Striae Fanatiek lid

    16 jul 2020
    1.567
    1.073
    113
    Wij huren dit jaar met mijn schoonfamilie een klein zaaltje af. We hebben 10 volwassenen en 6 kleine kinderen. Mijn schoonvader is risicogroep en ikzelf ben ook wel erg voorzichtig gezien de zwangerschap. Nu kunnen we op afstand zitten en kunnen de kinderen lekker rondrennen. Dit jaar zal er alleen geen Piet komen, dat is wel jammer, maar als dat alles is, dan word het vast gezellig :)
     
  3. Felice

    Felice VIP lid

    22 apr 2009
    6.566
    7.392
    113
    Misschien ergens op locatie? Zaaltje huren?
    Wellicht dat er door de horeca ook wel op ingesprongen wordt?

    Zelf geen ervaring mee, wij vieren het altijd al alleen met eigen gezin :)

    En ze geloofden er allebei vorig jaar al niet meer in, dat maakt het ook al wat makkelijker.

    Zit nog wel even wat te doen op de intocht dag. Daar gaan we altijd met meerdere vrienden hier in het dorp heen, daarna gezellig naar het dorpshuis waar van alles voor de kinderen te doen is en voor de volwassenen gezellig zitten.
    Denk dat ik dat het meest nog ga missen :D en de kinderen denk ik ook!
     
  4. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    14.832
    25.931
    113
    Vrouw
    Daar zitten wij dus ook mee te kijken.
    3 gezinnen plus oma is 9 volwassenen en 6 kinderen, waarvan 3 gelovigen en 3 pubers.

    Dat kan dus niet. Ik ben bang dat we dit jaar geen gezamenlijke Sint viering zullen houden. Maar elk gezin voor zichzelf.

    Misschien kunnen we voor elkaars kinderen cadeautjes laten bezorgen of zo. En iets met een teams sessie waarin de kinderen mogen laten zien wat ze gekregen hebben.

    Het wordt niet hetzelfde als normaal :cry:

    Met kerst hebben we nooit veel mensen tegelijk. Meestal eerste kerstdag mijn moeder en schoonouders.
    Grootste uitdaging wordt schoonpa met zijn nieuwe rollator en zuurstof tank.
    Omdat hij aan de zuurstof zit mag er geen vuur in huis zijn. Dus geen kaarsen aan (kan ik mee leven) maar ook niet koken dus. En dat wordt wel lastig als ik het kerstdiner wil maken. Ik kook nog op gas.
    Dus dat wordt iets met een ovenschotel, salade en ieys uit de airfryer.
     
  5. Cin85

    Cin85 VIP lid

    12 jan 2010
    11.891
    13.061
    113
    Vrouw
    Kan je niet van te voren iets koken en dat later opwarmen?
    Je schoonvader buiten zetten terwijl jij kookt is ook weer zo wat...:p
     
    Leni88 vindt dit leuk.
  6. Cin85

    Cin85 VIP lid

    12 jan 2010
    11.891
    13.061
    113
    Vrouw
    Wij wilden dit jaar sinterklaas vieren net 4 andere volwassenen, dus dat komt goed uit.
    Met kerst vliegt onze familie naar Nederland (mits dat dan nog kan), dus dan voeren we 1 huishouden waardoor we met z'n 9e zijn. Maar dat kan en mag dan gelukkig gewoon binnen.
    @Ts, eventueel zou je een winter bbq kunnen doen? Gezellig met kleedjes en een vuurkorf? De kinderen zou je dan nog marshmallows boven het vuur kunnen laten maken, heeft ook iets feestelijks.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  7. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    14.832
    25.931
    113
    Vrouw
    Intoch
    Haha. Nee dat zal die niet leuk vinden idd.

    Maar voor opwarmen heb je ook vuur nodig. Magnetron heb ik niet. Wel een airfryer.

    Maar ach. Belangrijkste is toch om samen te zijn. En dat dat nog kan met schoonpa is dit jaar extra bijzonder. Hij was er bijna niet meer geweest.
     
    Mammaaa vindt dit leuk.
  8. Cin85

    Cin85 VIP lid

    12 jan 2010
    11.891
    13.061
    113
    Vrouw
    Zonder magnetron wordt het inderdaad wat lastig. Heb je ook geen oven?
    Of een gourmetstel of zo'n grillplaat? Dat vind ik zelf altijd net iets feestelijker.
    Maar fijn inderdaad dat je schoonvader er bij kan zijn, dat is denk ik het grootste kado.
     
    Mamafiets vindt dit leuk.
  9. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    14.832
    25.931
    113
    Vrouw
     
  10. Nellie4

    Nellie4 Fanatiek lid

    25 jan 2017
    4.632
    7.300
    113
    Je zou ook nog een losse electrische kookplaat kunnen kopen om alles op te warmen
     
  11. debq

    debq Fanatiek lid

    10 mrt 2010
    3.749
    736
    113
    Nu al plannen maken voor deze periode (buiten het eigen gezin om) is misschien wel voorbarig.
    Voor de intocht van Sinterklaas hebben we binnenkort een eerste bijeenkomst van de sinterklaascommissie in het dorp. Afhankelijk van de grote van het dorp / stad kan er vast nog wel iets kleins geregeld worden.
    5 December vieren we denk ik gewoon met z’n 4e. Met kerst zijn we, als het door gaat, op vakantie. Of we dan ergens kunnen eten merken we nog wel.
     
  12. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Wij zijn met kerst de laatste jaren altijd weg met onze vrienden groep (4 of 5 gezinnen). Dit jaar hebben we ipv een huisje op een vakantie park een villa in de Ardennen geboekt. We hopen dat dit ivm corona niet geannuleerd zal worden door de verhuurder. Normaal komen al onze ouders (en mijn oma) 3e kerstdag bij ons in het huisje vieren. Dan komen ze begin van de middag, maken we er een gezellige dag van en eten we in het huis of gaan we uit eten met de hele ploeg + ouders. Dat doen we dit jaar niet ivm de afstand en corona. We voelen ons er toch niet fijn bij die oudere generatie in een grote groep te betrekken. Van onze vrienden komen alle ouders, op die van mij na, wel weer bij hun kinderen en kleinkinderen maar als grote groep samen voelt het toch minder prettig aan.
    Sinterklaas vieren we dit jaar ivm corona ook niet zoals we gewend zijn. Normaal ook 1 middag met alle vrienden, de kinderen en al onze ouders en daarna samen avond eten. En dan nog een avondje op 5 december zelf met het eigen gezin. Dit jaar viert iedereen het appart met eigen gezin, bij ons komt nu mijn zus met haar gezin bij ons langs om het nog een beetje gezellig te maken. Ook oud en nieuw zal dit jaar niet groots gevierd worden. Als het droog is "vieren" wij het hier thuis met een partytent in de voortuin zodat we wat afstand kunnen houden en de mensen kunnen verspreiden. Het word in ieder geval geen feestje met grote groep, muziek, dansen en gezelligheid.
     
  13. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Wij hebben een jaar of 5/6 geleden een winterbbq gedaan met kerst met 18 volwassenen en de kinderen. Grote party tent in de tuin met 4 of 5 heaters erin. Veel lampjes, vloerbedekking over de tegels om de grond kou tegen te gaan. De kinderen aten wel binnen en hadden de woonkamer 2 tv's en 2 spelcomputers voor zichzelf en hebben een super avond gehad. En wij volwassenen ook in de tent met een muziekje, veel hapjes, drankjes en dansjes na het eten. We hebben het er allemaal nog over dat dat zo een gezellige kerstavond was. Het was alleen echt wel een hoop geregel met het opbouwen en weer afbreken van de tent, het huren van de tafels/stoelen/ de bbq en het servies om alles als mooi geheel gedekt te krijgen dat we vanaf dat jaar besloten hebben elk jaar met kerst met zijn allen een klein weekje weg te gaan (qua kosten was dat namelijk bijna gelijk aan het totaal van de winterbbq).
     
    Cin85 en Dubbelgeluk vinden dit leuk.
  14. Striae

    Striae Fanatiek lid

    16 jul 2020
    1.567
    1.073
    113
    Je kan ook gewoon eten bestellen, heb je totaal geen gedoe en kan je optimaal genieten ;)
     
    Wellesnietes vindt dit leuk.
  15. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.537
    6.231
    113
    zuid-holland zuid
    Toch wrang eigenlijk he... in maart had je die meme die circuleerde met “Ik heb mijn schoonmoeder maar vast afgebeld voor kerst, je kan niet voorzichtig genoeg zijn” en nu blijkt dat straks nog ineens waarheid ook:(

    ik ga er maar vanuit dat we kerst en sint met het eigen gezin vieren... mocht er dan toch iets mogelijk zijn dan valt het mee.
     
    NiVa0230 vindt dit leuk.
  16. Youtan

    Youtan VIP lid

    9 jun 2015
    6.393
    4.246
    113
    Vrouw
    Wij vieren Sinterklaas altijd echt met een feestje! Zussen, nichten en al hun kinderen. Sinterklaas komt en pieten (ban die gekke, die dansen en polonaises lopen met zijn allen). De kinderen vinden dit altijd geweldig. Maar dit jaar niet.
    Geen feest, geen sint en pieten, geen grote familie bij elkaar. Dit jaar pizzaretten en een videoboodschap, alleen met het gezin en misschien oma. Hier in regio Rijnmond geen intochten, wel in sommige plaatsen een parade/rijtoer door de straten, maar zonder publiek.
    Met de kerst hopen we weg te zijn. Last minute skieen in Frankrijk (gebiedje zonder gondels) of CenterParcs als die er nog zijn tegen die tijd.
     
  17. Emm27

    Emm27 Fanatiek lid

    24 mrt 2013
    1.809
    355
    83
    Euhm gewoon niet samen vieren waarschijnlijk.
    Heel jammer maar dit jaar ben ik bang dat het er niet in zit. Nu plannen maken is corona wise nog erg voorbarig.
    En anders inderdaad buiten vieren.
     
    fairy2011 en HappyRabbits vinden dit leuk.
  18. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.950
    15.254
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Dit dus . Ik kijk met plannen echt niet verder dan een week vooruit. Dan maar Sint en Kerst met het eigen gezin vieren. Ik heb een leuke man en kinderen en we zullen het vast gezellig met elkaar hebben. Mijn oudste kinderen zijn ook jarig in december en dat gaan we tegen die tijd ook maar eens bekijken hoe we dat gaan invullen.
    Dan maar een jaartje wat anders en volgend jaar weer beter. Het is namelijk niet iets om een heel probleem van te maken. Zal blij zijn als we alvast zonder lockdown december aantikken, is dat probleem ook weer opgelost ;)
     
    Marti, Nellie4, 2jongensmama en 2 anderen vinden dit leuk.
  19. meintje

    meintje Fanatiek lid

    9 jul 2008
    2.610
    928
    113
    Bedankt voor de ideetjes alvast.
    Het is misschien vroeg om hier over na te denken, maar ik denk dat stiekem heel veel mensen hier nu voor staan en dan kun je maar beter ideetjes paraat hebben om toch een soort samenkomen mogelijk te maken.
    Daarnaast heb ik 2 winterkinderen die rond die tijd ook jarig zijn en ze doen allebei hun vormsel eind november dus ik moet wel nadenken over zo'n dingen.
     
  20. meintje

    meintje Fanatiek lid

    9 jul 2008
    2.610
    928
    113
    Moet zeggen dat ik dat winter BBQ wel heel tof vind! Misschien stamppot-buffet, glühwein, warme chocomel...
    Ik zie wel mogelijkheden
     
    Athina, Vero0504 en Mamafiets vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina