Hier doen ze het geloof ik niet, wij doen er ook niet aan. (vroeger ik wel als kind in mijn oude woonplaats). Mij boeit het niet wanneer ze komen als ze komen, of ze nou gisteren kwamen of vandaag morgen of overmorgen.. Ik doe wel open.
Ik denk dat het echt een noord-hollands gebruik is, hier is het gewoon de 11e en dit is een katholiek dorp. Zo leuk om die kleintjes met hun zelfgemaakte lampionnetjes te zien lopen! Dit jaar laatste keer voor mijn oudste, die zit nu in groep 8 en daarna houdt het op. Er is wat mij betreft maar 1 dag dat je kan Sint Maarten en dat is 11 november!
Wij vieren geen Sint Maarten en ik ga ook niet speciaal snoep in slaan voor Sint Maarten, heb niets met dat feest en meestal ben ik rond die tijd met de kids bezig en dan ga ik ook echt niet ineens weer naar beneden de deur open doen.
Het gaat de kinderen uiteraard om de combinatie van 'spanning' ('s avonds in het donker met lampionnetje lopen) en snoep. Ik ken het wel, in één van de dorpen waar wij vroeger woonden liepen we ook. Hartstikke leuk! Als het hiet traditie was, zou ik ook zeker snoep in huis hebben. In de stad waar ik nu woon, wordt er niks aan gedaan. Dus ik heb ook nooit iets in huis ervoor. Dus op welke avond ze ook aan zouden bellen: ik heb niks. Een paar jaar geleden kreeg ik ineens met Halloween een groepje kinderen voor de deur Nooit eerder gehad, is hier ook echt geen traditie. Daar had ik dus ook niks voor in huis. (En nog steeds niet. Ik ga niet speciaal iets in huis halen voor het geval een verdwaalde lampion ineens besluit om hier een nieuwe traditie in te voeren. ) Maar ik vind het wel jammer dat er mensen zijn die niet gewoon zondag willen lopen. Sint Maarten hoort de 11e van de 11e te zijn en niet wanneer het jou toevallig uitkomt. In de bijbel staat dat je op zondag niet mag werken. Sorry hoor, maar sinds wanneer is een avondje met je kinderen doorbrengen 'werk'? Ik kan de bijbel niet precies quoten, maar ik meen me in het OT toch een passage te herinneren waarin juist wordt gezegd dat de sabbat een dag is om te rusten en met familie door te brengen. Ik heb toch echt een ander beeld van God en van Jezus dan de mensen die blijkbaar vinden dat zelfs een lampionnenoptocht niet mag op zondag. Ik weet niet wie er gelijk heeft, maar ik kan toch alleen maar hopen dat Hij hier verbaasd z'n hoofd over schudt.
Hier is het heel onduidelijk in de buurt, de 1 loopt zaterdag, de ander op zondag en wij gaan denk ik op maandag lopen. Ik heb het even opgezocht maar het buurtcentrum loopt op maandag dus daar pas ik mij op aan? maar ik twijfel nog steeds
@tupp, ik vind het ook heel vervelend en ook ik vind dat het gewoon de 11e hoort, maar schijnbaar denken er heel veel anders over. Lastig!
Hahaha ja ik kan me je antwoord wel voorstellen hoor En moest er ook keihard om lachen. Het gaat me niet om die paar snoepjes maar ik zie de lol er echt niet van in. Met Halloween kreeg ik ook ineens een spook aan de deur nou ik wist niet eens dat Het Halloween was.. Net als dat St. Maarten waar jullie het over hebben. Wij gingen vroegah Driekoningen zingen en dat is ook gewoon schooien om snoep. Maar dat deed de hele stad! Nu zie je dat ook haast niet meer. Wat ik bedoel is, het wordt steeds meer dat er aan de deur geschooid wordt (om maar in mijn bewoordingen te blijven dan hè ) en dat vind ik maar zozo. Een keer per jaar is speciaal, drie keer is al minder leuk en speciaal. De voorbereidingen die genoemd worden lijken me idd wel heel leuk om te zien bij zon klasje kids.
Wij zijn niet gelovig ( nou ja, schijnheilig) maar we lopen met wel christelijke kinderen en zitten op een christelijke school. Dus we gaan dit jaar op de 10e Vanavond dus.
Jullie wel dus vandaag. In onze wijk lopen ze morgen, en die wijk waar de Aldi zit vanavond.... Lekker onduidelijk allemaal...