Ja maar ik vind het een beetje overkomen als bedelen, en dat bedoel ik in de zin van als ze niets krijgen dat ze dan rare liedjes gaan zingen.
ik loop het zelf niet en doe ook de deur niet open heb er eerlijk gezegt geen behoefte aan en vind dit ook echt zware onzin maar dit is mijn mening vind het meer schoeien om snoepjes dat kunnen mijn kindjes meer alsgenoeg krijgen hier en bij opa en oma en dat vind ik dan genoeg
Hey dames ik heb even een vraag aan jullie: dit is echt de eerste keer dat er zoveel kids langskomen , afgelopen jaren kwam er echt maar 1 groepje kinderen , maar nu met hordes, nu ben ik bijna door mijn snickers voorraad heen maar ik heb nog een hele grote doos haaribo, zal ik die in zakjes doen en uitdelen? of is dat not done i.v.m hygiene enz? ik ben heel hygienisch hoor
Hollandse traditie? Ik heb er nooit wat van mee gekregen, in mijn buurt was het dus echt niet normaal. 5 december daarentegen wel, maar sint maarten had ik nooit van gehoord tot ik al wat ouder was. Weet tot op de dag van vandaag niet eens wat het in houd...
Jeetje wat reageren sommigen toch zuur zeg!!! Het is een kinder feestje en hier traditie. Dat niet iedereen het kent kan natuurlijk maar asjeblieft zeg het bedelen, schooien etc noemen vind ik echt triest. Het is toch geweldig om die kleine hummeltjes te zien zingen en trots zijn als ze iets lekkers krijgen
Vind inderdaad ook dat sommige wel erg overdreven reageren. Bij ons is het ook traditie! Afgelopen vrijdag hebben de kids met school al bij een bejaardenhuis gezongen. Wat genoten die mensen van de liedjes en de mooie lampions! Ik geeft zelf geen snoep met sint maarten overigens maar mandarijnen .
Rare liedjes zingen wil ik hier ook niet hebben, maar dat is iets anders dan gewoon 11 november, of Sint Maarten te zingen.
dan vinden jullie dat toch ik vind het meer bedelen en vooral hier in het dorp als zo iets gegeven word en je bent niet sne genoeg dat ze van alles uit halen in je tuin nou nee bedankt als ik bv mijn kinderen in bad doen ben ga ik niet ff naar beneden om even snoepjes te geven dan is dat pech voor hun maar als ze dan zulke dingen uit halen ja dan komt dat over bij mij als schooien respect en waardering komt op de 1e plaats en dan doen de ouders daar ook nog eens aan mee nou nee bedankt ben blij wij het hier niet aan mee doen
Haha ja ik heb ook mandarijntjes, maar ook snoep! Heb uitdeelzakjes gekocht bij de Action en daar een mandarijn, een rolletje snoep en een zakje Haribo in gedaan.
Nou ja, dat zegt meer over die specifieke kinderen dan het hele st maarten gebeuren. Hier is het een hele gebeurtenis. Kindjes zijn een week lang in de weer om op school een lampion te maken en liedjes te leren. Dochterlief had er nog nooit van gehoord en zingt nu al de hele week St Maarten liedjes. Ben benieuwd of ze het ook durft morgen
Ik ging met mijn stiefzoontje, zijn moeder mijn man en dochter en het was echt geweldig!! Dat snoetje van mijn dochtertje die naast haar grote broer liep ze was zo trots op haar zelfgemaakte berenlampion het is heus niet alleen bedelen om snoep de kids zijn al weken van tevoren bezig op school om een lampion te maken, we hebben donderdagavond een lampionenshow gehad op school waar de kinderen hun lampion konden laten zien aan de ouders en rond 5 uur was er bij het winkelcentrum een lampionoptocht compleet met band die door de straat liep... het is gewoon iets wat er hier bij hoort en het is heel gezellig om met zn allen door de straat te lopen... Hier overigens haribozakjes, manderijntjes en rubberen badeendjes die ik nog over had... hier alleen wat oudere kinderen gehad omdat we pas om half 8 thuis waren maar ze kozen stuk voor voor de badeendjes
Bij ons wordt t gewoon morgen gevierd, dochter heeft er al super veel zin en loopt al de hele dag met de lampion door de kamer liedjes te oefenen. Hier in onze stad is Sint Maarten echt een bekend feest, alle scholen maken lampionnen, leren de kinderen liedjes. Toen ik zelf kind was was het ook al een bekend feest en liep ik ook elk jaar. Een enkele keer is er iemand die niet open doet en dan lopen we gewoon verder ga ind geen rare liedjes zingen dan. Ik zie het ook niet als bedelen maar als een kinderfeestdag. Maar ik weet wel dat het niet in alle plaatsen in Nederland een gebruik is en dat als je het dan in een stad of dorp gaat doen waar t geen gebruik is dat t dan vreemd over komt als je ineens aanbelt en om een snoepje gaat zingen. Vorig jaar kwamen er op Halloween ook kinderen langs met een pompoen, toen had ik ook geen snoep in huis want Halloween is hier geen gebruik. Toen heb ik gezegd mooie pompoen maar als je voor een snoepje komt moet ik je teleurstellen dat heb ik niet, kom maar terug op 11 November.
De allerkleinsten doen dit toch niet, vind het jammer dat er dan door sommigen zo'n negatieve stempel op word gedrukt. Mijn mannen waren de hele week bezig met hun lampionnen, iedere avond de liedjes oefenen. Het is voor hun een hele beleving om dan vanavond echt op pad te mogen
Tjee zeg, wij doen ook niet aan Sint Maarten maar vind veel reacties wel overdreven hoor met het schooien en respect en waardering op de eerste plaats.. doe eens normaal. Het is gewon een liedje zingen met een mooie lampion en hopen op wat lekkers. Neem aan dat al die mensen die het idee hebben dat dit onder schooien valt de handen van hun kindjes bij de sinterklaasoptocht op de rug binden ivm de pepernoten?