Sint maarten wel of niet?

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Mamavan2SE, 25 okt 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. WinMom90

WinMom90 VIP lid

9 jul 2021
    5.514
    4.312
    113
    Vrouw
    Nederland
    Haha ja precies dat. Ik weet niet anders :roflmao:

2. Jessi79

Jessi79 Fanatiek lid

4 jan 2012
    4.815
    2.674
    113
    Ik heb een aankondiging in de buurtapp gedaan :D. Een poster zou echt niemand hier voor het raam hangen.

Liekje81 vindt dit leuk.
  3. Chrystal86

Chrystal86 Bekend lid

13 mei 2020
    618
    672
    93
    Vrouw
    Hier wordt het dit jaar weer georganiseerd.
    Is toch ook logisch dat er een organisatie achter zit vind ik.
    Eerst is er een opvoering van het verhaal door groep 7/8 in de kerk en dan een lampionnen tocht naar een groot vuur waar de kinderen warme chocolademelk krijgen.
    Voor het vuur is gewoon een vergunning en moet de brandweer bij aanwezig zijn
    Hier wordt niet langs de deuren gegaan.

4. Saartje33

Saartje33 Fanatiek lid

6 dec 2018
    3.899
    5.856
    113
    Vrouw
    Hier echt een grote organisatie met Sint Maarten te paard etc

5. Mamavan2SE

Mamavan2SE Fanatiek lid

22 okt 2018
    4.210
    1.753
    113
    Vrouw
    Hier wordt er altijd iets georganiseerd door het dorp plus dan wordt de datum bekend gemaakt wij lopen niet op de 10/11 november

6. Mamavan2SE

Mamavan2SE Fanatiek lid

22 okt 2018
    4.210
    1.753
    113
    Vrouw
    Na ja onze gemeente zijn zeikerds
    Een kermis is sept kon ook niet normaal doorgaan terwijl zoveel kermissen om ons heen wel doorgingen

Magnolia29 vindt dit leuk.
  7. Mamavan2SE

Mamavan2SE Fanatiek lid

22 okt 2018
    4.210
    1.753
    113
    Vrouw
    Ben bang dat door vorig jaar en nu geen berichtgeving het ook zo gaat worden. Jammer

terwijl onze grensdorpen het wel doen, en van 1 grensdorp zijn de kinderen de klasgenootjes van ons dorp dus ook zo krom als de een zegt wij doen wel sint maarten en de ander zegt hier niet

Liekje81 vindt dit leuk.
  8. Prettykitty

Prettykitty Fanatiek lid

22 dec 2016
    4.773
    3.116
    113
    Vrouw
    Ik ga gewoon met mijn zoontje naar buiten, wordt zijn eerste keer Sint Maarten lopen en ik gun hem die magische tijd van super je best doen met zingen, en dan iets lekkers krijgen. :D

Stiekem hoop ik dat sommige mensen gewoon een bakje verpakte snoepjes buiten hebben staan en dan gewoon wat harder zingen.

Ik ga gewoon naar de buren etc. Oma en haar buren!
    :D

Magnolia29 vindt dit leuk.
  9. pardoes

pardoes VIP lid

15 apr 2009
    7.659
    1.419
    113
    Hier in de regio wordt st maarten amper/niet gevierd. En zeker niet spontaan zo maar ergens aan de deur staan.
    In mijn geboorteplaats werd het sws niet gevierd, ik vergeet nooit jaren geleden dat er nieuwe mensen waren komen wonen en die kinderen kwamen dus verkleed langs de deur, mijn vader deed open en die kinderen begonnen te zingen, mijn vader nou dat klonk gezellig en deed de deur weer dicht. Even later de bel die moeder aan de deur, vieren ze hier geen st maarten? Want de kinderen vonden het zo raar dat ze niks kregen, wij hadden er nog nooit van gehoord dus nee dat werd niet gevierd maar ach dat snoepje konden ze ook wel zo krijgen hoor hoefden ze niet voor te zingen, zelfs liever niet, aldus mijn pa :roflmao:.

Mapje, 2jongensmama en owly vinden dit leuk.
  10. Saartje33

Saartje33 Fanatiek lid

6 dec 2018
    3.899
    5.856
    113
    Vrouw
    Opgegroeid in het zuiden van Limburg en daar kende ik het zingen langs de deur van 3 koningen op 6 januari. Moest ook even wennen aan Sint Maarten toen we verhuisden. Maar hier doen ze het heel uitgebreid en het is erg gezellig! Vind het zelfs leuker dan Sinterklaas :oops:

11. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.020
    5.230
    113
    Gebedel aan de deur om bij vreemden snoep en koek te halen. Nee bedankt. Mijn kinderen krijgen thuis genoeg. Ik hou er niet van anderen in de avond lastig te vallen. En wil mijn kinderen ook niet aanleren om bij vreemden aan te bellen als dat niet nodig is.

Ik hou ook niet van verkopers, kinderpostzegels/loten etc etc aan de deur. Mijn kinderen sponsor ik zelf. En voor school of vereniging gaan ze alleen bij bekenden langs (en dus zeker niet de buurt rond). Een ander hoeft de sport van mijn kind niet te betalen. Dat moet ik zelf doen.

Van mij mag Sint Maarten worden afgeschaft. En in het kader van corona ook niet verantwoord.

12. Saartje33

Saartje33 Fanatiek lid

6 dec 2018
    3.899
    5.856
    113
    Vrouw
    #32 Saartje33, 26 okt 2021
    Laatst bewerkt: 26 okt 2021
    Joh. Hier is er een route in de binnenstad. Er staan vuurkorven en iedereen die mee wil doen heeft kaarsjes in het raam. Er zijn mensen die voor hun huis gluhwein warm houden voor de volwassenen, en warme choco voor de kinderen. Sint Maarten gaat op zijn paard door de stad en dan door naar het verzorgingstehuis. Doet een toneelstuk in de kerk, en de balletschool treedt op. Er is een stand van voedselhulp waar mensen blikken en “droog” eten inleveren voor het goede doel. Het snoep waar de kinderen om “bedelen” kun je hier ook delen (de dingen in zakjes, niet het losse snoep) voor kinderen die het minder hebben. De kinderen maken lampionnen op school en er zit een programma over armoede, delen en gemeenschapszin bij inbegrepen de 2 weken voorafgaand. Er zijn concerten in de kerk. het is gewoon een evenement, niet bedelen langs de deuren

Roanna, Mapje, hummeltje5 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  13. Kukido

Kukido Fanatiek lid

16 jun 2016
    2.365
    2.962
    113
    Hartstikke gezellig die kinders aan de deur, die trotse bekkies als ze hun zelfgemaakte lampions showen en een Sint Maartenliedje zing. Hoe je dat als gebedel kunt zien vraag ik mij dan af. Maar hier zijn we er mee opgegroeid en wordt het zéker niet als lastig vallen gezien, integendeel.

Wat betreft corona, bij Sint Maarten, zijn ze maar kort (enkele minuten) bij de deur. Vorig jaar werkte het prima, gaven mensen snoepjes vanaf een afstand aan de kinders, middels een bakje aan een stok of bij een kind in de rugtas doen.

littlemunchkin, Indiana, Sado en 2 anderen vinden dit leuk.
  14. pardoes

pardoes VIP lid

15 apr 2009
    7.659
    1.419
    113
    Ook die was hier onbekend haha. Sinterklaas vieren ze hier nog net ;)

15. Saartje33

Saartje33 Fanatiek lid

6 dec 2018
    3.899
    5.856
    113
    Vrouw
    Dan woon je niet in NL denk ik?

16. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    hier gaan de wijk halloween tochtjes wel door.. maar dat is door inwoners zelf geregeld. De wat grotere tochten, die door winkeliers zijn georganiseerd heb ik nog niet gehoord eigenlijk. Maar ik kan me voorstellen dat zij geen risico nemen en genomen hebben met de organisatie.

overigens werd in de wijk waar ik eerst woonde ipv een poster - een waxine lichtje in het raam gezet, als de kinderen mochten aanbellen...

17. Neilia

Neilia Niet meer actief

Ik kende Sint Maarten niet eens tot een paar jaar geleden.
    Hier word het dan ook niet gevierd.
    Wel Halloween maar dit jaar gaat niet door ivm te weinig vrijwilligers.
    Normaal mogen de kinderen dan verkleed door het centrum.

18. 1986Lynn

1986Lynn Fanatiek lid

3 sep 2009
    2.636
    379
    83
    ..
    Hier wordt Sint Maarten niet gevierd, maar Halloween wel. Er is vrijdag een tocht door het dorp/langs de winkels, waarbij voor de enge en minder enge route kan worden gekozen

19. pardoes

pardoes VIP lid

15 apr 2009
    7.659
    1.419
    113
    Jawel hoor, maar erg christelijk de plaats waar ik opgegroeid ben dus dat merk je terug, en st maarten maar ook 3 koningen zijn roomse dagen dus dat wordt dan niet gevierd en sinterklaas ook niet door iedereen.
    Wonen nu een stad verderop en hier hebben we halloween, dat is toch wel een dingetje volgens sommige familieleden ;).

Saartje33 vindt dit leuk.
  20. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.020
    5.230
    113
    Dat klinkt prima georganiseerd met daarbij ook nog aandacht voor armoede. Zoals jij het beschrijft lijkt mij dat prima omdat je niet verplicht bent mee te doen.

Hier is het dus groepjes kinderen of tieners die overal maar aanbellen. Niets geen boodschap of programma maar gewoon gebedel om snoep. Zelfs zingen doen ze vaak niet eens.

Deel Deze Pagina