Sint maarten wel of niet?

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Mamavan2SE, 25 okt 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.163
    23.242
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Gelukkig heb ik dat soort taferelen nog nooit meegemaakt.

Amberxx vindt dit leuk.
  2. Anna009

Anna009 VIP lid

30 mei 2008
    9.872
    5.148
    113
    Home
    dat was al duidelijk :roflmao:
    Wij wonen in een grote stad waar het wel word gevierd en zo te lezen hier op zp zijn er nog heeeeeeel veel steden waar het dus wel word gevierd met sneue liedjes en geschooi

littlemunchkin, hummeltje5 en Sado vinden dit leuk.
  3. Felice

Felice VIP lid

22 apr 2009
    7.502
    8.424
    113
    Bij ons (in t Noorden) wordt het zeker nog gevierd! Vorig jaar overgeslagen (toen liep er ook bijna niemand), dus ze zijn hier nog druk aan het lampion knutselen.
    Op school doen ze dat t/m de onderbouw, dus ze mogen thuis zelf aan de bak!

Hier is het ook geen kwestie van wel of niet mee doen dat je je daarvoor op moet geven, als je niet mee wilt doen doe je gewoon niet open.
    Hebben wel eens bij een buurman aan de deur gestaan: ohhhw, Sint Maarten .. helemaal vergeten :oops: "loopt naar de keuken en komt terug met een pak koeken" :roflmao:

Ze halen nu ze wat ouder zijn echt veel snoep op, eerder ging dat de snoep pot in, heel verantwoord, maar dan duurt het zo verschrikkelijk lang voor ze er door zijn. En dan het gezeur "die was van mij!!!" :rolleyes:
    Nu mogen ze in t weekend er op een middag heerlijk snaaien, dan is de lol er wat af en is de voorraad inmiddels behoorlijk geslonken. Wat over is gaat dan gezamenlijk in 1 pot, dat is dan voor iedereen.

GossipGirlxoxo en Saartje33 vinden dit leuk.
  4. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Hier doet de ene helft van de wijk aan Halloween en de andere helft aan Sint Maarten. Twee keer lopen vind ik overdreven, dus we doen aan Sint Maarten omdat dat in onze straat leeft. Hier mag je alleen aanbellen bij mensen met een lampje bij de deur, dus de rest heeft nergens last van. Sommige mensen maken er echt een feestje van, we hebben al eens ballondieren gehad en 1 huis knutselt altijd een heel mooi cadeautje, zo leuk allemaal! Dit jaar heeft maxi onze Amerikaanse buren uitgenodigd voor een beetje Nederlands erfgoed, dus gaat helemaal goed komen.

GossipGirlxoxo, hummeltje5 en Saartje33 vinden dit leuk.
  5. Prettykitty

Prettykitty Fanatiek lid

22 dec 2016
    4.773
    3.116
    113
    Vrouw
    Alle kinderen al in spanning? :p

Mijn zoontje heeft van oma al een zak strooigoed gehad als Sint Maarten snoepje haha, dus hij is al helemaal blij.
    Vanavond nog een straatje om! :D

Fristi2012 en femkes vinden dit leuk.
  6. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Spanning is er zeker. Maar of het Sinterklaas of Sint Maarten is weet ik niet.
    Waarschijnlijk allebei en stuiteren we van het een in het ander.

GossipGirlxoxo, Saartje33 en Prettykitty vinden dit leuk.
  7. Prettykitty

Prettykitty Fanatiek lid

22 dec 2016
    4.773
    3.116
    113
    Vrouw
    Haha, ja hier nog niet zoveel Sinterklaas kriebels.
    Zoontje loopt voor het eerst Sint Maarten dit jaar. (Zelfde leeftijd als je dochter zie ik in je onderschrift) :D
    Hij zit nu ongeduldig te wachten totdat het gaat schemeren haha.

Fristi2012 vindt dit leuk.
  8. wishfulthinking

wishfulthinking Fanatiek lid

7 aug 2012
    4.828
    2.498
    113
    Vrouw
    Ze loopt met 3 andere meiden van der klas..
    (Oke incl de vaders:D)
    Stelletje kakelende kippen hoor ...

Maar ze vroeg om het half uur mogen we al? Hahaha
    Ik ben benieuwd wat straks de "buit" is:cool:

Heeeeeeeerlijk die blije snoetjes als ze iets lekkers uit de kom mogen pakken..

GossipGirlxoxo, Saartje33 en Sado vinden dit leuk.
  9. Prettykitty

Prettykitty Fanatiek lid

22 dec 2016
    4.773
    3.116
    113
    Vrouw
    Nou mijn zoontje heeft de tijd van zijn leven gehad. Was de eerste keer Sint Maarten, en we zijn maar 3 straten door gegaan en heeft iets van 150 dingen opgehaald.

Iedereen vond hem zo schattig, dus hij kreeg bij heel veel huizen een hand vol snoepjes. :roflmao:
    Veel mensen zeiden ook wat heb je mooi gezongen lieverd, hij stond te stralen!! ❤️

GossipGirlxoxo, Huismuisie, femkes en 2 anderen vinden dit leuk.
  10. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.163
    23.242
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Hier was het ook weer leuk! Allerlei stuiterende kinderen. Alleen jammer van de huilbui toen we thuis kwamen. :roflmao:

wishfulthinking en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  11. littlemunchkin

littlemunchkin Fanatiek lid

12 mei 2015
    1.811
    1.004
    113
    Ik herken het ook absoluut niet. Iedereen een zelfgemaakte lampion hier, iedereen netjes op een afstandje liedje zingen en dan pas naar voren voor snoep. Daarna netjes dank je wel.
    En dat in een grote stad. :)

Het is gewoon een leuke traditie, kinderen vinden het geweldig om in het donker buiten te mogen lopen.

femkes, Liekje81, hummeltje5 en 4 anderen vinden dit leuk.
  12. Felice

Felice VIP lid

22 apr 2009
    7.502
    8.424
    113
    Ik moet eerlijk bekennen dat het ze hier toch vooral echt wel om het snoep gaat :roflmao:

Maar, eerlijk is eerlijk, ze hebben zelf (met een beetje hulp van ons) een leuke lampion in elkaar geknutseld, ze zingen keurig diverse (nette) liedjes, wachten tot ze wat mogen pakken en zeggen dankjewel :)

femkes vindt dit leuk.
  13. Theezeefje

Theezeefje Fanatiek lid

13 okt 2014
    3.711
    4.029
    113
    Overijssel
    Hier in het dorp een complete optocht met iedereen verzamelen op het plein. Lekker hutje mutje op elkaar en dan een klein rondje lopen langs het verzorgingstehuis (ivm corona nu niet door de aula maar langs het raam) Daar stond een ton met snoep en nog een paar dappere bejaarden met mondkapjes in een rolstoel die perse buiten wilden zitten om de kinderen te begroeten. Daarna nog langs een paar huizen gezongen samen met vriendje.

14. GossipGirlxoxo

GossipGirlxoxo Niet meer actief

En hoe heeft iedereen het gehad? Ik lag zelf in bed ivm herstel operatie maar man heeft met dochter, en mijn beste vriendinnen en hun kinderen gelopen. Dochter had een flinke buit, zo op het oog meer dan 40 snoepjes en iets van 8 mandarijnen. Ze heeft genoten van het liedjes zingen met haar zelf gemaakte lampionnetje. Het was druk in de wijk en zo goed als iedereen deed mee. De meeste mensen die niet open konden doen omdat ze zelf met de kinderen aan het lopen waren hadden een gezellige tafel voor de deur ingericht met lampionnen, windlichtjes en bakken met lekkernijen om snoepjes zelf te pakken. Volgens man was 1 iemand niet thuis en die had een briefje of de kinderen via de ring deurbel een liedje wilden zingen en die vertelde na het zingen waar de snoepjes in de tuin verstopt waren. Omdat ik zelf op bed lag had man een tafel ingericht met windlichten en zakjes chips, mandarijnen en mini chocolade repen en een briefje dat ze zelf mochten pakken ( van alles 1) en erbij dat ik op bed lag en een liedje door de brievenbus zeer gewaardeerd werd (is meerdere keren gebeurd en kreeg van een aantal buurtgenoten een filmpje over de app dat hun kindjes voor mijn deur aan het zingen waren! (we wonen in een ons kent ons buur in Amsterdam, eigenlijk
    Kun je dit zien als een dorp in Amsterdam).
    Ik heb vanuit bed kunnen genieten, dochter heeft genoten, man heeft genoten, dus al met al een topavond.
    En voor de zp dorpsgek, waarvan ik de reacties niet kan lezen maar zij die van mij misschien wel. Het was een avond zonder gebedel, zonder gekochte lampionnetjes, zonder gegraai voor snoep dat ze thuis ook in overvloed hebben, met heel veel liedjes, met trotste snoetjes omdat hun lampionnetjes zo mooi waren en ze zoveel verschillende liedjes al konden zingen en vooral heel veel complimentjes van de fijne buurtbewoners over dit alles samen. Vooral het rondje door de 55+ Appartementen werd door de bewoners zeer gewaardeerd, die hebben hierdoor ook een geweldige avond met veel vrolijke kinderen en wat aanspraak gehad :thumup: er zal vast ook aangebeld zijn bij mensen die niet open hebben gedaan omdat ze niet meedoen maar dat weten ze van te voren niet als ze aanbellen en ja, daar hoort het liedje hier woont juffrouw kikkerbil bij, ook een stukje van de traditie, voor ons volgend jaar zeker weer, met alle onderdelen erop en eraan! :D

littlemunchkin, Sado, Saartje33 en 2 anderen vinden dit leuk.
  15. GossipGirlxoxo

was dat sarcastisch of geloof jij echt dat het word gevierd met geschooier als het gewoon in een buurt/dorp/stad word gevierd? Ik namelijk niet? Bij ons in de stad is er geen organisatie of wat dan ook, je weet van te voren niet wie er wel of niet meedoen. Huizen die helemaal donker zijn sla je over, brand er wel licht en zie je mensen die dan blijven zitten als ze luid gezang horen, dan volgt het “sneue” liedje. Dat maakt het voor de kinderen wel een beetje spannend want stel dat ze dan ineens wel opendoen. Hoe reageer je dan, daar maken wij ze ook wel een beetje zenuwachtig voor. Tijdens zo een liedje zeggen “oh jee ik zag wat bewegen, volgens mij komt er iemand aan” onbetaalbaar die snoetjes dan :roflmao:

16. GossipGirlxoxo

hier in de buurt hebben we een klein woonwagenkamp. Die pakken ook altijd groots uit. Het hele kamp is mooi versiert met lichtjes en vlaggetjes en ballonnen en bij elke woonwagen krijgen ze een iets uitgebreids. 1 woonwagen stond met suikerspinnen machine, 1 woonwagen met oliebollenkraam, 1 woonwagen kregen ze een kadotje ipv snoep (pop it mochten ze zelf nog kiezen welke vorm), 1 woonwagen net als wat jij noemt een balonnnendier of figuur naar keuze en 1 woonwagen echt een mooie traktatie in cellofaan met lekkere voorverpakte snoepjes en een bellenblaas. De andere woonwagens hadden het licht uit omdat ze bij elkaar zaten en denk ik ook druk waren geweest met de voorbereiding allemaal en elkaar helpen. Het kamp is hier altijd de klap op de vuurpijl met lopen en hebben het altijd gigantisch druk. Mensen uit andere buurten komen speciaal daar langs omdat ze altijd zo groots uitpakken voor de kinderen.

17. GossipGirlxoxo

ge-wel-dig! Dit is waarom ik zo van Sint-Maarten hou ❤️

Prettykitty vindt dit leuk.
  18. GossipGirlxoxo

kwam alle spanning eruit of was er iets tegen gevallen of niet volgens haar wensen/verwachting gelopen? Hier was dochter ook verdrietig na haar enthousiaste verhaal over hoe leuk het was en het snoep verspreiden op een grote berg op tafel, daarna, toen ze door kreeg dat ze meteen moest douchen en naar bed moest (ze kwamen om 20.15 pas binnen) volgde het verdriet. Ze had zelf bedacht dat ze nog wel een snoepje mocht eten, was geen optie zo vlak voor het tanden poetsen, en ze had bedacht dat ze het sinterklaasjournaal nog wel even mocht kijken. Dus dat was een teleurstelling wat eindigde met tranen. Was gelukkig maar van korte duur want na 3 minuten douchen en tandenpoetsen raakte ze haar kussen en was direct vertrokken naar dromenland.

19. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.163
    23.242
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Zal de spanning wel geweest zijn. Hadden al besproken dat ze 1 snoepje mocht. Ik ken mn kind, dat moet ik voorbereiden :roflmao: en het was laat, dus moe.

hummeltje5 en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  20. Saartje33

Saartje33 Fanatiek lid

6 dec 2018
    3.899
    5.856
    113
    Vrouw
    Hier hebben de kinderen het ook weer leuk gehad! Peuter liep voor het eerst mee met zijn gemaakte lampionnetje die hij de hele weg trots heeft vast gehouden. Hij was echt compleet verbaasd dat ie overal een snoepje kreeg. Eerste ging in zijn mond maar toen zag hij dat zijn zussen het in hun zak deden dus dat deed hij daarna ook. De meiden hebben overal goed gezongen en hadden zelf liedjes verzinnen met leuke teksten. Ze kwamen helemaal blij thuis, stonken een uur in de wind van de vuurkorven en hebben allemaal uit zichzelf een stuk fruit genomen uit hun zak ipv een snoepje (tot mijn grote verbazing, normaal zijn ze niet zo hahaha)

GossipGirlxoxo, femkes en Prettykitty vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina