Doktersassistente vaker ziek, of besmetten kind?

Discussie in 'De lounge' gestart door mammie1982, 9 nov 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mammie1982

mammie1982 Fanatiek lid

25 aug 2010
    1.459
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo dames,

Jullie zullen je wellicht afvragen waarom ik dit vraag.
    Maar ik heb al jaren de wens om een opleiding tot doktersassistente te volgen.

Echter ben ik soms wel hypochondrisch aangezien ik een angststoornis heb en wil even iets uitzoeken onder de doktersassistentes op dit forum.

Zijn jullie vaker ziek door jullie beroep? Komen jullie vaak mensen tegen die gevaarlijke besmettelijke ziektes hebben? En lopen jullie kinderen daardoor gevaar om besmet te worden?

Nu zullen jullie denken, als je zo hypochindrisch bent, kies dan niet voor dit beroep. Maar ik werk al jaren in de gezondheidszorg en zie veel ellende. Ik kan dit over het algemeen goed van me afzetten.

Ik vraag dus niet om een preek of om een advies voor het wel of niet volgen van de opleiding. Ben vooral even benieuwd naar ervaringen.

Alvast bedankt!

2. Meisje89

Meisje89 VIP lid

9 jun 2009
    7.162
    1.395
    113
    Vrouw
    België
    Ben er ook wel naar benieuwd, studeer zelf op dit moment verpleegkunde. Zoontje was sinds gister ziek en het begint bij mij nu ook al op te komen... Ondanks handen wassen (niet ontsmetten) Dus hoop ook dat ik niet constant ziek zal zijn eens ik aan 't werk ben als vpk...

3. PenK

PenK VIP lid

20 jan 2006
    6.275
    521
    113
    Ik ben heel lang doktersass. in het ziekenhuis geweest.
    Toen ik net begon met werken was ik al heel gauw ziek, ik geloof na 3 weken al....Daarna nog een keer, na een paar maanden ofzo. En daarna 'nooit' meer...

Mijn collega's destijds zeiden dat zij dat ook hadden gehad. Je komt toch in een omgeving waar het ea. 'rondhangt cq heerst'. Mijn weerstand moest even 'opgekrikt', haha!

Ik zou me er niet door laten weerhouden:)

4. Gespannen

Gespannen Bekend lid

14 jul 2012
    905
    3
    18
    In de zorg
    Noord-Holland
    Mujn schoonzus is doktersassistent in een huisartsen praktijk.
    Eigenlijk, op zo nu en dan hoofdpijn na, nooit ziek.

5. mawaikee

mawaikee Bekend lid

16 mei 2011
    687
    26
    28
    Overijssel
    Ik ben geen doktersassistent, maar werk in een ziekenhuis.
    In mijn werk is er dicht contact met de patienten.
    Als je net begint met werken wordt je vaak even ziek, daarna eigenlijk niet meer. Dat is mijn eigen ervaring en van collega's.
    Kinderen thuis worden ook niet vaker besmet

6. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Voordat ik kinderen had heb ik gewerkt als okdtersassistente, maar was eigenlijk nooit ziek.

7. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    Turkije
    Maar ik ken je topics ondertussen, wat voor werk doe je nu in de zorg? Ik ben stiekem wel benieuwd hoe je dat voor je ziet dan in combinatie met je hypochondrie? Wil je bij een huisarts of ziekenhuis of elders gaan werken?

8. mammie1982

mammie1982 Fanatiek lid

25 aug 2010
    1.459
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb jaren in een universitair ziekenhuis gewerkt. Zowel op een verpleegafdeling neurochirurgie als voor een wetenschappelijk onderzoek. Ik werk nu inmiddels al 6 jaar bij een leverancier van medische hulpmiddelen waar ik heel veel patienten spreek met ernstige ziektes, die ook dood gaan.
    Ik ben het gewent. Het is gewoon iets dat ik heel mooi en leuk vind om te doen. Maar ik wil alles afwegen en mijn angsten van tevoren inzien, voordat ik een beslissing maak. Vandaar

9. Do1980

Do1980 Actief lid

4 mrt 2012
    349
    1
    0
    NULL
    NULL
    Nou, ik heb in het eerste trimester huisarts stage van 7 weken gelopen en daarvoor 2 jaar co-schappen gelopen. Je zou denken dat ik dus alle gevaarlijke ziekten wel heb doorgemaakt, maar ik was dus gewoon negatief voor het CMV virus. Wel jammer, want als je dat oploopt tijdens zwangerschap kun je daar wel afwijkingen van krijgen bij het ongeboren kind. Maar goed, dat was dus gelukkig bij mij niet zo, maar ik heb wel een week lang veel zorgen gehad en sloeg mezelf echt voor mijn hoofd dat ik ons kind aan zo'n risico heb blootgesteld. Ik heb nota bene zelf serologie aangevraagd voor een patiënt waarvan ik het CMV virus vermoedde!

10. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    Turkije
    ja want bij een huisarts bijv kom je natuurlijk wel direct met patienten in contact met besmettelijke ziektes, heb je dingen als wondverzorging etc.

11. mama van Marit

mama van Marit Niet meer actief

Ik werk op een revalidatie afd. Ik ben niet vaker ziek en besmet mijn kids ook niet sneller. Ik neem de juiste (hygiëne) maatregelen op t werk. Handschoenen aan, handenwassen, handacohol en indien nodig een schort en mondkapje. Het ligt ook aan je weerstand en je eigen gezondheid.

12. Mila2011

Mila2011 Actief lid

14 okt 2012
    268
    50
    28
    Ik werk als doktersassistente in een huisartsenpraktijk. Ben ongeveer 1 x per jaar ziek en dit heeft absoluut niks met mijn werk te maken ;)

Goede hygiëne is belangrijk en ik geef niet al mijn patiënten een hand. Is misschien onbeleefd, maar met een vriendelijke glimlach en een goedemorgen/middag zijn ze al tevreden!

13. klarinet

klarinet Fanatiek lid

23 apr 2007
    2.985
    132
    63
    Praktijkondersteuner somatiek
    Zuid limburg
    Ik werk al een aantal jaren in een huisartsenpraktijk en ben nooit ziek!

14. wendy339

wendy339 VIP lid

27 okt 2010
    9.743
    1.061
    113
    Ik werk dan niet als assistente maar als vz ig. Ik was zoals meerdere aangeven in het begin van mijn opleiding wat meer ziek, maar heb nu een hele goede weerstand en ben op een verkoudheid na nooit ziek. Zit bijna 12 jaar in het vak en kan me niet heugen dat ik echt zien ben geweest..
    En nee mijn zoon krijgt er ook niets van, die heeft weleens een snotneus maar verder heeft hij nog geen dag koorts oid gehad.

15. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.514
    14.017
    113
    Vrouw
    Ik werk in een huisartsen praktijk maar ben bijna nooit ziek. Mijn zoontje is alleen ziek als er iets heerst ook het kdv, maar dat hebben alle kindjes.

16. Chillin

Chillin VIP lid

22 mrt 2007
    68.703
    902
    113
    Zorgprofessional.
    Belgische grens.
    Ik loop stage als doktersassistent poli plastische chirurgie en ben niet vaker ziek.

17. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Ik werk als orthoptist in het ziekenhuis en ze zeggen bij ons dat je het eerste jaar ook vaker ziek zou zijn, maar nergens last van.
    Daarnaast zien we patienten met besmettelijke ziektes in isolatie.

18. Chantalleke

Chantalleke Bekend lid

6 feb 2007
    606
    0
    0
    doktersassistente
    Apeldoorn
    Ik werk al 13 jaar op dezelfde plek bij een huisarts en heb me in al die jaren 5 x ziek moeten melden,waarvoor nog nooit voor de griep....(1x opname voor dystrofie, 1x operatie verstandskiezen, 1 dagje weg ivm miskraam, wat langer na de bevalling, en....kan ik me niet meer herinneren..) Dus...

19. Kimkommer

Kimkommer Bekend lid

15 mei 2011
    511
    63
    28
    NULL
    Ik werk op de dermatologie in een ziekenhuis. Ik ben meestal maar 1 keer per jaar ziek. Met een verkoudheid werk ik gewoon. Ik heb ook nooit huidafwijkingen gekregen door de patiënten.

20. pom77

pom77 Niet meer actief

Ik werk al 16 jaar als doktersassistente bij een huisarts. Heb vorig jaar voor het eerst echt goed de griep gehad, was week thuis. Kinderen hebben het niet gekregen, vriend ook niet. Ben niet extra voorzichtig met handen geven, mondkapjes oid. Was gewoon regelmatig mijn handen en met wonden handschoenen.
    Ik denk dat als je niet wilt dat je kindje ziek wordt, je het beter niet op een kdv/psz/school kan doen dan in de gezondheidszorg werken, dat geeft mi geen groter risico! En gewoon gezond leven natuurlijk, goed groente en fruit en goede nachtrust doet wonderen voor je weerstand!

Deel Deze Pagina