Kat aan komen lopen, wat te doen?

Discussion in 'De lounge' started by NiekeKris, Nov 4, 2020.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

Apr 13, 2008
    23,141
    8,872
    113
    Begin vorige week is er bij ons in het blok een kat aan komen lopen. Hij is erg aanhankelijk en had wat viezigheid in zijn staart. Na een paar dagen heb ik hem hier in de wijk op Facebook gezet om te kijken of iemand hem herkende/hem miste. Dat heeft niets opgeleverd. Daarna hebben we flyertjes opgehangen, wat ook niets heeft opgeleverd. Vervolgens ben ik met hem naar de dierenarts geweest om te kijken of hij gechipt was. Dat is hij ook niet. En ze gaf aan dat hij niet gecastreerd is, wat ook enigszins 'bijzonder' is. Die dag heb ik hem ook op Amivedi als gevonden aangemeld en hem een halsbandje met ons nummer (en het verzoek om te bellen als de kat toch ergens thuis komt) omgedaan. Hij is sinds we hem voor het eerst gezien hebben dagelijks langsgekomen (ook bij een aantal buren). De viezigheid zit nog steeds in zijn staart (wel geprobeerd schoon te maken, maar dat lukte niet echt buiten met een doekje ;)).

Ik ben hem sinds gister toch ook maar gaan voeren, want hij heeft overduidelijk flinke honger (hij schrokt echt, eet meer dan onze katten samen als je hem de kans geeft, terwijl hij in verhouding klein is). Hij wil ook erg graag naar binnen, maar dat doe ik natuurlijk niet, want dan kan hij ook niet meer naar huis als hij een huis heeft en nog weet waar zijn huis is.

Maar hoe lang zullen we dit nog aankijken? Zeker als het straks kouder wordt vind ik het echt sneu als hij echt continu op straat leeft... Maar ik wil ook niet dat hij niet meer naar huis kan en iemand hem straks wel mist (maar ja, je zou zeggen dat je reageert als je kat opeens thuis komt met een onbekend halsbandje, toch...?)... Wat zouden jullie doen?

2. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

Oct 14, 2010
    16,548
    3,057
    113
    Ik zou kijken of hij gechipt is

NiekeKris likes this.
  3. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

Apr 13, 2008
    23,141
    8,872
    113
    Hij is niet gechipt. :)

4. xxmoixx

xxmoixx VIP lid

Jun 11, 2018
    5,314
    4,385
    113
    Female
    Misschien nog de dierenambulance bellen en melding maken? Wellicht heeft de eigenaar zich daar wel gemeld. Verder heb je denk ik alles gedaan wat je kon. Eigenaar heeft hem niet gechipt, woont niet in de buurt (had de flyers dan wel gezien).

NiekeKris likes this.
  5. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

Apr 13, 2008
    23,141
    8,872
    113
    Dierenambulance heb ik gister inderdaad ook gebeld, die gaven aan dat ik bij Amivedi kon melden, wat ik al gedaan had. Eventueel kunnen ze hem op komen halen, maar wanneer doe je dat/op welke termijn? Sowieso komen ze niet snel, omdat ze te vaak katten ophalen die gewoon een huis hebben, zeg maar. Maar ik weet ook niet of we dat dan doen, dan komt hij in een asiel, dan kunnen we net zo goed zelf een huisje zoeken (al dan niet bij ons zelf), maar ook daarbij; wanneer ga je daartoe over?

6. Featherr

Featherr Fanatiek lid

Jun 20, 2016
    3,695
    3,138
    113
    Female
    Brabant
    Hoezo zou hij niet meer naar huis kunnen als jullie hem nu in huis nemen?
    Er worden veel dieren gedumpt dus wie weet heeft hij geen baasje meer of is het een zwerver.
    Je kan altijd nog een soort oproepje maken voor dierenartsen in de buurt. Dat zie ik hier soms ook wel voorbij komen. Dan kunnen mensen reageren naar de dierenarts en die neemt dan weer contact met jou op.

NiekeKris likes this.
  7. owly

owly VIP lid

Aug 19, 2013
    22,336
    10,295
    113
    Je hebt in ieder geval al veel gedaan. Je zou in ieder geval nog melding kunnen doen bij de dierenambulance. (Heb je inmiddels al op gereageerd hahaha)

Misschien nog een dierenasiel bellen in de buurt?

NiekeKris likes this.
  8. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

Apr 13, 2008
    23,141
    8,872
    113
    @owly: Het dichtstbijzijnde asiel is flink wat verderop...maar kan ze wel bellen inderdaad. Net als de zwerfkattenopvang, die zit wel nog hier in de stad.

@Feather: Denk dat ik inderdaad bij de dierenartsen hier in de buurt ga vragen of ik daar wat op mag hangen en of zij het ook in de gaten willen houden als er meldingen komen.

9. owly

owly VIP lid

Aug 19, 2013
    22,336
    10,295
    113
    Ik zou bellen en als ze een foto willen dat je dan kan mailen. :)

10. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

Apr 13, 2008
    23,141
    8,872
    113
    Ik kan ze ook naar de amivedi melding verwijzen, daar staat ook een foto.

Eigen dierenarts weet het, daar ben ik geweest om te kijken of hij een chip had.

owly likes this.
  11. xxmoixx

xxmoixx VIP lid

Jun 11, 2018
    5,314
    4,385
    113
    Female
    Als je iemand weet met een goed huisje zou ik hem daar brengen en die gegevens afgeven bij amevedi en dierenambulance. Anders hem op laten halen. Zeker nu het winter wordt.. Hij zit er ook al een tijdje toch?

Vergeten and NiekeKris like this.
  12. DeeLighT

DeeLighT VIP lid

Jan 9, 2007
    8,722
    628
    113
    Als hij niet gecastreerd is heeft hij waarschijnlijk een "katerstaart".
    https://www.huidadviesvoordieren.nl/katerstaart/

Verder zou ik inderdaad kijken of je de dierenambulance hem kunt katen ophalen zodat hij naar een asiel kan.
    Daar geldt ook nog een wachttijd voor hij herplaatst mag worden.
    Een ongecastreerde kater zorgt voor veel nakomelingen en daardoor stijgt ze zwerfkattenpopulatie. Vlot van de straat af zou ik zeggen.

Als hij een goed baasje had gehad was hij al gecastreerd en gechipt.
    (of hij moet als jong kitten ontsnapt zijn maar dan zou je hem tegen moeten komen in de database van amivedi als vermist). Ik denk niet dat er iemand voor komt.

Spectre and NiekeKris like this.
  13. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

Apr 13, 2008
    23,141
    8,872
    113
    Een ruime week zit hij er (zeker, toen zagen we hem in ieder geval, omdat hij toen vanaf huis met ons meeliep toen we gingen wandelen).

@DeeLighT: Geen idee of hij een katerstaart heeft. Volgens de DA had hij beide ballen, waar zij uit afleidde dat hij niet gecastreerd was.

14. Plopperdeplopperdeplop

Feb 1, 2020
    313
    491
    63
    Female
    Als ik het zo lees is die kat van niemand. Natuurlijk komt hij wel ergens vandaan, maar niet gechipt, niet gecastreerd, bij jullie aan komen lopen, overduidelijke honger en best klein. Klinkt niet als een kat met een liefdevol thuis.

Ysabella and NiekeKris like this.
  15. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

Apr 13, 2008
    23,141
    8,872
    113
    @Plopperdeplopperdeplop: Ik moet er wel bij zeggen dat onze katten ook niet echt representatief zijn (geen Europees kortharen).:oops::roflmao: Maar ook in vergelijking met meer gemiddelde katten/Europees kortharen is deze kat relatief klein.

16. Fuddey

Fuddey VIP lid

Oct 6, 2015
    16,382
    12,678
    113
    Bij niet gechipt en niet gecastreerd, plus klein en zo hongerig, zou ik nu (na een week dus?) ook denken dat hij geen baasje heeft - en misschien ook wel nooit heeft gehad. Ik zou hem zelf opvangen als je dat kan en wil, anders kijken of je iemand kan vinden die dat wil, en als geen van beide een optie is zou ik ‘m laten ophalen. Lijkt me voor nu ook van belang dat hij gecastreerd gaat worden en alle inentingen etc krijgt, plus goede verzorging voor die vieze staart.

NiekeKris likes this.
  17. masami

masami Fanatiek lid

Jul 27, 2011
    4,248
    802
    113
    Female
    Zou je anders hier de foto kunnen plaatsen met de regio waar hij is gevonden.
    Katten hebben een zeer groot bereik waar ze lopen.
    Helemaal als ze niet geholpen zijn.

Mijn broer heeft 1 x gehad dat zijn nog jonge, niet geholpen kitten hem achterna is gelopen. (niet gemerkt door hem)
    Die is toen zo geschrokken van het verkeer dat hij hem 9 weken kwijt is geweest, door middel van flyers in meerdere omringende wijken hebben ze hem een paar kilometer verder gevonden.

NiekeKris likes this.
  18. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

Aug 10, 2016
    10,458
    11,973
    113
    Female
    Noord Brabant
    Als je hem zou willen houden dan zou ik wel even kijken of ze hem voor je willen ontdoen van zn ballen bij het asiel. :)

Maar wat iemand al schreef, snel van de straat een ongevastreerde kater.

wel super goed dat je al zoveel hebt gedaan :thumup:

NiekeKris likes this.
  19. Claprose

Claprose Actief lid

Jun 9, 2020
    289
    490
    63
    Female
    Onze kat heeft tot een jaartje geleden een dubbelleven geleid. Hij woonde bij ons. Dachten we. Maar hij woonde ook een blok verderop bij een een ander gezin dat ervan overtuigd was dat het een zwervertje was. Echter was het dus onze op vreten gefixde stoeipoes die zijn ziel nog verkopen zou voor een plakje worst.
    Op een dag kwam mijn dochter briesend thuis; onze, inmiddels vetgemeste, poes zat in een ander huis opgesloten (dat dacht ze dan, het beest had inmiddels zn eigen kussentje in de vensterbank bij dit gezin) voor een raam. Zo is het balletje gaan rollen. Haha.
    Ontopic; aanmelden bij amivedi met een foto en misschien een beetje in de gaten houden waar hij zoal heenscharrelt?

Zoe123, Dufel, Gewooniemand and 8 others like this.
  20. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

Apr 13, 2008
    23,141
    8,872
    113
    @Claprose: Daar ben ik dus ook bang voor, dat hij wel ergens woont, maar gewoon op stap is voor eten... Daarom nu met bandje om, hopelijk belt zijn eigenaar dan als hij toch thuis komt. En op Amivedi. Hopelijk vinden we toch zijn eigenaar!

Hij is zo aanhankelijk, ik denk niet dat het echt een zwerfkat is van ‘origine’, zeg maar.

En ondertussen vast nadenken over wat als dat niet zo is...

Share This Page