Sinterklaas bestaat niet - zelf vertellen of laten gebeuren

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Sneeuwmees, 26 okt 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. jupke

jupke Niet meer actief

Dat bedoel ik.
    In mijn ogen blijft het liegen.

Wat nou als je zoon straks liegt, en zegt "och, je komt er zelf wel een keer achter".

Het gaat mij niet om het verhaal zelf maar wel om het bewust verzinnen van een verhaal en daar tot in detail dingen bij verzinnen.

Moet ook wel zeggen dat hier natuurlijk iets achter zit.
    Ik voelde me als kind echt belazerd toen mijn moeder vertelde dat het niet echt was. Ik geloofde nog heilig en was zo boos toen ze vertelde dat het allemaal verzonnen was.
    Snapte niet dat mijn eigen ouders me zo voor konden liegen.

2. tuc

tuc Niet meer actief

Hier is die gedachte er over de sint. 2 jaar terug bedacht dochter al dat een man zo oud dat allemaal nooit kan. En dat papa en mama vroeger ook sinterklaas hadden en dat hij dus nooit toen al oud geweest kon zijn;) Ik vond het best slim gevonden van een meisje dat wel in elfjes gelooft:)
    Haar conclusie: sinterklaas is gewoon een man net als papa en de papa's van vriendinnetjes maar die verkleed zich als oude man om het verhaal leuker te maken. De pieten daarentegen, die zijn echter dan echt:D

toch3 vindt dit leuk.
  3. tuc

tuc Niet meer actief

Ik vind dit soort gedachten altijd vreselijk overdreven. Mijn zusje was ook boos toen ze erachter kwam dat sinterklaas niet bestond en heel theatraal riep ze: jullie hebben mij mijn hele leven voorgelogen;).
    Maar dat is meer de gedachte van een 8 jarig kind waar je als volwassene makkelijk overheen moet kunnen stappen vind ik. En ja ook zij laat haar kinderen gewoon in sinterklaas geloven.

Lovely83 en Zoe123 vinden dit leuk.
  4. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.173
    35.837
    113
    Wij hebben het gisteren toch maar verteld aan onze 8-jarige. Ze stelde allemaal vragen, waarbij ik dacht dat ze iets vermoedde. Dus toch maar verteld. Ze is ook de jongste van de klas, dus heb liever dat ze het van ons hoort.

Ze vond het grappig en vond het leuk dat wij mooie cadeautjes hadden gekocht. Geen drama over dat we haar 8 jaar lang hadden voorgelogen...

toch3 vindt dit leuk.
  5. RoxannaG

RoxannaG Niet meer actief

Mijn vader is kapper en verzorgde elk jaar verschillende pruiken en baarden van Sint en pieten bij ons thuis. Wij (min broertjes en ik) zagen als kind zijnde hoe de buurman veranderde in sinterklaas. En gedurende het hele jaar stond er een staf op de overloop van de zolder. We wisten dus dat het allemaal verklede mannen waren en hebben toch altijd heerlijk genoten van het feest. Ik vind het heel fijn dat mijn ouders nooit hele verhalen hebben verzonnen om ons maar te doen geloven dat sinterklaas echt is. Daardoor ging de overgang van 'de magie beleven' naar 'tijd voor surprises' heel natuurlijk en hebben mijn ouders nooit zo'n gesprek met ons hoeven voeren.

chrystel73, jupke en Jillzz vinden dit leuk.
  6. jupke

jupke Niet meer actief

Precies zoals je het zegt "de gedachte van een 8 jarige". Het gevoel van je kind. Ja, ik als volwassene moet me daar overheen kunnen zetten.
    Maar dat neemt niet weg dat ik het gevoel van mijn 8 jarige kind niet serieus neem.

En als hij/zij dat op dat moment zo ervaart vind ik dat genoeg reden om het niet te doen.

Maar goed, zinloze discussie natuurlijk. Iedereen doet zoiets op zijn eigen manier.

7. tuc

tuc Niet meer actief

Waarom ga je ervan uit dat anderen hele verhalen verzinnen om kinderen te laten geloven?
    Omdat geloven in sinterklaas zo vanzelfsprekend is leren kinderen het verhaal terwijl ze opgroeien, als een soort volksverhaal. Op vragen van mijn kinderen heb ik altijd teruggevraagd: hoe denk jij dat dat zit? Geen extra dingen op de mouw gespeld.

8. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.243
    11.823
    113
    Grappig he. Zo ver zijn ze hier nu ook. Sinterklaas bestaat niet echt. Vroeger wel maar nu niet meer. Daarom verkleden mannen zich nu als Sinterklaas. Papa en mama kopen de kadootjes. Maar de pieten die zijn echt!

tuc vindt dit leuk.
  9. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.064
    3.859
    113
    Bij beide kinderen verteld toen ze net 8 jaar waren voor de Sinterklaasgekte weer door hadden. Zoals we al hadden gedacht, aangezien het twee verschillende kinderen zijn, reageerden ze ook verschillend. Mijn dochter nogal laconiek, had zelf ook wel twijfels, mijn zoon vond het erger dat we tegen hem hadden gelogen dan dat de Sint niet bestaat. Is daar nog best een tijd van van slag geweest en ik vond het wel sneu.
    Het is maar net hoe ze het ervaren en dat kan erg verschillen. Achteraf gezien had ik het hem liever eerder verteld, maar aangezien hij totaal niet van leugens houdt, was ik bang dat hij andere kinderen ook uit die droom zou helpen.

10. RoxannaG

RoxannaG Niet meer actief

Omdat ik dat overal om me heen zie gebeuren. Fijn dat jij dat niet doet :thumup:

11. MaMa

MaMa Fanatiek lid

21 dec 2012
    2.663
    376
    83
    Vrouw
    Utreg
    Ik heb in het begin nooit gezegd dat Sinterklaas de cadeaus bracht
    We vierden het wel dus nadat we de Sint hadden gezien kreeg hij cadeautjes heeft het er dus ook aan gelinkt
    Het verhaal is op school verder gegroeid

Deel Deze Pagina