Uk is 2.5 en we gaan naar het Sinterklaas journaal kijken, samen knutselen/kleuren, intocht tv, intocht dorp. Sinterklaas bij onze ouders en op de peuterspeelzaal. We kijken of het gaat, is het te druk passen we het aan. Vorig jaar vond hij het al fantastisch om naar het Sinterklaas journaal te kijken. Zal er nu alleen wat meer van mee krijgen. Vergeet bijna dat we gisteren al geoefend hebben met pepernoten bakken.
Zoon is 2 sinds oktober, hij kijkt geen tv maar we hebben hem wel verteld dat sinterklaas zaterdag naar Nederland komt. Zondag is intocht in dorp en daar willen we even gaan kijken. Verder krijgt hij ieder weekend tot aan de sint een cadeau. Verder zullen we 2x een auto in zijn schoen stoppen als verrassing. Met de ene kant van de familie vieren we het 3 december, de andere kant 11 december. Dus dan krijgt hij ook een berg cadeautjes. Voor sinterklaas op mijn werk heb ik me af gemeld, was een ongelukkig dag en tijdstip. En op kdv staat de cd met sint liedjes ook al op en is het knutselen al begonnen.
We kijken het Sinterklaasjournaal, kijken de landelijke intocht op tv, gaan als het droog is naar de plaatselijke intocht, Sinterklaas komt op school en er komen Pieten bij de sportvereniging, verder willen we naar het Sinterklaashuis, ze mogen twee keer per week hun schoen zetten en op 3/12 vieren we pakjesavond. We bakten altijd minstens een keer kruidnootjes, maar sinds de jongste glutenvrij eet is dat een iets ingewikkeldere onderneming...maar ik probeer het nog steeds wel een keer te doen, want het is wel erg leuk natuurlijk.
Hier kijken de kinderen voornamelijk naar Nick Junior. Aiden zal het Sinterklaasjournaal wel op school meekrijgen, maar we kijken er thuis niet specifiek naar. Zaterdag gaat de TV wel op de landelijke intocht overigens. Verder gaan we zaterdag naar de intocht en mogen ze uiteraard schoentjes zetten. Ook gaan we morgenavond slingers met "welkom Sinterklaas" ophangen in de woonkamer. Die gaan na 5 december weer weg, zodat de kinderen ook weten dat Sinterklaas weer terug is naar Spanje. En kruidnootjes bakken....MMMM.... Verder uiteraard pakjesmiddag (we vieren het niet 's avonds) vieren met allerlei lekkers op tafel.
Te veel, Zaterdag de intocht in onze stad. Zondag een muziekfeest met sint en pieten in de stad. De 20ste met de boot van sint mee varen. De 23ste naar de voorstelling in het theater De 26ste naar sint op het werk van opa 4 december sint bij schoonouders (bij ons met hen en sb en sz) 5 december sint bij mijn ouders (ook met de hele bubs) En dan zouden we 3 december nog naar de lampionnen optocht kunnen. Plus dat de 25ste de jongste 1 wordt. Schoenen zetten we op zaterdag en woensdag. De aftelkalender is al gemaakt. De cd staat af en toe al op. De voorstelling en boot is wel alleen met dochter, is voor zoon toch nog niks aan. Als het toch te druk blijkt, dan verkopen we de kaartjes wel weer, maar ze is zo'n ontzettend fan van de sint, dat ik denk dat ze er volop van gaat genieten.
Wij hebben raamstickers en nog andere versieringen, ik heb twee voorleesboeken over sinterklaas, ze mogen uiteraard een paar keer hun schoentje zetten, we gaan naar de intocht hier in het dorp, sinterklaas komt ook op het werk van mijn man dus daar gaan wij ook naartoe. Met de schoentjes zetten verzinnen we nog wel eens wat erbij, hand of voetafdruk bij de openhaard, aangegeten wortel, gestrooide pepernoten, gedichtje enz. Op 5 december eten we lekker (zelfgebakken) pepernoten en evt. een gebakje of versierde (zelfgebakken) muffins. Op pakjesavond eten we al vroeg pannenkoeken helemaal in sint en piet sfeer (tafelkleed, servetten, bordjes enz.) pannekoeken versieren en nog wat lekkere dingen erbij. En dan "word er aan de deur geklopt..." en zijn daar de langverwachte pakjes!
Zaterdag ga ik het huis versieren. We kijken dan Sinterklaas op de tv onder het genot van warme chocolade melk en pepernoten. Zondag is de intocht hier in het dorp. Ze mogen zo'n 3 a 4 keer in de week hun schoentje zetten. We kijken het Sinterklaasjournaal. Verder gaan we natuurlijk pepernoten bakken. We vieren Sinterklaas op mijn man zijn werk, bij mijn ouders, schoonouders en 5 december gewoon met ons gezin.
Teveel. Zaterdag naar de intocht. Sinterklaasjournaal, twee keer per week schoen zetten, pietengym in het dorpshuis, huis beetje versieren... daar worden ze hyper genoeg van
teveel. - sinterklaas journaal - sinterklaas films kijken - ramen versieren/beschilderen - sinterklaas intocht op tv kijken - intocht in onze woonplaats - sint en pietenshow in het theater - 2-3x thuis schoen zetten - 2x bij oma schoen zetten - thuis kleine pakjes avond - bij oma kleine pakjesavond - kijken in het kasteel waar de sint, paard en pieten logeren. echt leuk.. - en dan 6 december s'avonds sint en pieten bij het kasteel ophalen en onder begeleiding van fanfare en alle kinderen met lampionnen naar de boot brengen en uitzwaaien.
Hier beperk ik het. Het is al zo'n drukke, prikkelrijke periode. - Sinterklaasjournaal (opgenomen, dus kijken wanneer het ons uit komt) - intocht in het centrum - 1x pw schoen zetten (=4×) - geen pakjesavond, maar pakjes ochtend. Dan op school - sinterklaasfeest - sinterklaastheater Dat is het Als ik lees "teveel" dan denk ik; je hebt veel zelf in de hand en je kunt het ook minderen
Mijn zoontje wordt in januari 3 jaar,volgens mij snapt hij er nog niks van.... Hebben meer kinderen dat met die leeftijd? Ik ga niet bewust over Sinterklaas vertellen en de schoen word ook niet gezet. Krijgt uiteraard wel kadootjes ha,ha! Ga ervan uit dat hij het volgend jaar wel door heeft en dan beginnen we wel met schoen zetten enz...
Onze bijna 3-jarige weet heel goed wie Sinterklaas is. Maar hij heeft dan ook een grote broer. Wij kijken ook Sinterklaas journaal. Snap eigenlijk de opmerking van sommigen niet over 'mits er geen gekkedingen gebeuren' natuurlijk verzinnen ze elk jaarwel weer wat, en komt het op het einde weer goed. De hele pietendiscussie snappen de kinderen toch niks van. Het viel onze oudste ook totaal niet op dat er ineens witte en half zwarte Pieten rondliepen. Gewoon grappig programma. En daarna fijn Freeks wilde wereld (vind Mama leuk) Verder zetten we schoentjes, is er een feest vanuit mijn werk en komt Sint bij voetbal. Pakjesavond doen we op zaterdagochtend met familie. Oudste wilgraag iets knutselen voor de Sint, dus dat gaan we ook nog doen zaterdag.
Sinterklaas journaal moet echt iedere dag gevolgd worden ik heb vandaag zo'n kartonnen schoorsteen gehaald bij het kruidvat waar hij dan zijn schoen kan zetten. We hangen al jaren een sleutel van de sint voor de deur zodat hij naar binnen kan. Zondag gaan we hier in de stad naar de intocht. Verder wordt er veel gekleurd voor in de schoen, verlanglijstjes uitknippen en mooi opplakken, we bakken altijd een paar keer pepernoten en op sinterklaasavond ook cupcakes en cakepops.
Vorig jaar was hij dus 2 en heeft er waarschijnlijk weinig bewust van mee gekregen om dit jaar goed te beseffen wat sinterklaas betekend. Als je nu mee speelt en dus de intocht gaat kijken zal het besef steeds groter worden.
Nee hier zaten ze er toen al helemaal in. De jongste dus vanwege zn grote zus en de oudste omdat wij dat wel bewust deden. Schoentje zetten, naar de intocht en pakjesavond al vanaf het eerste jaar (toen was ze 6 weken). Mijn nichtje is nu 1,5 en hoort natuurlijk van mijn kinderen maar snapt het ook al helemaal: klaas kijken, dootjes...
Onze boef is nu 5 maar heeft het er maar heel af en toe over. Het leeft bij hem op school wel maar heb het idee dat het meneer niet veel doet. Zaterdag wel de intocht kijken (tenminste denk ik want ik moet werken). Wil nog wel wat bakken met hem maar verder niet te veel.. 5 dec cadeautjes, dat wel natuurlijk.
Hier word ze over 1,5 maand 3 maar ze heeft het wel echt door. Moet wel zeggen dat we het vorig jaar bewust gevierd hebben, intocht en alles eromheen. Denk daarom.
Voor mij teveel dat ga ik mn kinderen dus niet ontnemen. die vinden het helemaal geweldig en ze weten dat sint bijv. in het kasteel komt hier dus die kijken er dan al helemaal naar uit. sneu als ze daar niet naar toe mogen en van klasgenootjes horen dat die er WEL geweest zijn.
en dan vraag ik me af: waarom niet? als je er niks over verteld dan snapt hij er ook niks van. logisch... is toch leuk om samen meer te ontdekken over sinterklaas? boekjes lezen, op tv kijken, liedjes. en zeker de schoen zetten. hier vonden ze het rond die leeftijd geweldig. 's ochtends gauw naar de gang om te kijken of piet wat in hun schoentje gestopt had. waarom daar niks aan doen maar wel "uiteraard" kadootjes? als hij er toch niks van snapt en je doet er ook niks mee dan heeft dit ook geen nut toch?
Als je gaat wachten tot hij het zelf doorheeft dan kun je inderdaad wel wachten tot hij bijna 4 is.. Mijn dochter wordt ook 3 in januari. Ze heeft het besef nu nog niet zo maar ze heeft een ontwikkelingsachterstand dus dat is logisch. Wel ga ik heel bewust bezig met Sinterklaas. Morgen gaan we wat versieren, sinterklaas knutsels maken, naar de pieten in de stad kijken en ze mag haar schoen morgen zetten. In haar schoen krijgt ze het boekje "Sinterwoezel en pietje Pip". Allemaal voor de bewustwording. Ik weet zeker dat zij na dit weekend Sinterklaas en de pieten associeert met cadeautjes. Het is toch hartstikke leuk om dit te introduceren aan je kind en hem te helpen met de bewustwording daarvan?