Voorhuid zoontje 6

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door yaro, 25 okt 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. yaro

    yaro Niet meer actief

    Ik weet even niet zo goed meer wat ik ermee moet.

    Met 3 jaar heeft zijn vader zijn voorhuid ineens naar achteren getrokken, naar zeggen van zoontje kwam er bloed en deed het veel pijn. Zijn vader en ik waren niet meer samen dus ik was er niet bij.

    Maar inmiddels is hij 6 en durft hij echt niet zijn voorhuid naar achteren te trekken. Zijn ASS helpt hierbij niet mee. Met 4 jaar heeft de kinderarts waar hij toen toevallig was gekeken en het was nog niet helemaal los, maar ook niet te nauw.

    De laatste tijd doet zijn piemeltje vaak pijn en is het voorhuidje rood. Maar hij weigert in alle staten de voorhuid meer dan 1 a 2 mm te verschuiven. We hebben alles al geprobeerd. Een ander mag er al helemaal niet aan zitten, dan raakt hij in paniek.

    Zelf durft hij er wel aan te zitten. Vroeger vond hij dat hele ding maar eng. Maar ermee spelen doet hij absoluut niet. Dat ding is om mee te plassen en verder niet is zijn mening.

    Iemand nog tips hoe ik hem zover kan krijgen om zijn voorhuid naar achteren te doen met douchen?

    Vragen en uitleggen werkt absoluut niet, dwingend vragen al helemaal niet en helpen is uit den boze.

    Ik hoop nog iets te kunnen vinden voordat we weer de stap naar de huisarts moeten nemen.
     
  2. Caithy

    Caithy Fanatiek lid

    8 feb 2013
    3.713
    1.060
    113
    Hier was mijn zoon ook 6 toen hij absoluut niet naar achteren kon en met 7 jaar is hij rustig met emla creme losgehaald, maar ik had echt gewild dat ik er eerder bij was geweest... Hij was aan het tutje nog wel wat krap, maar dat is niet meer.
    Ik zou er mee naar de huisarts sowieso om er over te praten en je zoon voorbereiden dat hij dit zelf moet laten zien. (al besef ik dat dat lastig is.)
     
  3. yaro

    yaro Niet meer actief

    Denk dat dat inderdaad de enige optie nog is. Morgen spreek ik de kinderarts weer en misschien moeten we daar weer heen binnenkort. Dan vraag ik haar wel even want zij en mijn zoontje kunnen zo goed samen. Hij neemt van haar zoveel aan en zij mag ook veel doen bij hem. Hij is verder nogal snel bang voor (huis)artsen. Als we er de aankomende tijd niet heen hoeven dan toch maar langs de huisarts.

    Hij weet heel goed dat hij het huidje wel naar achteren moet schuiven omdat het anders straks veel pijn gaat doen als het te vies is binnenin. Maar helaas blijft hij na een paar mm echt weigeren.
     
  4. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.710
    32.571
    113
    Het hoeft op deze leeftijd nog niet helemaal los te zitten, dus ga het vooral niet forceren. Dat kan voor littekenweefsel zorgen en het daarmee alleen maar erger maken.
     
  5. yaro

    yaro Niet meer actief

    Wij gaan het zeker niet forceren, maar dit heeft zijn vader dus wel gedaan toen hij 3 was. Stiekem ben ik bang dat hij daar, naast angst, ook littekenweefsel aan overgehouden heeft.
     
  6. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.710
    32.571
    113
    Ja even langs de huisarts. Snap dat je daarvoor bang bent, maar ook daar is nu niks mee te doen. Waarschijnlijk krijg je een crème voorgeschreven, check even de gebruiksaanwijzing. Wij kregen een verkeerd advies mee en zijn huidje begon op een gegeven moment te bloeden. Van de uroloog toen gehoord dat advies ha niet klopte. Succes!
     
  7. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.849
    15.170
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Waarom wil je perse zijn voorhuid naar achteren trekken?
    Dat krijg je niet van 1x maar ik zou er niet zo’n punt van maken.
    Je legt er veel te veel nadruk op.
    Zet hem lekker in een badje en dan wordt het ook schoon.
    Bij mijn zoon van bijna 14 jaar heeft het heel lang vast gezeten maar ik heb daar nooit iets aan gedaan want komt doorgaans gewoon in de puberteit los oiv hormonen.
    Bij hem is het toen die jonger was ook weleens geïrriteerd geweest en Fucidin gekregen en veel gebadderd en gewoon weer opgeknapt.
    Ik kan me overigens wel voorstellen dat je zoontje er weerstand tegen krijgt omdat het iedere keer wordt benoemd en daaardoor kweek je alleen maar meer angst.
     
    suus1983 vindt dit leuk.
  8. yaro

    yaro Niet meer actief

    Fijn voor jou dat je er nooit wat mee gedaan hebt en je de oplossing in een badje ziet. Wij hebben helemaal geen bad, hij heeft duidelijk pijn doordat de voorhuid rood is. En ja, wij benoemen het elke keer als hij doucht, net zoals haren wassen, billen wassen, enz.. hij is een autist en die dingen moeten nou eenmaal benoemd worden. Maar wij leggen er geen druk op, wij leggen duidelijk uit wat hij moet doen en waarom. Hij probeert het altijd een paar mm en verder durft hij niet.
    Echter mag ik mij er best zorgen over maken toch?

    Zalf is waarschijnlijk geen oplossing omdat hij compleet in paniek raakt van zalf op zijn huid. Laat staan op een gebied wat niemand aan mag raken.
     
  9. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.849
    15.170
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad

    Natuurlijk mag je je zorgen hier om maken maar uit je post kreeg ik echt het idee dat het heel erg geforceerd wordt allemaal en dat werkt uiteindelijk alleen maar averechts lijkt mij.
    Ik kan je dan ook verder geen adviezen geven.
     
  10. yaro

    yaro Niet meer actief

    Nee wij forceren inderdaad niks. Echter kan hij wel al voor een groot deel naar achteren. Toen hij 4 was (bijna 5) had de kinderarts gekeken en zat hij nog een heeel klein stukje vastgekleefd, hij kon bijna helemaal naar achteren. Hetgeen wat mij het meeste zorgen baard is dat hij het dus wel naar achteren kan doen, maar dit niet durft/wilt. En er daardoor ontstekingen gaan ontstaan. We weten al dat het niet te nauw is. Echter wist ik toen nog niet wat zijn vader gedaan had toen hij 3 was. Hij had mij zelf wel verteld toen dat hij zijn voorhuidje naar achteren wilde doen om hem te leren daar schoon te maken, maar ik dacht dat dat dus gewoon een klein stukje was. Later vertelde zoontje dat hij toen zover naar achteren is getrokken dat er bloed kwam. Dat zorgt dan weer voor een beetje angst voor littekenweefsel. Al had de kinderarts dat dan waarschijnlijk wel gezien denk ik.
     
  11. Kache

    Kache VIP lid

    11 jan 2012
    6.137
    1.059
    113
    Zou idd bespreken met arts die hem goed kent.
    Misschien een visualisatie maken met een 'stappenplan' waarbij hij eerst went aan 'altijd iedere keer in douche' de voorhuid terugtrekken zover als hij durft, en als dat goed gaat (minder spanning geeft), hem 'uitdagen' om een klein beetje verder te gaan? En dan zo in babystapjes werken naar volledig? Misschien ook belonen (als je kind daar gevoelig voor is) als hij het babystapje durft te nemen?
    (zo zou ik het doen bij mijn zoon, denk ik, als ik een dergelijk probleem zou hebben. Bij mijn zoon zit het al los vanaf 1 jaar, dus wat dat betreft geen problemen/ervaring)
     
  12. yaro

    yaro Niet meer actief

    Ja zo proberen wij het nu. Belonen is hij helaas niet gevoelig voor, dat doet hem helemaal niks. Als hij goed in zijn vel zit dan kan hij met de juiste motivatie ietsje verder, maar als hij slecht in zijn vel zit is het weer mis en dan weer max een paar mm. Al met al komt er daardoor nu geen verbetering.

    Meestal is het bij hem zo dat hij 180 graden draait op het moment dat hij vind dat hij er aan toe is. Ik denk dat dat met dit ook gaat gebeuren, maar of dat nou volgende week of als hij 21 is bij wijze van weet niemand.

    Kinderarts hoeft hij voorlopig niet heen dus we gaan binnenkort even langs de huisarts. Misschien neemt hij de uitleg van de huisarts wel aan.
     
  13. Deliana

    Deliana Niet meer actief

    Ik zou de huisarts morgen gewoon even bellen, de situatie uitleggen en om advies vragen. Je wil inderdaad geen ontstekingen, dan wordt zijn angst voor pijn daar misschien alleen maar meer aangewakkerd....

    Mijn zoontje durft ook niet echt, tot zijn piemeltje toch een beetje "muf" begon te ruiken en hij dat zelf dus rook.... sindsdien probeert hij het wel onder de douche ;)
     
  14. femkes

    femkes VIP lid

    24 jul 2007
    9.043
    10.284
    113
    Zou hij zalf accepteren als hij het zelf doet? Onze tweede zoon heeft die zalf ook gehad en het werkte heel goed. Inmiddels voelt het voor hem gewoon prettig.
    Jouw zoon is op zich groot genoeg om het zelf te doen, dan blijft hij in controle en hoeft niemand anders eraan te zitten.
     
  15. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.516
    4.576
    113
    Van de arts heb ik begrepen dat het vast kan zitten tot een jaar of 7 a 8. Daarna moet het toch loskomen. Een arts zal als eerste optie een hormoonzalf voorschrijven. Als het dan nog niet los is gaat dat niet meer vanzelf of met een badje. Die zalf moet je intensief dagelijks (of meerdere malen per dag) gebruiken. Dat lijkt mij in jou geval geen optie.

    Waarom bespreek je geen besnijdenis met je zoon en de huisarts? Kleine ingreep en probleem voor altijd opgelost. Dit is namelijk de stap na de zalf en bij kinderen waar zalf niet mogelijk is.
     
  16. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.710
    32.571
    113
    Dat laatste klopt niet hoor. Dat is namelijk op dit moment de laatste optie. Besnijdenis wordt tegenwoordig niet zo snel meer gedaan. Ben het ook absoluut niet met je eens dat het een kleine ingreep is.
     
  17. lovewinnie

    lovewinnie VIP lid

    13 jan 2007
    16.250
    790
    113
    tilburg
    Gewoon afblijven. Het hoeft nog totaal niet naar achter of überhaupt te bewegen. Mijn zoontje is 8 en pas rond zijn 7 kwam het een beetje los. Nu doet hij hem een beetje naar achter met douchen maar vind dat eng ( ook autisme) maar goed het moet wel een gewoonte worden. Juist van te vroeg proberen, irriteren etc wordt het pijnlijk en rood
    Besnijden vind ik zelf een grote ingreep en niet onnodig doen.
     
  18. iMoeder

    iMoeder VIP lid

    30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    Mijn oudste is besneden vanwege een nauwe voorhuid. Dat is dus echt wel een kleine ingreep. Hij heeft er geen last van gehad en het was zo gebeurd. Ik wou dat ik dat eerder had laten doen i.p.v. dat gedoe met crème en proberen oprekken. Dat was pas een martelgang. En daarna is schoonhouden heel simpel. Dus vind het eigenlijk wel schoner zo.
     
  19. Marlijn83

    Marlijn83 Bekend lid

    24 nov 2010
    711
    0
    16
    Vrouw
    Limburg
    Hier idem, ik krijg het voorhuidje niet naar achteren.. We laten het nu gewoon zo en proberen het af en toe in de douche/bad. Mocht het volgend jaar nog zo zijn zal ik eens contact op gaan nemen met de huisarts. Voor nu vind ik het wel prima zo, hij heeft er ook geen last van. Zodra dat dat anders word dan schakelen we natuurlijk eerder de huisarts in!
     
  20. yaro

    yaro Niet meer actief

    Wij zijn net bij de huisarts geweest. Zijn voorhuid is absoluut ruim genoeg, hij kan ook bijna helemaal naar achteren, echter zit er wel teveel viezigheid. Er zijn geen lichamelijke belemmeringen, dus hopelijk hebben de woorden van de arts indruk gemaakt dat hij het goed schoon moet maken.
     

Deel Deze Pagina