sinterklaas en groep 5

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door zwaaistaart, 25 okt 2023.

Tags:
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. zwaaistaart

    zwaaistaart Fanatiek lid

    23 jan 2011
    2.318
    936
    113
    Vrouw
    Onze oudste dochter zit nu in groep 5 en lijkt nog niet te weten dat sinterklaas niet bestaat. Ze is al weer druk met rollenspellen met haar zusje.

    Voor de zekerheid heb ik straks de juf gevraagd hoe ze het doen met kinderen die nog geloven, ze trekken lootjes.
    Krijg ik net te horen dat ze op de 1e dag van sinterklaasjournaal aan de kinderen vertellen dat het niet waar is.

    Dus we worden nu verplicht haar de waarheid te vertellen. Ik vind het zo jammer!!!

    Is dit gebruikelijk in groep 5?
     
  2. Athina

    Athina VIP lid

    31 okt 2007
    23.589
    3.211
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    nee! bizar! Nee dat is zeker niet gebruikelijk hoor! Groep 5 is meestal nog een jaar waar een deel geloofd en een deel niet. En of ze nu lootjes doen of niet, doet daar niets aan af. Surprises zijn gewoon leuk.

    ik zou als ouder nu wel benieuwd zijn naar hoeveel kinderen er nog meer geloven in de klas... (ouder app?) . Mogelijk vinden anderen het wel 'normaal' omdat ze dit bij oudere kinderen ook zo meegemaakt hebben... maar ik zou hier zelf niet blij van worden.
     
    Baileyy en Philou vinden dit leuk.
  3. Felice

    Felice VIP lid

    22 apr 2009
    6.783
    7.614
    113
    Onze kinderen hebben we het al eerder verteld (in groep 3 paar maand na Sinterklaas), maar in groep 5 hier ook surprises en toen is wel gevraagd aan de ouders of er nog kinderen waren die in Sinterklaas geloven. Hen werd geadviseerd om het wel te vertellen omdat de meeste kinderen in groep 5 hier niet meer geloven, ze geven liever de ouders de kans om dit te vertellen dan dat ze het op school van klasgenootjes te horen krijgen.
     
  4. Philou

    Philou Fanatiek lid

    20 apr 2019
    1.805
    5.579
    113
    Ik vind het raar. Het is toch niet aan school om te vertellen dat het niet waar is? Lootjes trekken en geloven kan prima naast elkaar bestaan.
     
    SAARC, nijn37, NiekeKris en 5 anderen vinden dit leuk.
  5. zwaaistaart

    zwaaistaart Fanatiek lid

    23 jan 2011
    2.318
    936
    113
    Vrouw
    Precies Philou, die gedachte heb ik ook.
    Er gaat nu vrijdag een bericht via parro naar de ouders. Dat wacht ik even af. En dan ga ik in de groepsapp toch even informeren of er nog meer kinderen zijn die het niet weten... ik had zo gehoopt op nog 1 jaar!! Volgend jaar zit onze jongste ook in groep 5, die is dan nog 7, dus dan zou het dit jaar ook haar laatste jaar zijn...:cry:
     
    Philou vindt dit leuk.
  6. jojo85

    jojo85 Fanatiek lid

    14 okt 2012
    1.160
    497
    83
    Ik vind groep 5 ook wat jong om al zo stellig te zijn. Bij ons moeten ze het vanaf groep 6 echt weten ivm surprises (en het wordt sociaal dan wel echt lastig als ze het nog niet weten).
    Mijn eigen kinderen wisten het in groep 4. Ik merkte dat een aantal kinderen die het al wisten er vervelend over begonnen te doen en heb toe besloten dat het fijner was als ze op de hoogte waren.
    Overigens werd er nog steeds sinterklaasje gespeeld en werd het plezier er niet minder om, maar ze voelde zich wel steviger en groter doordat ze het wisten.
     
  7. Cornflake

    Cornflake Bekend lid

    12 jul 2023
    946
    961
    93
    Vrouw
    Hier was dat ook. Al geloofde hier geen kinderen meer in groep 5 dus niemand hoefde het te vertellen.
     
    Felice vindt dit leuk.
  8. Felice

    Felice VIP lid

    22 apr 2009
    6.783
    7.614
    113
    Hier begint op school de bovenbouw bij groep 5 en daar wordt dan de grens getrokken,vanaf dan surprises. Ik vind het eerlijk gezegd niet raar, de kinderen zijn dan 8/9 jaar meestal, om het dan te weten dat het niet echt is :oops: maar daar ben ik blijkbaar raar in?
     
  9. Felice

    Felice VIP lid

    22 apr 2009
    6.783
    7.614
    113
    Oh gelukkig, dacht al dat ik de enige was :oops:
     
  10. Cornflake

    Cornflake Bekend lid

    12 jul 2023
    946
    961
    93
    Vrouw
    Oh ja overigens kwam onze oudste na Sinterklaas in groep 4 na me toen en zei: ik wist voor Sinterklaas al dat ie niet meer bestond maar ik heb het jullie gewoon nog niet verteld :roflmao:

    Dus wij dachten in groep 4 dat hij nog geloofde maar was niet zo. En de middelste zit nu in groep 3 en ik denk wel laatste keer. Hij zei namelijk vorige week: xx en xx zeggen dat Sinterklaas niet bestaat. Ik: wat denk jij zelf? Hij: ik denk van wel, xx en xx snappen er niks van :roflmao:

    Ik denk dat ook bij hem in groep 5 dan niemand meer zal geloven.

    overigens vind ik het niet perse nodig dat school het verteld want het kan ook naast elkaar bestaan denk ik. Maar ik vond het zelf vreselijk dat ik het zo laat “wist” en mijn vriendinnen al langer.
     
  11. Catou

    Catou Fanatiek lid

    11 okt 2013
    3.562
    1.768
    113
    Zoon zat in een combi klas 5/6 en er bleken er juist nog heel veel in te geloven. En het verzoek om tegen je kind te zeggen dat hij/zij het niet zou veraden. Wel suprises, maar daar kan je ook een draai aan geven ipv het maar te gaan vertellen. Ik vind dat niet leuk, laat de kinderen er lekker zelf achter komen.
    Dochter vond het ook helemaal niet leuk dat het door een vriendinnetje werd verklapt. Weet ze nu nog!
     
    Athina vindt dit leuk.
  12. Dubbelgeluk

    Dubbelgeluk VIP lid

    18 mei 2013
    12.020
    10.988
    113
    Hier was in groep 5 voor het eerst surprises en wist mijn zoontje nog niet hoe het zat. Ik snap niet zo goed waarom ze het moeten weten bij surprises, dat kan prima naast elkaar. Nu weet hij het wel, maar hij heeft nog een broertje van 4 jaar.

    @zwaaistaart ik zou hier wel moeite mee hebben. Hier was er juist een oproep van school de kinderen die het wisten duidelijk te instrueren.
     
    Athina vindt dit leuk.
  13. Sophie2019

    Sophie2019 Fanatiek lid

    21 jul 2018
    1.831
    1.390
    113
    Vrouw
    Wat gek. Dat ze adviseren het te vertellen prima, maar een juf hoeft daar verder toch geen woorden aan vuil te maken.

    vind sowieso dat kinderen t zo kort echt meemaken, voor mijn idee snappen ze vanaf 4 pas echt wie Sinterklaas is. Dus waarom die haast.
     
    Athina vindt dit leuk.
  14. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.973
    3.381
    113
    Ik kan me van vroeger wel herinneren dat het in de klas in groep 5 verteld werd.
    Maar dacht dat het tegenwoordig niet meer gebeurde.
    Bij m’n kinderen op school wordt er in ieder geval niks verteld. Ze doen trouwens vanaf groep 6 surprises.

    Maar ik kan me ook nauwelijks voorstellen dat je op die leeftijd nog echt gelooft. Mee gaan in het verhaal, ja natuurlijk, het is een heerlijk verhaal. Maar echt geloven dat er een oude man met weet ik veel hoeveel pieten door heel het land in alle cadeautjes in huis brengen, nee.

    Hier geloven ze beide niet meer, maar vooral m’n jongste vindt het verhaal echt heerlijk. Ze speelt vaak Piet, danst het liefst de hele dag op de liedjes van de club van Sinterklaas en maakt haar verlanglijstje ongeveer direct na de zomervakantie.
    Dus meegaan in het verhaal hoeft niet te betekenen dat ze het allemaal nog echt geloven.
     
    Felice vindt dit leuk.
  15. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.758
    113
    Waarom niet, omdat het gemiddelde kind in groep 5 of zelfs hoger het niet gelooft doet niemand dat?
    Ik kan je verzekeren dat onze kinderen nog heel diep geloofden toen wij het vertelden in groep 6. Waarom is dat nu zo moeilijk voor te stellen.
     
    Baileyy en Athina vinden dit leuk.
  16. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.758
    113
    Ts, nee dat is niet gebruikelijk. Hier wordt er niet over gesproken dat sinterklaas niet bestaat, ook niet in de bovenbouw. Het wordt helemaal opengelaten en elk kind mag er op zn eigen tempo achter komen.
     
    Baileyy, Philou, Jessi79 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  17. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.973
    3.381
    113
    Ik weet het, je vertelt het steeds. Maar toch blijf ik het wel gek vinden.
    waarschijnlijk komt het omdat ze hier niet zo’n heerlijke fantasie hebben. Als je iets zelf niet meemaakt, dan is het lastiger in te denken.
    Hier kwam m’n dochter dus met 5,5 jaar naar me toe met: mama jij bent Sinterklaas toch.
    Terwijl ik echt nog hard mee ging in het verhaal omdat ze er zo van geniet. Ik vind het dus dan lastig in te denken dat kinderen die nog 4 jaar langer erover na hebben kunnen denken het echt niet door hebben.
    Is toch ook niet gek?
     
  18. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.758
    113
    Ik vind dat wel gek. Je hoort toch om je heen van veel meer kinderen die niet met 5 al weten hoe het zit.
    Sommige kinderen kunnen dat niet nee, maar anderen hebben een grote fantasie en kunnen dat dus wel.
    Dat 1 kind iets niet kan betekend niet dat alle anderen het ook niet kunnen.
    Wat dat betreft is het handig om je horizon wat te verbreden.
     
    Jessi79 vindt dit leuk.
  19. Anna009

    Anna009 VIP lid

    30 mei 2008
    9.329
    4.587
    113
    Home
    Hier is het vanaf de bovenbouw groep 6 een gedicht en surprise

    Maar vertellen dat het niet echt is vind ik wel vreemd van een school
     
  20. sabagirl

    sabagirl Fanatiek lid

    15 okt 2015
    3.360
    1.068
    113
    Hier ging ik er van uit dat groep 5 surprises zou doen maar ze doen toch gewoon sinterklaas. En vanaf groep 6 surprises.
    Zoon weet sinds groep 3/4 hoe het zit omdat hij teveel vragen had. Hij was toen 7. Ik heb geen idee hoeveel kids nog geloven in zijn klas.
     

Deel Deze Pagina