Door omstandigheden gaat ons kind binnenkort meerdere keren per week naar behandeling/ therapie. Op dit moment is het 1x per week maar waarschijnlijk gaat dit de komende weken oplopen naar 3x per week. Ze zit op regulier onderwijs en mist daardoor best wel wat onderwijs tijd maar tegelijkertijd is ze ook moe van alles en heeft ze eigenlijk bijkomtijd nodig. Maar ja dan mist ze nog meer school. Iemand hier ervaring mee en hoe ging de school er mee om? Werd leerplicht ook ingeschakeld of dat niet omdat het medisch noodzakelijk is?
Onze zoon kreeg speltherapie maar met toestemming onder schooltijd maar dan echt halen en gelijk terug. Hij kwam 10 min voor de grote pauze terug en kreeg geen toestemming om thuis te eten. Was rennen en vliegen en geen rust. Bij ons was er verder niks mogelijk. Ik zou in gesprek gaan en kijken hoeveel tijd je echt kwijt bent. Misschien willen ze wel met je meedenken wat het handigste is. Als het niet gaat en school heeft geen oplossing dan ziek melden. Soms ging het ook niet en had hij echt een bij kom dag nodig.
Ik zou even een gesprek plannen met de juf om uitleg te geven over wat er speelt, hier wordt er over medische afspraken en behandelingen echt niet moeilijk gedaan - dat is gewoon geoorloofd verzuim en dus geen inschakeling van leerplicht. Maar bij veel gemiste schooltijd kan ik me wel voorstellen dat ze bv een plan moeten maken qua hoe ze de stof wel goed aangereikt krijgt etc.
Ik zou het vooral met school bespreken. En misschien kijken of het (al is het maar een keer per week) mogelijk is om een afspraak bv. aan het einde van een schooldag te plannen. Dan mist ze we iets, maar kan ze daarna bijkomen ipv dat ze direct weer naar school moet ed.
We zijn regelmatig met school in gesprek dus zodra de dagen/tijden definitief zijn van de tweede en derde behandeling/therapie dan krijgt school dit te zeker horen. Ze weten al wel dat het opgestart gaat wordend. Maar vroeg me gewoon even af hoe het gaat werken. Ook omdat het heel veel gaat worden bij elkaar....
Ik denk dat het niet perse een probleem is omdat zorg ook belangrijk is maar dat school gewoon verplicht is om leerplicht te informeren. Niet als negatieve melding, niet omdat ze het oneens zijn, maar omdat zij als school niet mogen bepalen dat een leerling zoveel afwezig is. Leerplicht klinkt heel eng maar ze zijn er vooral om in het belang van het kind te denken en als zorg nu belangrijk is, is dat dus geen probleem.
Ik verwacht dat de tijd die voor therapie nodig is, sowieso geen probleem is. Eventuele bijkomtijd weet ik niet hoe soepel school daarmee is. Maar ook al vinden ze dat goed, het gaat sowieso ten koste van haar onderwijstijd, en dat heeft wel gevolgen denk ik.
Wij hebben ook een intensieve training met jongste zoon (9 jaar groep 6) achter de rug. Hij heeft vorig schooljaar 2 weken gemist hierdoor. En dit schooljaar nog eens 2 weken. Beide keren hebben we alles vooraf uitgebreid besproken op school. Ook omdat school zelf een rol heeft in de begeleiding in de periode na de training. Dat is wat betreft de medisch noodzakelijke behandeling. Maar ook onze zoon is vaak moe/overprikkeld. En af en toe heeft hij een dag of dagdeel extra rust nodig. Met school hebben we de afspraak dat we hem dan ziek melden. Ook komt het af en toe voor dat hij in de ochtend niet wakker te krijgen is. In die gevallen bellen we school en mag hij in de kleine pauze komen. Mijn advies is dus: ga in gesprek. Bespreek wat er speelt. Waar xchool eventueel kan helpen (mss kan het soms al genoeg zijn als ze gebruik mag maken van een stiltelokaal voor bepaalde opdrachten/werk.) Kijk wat kan. En wat nodig is. En dan komen jullie er vast wel uit. Succes en strekte met de therapie