sinterklaas en groep 5

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door zwaaistaart, 25 okt 2023.

Tags:
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.491
    13.945
    113
    Vrouw
    Ik vind dat niet aan school om aan de kinderen vertellen, dat is echt een taak van de ouders.
    Vanaf groep 5 doen ze hier ook surprises, dat wordt gebracht als dat de kinderen sinterklaas zo een beetje helpen. Zeker de helft van de kinderen geloofde toendertijd nog.
    Bij mijn zoon zat een jongen in de klas die zelfs in groep 8 nog geloofde, dat vond ik ergens wel een beetje sneu, want dat was natuurlijk van grote hilariteit voor de andere kinderen. Die overigens altijd netjes hun mond gehouden hebben. Het leuke was dat sinterklaas en de zwarte pieten (elk jaar dezelfde op school) hem vanaf gr 6 bij naam kenden en dus ook bewust naar hem toe kwamen. Het viel hem niet op dat hij als enige in de klas extra aandacht kreeg.
    Toen hij naar de middelbare school ging hebben zijn ouders het wel verteld.

Zxcvb vindt dit leuk.
  2. Omaaatje

Omaaatje Niet meer actief

#62 Omaaatje, 27 okt 2023
    Laatst bewerkt door een moderator: 27 okt 2023
    :roflmao:

Nee er zijn hier bij jongste in de klas een paar ouders die nogal gebrand zijn op het perfecte plaatje. Dat zie je terug in alles, kleren mogen niet vies worden want ze moeten te pas en te onpas op de foto, mogen alleen met kinderen van soortgelijke ouders afspreken etc. Willen niet dat hun kinderen cijfers krijgen voor toetsen maar wel de grootste en duurste cadeaus kopen voor hun rapport en dat op social media plaatsen. En die hebben letterlijk gezegd dat hun kind van 9 vragen stelt maar zij weigeren de waarheid te vertellen omdat zij Sinterklaas zo leukjes enzo vinden, ze zijn er nog niet aan toe om dat plaatje te doorbreken zeggen ze dan :|
    Projecteer dat dan op je jongere kind en geef je kind de waarheid als het daar om vraagt. Groot deel van de jongens gelooft iig niet meer, meisjes zijn er niet zoveel, daar weet ik het maar van 1.
    Ben benieuwd hoe de groepsapp gaat verlopen, of we luizenmoederpraktijken gaan krijgen mbt de surprises enzo:roflmao: Verwacht ik eigenlijk wel, samenstelling van de klas is nogal gemeleerd en er zitten behoorlijke typetjes bij. Zo was mijn zoon altijd in groot gevaar deed 1 moeder voorkomen omdat hij altijd zelf naar school heen en weer loopt sinds een jaar ofzo. Nu gaat haar kind ook alleen, maar dan op de fiets, over een veel grotere afstand met drukke wegen en rotondes en moet het zichzelf binnenlaten met sleutel. Vraag me dan altijd af of ze hun eigen hypocrisie niet inzien. Waarschijnlijk niet want zij moet nu eenmaal werken daarom kan het niet anders en ik ben thuis dus dan mag je kind niet alleen naar huis komen ofzo, dan ben je een luie moeder...

Onze meester vertelde het trouwens in klas 3 (nu groep 5) en mijn vriendinnetje moest huilen weet ik nog. Terwijl ik toen al 4 jaar niet meer geloofde dus was blijkbaar discreet genoeg geweest:p

3. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.147
    23.230
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Hier maar 1 kind, en we vieren het niet aan mijn kant, omdat neefje en nichtje ook al jarig zijn in januari en we kerst doen met kadootjes. Aan vriend zn kant vierden we het met oma en schoonzus. Schoonzus heeft geen kinderen. Dus dan was het alleen voor dochter. Tja, wat zou ik er dan nog uitgebreid aan moeten doen? We vieren kerst al uitgebreid met kadootjes aan beide kanten. Ik koop wel wat voor sint, maar niet heel veel. En ga zeker niet beginnen aan lootjes trekken en surprises. Daar heb ik echt een hekel aan.

4. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

13 dec 2019
    13.009
    14.670
    113
    Vrouw
    Met 1 kind snap ik dat wel ja.
    En jullie hebben je feestelijke moment met kerst. Ook leuk toch?

Maar ik lees hier wel vaker iets in de trant van: ze geloven niet meer, dus pakjesavond wordt zo heel anders. Net alsof ze geen cadeautjes meer willen als ze 7/8/9 ofzo zijn.

femkes, Liekje81 en tuc vinden dit leuk.
  5. evaleana

evaleana Fanatiek lid

2 nov 2021
    4.878
    6.405
    113
    Hier vieren we Sinterklaas altijd alleen met het gezin (en op school natuurlijk, maar dus niet met familie), dat doen we ook nu ze allebei niet meer geloven. Inclusief zetten van de schoen, Sinterklaasjournaal (kijken ze bij de jongste (groep 6) ook in de klas nog), intocht en natuurlijk pakjesavond.

Kerstmis vieren we met mijn schoonfamilie, maar zonder cadeaus. Oud & Nieuw vieren we met mijn familie. Zo hebben we in december dus van alles wat ;)

Zxcvb vindt dit leuk.
  6. Leolove

Leolove Fanatiek lid

16 apr 2016
    4.143
    1.682
    113
    Mijn groep 5er (7jr) gelooft ook nog, terwijl ze vorig jaar in de combi 4/5 al surprises gemaakt heeft. En nee, ze is niet dom (integendeel ;)) En ja, ik geniet ervan dat ze nog geloven, dat we ze nog een laatste jaar kunnen verwennen als sint. Ook al zullen we het gewoon doorvieren als er niet meer geloofd wordt, het lijkt me toch anders als ze weten dat je als ouder degene bent die ze zo verwent

7. tuc

tuc Niet meer actief

Ik ben nog nooit gestop met pakjesavond, bij ons thuis niet en ook niet voor we kinderen hadden. Met mijn ouders en zus en zwager. Ik vier het dus al 39 jaar:D.

Sylver en Zxcvb vinden dit leuk.
  8. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

13 dec 2019
    13.009
    14.670
    113
    Vrouw
    Dat heb ik hier thuis niet gemerkt. Zeker omdat de groten het spel mee bleven spelen voor de kleintjes blijft het toch een gezellige tijd. Verlanglijstjes worden gemaakt, het uitkijken naar pakjesavond, wat zal ik krijgen? Dat blijft gewoon is mijn ervaring.

femkes, Vero0504 en tuc vinden dit leuk.
  9. tuc

tuc Niet meer actief

Hier ook, en ik moet eerlijk zeggen, ik word er zelf ook zo blij van als een klein kind.

Leolove en Zxcvb vinden dit leuk.
  10. nijn37

nijn37 Fanatiek lid

13 aug 2006
    2.700
    2.382
    113
    Zelfs met 11 en 16 willen ze nog cadeautjes hoor ;):roflmao:

Hier wordt nog steeds Sinterklaas gevierd, cadeautjes horen voor mij bij Sinterklaas en niet bij Kerst. En wij zijn niet zo van de surprises, dus nog steeds cadeautjes. Denk wel dat we zo langzamerhand eens gaan verschuiven naar een cadeautje voor elkaar kopen met een gedicht erbij. Dus wel lootjes trekken, maar dan zonder de surprise.

Zxcvb en tuc vinden dit leuk.
  11. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

13 dec 2019
    13.009
    14.670
    113
    Vrouw
    Ook zonder surprises kun je het leuk maken. Lekker gekke gedichten erbij.:thumup:

Hier zijn ze bloedfanatiek hoor met de surprises.:D
    Mijn man vindt het wel lastig om daar tijd voor te vinden, voor het maken van de surprise.
    Maar echt ik vind het zo leuk!
    Nog even en dan hangen op meerdere deuren briefjes met verboden toegang, krijg ik vragen over behangplaksel, oude kranten, grote kartonnen dozen, verf, lijm, lijm patronen voor het lijmpistool. Lopen ze mopperen op elkaar: "je mag de verf of het lijmpistool niet op je kamer houden hoor!"
    Ik geniet dan met volle teugen:D

femkes, LizMe, nijn37 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  12. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

7 mei 2019
    23.638
    27.293
    113
    Vrouw
    Ik liet mijn ouders elk jaar hun schoen zetten. En nu dus alleen mam :D ik sluip dan t huis in s nachts :roflmao:

tuc, nijn37 en Zxcvb vinden dit leuk.
  13. Megara

Megara Fanatiek lid

5 feb 2023
    1.498
    1.709
    113
    Vrouw
    Geen idee hoe ze dat hier doen, maar ik vind het niet de taak van school om zoiets te vertellen.
    C gelooft al 2 jaar niet meer, zij zit nu in groep 5 en gaat surprises maken.
    Ze weet heel goed dat ze der mond moet dicht houden en dat doet ze ook netjes.
    Soms vraagt ze mama mag ik dit voor Sinterklaas? Dan zeg ik dat moet je niet aan mij vragen maar aan Sinterklaas.. Oh ja zegt ze dan :roflmao:

ze was net zo oud als der broertje (6) nu toen ze me vroeg de waarheid te vertellen.
    Maar der broertje gelooft echt nog heilig hoor op dit moment.

14. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.292
    10.263
    113
    Nee nog niet stoppen met cadeautjes zodra je niet meer gelooft dat zou je me ook nooit horen zeggen. Maar dingen veranderen wel.

Vroeger toen onze neefjes ook niet meer geloofde gingen we het anders doen.
    In eerste instantie een paar cadeautjes met sint en wat bij kerst.

Toen we onder waren was het een chocolade letter met sinterklaas. Wel een gezellige avond er van maken met het gezin.
    De cadeautjes deden we dan met kerst.

Wij vonden het fantastisch dat er elke paar dagen iets nieuws onder de boom lag. Dat deden ze tot kerst. Zo doen wij dat nu ook. Alleen dan nog de combi met sint.

Ik verwacht dat na volgend jaar we volledig kerst is betreft cadeautjes en de letter met gezelligheid met sinterklaas.

We zijn niet van de surprises maken voor elkaar.

Maar al doe je de sint cadeautjes tot ze volwassen zijn. Het is maar net hoe je het in wil vullen.

Zoon is echt van de kerst al sinds hij klein is. Sinterklaas was leuk maar kerst fantastisch :roflmao:

Zxcvb vindt dit leuk.
  15. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.370
    30.668
    113
    Vrouw
    Nou dit.
    Wij deden vroeger thuis al surprises maken toen mijn broertje 4 was.
    Superleuk. Uiteraard hielp mijn moeder hem met het gedicht. Ik was toen 8, geloofde zelf ook nog. Dan hadden we eerst de surprises en gedichten. En vervolgens een bons op de deur en daar stond de wasmand (hoe komt sint toch steeds weer aan onze wasmand :eek::roflmao:) vol cadeautjes.

Laat school er vooral buiten wie er wel if niet wil geloven.

Jongste zit in groep 6. Die wordt gewoon boos als je suggereert dat hij misschien niet bestaat :|.

Philou vindt dit leuk.
  16. Felice

Felice VIP lid

22 apr 2009
    7.495
    8.417
    113
    Hier thuis lootjes trekken met het gezin, maar als de jongste van de basisschool is verwacht ik meer dat het gewoon een gezellige avond wordt met wat lekkers en misschien voor de kinderen nog een klein cadeautje (als ik toevallig wat weet)

Maar eerlijk, ze weten nu al niet wat ze moeten vragen, dan is het wat ons betreft qua cadeaus wel klaar, ga geen cadeaubonnen kopen voor Sinterklaas.

Groots vieren met de familie hebben we nooit gedaan, daar houden we totaal niet van, en vooral de oudste was helemaal overprikkeld van zodra de pepernoten in de schappen lagen tot en met we de Sint weer uitgezwaaid hadden, nee dank je feestelijk :oops:
    Toen ze wist hoe het zat werd het beter, maar we hebben het kleinschalig gelaten, beviel prima zo:)

Omaaatje vindt dit leuk.
  17. sannever

sannever Fanatiek lid

22 jan 2014
    1.784
    1.580
    113
    Vrouw
    Thuis
    Mijn zoon is 9 ,dit jaar voor het eerst surprises maken op school.Vorig jaar (groep 5) werd aan de ouders gevraagd om het geheim nog geheim te houden omdat er nog veel kinderen waren die in sinterklaas geloofden.Ik heb altijd tegen mijn zoon gezegd dat ouders helpen met cadeautjes kopen en dit jaar kwam er een pakje binnen voor mijn moeder, ik heb toen gezegd dat het een sint kado is voor haar.Hij keek me even raar aan en ging verder.In de vakantie heeft hij een trein uitgezocht ,hij mocht hem even proberen maar dan weer in de doos want het is voor sinterklaas alvast....Hij denkt nu echt dat we die kado's bij de schoen doen en dat ze dan opgehaald worden door de Sint...ben ik een keer echt eerlijk tegen hem....:roflmao:
    Sinterklaas journaal zitten we altijd te kijken ,echt genieten!Intocht wil hij ook altijd meemaken.Mag van mij nog jaren duren zo, heerlijk!

Theezeefje en Zxcvb vinden dit leuk.
  18. Theezeefje

Theezeefje Fanatiek lid

13 okt 2014
    3.709
    4.025
    113
    Overijssel
    Zijn beste vriendje ( ze zijn echt Jut en Jul ) geloofde vorig jaar al niet meer. Die zegt uit zichzelf helemaal niks tegen hem. Net alsof hij het slechte nieuws niet wil vertellen :roflmao:
    Mijn zoon vond het ook niet raar dat ze vorig jaar (groep 5) zelf een kadootje en surprise moesten maken.
    Dat hoorde er gewoon bij.
    Moet ook eerlijk zeggen dat ik me wel afvraag wanneer bij hem het kwartje gaat vallen...:roflmao::roflmao::roflmao:
    Maar goed, we genieten er nog gewoon heel fijn van en misschien wel het laatste jaar.

Zxcvb vindt dit leuk.
  19. Cornflake

Cornflake Fanatiek lid

12 jul 2023
    1.290
    1.313
    113
    Vrouw
    Hier zal dat niet zo snel zijn omdat de leeftijden 9, 6 en 2 zijn dus voor de jongste zullen we het nog wel lang vieren(hebben de jongens geluk :roflmao:) maar als de jongste niet meer geloofd ga ik het ook niet meer vieren. Wij vieren namelijk kerst uitgebreid met de families. Dat doen we nu voor de kinderen iets gematigder omdat ze anders heel veel krijgen (en nu ligt de focus op Sinterklaas) maar met name ook voor elkaar.
    Ik vind surprises maken echt vreselijk en ik en mijn zus vonden het beide niks toen we dat thuis gingen doen en waren blij dat het werd gestopt en we kerst gingen vieren :roflmao: en als ik nu al merk hoeveel moeite de oudste heeft met surprises zie ik hem daar ook niet blij van worden.

Dus ja, als niemand meer geloofd hier ga ik het ook anders vieren/niet meer/nadruk op kerst.

maar goed dan zijn ze waarschijnlijk 15, 12 en 8 en wellicht dat de jongste dan nog wat krijgt ofzo. Maar een zak met cadeaus en een spel zoals we nu doen zie ik me dan niet meer doen.

Liekje81 vindt dit leuk.
  20. Cornflake

Cornflake Fanatiek lid

12 jul 2023
    1.290
    1.313
    113
    Vrouw

Ook al geloofd mijn 9 jarige niet meer: hij wil wel mee naar de intocht, het huis van Sinterklaas en het journaal kijken. Enige wat hij niet meer wilde was bezoek van Sint op m’n werk. Nou prima, ga ik met de andere twee en krijgt hij wat lekkers. Ik merk toch dat de magie er soort van nog steeds is ook al is het anders voor hem.

owly en sannever vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina