Hallo, Onze dochter is 3 jaar en 2 maanden en sinds 2 maanden zindelijk. Na haar verjaardagsfeest zei ze: Nu ben ik 3 jaar en een grote meid, dus nu wil ik op de grote wc. Vanaf dat moment meteen dag en nacht droog. Ze wilde alleen niet meer in de luier poepen, maar durfde ook niet op de wc. Waardoor ze soms 5 of 6 dagen niet poepte met alle gevolgen van dien. Inmiddels wil ze wel weer in de luier poepen en dat vinden we prima. Dat komt vanzelf wel goed. Ze vraagt dan gewoon om een luier, gaat in een hoekje zitten poepen en dan verschonen we haar en krijgt ze haar onderbroek weer aan. Maar sinds een week hebben we toch strijd helaas. Ze vraagt nu steeds om een luier om te poepen, vervolgens plast ze erin en dan zegt ze dat ze niet hoeft te poepen. En plassen op de wc doet ze maar heel weinig, terwijl ze steeds zegt dat ze buikpijn heeft. Dit zegt ze om aan te geven dat ze moet plassen. Tot nu toe ga ik de strijd aan en doe ik haar dus geen luier aan, want ik vind dat ze gewoon op de wc kan plassen. Ik heb haar net ook zonder eten op bed gelegd, omdat ze al heel de ochtend niet heeft geplast. Misschien pak ik het helemaal verkeerd aan en is het advies om de strijd niet aan te gaan en maar weer met luiers te beginnen en dat het vanzelf wel weer komt. Wat zouden jullie doen?
Ik zou de luier ook niet meer aangeven ook niet om te poepen als ze er misbruik van gaat maken door er dan maar in de plassen. Als een sticker beloningssysteem geprobeerd? iedere keer een plas op de wc en dan een sticker plakken. Kaart vol? mag ze bijv. het toetje kiezen of iets leuks gaan doen met jou. Of meer drinken geven zodat ze wel moet plassen. Eventueel soep. Zonder eten naar bed omdat ze niet geplast heeft zou ik persoonlijk niet doen.
Ik snap dat je haar geen luier aan geeft, maar om die reden geen eten geven vind ik eerlijk gezegd veel te ver gaan.. eten is geen strafmiddel in mijn ogen, nooit!!
Ik zou het iig anders aanpakken, dit is vragen om problemen. Hier drama's gehad doordat ex gastouder boos op haar is geworden bij ongelukjes. Nu jaar later gaat t soms op de wc, soms luier, soms onderbroek. Ik herken het vragen om een luier om te poepen en vervolgens te gaan plassen. Hier t uiteindelijk zo aangepakt: eerst laten plassen, dan luier om. Ze kreeg m max 10 min om en moest in de wc of hal blijven om te poepen. Wc is hier heel klein en de volgende stap zou met luier op de wc zijn. Ze vond dit oké, ging zelf op de trap zitten. 1e keer geen resultaat, luier uit na 10 min. We gingen toen eten, na t eten zei ze weer te moeten poepen, luier om en binnen 5 min had ze gepoept. Volgende dag na 2-3 min en dag erna ook. Er was toen een vriendinnetje en ze kwam binnen en zei dat ze weer moest poepen. Ze wilde niet op de trap zitten met de luier, ze wilde weer naar buiten. Toen zei ze uit zichzelf dat ze dan wel naar de wc ging en met resultaat. Dat is nu een paar maand geleden. Vlekkeloos gaat t niet maar stukje bij beetje steeds wat beter met af en toe een terugval. Plassen is hier geen discussie. Als ze te lang niet gaat, zet ik haar gewoon op de wc.