Ik had hier laatst ook al een topic geopend, maar dat heeft niet veel geholpen. Poging twee dus. Ons zoontje van bijna 2 wordt 's ochtends steeds eerder wakker. Nu hebben we wel vaker van dit soort fases gehad, maar nu lijkt het geen fase te zijn. Hij doet het al maanden en toont verder geen 'fase/sprongetjesachtig' gedrag. Hij is nu elke dag tussen 5 en 6 wakker. Ik heb het volgende al geprobeerd: - Middagslaapje verkorten. Maakt geen verschil. - Langer op laten blijven. Ook geen verschil. - Het accepteren; sorry maar dit weiger ik. Ik vind tussen 5 en 6 te vroeg. Hiervoor was het 7 uur, dat vind ik acceptabel. - Laten huilen. Helpt niet. - Snel heen voor speen; ook niet. Nu is de enige optie eventueel nog het helemaal overslaan van het middagdutje, maar dit heeft hij gewoon echt nog nodig. Rond 12.00 uur is hij gewoon hartstikke moe. Dit komt natuurlijk ook door het vroege wakker zijn, maar voor die tijd sliep hij tussen de middag ook nog 2,5 uur. Als ik hem nu laat slapen, slaapt hij zo drie uur. Ik ben toch geneigd om dit te gaan doen, omdat het eerder wakker maken geen verschil maakt voor het slapen 's ochtends vroeg. Iemand ervaringen of tips??
Vrienden van ons hadden hetzelfde probleem en gaven hun kindje een boekje om even te lezen in bed. Vaak ging kleintje dan wel weer slapen of in ieder geval even rusten. Op een gegeven moment deden ze het licht niet eens aan en sliep ze zo weer verder . Hier gebeurt het ook wel eens. Soms dat ze halverwege haar middagslaapje chagrijnig wakker wordt. Boekje in bed en vooral niet over slapen praten maar noem het 'rusten' en dan is ze vaak zo weer vertrokken. Hoop dat je hier wat mee kunt!
Helaas, toch accepteren? Voor je iets geprobeerd hebt is het alweer bijna wintertijd en is je kindje toch weer uit zn doen.
Hetzelfde als Zweden doen wij hier ook. Jungleboek met harde bladzijden is hier favoriet. Een andere mogelijkheid is bv. beginnen aan een peuterbed en hem een speeltje/toegang tot speeltje aanbieden? Tweede advies maar dat is lastiger en heeft hier wel geholpen; speen afschaffen! Zo'n zacht plastic kunststof (wellich pvc bevattend) ding in je mond terwijl je al tanden hebt kan onmogelijk goed zijn. Dit is hetzelfde als met andere zaken aan- dan wel afleren, dit levert protest op en is een proces maar heb je hopelijk op lange termijn baat bij zo ook misschien met slapen.
Uhm, ik kan me hier nog niet indenken hoe ze zonder speen langer zullen slapen? Rond half 6, hoor ik bij dochter altijd de speen weer smakken en slaapt ze weer even diep in. Als de speen dan kwijt is, dan gaat ze huilen en roepen.
Hier heeft het afschaffen van de speen tot resultaat gehad dat hij vroeger wakker werd. Wij hadden 5 spenen in bed liggen. Viel er een uit bed dan pakte hij de volgende. De volgende morgen lagen er 4 op de grond en 1 in zijn mond. Met speen sliep hij rustig tot 9 uur. Met afschaffen speen is dit 6 tot 7 uur geworden. Wij hebben sinds kort een schaap die van kleur veranderd als hij eruit mocht. Eindelijk is het weer wat later s ochtends, maar ik weet niet of dit met 2 al werkt.
Hier wel ervaring maar geen tips . Onze zoon is ook altijd tussen 5 en 6 wakker. Hetzelfde geprobeerd als wat je opgeschreven hebt maar niks helpt terwijl hij eerst rustig tot een uurtje of 8 sliep. Wij hebben ons erbij neergelegd en doen niet eens meer een poging om hem in zijn bed te laten (tenzij het voor vijven is) Als hij wakker wordt nemen wij hem tussen ons in, maar meestal is hij het na een half uurtje zat, met als gevolg dat wij vaak om 6 uur / half 7 al beneden zitten . Dat middag slaapje overslaan zou ik niet doen, daar zijn ze (denk ik) te jong voor. Ik merk dat mijn zoontje rond half 12 echt helemaal op is en hij geeft zelf aan dat hij dan wilt slapen
De ervaring met onze zoon is dat je er waarschijnlijk niks aan kunt doen. Zo'n wekker zou je nog kunnen proberen maar denk niet dat ze dat al snappen met 2jaar. Onze zoon snapte de wekker met 2,5/3 maar blijven liggen deed hij niet ook al stond ik op mn kop Speen in combinatie met ledikant zorgde er hier voor dat hij in zn bedje bleef en een beetje met zichzelf en zn knuffels lag te kletsen/zingen/brabbelen. Hij sliep dan niet meer maar.bleef dan nog gerust een uur of anderhalf uur lekker klessebessen. Sinds dat hij in een groot bed ligt doet hij dat niet meer en kokt naar mij als hij wakker is. Zoon is altijd een vroege vogel geweest. Bij dochter precies hetzelfde alhoewel zij wel een uitslapertje was. Die heeft al vaker uitgeslapen dan zoon. Maar ook zij ligt gerust een uur of anderhalf uur in dr bed te kletsen voordat ze eruit wil en dus om mij gaat roepen.
Hier precies hetzelfde verhaal. Rond twee ook steeds vroeger wakker. Niet leuk om te horen maar wij hebben er weinig aan kunnen doen. Op een gegeven moment haalden we haar eruit en mocht ze bij ons in bed, in de hoop dat we met zn allen nog wat konden snoozen, maar blijkbaar was dat zo gezellig dat ze al begon te roepen als ze toevallig om 4 uur wakker werd Dus als advies kan ik je meegeven; niet aan beginnen als je de tijd niet acceptabel vindt. We hebben op een gegeven moment bedacht: voor 6:45 uur komt ze er hoe dan ook niet uit! Prima als ze eerder wakker is, maar dan gaat ze maar "boekjes lezen" of wat dan ook. Dus we liepen er een keer heen voor uitleg en daarna lieten we haar liggen ( en ja ook af en toe roepen). Op een gegeven moment zal het kwartje dan vallen. Ook hier een slaaptrainer-klok ( de Momo van Babyzoo). deze hebben we vanaf 2 jaar en 4 maanden gebruikt maar ze snapte het pas echt met 2,5. En dan nog kwam ze er soms uit om te zeggen dat de aap nog niet wakker was Nu is ze drie en gaat het perfect. Soms is ze eerder wakker en gaat ze "lezen". We horen haar niet en inmiddels staat haar wekker op 7:15 Maar het was dus wel een hele lange weg
Hier ook. Altijd al een slechte slaapster geweest. Deze zomer waren we even dolgelukkig dat ze tot half 8 sliep, maar dat heeft slechts 2 weken geduurd. Nu, ze is net geen 2 jaar, steeds weer om 6u, en het lijkt steeds vroeger te worden... Wakkerworden is voor haar ook meteen opstaan en spelen, dus haar laten liggen is helaas geen optie.
Tsja, misschien heb ik ook wel makkelijk praten hoor. Bij onze dochter was dit wel een oplossing maar ik besef dat ieder kind anders is en ik ben ook niet zo'n moeder die zegt 'dit is DE methode die goed werkt' maar misschien is het het proberen waard? Dan moet je wel incalculeren dat het even strijd wordt en moeilijk. Wij zijn hier gestopt vanwege het feit dat ze ging slissen (heb ik zelf ook gehad door oprekken bovenkaak en kostte ook heel wat tandartskosten, nu weet ik niet of er verband is maar ik denk van wel) en ik het gewoon niet zo'n goed idee vindt zo'n plastic ding in haar mond waar ze ook op bijt. Ze had overdag op een gegeven moment ook geen speen meer nodig dus ik dacht dan kan ze 's nachts ook zonder. Ging redelijk natuurlijkerwijs, wij gaven hem aan haar dus nam ze 'm terwijl ze er eigenlijk niet meer zo'n oog voor had. Verder lijkt het me lastig maar lost het probleem zich wellicht op doordat de dagen weer korter worden en misschien ook door een veranderend slaapritme. Het middagslaapje zal er op een gegeven moment wel een keer af gaan.
accepteren, onze dochter is ook heel lang tussen 5 en 6 wakker geweest..... wij gingen dan wel om en om eruit, dus de één sliep op zaterdag uit en de ander op zondag. Het is vroeg maarja als je er s´nachts verder niet uit hoeft en op tijd naar bed gaat is het te doen, nu is onze dochter weer rond 7 uur wakker heerlijk natuurlijk maar dat kan ook zo weer veranderen. Nu het s´morgens donker is slaapt ze ook langer toen het vroeg licht was was ze er om 6 uur al uit.
Wat vervelend zeg, dat is wel heel erg vroeg! Sommige kindjes hebben niet meer slaap nodig, dat kan. Maar leuk is het niet. Hij is 2 zeg je? Dus hij begrijpt al wel wat dingetjes? Het gaat hier nu weer even goed maar onze dochter is bijna 3 en werd steeds 06.15 a half 7 wakker, sorry iets later maar vond het nog steeds te vroeg. Nu gaat het erg goed maar wilde dus eigenlijk zo'n lampje bestellen. Met een aap of schaap, kun je de tijd instellen die jij wilt dat hij uit bed komt. Die tijd gaan dus de oogjes open van het aapje of schaapje en het lichtje gaat dan branden. Als het nog geen tijd is dan zijn de oogjes nog dicht en is het lichtje uit. Dat betekent dat hij er nog niet uit mag. Misschien is dat iets?
Bedankt voor alle reacties. Fijn ook om te horen dat we lang niet de enige zijn. Vanmorgen heeft hij toevallig weer tot half acht geslapen Ik kan zelf ook gewoon heel slecht tegen weinig slaap, merk vandaag meteen dat ik veel energieker ben. Ik dacht echt even: he, ik heb weer dezelfde energie als voordat ik moeder was. We hebben zo'n slaaptrainer. Hij snapte dit op zich wel, maar hij wisselde zo met tijden dat het nog wel eens voorkwam dat ik hem snel moest weg halen voordat het muziekje af zou gaan (nijntje slaaptrainer). Lag ik dus nog vanaf zes uur te wachten wat ik zou moeten doen We zullen zien hoe het gaat de komende tijd, ik houd mijn hart vast
Ik herken me helemaal in je verhaal. Ook in de naam van je dochter. Ons dochtertje heet ook Lara. Wij hebben het vroeg opstaan tijdens de zomermaanden ook geaccepteerd. Gingen dan zelf vroeg naar bed of sliepen tussen de middag met haar mee. Het wordt nu vanzelf later. De dagen worden korter en ook haar middagslaapje wordt korter. We laten haar nu niet langer dan 1,5 a 2 uur slapen 's middags.
hier geen speelgoed in de slaapkamers. de kids gaan anders savonds alleen maar zitten spelen ipv slapen. maar om ze smorgens bezig te houden als ze veel te vroeg wakker zijn, leggen we altijd een boekje ofzo neer als wij savonds zelf richting bed gaan. dan zien ze die smorgens liggen en houden ze zichzelf lekker bezig. verder kan je weinig doen ben ik bang. de slaapkamer zo donker mogelijk maken wil nog wel helpen. mijn zoon riep om 5u altijd iedereen wakker in het huis en die pannekoek is 5... nu heeft hij een rolgordijn en is t donker op zn kamer en slaapt hij tot 7u a half 8. dochterlief gaat altijd zingen en als ze t zat is en er echt uit wil gaat ze kloppen op de muur(haar kamer grenst aan die van ons)
Hoe laat gaat hij naar bed dan? Mijn dochter was al vlug klaar met haar middagslaapjes, ook vlak voor haar tweede verjaardag. Dan viel ze incidenteel wel eens in slaap 's middags en vooral in de auto. Maar verder niet. Ook vroeg wakker, tot ik ging bedenken dat ze rond zeven ook al sliep en dan is zes uur wakker ineens niet zo vroeg meer, maar een hele ruk. Zeker als je nagaat dat ze 's nachts zelden wakker werd. Nu gaat ze iets later naar bed (half acht) en is ze rond zeven uur wakker. Ze heeft dus een regelmatig ritme. Ik vind zeven uur best vroeg, maar goed, ik ga ook iets later mijn bed in.