Onderzoekend knutselen

Discussion in 'Schoolkinderen en pubers' started by TopperD, Oct 24, 2022.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. TopperD

TopperD Bekend lid

Jun 9, 2015
    779
    156
    43
    Hey,

vraagje. Ik wil mijn dochter iets leuks geven voor 5 dec. Ze houdt heel erg van dingen uitproberen. Als ik dit doe, wat gebeurt er dan. Als ik dat doe erbij doe, hoe voelt het dan? Knutselen zonder duidelijk resultaat, noem ik het ook wel eens.
    Ze kan daarvoor echt alles gebruiken.
    Ik ben op zoek naar iets wat hier een beetje bij aansluit, maar ik heb echt geen idee. Het moet dus geen voorgekauwd van 1 tot 15 stappenplan knutselwerkje zijn. Het hoeft ook niet echt iets te worden. Of misschien wel, voor de verandering mss ook wel eens leuk.
    We hebben al verschillende experimenteer dingen gehad, maar het moet ook niet te technisch zijn. Kristallen groeien vond ze wel leuk, maar ja, dat duurt even en daar hoef je dan verder niks meer aan te doen, alleen maar kijken.
    Iemand die mij nog kan volgen en een goede tip heeft?

2. miepje77

miepje77 Fanatiek lid

May 25, 2008
    1,881
    448
    83
    Magic sand. Slijm maken. Klei.

3. TopperD

TopperD Bekend lid

Jun 9, 2015
    779
    156
    43
    Slijm maken doet ze inderdaad heel vaak. Klei is wel een idee. Top!

4. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

Jun 23, 2014
    6,100
    3,487
    113
    Een scheikunde set dan?

TopperD likes this.
  5. Jo79

Jo79 VIP lid

May 6, 2007
    25,068
    3,862
    113
  6. owly

owly VIP lid

Aug 19, 2013
    22,324
    10,293
    113
    Proefjes doen echt super leuk. Zo kwamen wij de eerste lockdown door.

Op de site waar je de link van kreeg ( proefjes) kun je ook dingen testen. Ze staan namelijk ook op de site.

Al is het met een scheikunde set wel leuk. Wij hebben er 1 van de kringloop. De buisjes/ veiligheidsbril maken het serieus een stuk leuker.

De kruidvat heeft ook experiment dozen. Zijn er niet altijd.

Zoon vond de setjes bouwen van de action ook super. Weet alleen niet of ze die nog hebben. Dan maakte je een eigen kluis en een grijparm.

Lego heeft ook een set met tandwieltjes. Dan bouw je kleine dingen en kun je zien wat er in beweging komt wanneer je ergens aan draait

TopperD likes this.
  7. aicirtap

aicirtap VIP lid

May 25, 2014
    9,148
    3,392
    113
    Female
    Een sensorische bak?
    Kinetisch zand?

Iets met programmeren?

Ik zet hier vaak gewoon bakjes met van alles op tafel: oogjes, chenille, viltstiften, plak edelstenen, wasco, kleurpotloden, lijm, watten, draadjes wol, glitters, etc En een stapel met allerlei gekleurd papier.

Bij de wibra heb je vaak hout figuren die je zelf kan beplakken / schilderen.
    En bij de action kleine canvas doeken

TopperD likes this.
  8. TopperD

TopperD Bekend lid

Jun 9, 2015
    779
    156
    43
    Wat een leuke ideeën! Hier kan ik wel een heel eind mee komen.

aicirtap likes this.
  9. Vero0504

Vero0504 VIP lid

Nov 17, 2016
    18,960
    15,002
    113
    Schakelborden voor elektra, clementori heeft er volgens mij ook een set van.

Vind hun dozen trouwens sowieso erg goed, mja leeftijd van G beperkt nog ff.

Programmeren voor kinderen is ook erg leuk vormgegeven maar allicht niet helemaal wat zij wil (gezien t knutselen).

Op de middelbare waren wij bezig met:
    • een houten grijper maken (hout, boutje en moertje en elastiekje en zagen maar),
    • mechanische overbrengingen (dun triplex, metaaldraad (buigen), tandwieltjes, elastiekconstructies etc) dan draaide je aan een hendel en door de overbrengingen kwam er een andere soort beweging tot stand. De ene had afwisselend zon en maan, ik had een kasteel met van alles er op en er aan.
    Met wat hulp is 3d printen of met resin werken ook heel leuk (eigen lamp maken met led lichtjes in resin) maar allicht dan ietsjes ouder zijn.

Mocht ze interesse hebben in make-up/shampoo/creme etc zelf maken dan zeker even bij jojoli kijken. Die hebben starterssets en goede handleidingen, er zijn zelfs setjes voor kinderfeestjes. Ze hebben een website en ruime ervaring, is geen dropshipment ali gevalletje maar gewoon goede kwaliteits spulletjes (ingredienten, materialen etc).

TopperD likes this.
  10. rijo

rijo VIP lid

Mar 5, 2014
    5,272
    2,034
    113
    Ipv kant-en-klare pakketten zou je ook kunnen kijken naar materialen en gereedschappen waar ze mee aan de slag kan. Denk aan allerhande soorten tape, paperclips, touw, lint, grote en kleine dozen (hele grote dozen zijn súperleuk!), kartonnen buizen, nietmachine, perforator, gaatjestang, kralen, knopen, plastic doppen, elastieken, lijmpistool (onder begeleiding gebruiken), karabijnhaken, lege potjes, natuurklei, ijsco stokjes, knijpers, lappen stof. Even een rondje bouwmarkt/kringloop doen :) Misschien is een gereedschapskist ook leuk!

TopperD likes this.
  11. Felice

Felice VIP lid

Apr 22, 2009
    7,503
    8,425
    113
    Hier dacht ik ook aan ja!
    Veel van de hierboven genoemde dingen hebben echt een doel, met zo'n gevarieerde box kan ze zich echt uitleven met haar eigen creativiteit.

rijo likes this.

Share This Page